Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

Четвер

13- А, зарубіжна л-ра                                         Дата 16.04.2020

Тема. Даніель Пеннак. Коротко про письменника. «Усе для людожерів». Перша книга «Саги Малоссена»

 

Основний зміст уроку

Ознайомитися із біографією Даніеля Пеннака за посиланням

https://www.ukrlib.com.ua/bio-zl/printit.php?tid=8076

 

Робота над змістом твору

Відомий французький педагог, викладач світової літератури та письменник Даніель Пеннак не дуже знаний в Україні.  Декілька років тому українською було перекладено його дитячі твори «Око вовка» та «Куть-кутько», але це, здається, і все. Та письменник спеціалізується не тільки на дитячій літературі, він також є  майстром гумористичної прози та «чорного» детективу. Виправити ситуацію вирішило видавництво «К.І.С.», що цьогоріч опублікувало «Усе для людожерів» – роман написаний Пеннаком в 1985 році, який є першим з серії детективних історій, що отримала загальну назву «Сага про Малоссена».

Головний герой роману Бенжамен Малоссен працює в Магазині – велетенському супермаркеті, який може запропонувати покупцеві найрізноманітніші товари: пуловер, холодильник, ліжко чи навіть зброю. Та він не охоронець, продавець чи консультант. Його офіційна посада технічного контролера це фікція, а насправді вона дивна і незвична – цап-відбувайло. Посадові обов’язки головного героя полягають в тому, щоб брати на себе вину в усіх негативних ситуаціях, що трапляються в Магазині.

Саме в цьому Магазині відбуваються теракти – невідомий злочинець підриває бомби і від вибуху завжди хтось гине. А Малоссен завжди знаходиться неподалік  епіцентру. В якийсь момент він розуміє, що його прагнуть підставити.

Роман повний колоритних персонажів. Чого тільки варта сім’я Малоссена. Матір, зосередившись на власному особистому житті, покинула дітей передавши йому опікунство над ними. Старша сестра Луна, що знаходиться в депресії через вагітність та закоханість в молодого лікаря, кожного дня телефонує головному герою в пошуках поради. Не дають Малоссену спокою також і молодші брати з сестрами, з якими він живе разом: Клара захоплена фотографією та підготовкою до ЗНО, Тереза зосереджена на астрології, Жеремі здатний підірвати школу та  Малюк, що колекціонує фотографії. Ще одним членом сім’ї є пес-гульвіса Жуліус, який схильний до, на перший погляд, раптових приступів епілепсії та не любить митися.

Друзями головного героя є інші працівники Магазину: завідуючий відділом інструментів  Тео – гомосексуаліст,  що любить фотографуватися і вишукано одягатися та нічний охоронець Стожилкович – незмінний суперник Малоссена в шахах. Дівчина Малоссена –  Джулія, теж неординарна особистість – вона  журналістка в журналі «Актюель», яка цілком спокійно може спробувати поцупити пуловер в Магазині.

Роман написаний в легкій, дещо гумористичній, формі. Хоча питання, що в ньому підіймаються надзвичайно серйозні: виховання дітей, відповідальність, вірність. Засуджує автор обман та, часом дивну, експлуатацію людей. Також читаючи книгу читач має змогу відчути обурення автора щодо гоніння євреїв та дій колабораціоністського уряду Віші під час Другої світової війни. Що й не дивно, зважаючи на те, що автор француз-інтелектуал, що народився за пів року до закінчення військових дій та міг на власні очі бачити їх наслідки в післявоєнній Франції.

Варто звернути увагу на те, що назва книги французькою «Au bonheur des ogres» є алюзією на роман Еміля Золя «Au Bonheur des Dames» («Дамське щастя»), що й не дивно, якщо пригадати, що Пеннак викладач літератури.

Адаптацію тексту для україномовного читача здійснила Марина Марченко. Саме завдяки їй роман читається легко та з приємністю.

Книга, безумовно, заслуговує бути поміченою не тільки любителями французької літератури, але й всіма поціновувачами детективного жанру. А тим хто з задоволенням прочитав роман залишається терпляче очікувати наступних перекладів творів про Малоссена.

Для любителів французького кіно залишається додати, що молодий режисер Ніколя Бері  екранізував цей роман Пеннака в 2013 році.

 

Домашнє завдання

  1. Законспектувати та вивчити біографію письменника

  2. Прочитати Даніель Пеннак «Усе для людожерів». Перша книга «Саги Малоссена» , переказувати зміст, характеризувати головних персонажів твору

 

(Виконане завдання надсилати на  ел. пошту   Ivannashengera@gmail.com  )

 

13- А, укр.мова                                          Дата 16.04.2020

Тема. Полемічна майстерність

 

Основний зміст уроку

Полеміка (грецωоλεμικά від ωoλέμιov — «ворожнеча») — стан суперечки, диспут під час обговорення або розв’язування проблем. Разом із цим поняттям використовують дебати і дискусію.

