Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

четвер 07.05

Конспект уроку

з біології

9-А клас

08.05.2020 рік

Тема. Білки, їхня структурна організація та  основні функції.

Білки - це органічні сполуки, полімери, мономерами в яких є амінокислоти.

 Амінокислоти - це невеликі за розміром органічні сполуки, у молекулі яких одночасно містяться аміногрупа і карбоксильна група. Білки також називають протеїнами.

У процесі біосинтезу білка до його складу включаються 20 амінокислот (наприклад, аланін, гліцин, серин, тирозин та інші).

Є амінокислоти , яких організми людини і тварини синтезувати не можуть, вони називаються незамінними і обов`язково мають надходити до організму з їжею.

Амінокислоти можуть  з`єднуватись одна з одною. Якщо у такій сполуці декілька амінокислот, то цей зв`язок називають пептидним; якщо велика кількість - поліпептидним.

2)    

Рівні організації білкової молекули

  • Первинна структура білка представлена поліпептидним ланцюгом. У цій структурі всі зв`язки між амінокислотами ковалентні, а отже, міцні.
  • структура білка - це спосіб упакування первинної структури в альфа-спіраль або бета-шар. Альфа-спіраль виникає в результаті утворення водневих зв`язків між групами -СО- та -NH, розташованих на різних витках спіралі.  Бета-шар утворюється в результаті формування водневих зв`язків між СО-групами одного поліпептидного ланцюга та NH-групами іншого поліпептидного ланцюга
  • Третинна структура - це спосіб упакування альфа-спіралі у просторову глобулу. Утворюється завдяки додатковим водневим зв`язкам, гідрофільно-гідрофобним взаємодіям та ковалентним дисульфід ним зв`язкам -S-S-, які виникають між двома молекулами цистеїну .
  • Четвертинна структура - спосіб спільного упакування декількох поліпептидних ланцюгів.

Властивості білків

Денатурація - це порушення природної структури білка. Якщо порушуються всі структури білка, включаючи первинну, така денатурація називається необоротною.

Ренатурація - це відновлення структури білка на початковій стадії руйнування.

.

 

Демонстрація експерименту.

У пробірках:  № 1-3 – розчин білка курячого яйця. (Однією з важливих властивостей є розчинення деяких білків у воді з утворенням колоїдних розчинів. Що ми зараз і спостерігаємо.)

                       № 4 – розчин купрум (ІІ) сульфату

                       № 5 – етиловий спирт

                       № 6 – розчин кислоти (лимонної)

     Додали  обережно вміст пробірок № 4-6 до вмісту пробірок №1-3 (білок).

Нагрівання розчину білка.

 Бесіда:

  • Що спостерігаємо? (осад)
  • Яка це  властивість білка? (денатурація)
  • Що таке денатурація?

        (Одна з основних властивостей білків – це їхня здатність під впливом різних факторів змінювати свою структуру і властивості. Ця зміна може мати тимчасовий або постійний характер, але в обох випадках амінокислотна послідовність білка залишається незмінною. Такий процес порушення природної структури (вторинної – четвертинної) білка називається денатурацією.
При денатурації молекула розгортається і втрачає здатність виконувати свою біологічнуфункцію.)
 

  • Які фактори викликають денатурацію?

(- сильні кислоти, луги, концентровані розчини солей;

- органічні розчинники ( Використання спирту як дезинфікуючого засобу основане на тому, що він викликає денатурацію білка тих чи інших бактерій. )

- важкі метали (усі солі важких металів (Hg, Ag, Pb, Cu) викликають необоротну денатурацію білків і утворюють нерозчинні солі)

- нагрівання)

 

·       Інколи денатурований білок може спонтанно відновити свою початкову структуру. За якої умови це можливо? (Це може відбутись на початкових стадіях денатурації за умови припинення дії факторів, що спричиняють цей процес.)

·       Як називається цей процес? (Таке явище має назву ренатурації (від лат. ре – префікс, який означає поновлення).

·       Як називається процес порушення первинної структури білків? ( деструкція від лат. деструкціо – руйнування. Він завжди має незворотний характер).

 

  • Чи може дана інформація згодитися нам у повсякденному житті? Якщо так, то де і за яких умов?

