Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

четвер 07.05

Конспект уроку

з  географії

6  – А  клас

07. 05. 2020 р.

Тема. Кількість населення Землі. Людські раси.

Найчисельніші народи світу.

Вивчення нового матеріалу.

  1. Кількість населення Землі.

Для визначення кількості населення окремої країни проводять переписи. Перші з них відбулися у ХVІІІ ст., хоча існують свідчення про подібні заходи ще у Давньому Римі. У ХІХ ст. були одержані перші офіційні дані про чисельність населення більшості країн Європи та деяких країн Америки. В африканських і азіатських країнах (крім Індії та Японії) перші переписи населення відбулися тільки після Другої світової війни. У наш час у більшості країн їх проводять раз на 5–10 років. На українських землях перший перепис у сучасному розумінні відбувся у 1897 р. У радянські часи перший загальний перепис був у 1926 р. Дані перепису 1937 р. було засекречено. Значно достовірнішим був перепис 1939 р. А з кінця 50-х років ХХ ст. переписи проводили раз на 10 років. Єдиний Всеукраїнський перепис населення за часів незалежності відбувся в грудні 2001 р. У період між переписами надають оцінні дані про кількість населення.

Перші спроби оцінити чисельність населення всього світу були в другій половині ХVІІ ст. Тоді населення Землі ледь сягало 550 млн. осіб. А зараз у світі живе понад 7,4 млрд. осіб (2016). Населення розміщено вкрай нерівномірно. Треба врахувати той факт, що у 2019році в Пекіні  з’явився короно вірус COVID-19, від якого тут померли 3 869 осіб. А число інфікованих зросло на 325 осіб до 50 333. Зауважимо, що раніше повідомляли про 2 579 смертей в Ухані. Населення Уханю – майже 11 мільйонів осіб. Це стосується й усієї планети Земля, адже вірус розповсюдився по усьому світу. Кожен день від цієї хвороби помирають люди. Від Covid-19 з 12–13 березня, тобто з моменту, коли в Україні почали контролювати розповсюдження цієї інфекції, за офіційними даними померло 93 людини (дані станом на 11.04.2020).  Зараз в Україні  підтверджено 12 331інфікованих осіб.

  1. Людські раси.

            Раси ― великі ареальні спільності людей, що виділяються за генетичною спорідненістю, яка зовнішньо проявляється у певній подібності фізичних ознак: кольорі шкіри й райдужній оболонці очей, формі й кольорі волосся, зрості  та інших.

Початок формування рас ― кінець кам’яного віку на базі найбільших територіальних популяцій. Вочевидь, існували два головні первинні центри расоутворення: західний (євроафриканський) і східний (азіатсько–тихоокеанський). У першому центрі формувалися негроїди і європеоїди, а в другому ― австралоїди і монголоїди. Пізніше при освоєнні нових земель виникли змішані расові популяції.

У популяційно–генетичній класифікації виділяють 25 локальних рас, які об’єднують у 5 гілок, які складають 2 стовбури.

Східний амеро–азіатський стовбур має американоїдну (американську) і азіатську раси.

Західний євро–африканський стовбур має європеоїдну, негроїдну і австралоїдну раси.

Серед сучасних рас європеоїдна (євразійська), яка є найбільшою за кількістю (46,4% населення світу разом з перехідними і змішаними формами). Європеоїди мають південну і північну гілки.

Монголоїдна (азіатсько–американська) раса разом з перехідними і змішаними формами становить понад 36% населення світу, поділяється на дві гілки: азійську і американську.

Що ж стосується негро–австралоїдної (екваторіальної) раси, то багато дослідників замість єдиної екваторіальної раси виділяють дві самостійні раси: негроїдну (африканську), яка становить 16,6% населення світу (до неї відносять корінне населення Африки на південь від Сахари ― негрів, а також негритянське населення США, Центральної Америки, Антильських островів, Бразилії),  і австралоїдну (океанійську) ― 0,3% населення світу (представлена меланезійцями, папуасами Нової Гвінеї і аборигенами Австралії).

  1. Найчисельніші народи світу.    В расах розрізняють групи людей, які називають народами. На земній кулі їх понад 3 тисячі. Серед них є багаточисленні і такі, що нараховують лише кілька десятків чоловік. Найбільш численними народами є китайці (1,2 млрд чоловік), хіндустанці (219 млн), американці Сполучених Штатів Америки (187 млн), росіяни (146 млн), бразильці (137 млн), японці (126 млн чоловік). Вони складають основну частину населення Землі.

