Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

Четвер

Конспект уроку

з біології

6-Б клас

09.04.2020

Тема. Тема. Стебло-вісь пагона. Різноманітність пагонів.

Лабораторне дослідження будови бруньки.

1. Стебло — осьова частина пагона. (Розповідь вчителя з елементами бесіди. Учні записують основні функції стебла у зошитах).

Основні функції стебла:

— об’єднує всі частини пагона;

— забезпечує транспортування води, мінеральних та органічних речовин;

— здійснює фотосинтез (якщо зелене);

— запасає поживні речовини.

2. Різноманітність стебел:

1. Трав’янисті (жито, кукурудза)

2. Дерев’янисті (береза, тополя)

3. Напівдерев’янисті (полин)

Види стебла за формою

Округлі (пшениця)

Тригранні (осока)

Чотиригранні (кропива)

Багатогранні (щавель)

Види стебла за розташуванням у просторі:

Прямостоячі (овес, жито)

Виткі (квасоля, берізка)

Чіпкі (огірок, горох)

Повзучі (суниця, перстач).

Внутрішня будова стебла.

Кора — зовнішній вузький шар.

 

Деревина — щільний, найширший шар, на якому добре видно річні кільця.

Камбій — шар твірної тканини, який міститься між корою і деревиною.

Серцевина — внутрішній шар стебла, що складається з великих клітин із тонкими оболонками, де відкладаються поживні речовини.

Лабораторне дослідження

Хід роботи:

1. Розгляньте пагін каштану кінського.

2. Знайдіть на пагоні вегетативні та генеративні бруньки.

3. На вегетативній бруньці знайдіть: лусочки, зачаткове стебло та листочки, конус наростання.

4. На генеративній бруньці знайдіть: лусочки, зачаткове стебло, зачаткове суцвіття.

5. Замалюйте повздовжній розріз вегетативної бруньки, позначивши на рисунку: лусочки,

зачаткове стебло та листочки, конус наростання.

6. Замалюйте повздовжній розріз генеративної бруньки, позначивши на рисунку: лусочки,

зачаткове стебло, зачаткова квітка

1. Зазначте помилкові твердження:

A) Пагін складається зі стебла, бруньок, листків;

Б) Основна функція стебла — утримувати рослину в ґрунті;

B) Стебло може здійснювати фотосинтез;

Г) За формою стебла бувають: округлі, тригранні, багатоклітинні;

Д) Стебла бувають: прямостоячі, лежачі, виткі;

Е) Деревина — внутрішній шар стебла.

 

2. Розмістіть шари стебла по порядку, починаючи із зовнішнього шару:

A) деревина;

Б) серцевина;

B) корок;

Г) камбій.

 

Конспект уроку

з  географії

6  – А  клас

09. 04. 2020 р.

Тема. Значення вод суходолу для природи і людини. Охорона вод Світового океану і суходолу.

Вивчення нового матеріалу.

  1. Значення води в природі.

Вода - важливий елемент життя. Без неї не було б людей, тварин, рослин. Навіть мікроскопічні бактерії просто не виживуть без цієї дивовижної рідини. Але добре, що води на планеті більш, ніж достатньо. Один тільки Тихий океан - більше всіх, разом узятих материків.

Для чого потрібна вода в природі? Вона відіграє найважливішу роль, оскільки бере участь у багатьох різних механізмах і процесах на Землі. Наведемо кілька фактів, що доводять її важливість: завдяки кругообігу води формується волога, яка так необхідна для життя та існування тварин і рослин; моря і океани, річки і озера безпосередньо впливають на клімат довколишніх регіонів;

вода має високу теплоємність, за рахунок чого на планеті забезпечується комфортний температурний режим; вода бере участь в процесі фотосинтезу (без неї рослини не могли б переробляти вуглекислий газ в кисень, а ми не змогли б дихати чистим повітрям).

    Словом, без води не було б ніякої екосистеми (тварин, птахів, рослин). А яким би без неї виявився клімат - і зовсім складно уявити. Все життя, яка є на планеті, багато в чому сформована саме завдяки воді.

  1. Вода в житті людини.

