Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

четвер 07.05

Тема. МАРШ НА ТЕАТРАЛЬНІЙ СЦЕНІ

Сьогодні ми відвідаємо оперний театр у супроводі вже знайомого нам жанру музики — маршу. Цікаво, адже марш — це музика, під яку крокують спортсмени, військові. Чи може він знайти своє місце в опері? Сподіваюся, музика нам про це сьогодні розповість.

Слухання музики

Як ви вже знаєте, слово марш означає «хід». Під музику людям крокувати зручніше. Марші є на всі випадки. Ви вже помітили,- що музика маршу — це не тільки акомпанемент до наших кроків, а й портрети тих, хто крокує. За тим, як рухається людина або казковий герой, ми розуміємо не тільки, як він виглядає, а й що в нього на душі та чого від нього можна очікувати.

Михайло Глінка написав оперу на сюжет казки поета Олександра Пушкіна «Руслан і Людмила». (Учитель розповідає сюжет казки О. Пушкіна «Руслан і Людмила».) В опері «Руслан і Людмила» є малюк-карлик — злий чарівник Чорномор. Цей злий карлик в опері не співає, не промовляє жодного слова. І все ж завдяки музиці ми отримуємо уявлення про те, що це за істота. Ось як малює О. Пушкін страшного Чорномора (переклад українською М. Терещенка):

Німими, чорними рядами

Арапи з довгими шаблями

До ложа дівчини ідуть,

По змозі чемно і паристо,

І на подушках урочисто

Сивезну бороду несуть;

Велично входить у цю пору,

Піднявши довгу шию вгору,

Горбатий карлик із дверей...

У глузливих рядках Пушкіна відтворено картину урочистої казкової ходи. В опері про карлика розповідає музика — марш, під звуки якого він виходить на сцену. Музика сміється над карликом. Із гумором, характерним для казок, композитор малює образ Чорномора. Грандіозні трубні кличі й ніжні, кришталеві тембри дзвіночків підкреслюють водночас жахливість і комічність злого чарівника. Він безсилий перед могутністю кохання та сміливістю людини.

Послухайте «Марш Чорномора». https://www.youtube.com/watch?v=jMtevtgAJ6U  Зверніть увагу на те, як він починається спочатку грізна мелодія малює нам появу Чорномора, а потім інша (у виконанні дзвіночків) нагадує про те, що цей герой казковий і боятися його не варто.

Послухайте та поміркуйте: чому композитор використав саме маршовий жанр для характеристики цього образу?

А зараз опера привела нас до Іспанії. Сьогодні тут корида — бій биків. Ви чуєте ці звуки? (Звучить фрагмент «Маршу Тореадора» із опери «Кармен Ж. Бізе.) https://www.youtube.com/watch?v=CIcCEr-x49g  Це — «Марш Тореадора» з опери «Кармен» Жоржа Бізе. Тореадор - це людина, яка привселюдно б’ється з биком. Послухайте «Марш Тореадора».

  • Який характер має ця музика?

Слухання фрагмента «Марш Тореадора» (із опери «Кармен») Ж. Бізе

  • Як ви вважаєте, яким має бути Тореадор — сміливим чи нерішучим?

  • Чи надає саме така музика людині сміливості та рішучості?

  • Як ви вважаєте, а чи змогла б пісенна або танцювальна музика надати Тореадорові бойового настрою?

Вокально-хорова робота

Вивчення пісні Н. Май «Червона калина»

Прослухайте пісню. Олеся та Станіслава Май - Червона калина https://www.youtube.com/watch?v=h5RTnAjWVgM 

Проспівайте пісню караоке https://www.youtube.com/watch?v=7zOwlfni6xc .

Запишіть на відео виконання пісні та перешліть за адресою  Адреса пошти 1qaz2wsx3edc4r@ukr.net