Це різновид суперечки, коли основні зусилля сторін, які сперечаються, спрямовані на утвердження своєї точки зору з обговорюваного питання. Разом із дискусією полеміка є однією з найбільш поширених форм суперечки. З дискусією її зближує наявність достатньо повної тези, змістовна зв’язність, черговість виступів, деяка обмеженість прийомів, за допомогою яких спростовують прилежну сторону і обґрунтовують власну точку зору.

Разом із тим полеміка відрізняється від дискусії. Якщо метою дискусії є пошуки загальної згоди того, що об’єднує різні точки зору, то основне завдання полеміки — ствердження однієї з протилежних позицій (За Н. П. Осиповою, В.Д. Водник, Г. П. Клімовою).

Робота з текстом

► Прочитайте текст. Складіть план до нього. Проведіть обговорення теми за складеним планом.

Серед методів і прийомів спілкування з аудиторією важливе місце посідає полеміка — одна з ефективних форм впливу на слухачів, найважливіший засіб їх переконання. Уміння організовувати полеміку, скеровувати її потребує від оратора великої майстерності, глибоких знань. Гостра полемічна бесіда — найскладніша форма зближення з аудиторією.

Термін «полеміка» походить від давньогрецького слова «полемікос» — войовничий, ворожий. В енциклопедичному словнику зазначається, що полеміка — це гостра дискусія стосовно будь-якого спірного питання. Це не звичайна суперечка, а публічне обговорення, при якому є конфронтація, протистояння, протиборство сторін, ідей і поглядів. Виходячи з цього, полеміку можна визначити як боротьбу принципово протилежних думок щодо того чи іншого питання, тобто публічний спір з метою захистити, обстояти свою точку зору і спростувати думку опонента. З цього визначення випливає, що полеміка відрізняється від дискусії, диспуту своєю цілеспрямованістю. Учасники дискусії, диспуту, зіставляючи суперечливі судження, намагаються дійти єдиної думки, знайти загальне рішення, встановити істину. Мета полеміки інша — здобути перемогу над опонентом, обстояти і затвердити власну позицію. Полеміка — це наука і мистецтво переконувати. Вона вчить стверджувати думки аргументованими, переконливими і безперечними доказами. Отже, мета полеміки — досягнення істини чи її перевірка.

Матеріал для пам'ятки. Орієнтовні правила

1) Намагайтеся зрозуміти опонента, його позицію, аргументи;

2) не варто повністю заперечувати правильність думки інших;

3) майте чітку мету і йдіть до неї в усіх питаннях, аргументах;

4) оцінюйте думки, пропозиції, а не їхніх авторів. Ставтеся з повагою до опонента;

5) намагайтеся чітко, конкретно аргументувати свою позицію.

Спільне обговорення проблеми

► Розгляньте способи спростування думки суперника:

1) спростовування тези;

2) критика доказів;

3) показ неспроможності прикладів.

Визначення послідовності викладу матеріалу

 

ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ (ПРАКТИЧНИЙ БЛОК)

Ситуативна вправа

► Об’єднайтеся у три групи. Організуйте полеміку з будь-якого питання, використавши різні способи доведення свого аргументу: метод дедукції (розглянувши всі аргументи, дійти висновку), метод індукції (спочатку висунути тезу, а потім па переконливих прикладах довести її істинність) та метод аналогії (на яскравому зрозумілому прикладі провести аналогію зі своєю тезою).

 

Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру про правила полеміки, розкрити зміст народного прислів’я «Спершу розсуди, а потім засуди».

 

(Виконане завдання надсилати на  ел. пошту   Ivannashengera@gmail.com  )

 

Астрономія

Самостійна робота

Пройти тест:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdvfkEp8RQgx2eKi16Ldvq6iy87T0ok_oJclgbJ6hGIVSE0OA/viewform?usp=sf_link

Всі матеріали для повторення (фізика і астрономія) доступні за посиланням

(копіюєте посилання і вставляєте в адресний рядок)

https://drive.google.com/drive/folders/1Ik49y3Agv-GukUj5OY-

wBbjZPbatLNhq?usp=sharing

(приклад переходу по силці: https://youtu.be/8N8cTUZat4Q)

Практична  робота  №20  (продовження)                                                    16.04

Тема: Вишивання  виробу  гладдю 

Мета: навчитися  оздоблювати виріб гладдю

Обладнання:  голка,  ножиці,  п’яльця, наперсток,  вишивальна тканина,вишивальні нитки