7-А
7-А, укр. л-ра дата 22.04.2020
Тема. «Климко». Художні особливості твору (мова персона жів, художня деталь).
Основний зміст уроку
У своїх творах Тютюнник зумів охопити усі сфери людського буття: соціальну, психологічну і морально-етичну. Він виразно бачив і викривав такі ганебні явища суспільства, як бездуховність, споживацтво, міщанство. Говорив про це відверто і сміливо.
Людина у його творах постає мов жива. Часом у пошуках потрібного слова письменник просиджував годинами. Писав, не поспішаючи, довго виношуючи задум, ретельно обмірковуючи сюжет, окремі деталі, яким теж приділяв велике значення.
Закріплення вивченого
-
Теорія літератури
Художня деталь — особлива риса, ознака, подробиця в портреті, поведінці персонажа, його навколишньому оточенні, що часто повторюється письменником під час змалювання героїв і служить для розкриття якихось глибинних його характеристик.
Ноги Климка — важлива деталь у змалюванні характеру та життя хлопчика. Босі ноги Климка в осінню холодну пору в далекій дорогі як символ гіркого сирітського дитинства, обпаленого війною. Босоніж хлопчик уперто іде до своєї мети — принести солі додому.
Художня деталь може вживатися автором у творі один раз, але нести при цьому важливу смислову та ідейну роль. Так, наприклад, чорнобривці в руках дівчини, яка хоче продати свою хустку, не тільки як останні квіти осені, а й символ України, її стійкості в боротьбі з ворогом, бо, за легендою, чорнобривці вперше виросли там, де загинули козаки, захищаючи рідну землю від ворогів.
Мова персонажів (монологи, діалоги) — виразна індивідуальна особливість героя твору, яка розкриває його характер і допомагає зрозуміти ставлення автора до певної дійової особи в художньому творі.
Для прикладу проаналізуймо особливості мовлення тітки Марини, яка, на нашу думку, виявила найбільшу турботу про Климка.
Доброта, щедрість, любов до ближнього, турбота виявляються через уживання тіткою пестливих слів: «борошенце», «багатенько», «мішечки», «клуночок», «лобик», «сонечко», «молочко», «синочку» та ін. Просторічні слова в її мовленні свідчать про те, що тітка звичайна проста селянка: «носовичок», «жалко», «осталося», «мо’», «осьо», «паняй», «одбазарувалися», «підчинишся», «бідовенький», «босяцюра» та ін.
-
Назвіть усі речі, предмети повісті, які ви сприймаєте як художні деталі.
(Наприклад: сіль, барвиста хустка дівчини, трояндова сукня вчительки, сплюндрована фашистами школа та квартира вчительки, тапки шевця…)
-
Складання таблиці «Мова героїв» (запис у зошити)
Герої твору |
Висловлювання персонажів |
Мова персонажа |
Наталя Миколаївна |
«Зульфате, заспокойся... Кармелючок мій малий». «Я рада за вас, мої хлопчики, я просто щаслива...» |
Лагідна, спокійна |
Бородань (торгаш) |
«Подумаєш, яка цяця... Ну, тоді пухни з голоду!» «Іш, чому вона тих виродків навчила! Вчи-и-ительша...» |
Груба, брутальна |
Тітка Марина |
«А може б, ти, синочку, в мене зостався, га?» «Прощай, синочку... Так хотілося мені тебе зоставити в себе, такий ти мені любий став — серця б тобі увірвала...» |
Близька до народної, пестлива, лагідна |
Климко |
«Тітонько, тьотю Марино... Де ви, тітонько?» «Туди, дядю, біжіть!» «Весною вона (вишня) біло цвістиме, влітку ягідьми блищатиме, шпаки налітатимуть..." «Ми вам помагати будемо, маленьку глядітимемо..." |
Стисла, насичена дієслівними формами |
Домашнє завдання
-
Літературна гра
-
Розшифруйте прислів’я й визначте, характер яких героїв повісті воно розкриває. Відповідь обґрунтуйте.
Хт.. в б..д.. д..в, т..й дв..ч.. д..в.
(«Хто в біді дав, той двічі дав».)
-
Аналізувати мову геїв твору за таблицею
Завдання надсилати на ел.пошту galjysik@inbox.ru або у приватні повідомлення messenger чи у Viber – групу класу
Конспект уроку
з біології
7-А клас
04.05. 2020 рік
Практична робота.
Тема. Екологічні групи птахів.
-
Теоретичний матеріал до практичної роботи «Екологічні групи птахів»
ОСНОВНІ ЕКОЛОГІЧНІ ГРУПИ ПТАХІВ
У процесі історичного розвитку птахи заселили найрізноманітніші місця (біотопи): ліси, луки, болота, пустелі, степи). Довге перебування у певних умовах спричинило утворення у птахів різних систематичних груп подібних ознак у будові і поведінці, що відображають пристосування до даних умов існування. Внаслідок цього птахів об’єднують в екологічні групи: птахи лісу, птахи боліт, птахи прісних водойм та їхніх узбереж, птахи відкритих пустельно-степових просторів, птахи відкритих повітряних просторів, денні хижаки.
Птахи лісу живуть у просторах, обмежених деревами і чагарниками. У них виникли пристосування до швидкого злету і точної посадки на гілках, лавірування між деревами: короткі й тупі крила, довгий хвіст. Серед них є комахоїдні, м’ясоїдні та зерноїдні види, що зустрічаються в лісах різного типу, де вони займають різні яруси рослинності. Ці птахи мають різну форму дзьоба, різне забарвлення, голос та різний спосіб життя.