Народи говорять різними мовами. Кожний народ має свою культуру – свої звичаї, народні пісні, національний одяг, страви, – які ведуть початок від давнини. Навіть житло у кожного народу своєрідне. Це також тісно пов’язано з природними особливостями території. Культура народів самобутня – тобто неповторна. Звісно, в наші дні життя і побут людей невпізнанно змінилися. Проте кожний народ, великий чи маленький, зберігає свої традиції, те що відрізняє його від інших.

Китайці. Китайці – найбільший за численністю народ світу. Вони населяють Китай – одну з найбільших за площею країн світу. Китайці належать до монголоїдної раси. Цей народ має багатовікову історію і культуру. Китайська цивілізація – одна з найстародавніших у світі. Серед багатьох винаходів китайців – папір, шовк, порох.

Традиційним житлом китайців є фанза, стіни якої робляться з різного матеріалу – бамбука, цегли, глини, дерева. Національне вбрання китайців – сорочка вільного крою без ґудзиків. Святкове вбрання китаянок – цілезкроєне плаття – цинао. В їжу китайці вживають переважно рис або локшину, які їдять паличками. Традиційних ремесел багато: ткацтво, гончарство, плетіння з рисової соломи, різьба по дереву і каменю.

Американці США. Цей народ вирізняють своєрідні історичні особливості формування. В доколумбовій Америці корінними жителями були індіанці. Вони були мисливцями і рибалками і вели напівкочовий спосіб життя. Для цього було пристосоване і їхнє житло – вігвам, яке було легким і міцним. Взимку індіанці користувалися лижами, влітку – легкими човнами – каное. Традиційний одяг – сорочка, шкіряні штани і мокасини, які прикрашалися хутром і бісером, а також головні убори з пір’я. В ХУІ ст. відбулося велике “переселення народів”. У США ринув потік європейських колоністі, в основному з Великої Британії. Вони витісняли корінних жителів на менш придатні землі. Разом тим відбувалося взаємне проникнення різних культур. Так, індіанці запозичили у європейців коня, завезеного з Європи, який став невід’ємною частиною їхнього життя. А європейці перейняли у індіанців вміння вирощувати кукурудзу. Американці США – це народ, що сформувався із трьох рас і трьох культур: європейської, індіанської та африканської.

Росіяни. Росіяни населяють Росію, яка є нашим сусідом. Вони живуть і в інших країнах, зокрема багато їх і в Україні. Росіяни належать до європеоїдної раси. Російська хата-зруб з піччю – типове житло. Піч обігрівала, в ній готували їжу, на ній спали. Національний одяг у чоловіків складався з довгої сорочки, штанів і лаптів (взимку – валянок). Жінки носили сарафани, на голові – стрічку або хустку. Російська кухня відома своїми млинцями (російською –“блинами”), кашею і пирогами. В сільській місцевості традиційним були хороводний спів з протяжними мелодіями та задерикуваті частівки, які збереглися до нашого часу. Народні промисли росіян – різьба по дереву,  виготовлення глиняних виробів, розпис по дереву.

Запитання і завдання.

1. Опрацюйте конспект уроку ( уважно прочитайте, вивчіть), дайте відповіді на запитання та опрацюйте  географічний атлас.

2.         Кількість населення Землі?

3. Що таке людська раса?

4.         Назвіть, які ви знаєте  світові людські раси.

5.         Найчисельнішими  народами світу є ( назвіть які ?).   

4. Нанесіть на контурну карту країни світу з найбільшим населенням, вивчіть назви та їх розташування.  

 

6– А, укр.мова                                           Дата 07.05. 2020

Тема. Тренувальні вправи на визначення значущих частин слова 

 

Основний зміст уроку

 

  • Завдання 1. Розподільний диктант (до першої колонки записуємо слова, які складаються тільки з кореня і закінчення, до другої – слова, які мають ще й інші значущі частини слова).

Гори, квітка, негода, весна, стілець, відлітати, зима, дорога,осінній. віддаль.

 

  • Завдання 2. «Знайди слово». До слів першого стовпчика треба дібрати слова з протилежним значенням, змінивши лише префікс:

Залетіти –

Сніжний –

Сердечний –

Виїхати –

Відповзти –

Завдання 3. -          У кожній групі знайдіть слова, які не належать до спільнокореневих.

1. Будівля,будувати, будильник, будова, будинок.

2. Підводний, водолаз, підвода, вода, водяний.

3. Гірський, міжгір’я, гора, погоріле, гірка.