 (- знати, які речовини є отруйними і при потраплянні до організму можуть викликати денатурацію білків, припинивши їх функціонування;

        - надаючи першу допомогу у разі отруєння солями важких металів, кислотами, лугами, потерпілому дають випити сире куряче яйце або молоко;

        - у  харчових продуктах після термічної обробки денатуровані білки легше засвоюються організмом – яєчня або зварене яйце порівняно із сирим, кисле молоко порівняно зі свіжим).

 

4) Оскільки білок є важливим харчовим компонентом я пропоную прокоментувати  поради дієтолога:

  • Багатими на білок продуктами є м’ясо, риба …? (молоко, сир, яйця, бобові, горіхи)
  • За своїми поживними якостями яйце перевершує навіть м’ясо то молоко.
  • Вегетаріанець обов’язково хвалитиме волоський горіх – білка у ньому приблизно стільки, скільки у хорошому сирі.
  • Їжа підлітка повинна бути різноманітною і містити достатню кількість білків. Адже нестача білка в організмі веде до …? ( затримки росту і розвитку. А саме – білок є будівельним матеріалом,  білки актин і міозин відповідають за розвиток м’язової маси, гормони – регулюють процеси обміну в організмі, ферменти – сприяють засвоєнню білків, гемоглобін – транспортує кисень необхідний для утворення енергії в організмі)
  • Варений буряк, на відміну від решти овочів, зберігає свої корисні властивості – містить багато мінеральних солей, вітамін В. А ще у ньому є бетаїн – речовина, яка сприяє засвоєнню білка в організмі ? ( у травному каналі бетаїн сприяє денатурації білка та його легшому засвоєнню)
  • Не рекомендується вживати білок сирого яйця …(важко перетравлюється; мікроби на шкаралупі можуть призвести до харчового отруєння – сальмонельозу)
  • Білкове голодування дорослого організму небезпечне через сповільнення процесів самовідновлення. Можливим негативним наслідком цього може бути … ? (передчасне старіння організму).

3)

Біологічні функції білків

  1. Ферментативна функція ( хімічні реакції у клітині відбуваються за участю біологічних каталізаторів - ферментів, що прискорюють їх у сотні разів).
  2. Структурна функція ( білки входять до складу всіх мембран і органел).
  3. Транспортна (перенесення кисню та вуглекислого газу в тілі, яке здійснює гемоглобін).
  4. Рухова, скоротлива функція ( усі види рухових реакцій клітини виконуються скорочувальними білками)
  5. Захисна (білки  утворюють захисний покрив, що захищає організм від шкідливих впливів).
  6. Енергетична функція ( під час розпаду 1г білка виділяється 17кДж енергії)
  7. Запасаюча функція ( наприклад, казеїн молока)
  8. Гормональна ( білки можуть бути регуляторами фізіологічних процесів - гармонами).
  9. Регуляторна функція ( білки регулюють транскрипцію, трансляцію, активність інших білків)
  10. Сигнальна функція ( передають сигнали між тканинами, клітинами або організмами).

«Вірю/не вірю».

  1. Білок - це біополімер:
 
 
  1. Мономерами білків є нуклеїнові кислоти
 
 
  1. Між амінокислотами виникає зв`язок пептидний
  2. Первинна структура білка представлена поліпептидним ланцюгом:
 
  1. У вторинній структурі білка виникає альфа-спіраль із водневими зв`язками:
 
 
  1. Просторова глобула характерна для первинної структури
 
 
  1. Порушення природної структури білка – це денатурація
 
  1. Ферментативна функція білка заключається в прискоренні хімічних реакцій
 
  1. Білки входять до складу клітинних мембран:
 
  1. Інтерферон виконує функцію захисту
 
  1. До складу  білків входить 20 амінокислот.

Фізика

 

Узагальнення і систематизація знань з теми «Електричне поле»

 

Д/з Опрацювати презентацію:

https://drive.google.com/file/d/1Yi7HoPxx2xTQ93FnRQ_18j7DKCt8aiZE/view?usp=sharing

 

                                                       Художня культура

Тема: Пам’ятні місця краю.

Опрацюйте посилання

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-uroku-mistectva-v-9-klasi-kultura-ridnogo-krau-pamatki-kulturi-i-mistectva-ridnogo-krau-kulturno-mistecki-zakladi-126737.html

9 - А, зар.л-ра                                                   Дата 07.05.2020

Тема.  Ідея кохання й щастя у «Травневій пісні», ознаки фольклору.

