Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

четвер 07.05

Фізика і  хімія  в  побуті. 10  доп  клас  07.05.20

Види засобів чищення (тверді, рідинні). Використання. Зберігання. Правила техніки безпеки

Види засобів чищення Залежно від агрегатного стану миючі засоби бувають рідкі, пастоподібні, порошкові та тверді (наприклад, мило).

Рівень споживання синтетичних миючих засобів повинен становити близько 7 кг в рік однією людиною. В Україні цей показник - близько 5 кг. У Європі в середньому цей показник в 2-3 рази вище, ніж у нас. Так в Німеччині середньостатистичний житель купує прального порошку 10-12 кг в рік, в Англії - 14,2 кг на рік, у Франції споживають 15,6 кг порошку на рік однією людиною. А в Америці цей показник досягає рівня 28 кг в рік на споживача

Залежно від призначення синтетичні миючі засоби ділять на наступні види:

  • універсальні;

  • засоби для прання бавовняних і лляних тканин;

  • засоби для прання вовняних і шовкових тканин;

  • засоби для прання сильнозабрудненої або грубої тканини (наприклад, спецодягу);

  • засоби для туалетних цілей (мило, рідке мило, шампуні для волосся, гелі для душу та інше);

  • засоби для миття посуду, інвентарю і різних поверхонь (засоби для миття посуду, чистячі засоби, засоби для миття скла та інше).

Основні   правила   безпеки   в   побуті

  • Всі засоби побутової хімії, навіть звичайний пральний порошок чи сода, повинні зберігатись таким чином, щоб до них не могли дістатися діти. Ці засоби необхідно обов'язково зберігати окремо від будь-яких харчових продуктів.

  • Всі хімічні речовини, що зберігаються в будинку чи квартирі повинні бути у відповідних ємкостях з чіткими написами. Не варто зберігати в квартирі невідомі хімічні речовини, або такі, у яких вийшов термін використання. Засоби, що містять в значних кількостях агресивні хімічні речовини (кислоти, луги тощо) повинні щільно закриватися і мати етикетку. При роботі з ними потрібно надягати гумові рукавички, захисні окуляри, халати, а після закінчення роботи необхідно добре вимити теплою водою з милом і рукавички, і руки.

  • Засоби, небезпечні в пожежному відношенні (бензин, ацетон, гас, деякі засоби для виведення плям та ін.) повинні стояти в щільно закритих ємкостях, бажано в таких, що не б'ються, подалі від джерел тепла та вогню.

  • При роботі з пожежонебезпечними засобами забороняється палити цигарки, запалювати сірники, включати електронагрівальні прилади. Найбільш небезпечні випари горючих та легкозаймистих рідин. Тому краще всього працювати з такими речовинами (бензин, ацетон) на повітрі, поза помешканням.

  • Перед тим, як застосовувати будь-який засіб, необхідно уважно прочитати всі вимоги та рекомендації, наведені на упаковці чи в інструкції щодо використання і суворо дотримуватися їх (особливо ретельно – при роботі з отрутохімікатами). Хімічні засоби необхідно застосовувати лише в таких кількостях, які вказані в інструкції.

  • Не можна нахилятися низько над ємкостями з хімічними речовинами (а тим більше нюхати їх, сильно втягуючи повітря) та над рідиною, що кипить, особливо  при вливанні в неї нової порції рідини чи всипання порошку. Гарячі рідини не можна виливати в скляний посуд.

  • Правила безпеки стосуються і аерозольних балончиків. Вони повинні зберігатися у вертикальному положенні, подалі від джерел тепла. При розпиленні з балончика не можна палити, запалювати газові горілки. Балончики ні в якому випадку не можна давати дітям. Їх не можна розбирати і не рекомендується викидати до повного використання вмістимої речовини.

  • При обробці отрутохімікатами приміщення, необхідно винести з нього всі харчові продукти, кухонний посуд, домашніх тварин та птахів, а також акваріуми.

 

Завдання. Знайдіть  етикетку  будь-якого засобу побутової  хімії (з дозволу батьків та з їх допомогою). Випишіть склад, застосування  та зберігання.

Основи здоровя 7 клас 07.05.20

Особливості поширення ВІЛ-інфекції в Україні і світі. ВІЛ/СНІД і права людини. Причини і наслідки стигматизації і дискримінації.

Особливості поширення ВІЛ-інфекції в Україні і світі (за слайдами мультимедійної презентації)

Україна за темпами поширення ВІЛ-інфекції/СНІДу посідає одне з перших місць у Східноєвропейському регіоні.

На сьогодні не існує вакцини для профілактики СНІДу і недостатньо ефективні методи лікарської терапії цього захворювання.

Основна проблема створення лікарських препаратів проти СНІДу полягає у високій властивості ВІЛ змінювати свою структуру.

Середня тривалість життя ВІЛ-інфікованої людини становить приблизно 12 років, однак сучасні препарати збільшують цю цифру в 2-3 рази. Сучасні препарати для лікування СНІДу діють всередині клітини, не дозволяючи ВІЛ розмножуватись.

Статистика...

Сьогодні число ВІЛ-інфікованих у світі перевищує 30 млн, а померло від цієї хвороби — 6 млн людей.

Щоденно ВІЛ заражається понад 6000 людей, що дає змогу говорити про пандемію СНІДу.

Україна за темпами розвитку епідемії ВІЛ-інфекції посідає друге місце в Європі і п’яте — у світі.

Причини і наслідки стигматизації і дискримінації.

Стигматизація (від грецьк. Στíγμα — «ярлик, клеймо») — таврування, нанесення стигми. Може позначати навішування соціальних ярликів. У цьому сенсі стигматизація — асоціація будь-якої якості (як правило, негативної) з конкретною людиною або групою людей, хоча цей зв’язок відсутній або не доведений. Стигматизація є складником багатьох стереотипів.

