Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

7-А

7, укр. л-ра                                       дата 22.04.2020

Тема. «Климко». Художні особливості твору (мова персона жів, художня деталь).

 

Основний зміст уроку

 

У своїх творах Тютюнник зумів охопити усі сфери людського буття: соціальну, психологічну і морально-етичну. Він виразно бачив і викривав такі ганебні явища суспільства, як бездуховність, споживацтво, міщанство. Говорив про це відверто і сміливо.

Людина у його творах постає мов жива. Часом у пошуках потрібного слова письменник просиджував годинами. Писав, не поспішаючи, довго виношуючи задум, ретельно обмірковуючи сюжет, окремі деталі, яким теж приділяв велике значення.

 

Закріплення вивченого

 

  • Теорія літератури

Художня деталь  особлива риса, ознака, подробиця в портреті, поведінці персонажа, його навколишньому оточенні, що часто повторюється письменником під час змалювання героїв і служить для розкриття якихось глибинних його характеристик.

Ноги Климка — важлива деталь у змалюванні характеру та життя хлопчика. Босі ноги Климка в осінню холодну пору в далекій дорогі як символ гіркого сирітського дитинства, обпаленого війною. Босоніж хлопчик уперто іде до своєї мети — принести солі додому.

Художня деталь може вживатися автором у творі один раз, але нести при цьому важливу смислову та ідейну роль. Так, наприклад, чорнобривці в руках дівчини, яка хоче продати свою хустку, не тільки як останні квіти осені, а й символ України, її стійкості в боротьбі з ворогом, бо, за легендою, чорнобривці вперше виросли там, де загинули козаки, захищаючи рідну землю від ворогів.

Мова персонажів (монологи, діалоги) — виразна індивідуальна особливість героя твору, яка розкриває його характер і допомагає зрозуміти ставлення автора до певної дійової особи в художньому творі.

Для прикладу проаналізуймо особливості мовлення тітки Марини, яка, на нашу думку, виявила найбільшу турботу про Климка.

Доброта, щедрість, любов до ближнього, турбота виявляються через уживання тіткою пестливих слів: «борошенце», «багатенько», «мішечки», «клуночок», «лобик», «сонечко», «молочко», «синочку» та ін. Просторічні слова в її мовленні свідчать про те, що тітка звичайна проста селянка: «носовичок», «жалко», «осталося», «мо’», «осьо», «паняй», «одбазарувалися», «підчинишся», «бідовенький», «босяцюра» та ін.

  • Назвіть усі речі, предмети повісті, які ви сприймаєте як художні деталі.

(Наприклад: сіль, барвиста хустка дівчини, трояндова сукня вчительки, сплюндрована фашистами школа та квартира вчительки, тапки шевця…)

  • Складання таблиці «Мова героїв» (запис у зошити)

Герої твору

Висловлювання персонажів

Мова персонажа

Наталя Миколаївна

«Зульфате, заспокойся... Кармелючок мій малий».

«Я рада за вас, мої хлопчики, я просто щаслива...»

Лагідна, спокійна

Бородань (торгаш)

«Подумаєш, яка цяця... Ну, тоді пухни з голоду!»

«Іш, чому вона тих виродків навчила! Вчи-и-ительша...»

Груба, брутальна

Тітка Марина

«А може б, ти, синочку, в мене зостався, га?»

«Прощай, синочку... Так хотілося мені тебе зоставити в себе, такий ти мені любий став — серця б тобі увірвала...»

Близька до народної, пестлива, лагідна

Климко

«Тітонько, тьотю Марино... Де ви, тітонько?»

«Туди, дядю, біжіть!»

«Весною вона (вишня) біло цвістиме, влітку ягідьми блищатиме, шпаки налітатимуть..."

«Ми вам помагати будемо, маленьку глядітимемо..."

Стисла, насичена дієслівними формами

 

Домашнє завдання

  • Літературна гра

  • Розшифруйте прислів’я й визначте, характер яких героїв повісті воно розкриває. Відповідь обґрунтуйте.

Хт.. в б..д.. д..в, т..й дв..ч.. д..в.

(«Хто в біді дав, той двічі дав».)

  • Аналізувати мову геїв твору за таблицею
     

 

Завдання надсилати на ел.пошту galjysik@inbox.ru або у приватні повідомлення  messenger чи у Viberгрупу класу

 

Конспект уроку

з біології

7-А клас

04.05. 2020 рік

Практична робота.

Тема. Екологічні групи птахів.

  1. Теоретичний матеріал до практичної роботи «Екологічні групи птахів»

ОСНОВНІ ЕКОЛОГІЧНІ ГРУПИ ПТАХІВ

У процесі історичного розвитку птахи заселили найрізноманітніші місця (біотопи): ліси, луки, болота, пустелі, степи). Довге перебування у певних умовах спричинило утворення у птахів різних систематичних груп подібних ознак у будові і поведінці, що відображають пристосування до даних умов існування. Внаслідок цього птахів об’єднують в екологічні групи: птахи лісу, птахи боліт, птахи прісних водойм та їхніх узбереж, птахи відкритих пустельно-степових просторів, птахи відкритих повітряних просторів, денні хижаки.

Птахи лісу живуть у просторах, обмежених деревами і чагарниками. У них виникли пристосування до швидкого злету і точної посадки на гілках, лавірування між деревами: короткі й тупі крила, довгий хвіст. Серед них є комахоїдні, м’ясоїдні та зерноїдні види, що зустрічаються в лісах різного типу, де вони займають різні яруси рослинності. Ці птахи мають різну форму дзьоба, різне забарвлення, голос та різний спосіб життя.