      Роль води в житті людини не менш важлива. І це легко довести на елементарному прикладі. Достатньо лише поцікавитися, на скільки людина складається з води. Цифри виявляться дивовижними: тіло кожного з нас містить приблизно 70-80% води. І вона є скрізь: починаючи від мозку, а закінчуючи м'язовою тканиною.

Вода і людина нерозривно пов'язані один з одним. Без неї люди просто не вижили б. Вода постійно використовується нами протягом усього життя. Ми використовуємо її для:

втамування спраги, приготування їжі, вмивання, купання і т. д.

Цінуйте чисту воду!

           Вода в організмі людини - життєво важливий елемент. Вона покращує травлення, допомагає регулювати температуру тіла і контролювати власну вагу, очищає від шкідливих токсинів. Також вода заряджає нас енергією, покращує стан шкіри, суглобів і м'язів, а в деяких випадках може використовуватися як засіб для лікування або профілактики певних захворювань.

 

 

 

 

  1. Охорона вод Світового океану і суходолу.

       Загальний стан вод Світового океану на сьогодні має велику проблему забруднення свого середовища. Основою забруднення океану, вважаються  річки, з яких щорічно надходить понад 320 млн. т. солей заліза, 6,5 млн т фосфору та ін. На відмінну від річок до  океану, потрапляють забруднення і з атмосфери: 200 тис. т свинцю, 1 млн т вуглеводів, 5 тис. т ртуті та інші забруднюючі компоненти. Близько третини мінеральних добрив, що вносяться в грунт, вимивається з нього дощовими водами й виноситься річками в моря й океани; лише азоту й фосфору, таким шляхом потрапляє в Світовий океан близько 62 млн т на рік. Ці шкідливі речовини впливають  на стан одноклітинних водоростей.У підживленій нітратами й фосфатами в морській воді,  ці рослини дуже швидко розмножуються, де утворюються на поверхні води великі «ковдри», в яких товщина до 2 м і площею в багато квадратних кілометрів. Така ковдра діє, як прес, яких задушує у океані все живе. З загибеллю, водорості опускаються на дно, де починають гнити, поглинаючи весь кисень з води.

            До найбільш шкідливих забруднювачів Світового океану належать нафта й нафтопродукти. Загалом щорічно їх потрапляє до вод 5-10 млн т. Результатом такого накопичення вважається, добування нафти з морських родовищ, аварій танкерів, берегового стоку та інших причин забруднення вод.

          В наслідок аварій танкера «Екс сон валдіз», що стався в 1990 р. поблизу Аляски, в море потрапило 40 тис. т нафти. Величезні нафтові плями були рознесенні морськими течіями та вітрами далеко від місця аварії, де в наслідок цього забруднивши велику кількість ділянок узбережжя, і спричинивши для цього загибелі тисячам тюленів, морських птахів, риби тощо. В 1991 р. внаслідок війни між Кувейтом та Іраком, нафта з підірваних танкерів і нафтопроводів, вкрила велику територію поверхні Перської затоки і 450 км берегової смуги, де  за дослідницькими даними, загинула велика кількість морських черепах, дюгонів, птахів, крабів та інших тварин.

         З проблемою захисту Світового океану нині стала однією з найактуальніших, вона стосується всіх країн, навіть тих, що не мають безпосереднього виходу до океану. За  свідченням космонавтів, що при погляді на Землю з висоти космічної орбіти, око бачить в основному два кольори: білий колір хмар і льодових полярних шапок, і блакитний колір Світового океану, що вкриває 71 %  поверхні нашої планети; морська вода – найпоширеніша на Землі речовина. Стан нашої планети є важливим для існування всього живого на ній.

ЗАПИТАННЯ.

1. Яке значення води в природі?

2. Яке значення води для людини?

3.  Поміркуйте, як ми маємо цінувати воду, водні ресурси ?

4. Поміркуйте, чи можливо ще змінити щось в природі, щоб зберегти чисте довкілля?

5. Яка зараз існує проблема із водою?

 

6 – Б клас, інформатика                          09.04

Тема. Робота з браузером. Використання, створення та редагування списку сайтів, обраних для  швидкого доступу.