 

Основний зміст уроку

 

Перегляд відеоскрайбінгу «Ідея кохання й щастя в «Травневій пісні» Гете»

за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=YAMlvXBNRVA&feature=youtu.be

 

Бесіда за переглянутим скрайбінгом.

  1. Що лягло в основу написання поезії «Травнева пісня»?

  2. Які мотиви присутні у вірші?

  3. В чому своєрідність «Травневої пісні»?

  4. В чому новаторство Гете-просвітника?

  5. Якою постає закохана людина в поезії «Травнева пісня»?

  6. Виведіть формулу щастя за Гете.

 

Виразне читання вірша «Травнева пісня»

https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=342

 

  1. Яким настроєм пройнятий вірш?

  2. Про що у ньому розповідається?

  3. Чи можемо ми адресувати даний вірш тільки Фредеріці Бріон?

  4. Чому автор замінив назву вірша, перенісши акцент зі слова «свято» на слово «пісня»?

  5. Які фольклорні образи ви виокремили б у «Травневій пісні»? Назвіть їх.

  6. Як вплинув фольклор на пісенність віршів поета?

  7. Як Гете розумів «музику в поезії»? Чи відчули її ви, читаючи вірш-гімн весні, коханню, молодості?

   Висновок. Гете був переконаний, що його поезії пісенні за своєю суттю, тому до кінця можуть бути зрозумілими тільки тоді, коли читач про себе наспівуватиме їх. Часто він писав вірші, сподіваючись, що колись їх покладуть на музику. Мабуть, ми не помилимось, якщо спробуємо почути музику творця, втілену у безсмертних віршованих образах. Адже Гете намагався вловити мить людського буття, яке постійно змінюється…

Домашнє завдання

  1. Читати й аналізувати вірш «Травнева пісня»

 

 

9 – А, укр.л-ра                                                   Дата 07.05.2020

Тема. Наталка як уособлення кращих рис української жінки.  Показ моральної вищості представників трудового народу (Петра, Миколи, Терпилихи) над представниками вищих верств суспільства (Виборним, Возним).

 

Основний зміст уроку

 

  1. Читання «Наталки Полтавки» за посиланням

https://www.ukrlib.com.ua/styslo/printit.php?tid=3348

То  хто ж  така Наталка? 

Головна героїня однойменної п’єси, дочка Горпини Терпилихи, бідна дівчина, яка кохає Петра, 4 роки вірно жде його із заробітків. Вона не кріпачка, вільна, живе з матір’ю, шиттям заробляє собі і матері на життя.

Що свідчить про розум дівчини?

Уже під час першої зустрічі з возним бачимо,  що Наталка розумна, пряма, чесна,  відверта. Вона вміло і вправно відхиляє всі «поползновенія» возного, його замахи на її волю. Вона дає зрозуміти возному, що залицяння пана зовсім не роблять честі бідній дівчині. І робить це з почуттям власної гідності, моральної вищості над возним. Вона не шукає матерiального достатку, навпаки, радіє, що тепер стала рівнею бідному Петрові. На її думку,  в заможного чоловіка бiдна жiнка "буде гiрше наймички, буде кріпачкою".    

Яким вбачає для себе Наталка  майбутнє родинне життя?

«Жити люб’язно і дружно, бути вірним до смерті і помагати один одному». Її не страшить тяжка праця, бідність, аби весь вік жити з коханим. 

Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя?

Розумна, вільнолюбна, з твердими поглядами на життя, вона добре усвідомлює, що багатий пан не може бути їй, простій людині, справжнім, щирим другом, що він не шануватиме її, буде дивитися з презирством, обходитися з неповагою, перетворить її на наймичку, кріпачку. Одруження з возним для Наталки – поневолення, а одруження з Петром – вільність. 

Якщо Наталка вірна Петрові,  то чому вона віддає рушники возному?  Яка боротьба проходить у її душі? Який епізод п’єси виправдовує її перед Петром?   (Дія І, ява ІV)  – розмова з Терпилихою.

