Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

Четвер

Фізика і хімія  в  побуті  10доп клас 02.04

Тема. Сірчана кислота. Соляна кислота.

  1. Сірчана кислота.

Сульфа́тна кислота́ (сірчана кислота) — сполука сірки з формулою H2SO4. Безбарвна масляниста, дуже в'язка і гігроскопічна рідина. Сірчана кислота — одна з найсильніших неорганічних кислот і є дуже їдкою та небезпечною. Сірчана кислота є однією з найважливіших технічних речовин у світі і лідирує за кількістю виробництва. Вона використовується в основному у формі водних розчинів для виробництва добрив, як каталізатор, а також у виробництві інших неорганічних кислот.

Вільна сірчана кислота зустрічається в природі дуже рідко. В атмосфері вона утворюється з діоксиду сірки, який утворюється при згоранні сірковмісних речовин або вулканічних вивержень. Діоксид сірки окислюється з утворенням триоксиду сірки, який вступаючи в реакцію з атмосферною вологою утворює кислоту. У кислотних дощах вона виступає в розбавленому виді.

Сірчана кислота їдка, хоча через значну в'язкість опік може статись за час, достатній для змивання кислоти, що потрапила на шкіру. За корозійними властивостями менш небезпечна, ніж соляна чи азотна кислоти, оскільки менш летка і не дуже активний окисник при звичайних температурах. Найбільш небезпечне потрапляння на відкриті слизові оболонки. Потрапляння в очі може статись при спробі розбавлення концентрованої кислоти доливанням до неї води (пряме порушення правил поводження з концентрованою сульфатною кислотою), при цьому вода закипає і розбризкується разом з кислотою. Вражені ділянки промивають великою кількістю води і 5 % розчином питної соди.

  1. Соляна кислота.

Хлоридна кислота, також: соляна кислота, хлороводнева кислота — розчин хлороводню (HCl) у воді. Соляна кислота є типовою кислотою. За своєю хімічною активністю вона належить до найсильніших кислот. Подібно до інших сильних кислот вона активно розчиняє більшість металів з виділенням водню, взаємодіє з оксидами металів тощо.

Концентрована соляна кислота містить 37% HCl і має густину 1,19 г/см3. Вона має різкий запах і «димить» на повітрі внаслідок виділення газоподібного хлороводню. Технічна кислота має жовтий колір, який обумовлюється домішками головним чином солей заліза.

Соляна кислота широко використовується у народному господарстві. Найбільше застосовується вона у хімічній промисловості для добування різних солей: хлориду цинку, хлориду барію та ін., а також для виробництва барвників, лікувальних речовин тощо. Багато хлоридної кислоти споживає також металургійна промисловість для виділення кольорових і рідкісних металів з їх природних сумішей. У хімічних лабораторіях хлоридна кислота належить до найуживаніших реактивів. У невеликих кількостях з неї також одержують водень і хлор.

Дайте  відповідь на запитання:

  1. Яка кислота сильніша: сульфатна чи хлоридна?

  2. Опишіть сульфатну  кислоту.

  3. Опишіть хлоридну   кислоту.

  4. Яких  правил  безпеки потрібно  дотримуватись  при  роботі  з  цими  кислотами?

 

10доп, українська література                                        Дата     02.04.2020

Тема. «Дума про невмирущого». Портрети головних героїв, розкриття характеру героїв через їх вчинки.

Основний зміст роботи

Бесіда за змістом твору

 

- Куди Андрій дів винагороду - 20 пачок цигарок?

- Як це його характеризує?

- Чому саме після цього випадку його запросив до себе Микола?

- Які наслідки для Андрія мала бесіда зі сліпим полковником

Мартиненком?

Якщо до цього випадку Андрій віддався на волю випадку і мовчки плив за течією, змирившись зі своїм становищем, то після розмови з полковником Мартиненком у нього прокинулася воля до життя, боротьби. Він зрозумів, що боротися можна і тут

Розкажіть про подальше Андрієве життя в полоні? Які риси

вдачі хлопця проявилися тут?

Спочатку була праця в каменоломнях. Завдяки Андрію команда офіцерів влаштовувала саботаж. Намагаючись врятувати від смерті свого однополчанина Семена Баренбойма, Андрій був жорстокого побитий і покараний. Його забрали з команди й перевели в інше місце. Там Андрій потоваришував з офіцерами-полоненими і вони почали готувати втечу. Їм удалося зв’язати вартових, перевдягтися в німецьку форму, захопити на дорозі машину і їхати подалі від того місця, де вони перебували. Але машину було затримано, Андрія поранили під час сутички з фашистами, і він опинився серед ,,бомба - генералів”. Так називали полонених - смертників, які розряджали бомби, що з якихось причин не вибухнули. Так Андрій познайомився з німцем - комуністом Ервіном Гронеманном, французом Полем Сампіком і художником-сербом Бранко. Війна закінчувалась. Союзники часто бомбили містечко, у якому опинився Коваленко. Коли групу „бомба -генералів” пригнали розряджати бомбу, що потрапила у житловий будинок, вони вирішили скористатись нагодою й втекти, переодягшись у цивільне. Але на вулиці їх перестрів якийсь поліцай, зав’язалась сутичка, підбігли конвоїри, почалася стрілянина, під час якої Андрій дістав тяжке поранення. І ось він опинився в табірному лазареті. Куди б не закидала доля А. Коваленка, він всюди продовжував боротися, згуртовуючи навколо себе інших в’язнів, вселяючи в них віру в себе й перемогу

Дайте відповіді на запитання

  1. Який перед вами постав Андрій?

  2. Скільки років було юнакові?

  3. Чи можна назвати Андрія відважним? Чому?

  4. Які риси сміливості, мужності, відваги  ви побачили у Андрія.

 

Висновки

Ми з вами перегорнули сторінки повісті П. Загребельного про тих, хто виборов для нас свободу, незалежність, хто своїм життям довів: людина повинна залишатися людиною за будь - яких обставин; що ніяка сила в світі не може знищити добро, людяність, справедливість.

Повість "Дума про невмирущого" розповідає про трагічну долю українського юнака, яка стала символом гідності й непереможності людського духу. В шістнадцять років він добровольцем пішов на фронт. Він мріяв бути вченим, а став солдатом, зустрівся віч-на-віч з війною і не відступив, мужньо бився з фашистами, захищаючи рідну землю, батька й матір, свою кохану. Тяжкопораненим він потрапив у полон, та й там, у нелюдських умовах концтаборів, не припинив боротьби, вмирав, повертався до життя і знову вмирав, але не підкорився

 

Домашнє завдання

  1. Характеризувати головного героя Андрія

  2. Скласти цитатний портрет юнака