4. Нічний, нічого, нічка, вночі, ночівля.

 

Домашнє завдання

Розподіліть слова так, щоб у кожній групі були слова одного кореня.

1. Завод, водиця, водій, заводчик, поводитися,водник, обезводнити, водойма, провідник,  підводний, переводити, безводдя, водити.

2. Ніс, носовий,носилки, приніс, носик, ноша, перенісся,  переносити, носоріг, носище.

3. Правий, правити, управління, справа, правитель, правіше, справити, праворуч.

 

 (Виконане завдання надсилати на  ел. пошту   Ivannashengera@gmail.com  )

 

 

6– А, зарубіжна л-ра                                           Дата 07.05.2020

Тема. Рей Дуглас Бредбері. Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні «Усмішка». Образ  Тома , його динаміка

 

Основний зміст уроку

Фантастична література – це твори, в яких описуються вигадані, не існуючі в реальному житті події. (Визначення учні записують у зошити).

Існують різні види фантастики, але я зупинюся на деяких. Реальна фантастика – це, коли діють надприродні сили і людина бореться з ними. Наукова фантастика. Для неї характерні описи космічних польотів, перебування на інших планетах, переміщення в часі в майбутнє або минуле; серед героїв зустрічаються роботи, мутанти, прибульці тощо. У науково-фантастичних творах описуються технології майбутнього, нові наукові принципи, незвичні політичні або соціальні системи.  Саме це ми побачимо у творі Бредбері.

 

Виразне читання Рей Дуглас Бредбері «Усмішка».

https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=23

 

Аудіокнига Рей Дуглас Бредбері «Усмішка».

https://www.youtube.com/watch?v=EgrtLnxJp0w
 

Робота над змістом першої умовної частини  оповідання «Усмішка» Р. Бредбері.

1. Словникова робота.

Філіжанка – те саме, що чашка.

Вервечка – череда, один за одним.

Мавпувати – повторювати за іншим.

2. Читання й коментування першої умовної частини  оповідання «Усмішка».

    За жанром твір - оповідання. Що таке оповідання? (Невеликий за обсягом твір, з однією сюжетною лінією, невеликою кількістю діючих осіб).

3. Бесіда за змістом прочитаного.

  • Де й коли відбувається подія твору? ( На міському майдані 2061 року о 5

ранку зібралися люди, неподалік було селище, доносився перегук півнів, мабуть відтіля теж прийшли люди. ).

  • Яким ми бачимо місто? (Там зруйновані будинки, клапті туману, світанок

не схожий на світанок. Все це відбулося, можливо, після ядерного вибуху, катастрофи).

  • А чому в свято люди йдуть на ярмарок? (Людям нікуди йти, у них нічого

немає, мабуть, немає і свят).

  • Яким було життя людей? (Вони сумні, у засмальцьованому одязі).

  • Для чого хлопчик Том прийшов на майдан? (Йому було цікаво подивитися

на картину «Мона Ліза», ще і тому, що всі йшли).

  • Якою була кава? (Вона була несправжня, люди забули смак справжньої

кави).

  • Деталь, надщерблена філіжанка, що символізує? (У людей нічого немає

цілого, вони втратили все. Надщерблена філіжанка – надщерблене життя цих людей).

  • Як опис кави пов’язаний з тим, що картину вважали несправжньою?

(Люди ні в що не вірили, вони точно не знали рік, в якому живуть).

  • А для чого взагалі прийшли люди?  (Щоб плюнути на картину «Мона 

Ліза»).(Пояснення: У давні часи існувала традиція: при насадженні будь-якої чужої віри народ примушували плювати на своїх богів, тим самим людей спонукали відмовитись від поклоніння їм. Камінням же побивали злодіїв, зрадників, невірних жінок. Згадайте, як Ісус, захищаючи жінку від побиття камінням за зраду, сказав «Хто з вас без гріха, хай першим кине в мене камінь». Отже, плювати — відмовлятися від поклоніння, бити камінням — позорити за гріхи).

  • Як би ви визначили конфлікт твору? (Конфлікт війни та миру. Війна

призводить до смерті, безладу, руйнуванню. Конфлікт між людиною: людина все створила і сама себе знищіла).

 

 

Домашнє завдання

  1. Вивчити біографію  Рея Дугласа Бредбері

  2. Читати й аналізувати новелу  Рея Дугласа Бредбері «Усмішка». 

 

 

(Запитання, які виникли надсилати на  ел.пошту  Ivannashengera@gmail.com  )