«Золото - не дівка!... - розповідає про неї виборний. - Окрім того, що
 красива, розумна, моторна i до всякого діла  дотепна, - яке в неї добре серце, як вона поважає  матір свою; шанує всiх старших вiд себе; яка трудяща, яка рукодiльниця; себе i матір свою на свiтi держить».

Героїня весь час вагається між дочірнім обов’язком і пориваннями серця. Її душевна стійкість зазнає випробувань: «Я давно вже поклялась і тепер клянусь, що,  окрім  Петра, ні з ким не буду». І тут же за наполяганнями матері і з жалості до неї погоджується вийти «за першого жениха», їй «угодного».  Розмова з матір’ю  переконує, що Наталка здатна до глибокої критичної оцiнки людей, а власнi вчинки доводять, що її слова не якась вiдсторонена вiд життя теорiя - Наталка i дiє так, як мислить: помiрковано, але рiшуче.

   «Мамо, мамо!  Для тебе все стерплю, для тебе все зроблю, і коли мені Бог поможе  осушити сльози твої, то я найщасливіша буду на світі…»   Ми бачимо: перемагає дочірній обов’язок. (Дія І, ява VІ)

Після розмови з виборним і  матір’ю , коли Наталка залишається сама, про що вона просить Бога? Як це характеризує її?

Як чесну людину, вона не вміє лицемірити, кривити душею;  якщо вона  покорилася, то  мусить дотримати слова, даного матері, а оскільки любить Петра, то і просить Бога вигнати цю любов з її серця.  «Боже, коли уже воля твоя єсть, щоб я була за возним, то вижени любов до Петра із мого серця  і наверни душу мою до возного, а без сього чуда я пропаду навіки…»

Як же змінюється поведінка Наталки, коли вона дізнається, що її Петро повернувся?

         Дівчина стає сильною,  рішучою, готовою боротися за своє щастя, навіть на відміну від Петра, який здається: «Я вам ні в чім не помішаю, кінчайте те, що начали». «Наталко, покорися своїй долі, послухай матері, полюби  пана возного і забудь мене навіки!» Котляревський підкреслює й інші дуже важливі риси характеру Наталки: хоробрість, енергійність i наполегливість у боротьбі за своє щастя, її усвідомлення власної гідності.

 Чому у боротьбі проти звичаїв свого середовища героїня виявилася переможницею?

Під тиском матері і обставин Наталка змушена була відступити від своїх позицій, але поява Петра, що свідчило про його вірність,  зміцнює душевні сили й волю Наталки, знову надихає її на боротьбу. Навіть тоді, коли не тільки мати проти неї, а й сам  Петро відступається, вона мусить захищати права не тільки на власне щастя, а й на щастя коханої людини. Вона  не складає зброї, рішуче і сміливо виступає проти наділених владою супротивників,  проти волі матері, ламає «узаконений порядок».

Окрім  того, кожен герой у п'єсі має свою пісню, яка допомагає нам глибше пізнати цей образ. У піснях персонажі виливають свої почуття, висловлюють свої погляди, самохарактеризуються. 
 

У   п’єсі – 22 пісні.

У  п’єсі  є  ще  один  персонаж, який  допомагає  Наталці  та  Петрові  вибороти  щастя. Це – Микола. Зробімо  порівняльну  характеристику  цих  героїв. Визначте, будь  ласка, спільні  та  відмінні  риси  Петра  і  Миколи.

Петро

Спільні  риси

Микола

 

Коханий  Наталки, працьовитий, добрий, покірний, здатний  на  самопожертву, спокійний, витривалий, розсудливий, ніжний, захоплюється  прекрасним, нерішучий, мова  спокійна, лагідна, насичена  пестливою  лексикою.

 

 

Сироти, бурлаки, цінують  дружбу, розумні, волелюбні, працьовиті, співчутливі, чесні, відверті.

 

Далекий родич Терпилихи, письменний, енергійний, здатний до боротьби, бадьорий, дотепний, життєрадісний, весельчак, співун, оптиміст, винахідник, мова  насичена дотепним народним гумором, прислів’ями, приказками.

 

 

 

Домашнє завдання:                      

Читати  й аналізувати ідейно – художній зміст п’єси «Наталка Полтавка»

 

(Завдання  надсилати на ел.пошту galjysik@nbox.ru чи  у Viber – групу класу, чи у messenger)