Птахи, що гніздяться і здобувають корм, в основному, у кронах дерев і чагарників (синиці, корольки), мають тонкі і гострі дзьоби, сильні лапи з гострими загнутими кігтями та добре розвиненим заднім пальцем, яким вони охоплюють гілку. У деяких видів (дятли, повзики) два пальці спрямовані вперед, два — назад. Найкращі дереволази — дятли, повзики — лазять по стовбурах і гілках дерев за допомогою міцних зігнутих кігтів, підпираючись жорсткими, твердими стерновими перами хвоста. Міцний дзьоб і довгий язик допомагають їм видобувати з щілин кори і деревини поживу, видовбувати в деревині глибокі дупла для гнізд. Повзик може пересуватися не лише вгору, а й униз головою. Деякі птахи гніздяться на деревах, а корм добувають у повітрі — нальоту (мухоловки, соколи); інші — гніздяться на землі, а живляться і на землі, і на деревах (глухарі, тетереви, рябчики).

Птахи боліт, узбереж і відкритих ділянок прісних водойм. Деякі види (чаплі, лелеки, кулики) населяють болота, вологі луки або ж мілководні узбережжя водойм. Корм добувають з поверхні землі, з дна водойм або вологого ґрунту, тому у більшості з них невелика, з довгим, тонким дзьобом голова; довга, гнучка шия; довгі, тонкі, неоперені, з видовженими пальцями ноги - на довгих ногах, як на ходулях, легко і зручно ходити мілководними болотами та косами (чаплі, журавлі, лелеки).; короткий хвіст. Птахи, що добувають їжу на відкритих ділянках водойм (качки, чирки, гуси, лебеді, пелікани), мають щільне оперення, добре розвинені пух і підшкірний шар жиру, куприкову залозу; короткі ноги з плавальними перетинками, широкий дзьоб з цідильним апаратом. форма тіла видовжена, лапи виступають далеко назад, що забезпечує швидке пересування у воді та під водою Деякі птахи (чайки, буревісники) добре плавають, але більшу частину життя проводять у повітрі над водною поверхнею. Тіло у них легке, струнке; крила довгі, гострі; ноги короткі, пальці з’єднані плавальними перетинками.

Птахи степів і пустель населяють відкриті простори. Одні з них пристосовані до швидкого бігу (страуси, дрохва, стрепет), інші — до польоту на значні відстані (рябки, саджа). У бігаючих добре розвинені ноги; деякі з них (страуси) взагалі втратили здатність до польоту. Для цієї групи птахів властиві гострий зір, захисне забарвлення і здатність ховатися (затаюватися) від ворогів.

Птахи відкритих повітряних просторів більшу частину активного життя проводять у повітрі (ластівки, стрижі). У них довгі, вузькі, загострені крила; дзьоб короткий, широкий, що дає змогу схоплювати комах на льоту; лапки короткі, з чіпкими кігтями на пальцях.

Денні хижаки живуть у лісах, горах, на рівнинах. Пристосувалися до хижацького способу життя: мають міцний гачкуватий дзьоб, короткі чотирипалі лапи з міцними пальцями і гострими, загнутими кігтями; добре розвинені м’язи грудей і кінцівок, гострий зір; швидкий політ. Більшість з них (орли, соколи, яструби, шуліки) живляться переважно живими тваринами; стерв’ятники і грифи живляться падаллю.

За способом живлення можна розрізнити такі життєві форми птахів: травоїдні, зерноїдні, комахоїдні, хижі тощо. Усі вони мають певні специфічні пристосування до пошуків, захоплення, обробки та перетравлювання їжі. Серед хижих і комахоїдних птахів є види швидкого польоту (серпокрильці, ластівки, соколи), які можуть розвивати під час полювання за здобиччю величезну швидкість. Існують й такі, які більше пересуваються на ногах, ніж літають (деркач). Є птахи, які зовсім не літають, але вони теж добре пристосовані до навколишнього середовища: пінгвіни чудово плавають і пірнають, страуси швидко бігають.

  1. Практична робота

ЕКОЛОГІЧНІ ГРУПИ ПТАХІВ

ЗАВДАННЯ 1. Розгляньте запропоновані приклади птахів (див додаток) різних екологічних груп (опудала, фотографії, рисунки). Опрацюйте їх за поданим планом:

  • Розмір тіла,

  • Форму тулуба,

  • Форму дзьоба,

  • Розмір шиї,

  • Довжину ніг,

  • Кількість та форма пальців

Дані занесіть до підсумкової порівняльної таблиці.

Пристосування

 

 

 

 

Розмір тіла

 

 

 

 

форма тулуба

 

 

 

 

Форма дзьоба

 

 

 

 

Розмір шиї

 

 

 

 

Довжина ніг

 

 

 

 

Кількість та форма пальців

 

 

 

 

 

ЗАВДАННЯ 2. Запишіть приклади пристосувань до способу життя у запропонованих птахів різних екологічних груп

Птахи лісів_________________________________________________________________________________________________________________________________________

Птахи водойм_______________________________________________________________________________________________________________________________________

Птахи степів_______________________________________________________________________________________________________________________________________

Птахи відкритих повітряних просторів____________________________________________________________________________________________________________________________________