Стигматизація може вести до дискримінації, тобто до реальних дій, які.

Досить часто наявність стигми призводить до дискримінації, тобто коли переконання переходять до дій, обмежуються права якоїсь групи. Хоча в цивілізованих країнах явна стигматизація і пов’язана з нею дискримінація або заборонені законом або засуджуються культурою, практично будь-яке суспільство насичене стигмами. Стигма знижує об’єктивність оцінки конкретних людей (стигматизованих), а інколи може перешкоджати їх інтеграції в суспільство.

Дискримінація (лат. discriminatio — «розрізнення») — обмеження прав частини населення за певною ознакою (раса, вік, стать, національність, релігійні переконання, сексуальна орієнтація, стан здоров’я, рід занять тощо). Таке обмеження може бути підкріплене законодавством (правова дискримінація), прийнятою в країні релігією, або може ґрунтуватися виключно на сформованих моральних нормах (неофіційна дискримінація). Дискримінація має місце тоді, коли щодо людини робиться виняток, який призводить до несправедливого або упередженого ставлення до людини на підставі її приналежності до певної групи. Наприклад, людина, що живе з ВІЛ, може не отримати медичну допомогу або бути звільненою з роботи на підставі ВІЛ-статусу.

Завдання.

  1. Опишіть свою  поведінку, якщо-б ви  дізналися, що хтось  із  ваших друзів  хворий на ВІЛ-інфекцію?

  2. Створіть малюнки, буклети  про ВІЛ-інфекцію.

Трудове навчання

Тема. Посадка баклажанів у відкритий ґрунт.

 Коли  садити розсаду баклажанів у відкритий ґрунт: основні умови для пересадки сіянців на грядку – температура ґрунту в межах 18 ºC і вік розсади 2-2,5 місяців із моменту появи сходів. Сіянці повинні досягати висоти 16-25 см, мати 8-10 справжніх листків, а, можливо, і кілька бутонів. Бажано, щоб загроза поворотних заморозків до моменту висадки розсади вже минула. Тобто оптимальний термін посадки сіянців на грядки – початок червня. Місце для вирощування теплолюбного баклажана має бути сонячним, але захищеним від вітру. Найкращі попередники для баклажанів – капуста, огірок, морква, цибуля, часник, кабачок, квасоля і горох. Не можна вирощувати баклажани на ділянці, де до цього росли картопля, перець, помідори, фізаліс і власне баклажани. Перейдіть по ссилці і подивіться відео  про те, як правильно висадити розсаду баклажанів.  https://www.youtube.com/watch?v=XtsVscapgko

Домашня робота

  1. Перегляньте відео.

  2. Допомагайте батькам працювати на городі.

10доп, укр.л-ра                                                   Дата 07.05.2020

Тема. Є.Гуцало «Лось». Характеристика позитивних і негативних персонажів твору.

 

Основний зміст уроку

 

 

Ознайомлення із текстом твору (аудіокнига)

https://www.youtube.com/watch?v=uxg89Y64O8o

 

Текст твору

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=824

 

Тема твору: зображення порятунку лося дітьми та його смертельного протистояння з браконьєром.

Ідея твору: засудження браконьєрства, заклик бережно відноситися до тварин.

Мета твору: стань другом природи.

Проблематика твору: життєва позиція людини, ставлення людини до природи, жити по совісті.

 

Жанр: оповідання (прозовий твір, обсяг твору приблизно 6 сторінок, зображена пригода у лісі недалеко від заповідника: убивство браконьєром тварини, діють чотири персонажі: лось, два брати, дядько Шпичак, події відбуваються за один зимовий день).

Композиція твору.

Експозиція: лось – житель заповідника. 

Зав'язка: лось відчув небезпеку поза заповідником  

Розвиток дій: зустріч світанку на галявині, у річковому полоні, допомога хлопчиків.

Кульмінація: постріл браконьєра Шпичака.  

Розв'язка: загибель лося та осуд браконьєрства. 

 

Короткий виклад оповідання.

   Лось прокинувся від сухого різкуватого звуку. Хоч житель заповідника був великим, проте відчув небезпеку й страх, як на волі у його рідній тайзі. Він побіг.

    Ранок лось зустрів на поляні. Його мучила спрага, тому попрямував до річки. Крига затріщала, він опинився в льодовому полоні. Марно намагалась велика тварина звільнитись і вибратися із холодної води. 

    На його щастя до лісу по хмиз заїхали на підводі два хлопчики. Ризикуючи життям, вони сокирою пробили вихід з ополонки. Знесилена тварина була врятована, вона попрямувала до заповідника. Хлопці поверталися додому.  

    Та раптом пролунав зрадливий постріл рушниці. Лось ще трохи біг, спіткнувся і впав. Тоді діти зрозуміли по кому стріляли. Перед ними з'явився захеканий рідний дядько, який уже давно спостерігав з лихими помислами за двобоєм тварини з підступною кригою, допомогою хлопців. Хлопці марно надіялись, що врятована ними тварина ворухнеться. Дядько побачив у очах дітей осуд. Вони, напевно, заявлять охороні заповідника про те, що трапилось…  

 Носії добра: брати-підберезники.

Носії зла: браконьєр Шпичак..

 Оповідання вчить оберігати природу, бути співчутливим, не миритися з несправедливістю.

Головні персонажі: тварина лось. 

Другорядні персонажі: хлопчики-підберезники, браконьєр Шпичак.

 

Домашнє завдання

  1. Вивчити біографію Є.Гуцала

  2. Читати й аналізувати 1 частину повісті «Лось»