Птахи, що гніздяться і здобувають корм, в основному, у кронах дерев і чагарників (синиці, корольки), мають тонкі і гострі дзьоби, сильні лапи з гострими загнутими кігтями та добре розвиненим заднім пальцем, яким вони охоплюють гілку. У деяких видів (дятли, повзики) два пальці спрямовані вперед, два — назад. Найкращі дереволази — дятли, повзики — лазять по стовбурах і гілках дерев за допомогою міцних зігнутих кігтів, підпираючись жорсткими, твердими стерновими перами хвоста. Міцний дзьоб і довгий язик допомагають їм видобувати з щілин кори і деревини поживу, видовбувати в деревині глибокі дупла для гнізд. Повзик може пересуватися не лише вгору, а й униз головою. Деякі птахи гніздяться на деревах, а корм добувають у повітрі — нальоту (мухоловки, соколи); інші — гніздяться на землі, а живляться і на землі, і на деревах (глухарі, тетереви, рябчики).
Птахи боліт, узбереж і відкритих ділянок прісних водойм. Деякі види (чаплі, лелеки, кулики) населяють болота, вологі луки або ж мілководні узбережжя водойм. Корм добувають з поверхні землі, з дна водойм або вологого ґрунту, тому у більшості з них невелика, з довгим, тонким дзьобом голова; довга, гнучка шия; довгі, тонкі, неоперені, з видовженими пальцями ноги - на довгих ногах, як на ходулях, легко і зручно ходити мілководними болотами та косами (чаплі, журавлі, лелеки).; короткий хвіст. Птахи, що добувають їжу на відкритих ділянках водойм (качки, чирки, гуси, лебеді, пелікани), мають щільне оперення, добре розвинені пух і підшкірний шар жиру, куприкову залозу; короткі ноги з плавальними перетинками, широкий дзьоб з цідильним апаратом. форма тіла видовжена, лапи виступають далеко назад, що забезпечує швидке пересування у воді та під водою Деякі птахи (чайки, буревісники) добре плавають, але більшу частину життя проводять у повітрі над водною поверхнею. Тіло у них легке, струнке; крила довгі, гострі; ноги короткі, пальці з’єднані плавальними перетинками.
Птахи степів і пустель населяють відкриті простори. Одні з них пристосовані до швидкого бігу (страуси, дрохва, стрепет), інші — до польоту на значні відстані (рябки, саджа). У бігаючих добре розвинені ноги; деякі з них (страуси) взагалі втратили здатність до польоту. Для цієї групи птахів властиві гострий зір, захисне забарвлення і здатність ховатися (затаюватися) від ворогів.
Птахи відкритих повітряних просторів більшу частину активного життя проводять у повітрі (ластівки, стрижі). У них довгі, вузькі, загострені крила; дзьоб короткий, широкий, що дає змогу схоплювати комах на льоту; лапки короткі, з чіпкими кігтями на пальцях.
Денні хижаки живуть у лісах, горах, на рівнинах. Пристосувалися до хижацького способу життя: мають міцний гачкуватий дзьоб, короткі чотирипалі лапи з міцними пальцями і гострими, загнутими кігтями; добре розвинені м’язи грудей і кінцівок, гострий зір; швидкий політ. Більшість з них (орли, соколи, яструби, шуліки) живляться переважно живими тваринами; стерв’ятники і грифи живляться падаллю.
За способом живлення можна розрізнити такі життєві форми птахів: травоїдні, зерноїдні, комахоїдні, хижі тощо. Усі вони мають певні специфічні пристосування до пошуків, захоплення, обробки та перетравлювання їжі. Серед хижих і комахоїдних птахів є види швидкого польоту (серпокрильці, ластівки, соколи), які можуть розвивати під час полювання за здобиччю величезну швидкість. Існують й такі, які більше пересуваються на ногах, ніж літають (деркач). Є птахи, які зовсім не літають, але вони теж добре пристосовані до навколишнього середовища: пінгвіни чудово плавають і пірнають, страуси швидко бігають.
-
Практична робота
ЕКОЛОГІЧНІ ГРУПИ ПТАХІВ
ЗАВДАННЯ 1. Розгляньте запропоновані приклади птахів (див додаток) різних екологічних груп (опудала, фотографії, рисунки). Опрацюйте їх за поданим планом:
-
Розмір тіла,
-
Форму тулуба,
-
Форму дзьоба,
-
Розмір шиї,
-
Довжину ніг,
-
Кількість та форма пальців
Дані занесіть до підсумкової порівняльної таблиці.
Пристосування |
|
|
|
|
Розмір тіла |
|
|
|
|
форма тулуба |
|
|
|
|
Форма дзьоба |
|
|
|
|
Розмір шиї |
|
|
|
|
Довжина ніг |
|
|
|
|
Кількість та форма пальців |
|
|
|
|
ЗАВДАННЯ 2. Запишіть приклади пристосувань до способу життя у запропонованих птахів різних екологічних груп
Птахи лісів_________________________________________________________________________________________________________________________________________
Птахи водойм_______________________________________________________________________________________________________________________________________
Птахи степів_______________________________________________________________________________________________________________________________________
Птахи відкритих повітряних просторів____________________________________________________________________________________________________________________________________