Опрацювати по даній темі §5.4 

 Працюємо з комп’ютером. Створення, використання та редагування списку сайтів, обраних для швидкого доступу (дивитися зразок в §5.4).

Посилання на підручник:

https://subject.com.ua/textbook/informatics/6klas_1/23.html.

 

Українська мова, 09.04.20р.

Тема. Творення прикметників.

 

Теоретичний матеріал:

 

- Що називається прикметником? 

- На які питання відповідає прикметник?

- З якою частиною мови узгоджуються прикметники?

- Яким членом речення найчастіше виступає прикметник? 

На які групи за значенням поділяються прикметники? 

- Прикметники якої групи мають ступені порівняння? 

На які групи відмінювання поділяються прикметники? 

- Які способи творення слів ви знаєте? 

 

Способи творення прикметників

Якісні

Відносні

Присвійні

1.Префікси: недорогий, безіменний, прадавній, завеликий

 

2. Суфікси, що надають прикметникам нових відтінків у значенні: білявий, чорненький, злющий, здоровенний

 

3. Суфікси, що надають прикметникам нового значення: жилавий, зубастий, язикатий, холодний, колючий

 

 

1.Префікси: беззахисний, праісторичний, трансатлантичний

 

2. Суфікси –ськ-, -цьк-, -зьк-, -ан-(-ян-), -ов-, -ев-, -н-: батьківський, паризький, гречаний, дубовий, рожевий, срібний.

 

3. Префікси: не-, без-, над-, до- і суфікси –н-, -ов-, -альн-, -к-: невимовний, безмежний, понадстроковий

1. Суфікси –ин-(-їн-) – для утворення прикметників від іменників І відміни та іменника мати: сестрин, Миколин, материн, Надіїн

 

2. Суфікси –ів-(-їв-), -ов-, -ев-(-єв-) для творення прикметників від іменників ІІ відміни: батьків, Петрове, Андріїв, Василева

 

3. Суфікси –ин-(-їн-), -н, -ач-(-яч-) для творення прикметників від назв тварин: левиний, котячий, солов’їний, а також з нульовим суфіксом: вовчий, заячий, ведмежий.

 

Вправи на закріплення:

  1. Від поданих слів утворіть прикметники префіксальним способом.

Зразок:  добрий – предобрий, недобрий.

Здоровий, вільний, щільний, потужний, модний, щасливий, міський, обласний, гіркий, далекий, давній, шкільний, дорожній.

 

  1. Утворіть відносні прикметники від власних назв за допомогою суфікса –ськ-

 

Зразок: Галич – галицький.

 

Рига, Кривий Ріг, Запоріжжя, Буг, Чехія, Львів, Прилуки, Збараж, Гадяч, Овруч, Париж, Острог, Золотоноша, Миколаїв, Крим, Перемишль.

Представлення результатів роботи 3 мікрогруп.

 

  1. Від поданих слів утворіть якісні прикметники з різними смисловими відтінками у значенні, використовуючи суфікси –еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -усіньк- (-юсіньк-), -уват-, -ущ- (-ющ-), -енн-, -езн-, -елезн-.

Складіть чотири речення з утвореними прикметниками (на вибір).

 

Зразок: старий – стариенький, старесенький, старісінький, старуватий, старющий, старезний.

 

Білий, синій, радий, молодий, мокрий, круглий, кислий, широкий, короткий, сивий, повний, точний.

 

Домашнє завдання:

Спишіть текст. Розберіть прикметники за будовою. Визначте спосіб їх творення.

Наприклад, Безтурботний
 
 без - префікс
 турб - корінь
 от - суфікс
 н - суфікс
 ий  закінчення.

Народна художниця Катерина Білокур починала малювати вуглиною на шматочках полотна, картоні та фанері. Батьки вважали це безглуздим заняттям. їм здавалось, що жінка має бути гарною господинею. А вона мріяла про казкові, прекрасні квіти... Мистецтво не відпускало її. І Катерина остаточно вирішила: «Я буду художником» (За І. Палійським).