Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

Четвер

Конспект уроку

з  географії

6 – Б  клас

16. 04. 2020 р.

БІОСФЕРА ТА ГРУНТИ.

Тема. Складові біосфери, особливості їх поширення на земній кулі.

Вивчення нового матеріалу.

  1. Що таке біосфера?

               БІОСФЕРА - Біосфера (гр. bios — життя + sphaera — куля) — природна підсистема географічної оболонки, що являє собою глобальну планетарну екосистему (населена живими організмами), яка охоплює нижні шари атмосфери, всю гідросферу і верхній шар літосфери.

          Біосфера (у сучасному розумінні) – своєрідна оболонка Землі, що містить усю сукупність живих організмів і ту частину речовини планети, що знаходиться в безупинному обміні з цими організмами.

Біосфери на інших планетах, окрім Землі, невідомі. Вважається, що бактеріальні біосфери або подібні до них можуть існувати на Марсі, Венері, Європі, Титані і ймовірно інших малих планетах.

            Термін "біосфера" вперше застосував австрійський геолог Е.Зюсс (1875), називаючи ним окрему оболонку Землі, наповнену життям. Детально вчення про біосферу розробив В.І.Вернадський. У його наукових працях термін "біосфера" вперше з'явився у 1911 p. У 1926 p. він видав книгу "Біосфера", в якій виклав вчення про біосферу як особливу сферу Землі, що включає сферу поширення живої речовини.

Межі біосфери: Біосфера охоплює атмосферу від рівня моря до висоти близько 20-25 км, гідросферу, та літосферу до глибини 3-11 км на суші й 0,5-1,0 км під дном океану. Товщина біосфери на полюсах Землі близько 10 км, на екваторі — 28 км. Маса біосфери — близько 0,05% маси Землі.

Життя на планеті зародилося понад 3,5 млрд. років тому. Деякі види збереглися з архею до наших днів (наприклад, синьо-зелені водорості), розвиток других ліній життя призвів до появи складних форм живого (включаючи людину), розвиток третіх закінчився їх вимиранням. За всю історію біосфери існувало приблизно 500 млн видів організмів, нині їх трохи більше 2 млн. видів: 0,5 млн. видів рослин, 1,5 млн видів тварин, 100 тис. видів грибів і бактерій.

Більшість організмів на Землі зосереджена в межах тонкого «прошарку» - там, де взаємодіють повітря, води і гірські породи на земній поверхні – це так звана «плівка життя»

 

                 Існують 4 форми (царства) життя на Землі: рослини, тварини, гриби, мікроорганізми.

Теорії виникнення життя на Землі: божественна, космічна, еволюційна.

Флора – богиня рослинності і квітів у римській міфології.

Фауна – богиня тваринного світу у римській міфології.

Органічний світ океану:

Планктон (з грец. - блукаючий) – дрібні рослини і тварини, що населяють товщу води і переносяться хвилями і течіями – дрібні водорості, черв’ячки, рачки, креветки, медузи.

Нектон (з грец. - плаваючий) – морські тварини, які активно рухаються у воді – кити, дельфіни, моржі, тюлені, восьминоги, різноманітні риби.

Бентос (з грец. - глибинний) – рослини і тварини, що оселилися на дні: водорості, корали, губки, морські зірки, краби, червяки.

Помірні широти – найбільш продуктивні райони океану.

 

Тропічні широти – «блакитні пустелі» через підвищену температуру і солоність рослин і тварин дуже мало.

ЗАПИТАННЯ.

1. Опрацюйте конспект ( уважно прочитайте, вивчіть).

2. Що таке біосфера?

3. Яке значення біосфери на земній кулі?

3. Які існують 4 форми (царства) життя на Землі?

4. Що таке флора, фауна?

5. Органічний світ океану ( дайте коротку характеристику).

6 – Б клас, інформатика                          16.04

Тема. Поняття пошукової системи. Простий пошук.

Опрацювати по даній темі §5.5. 

Домашнє завдання.

 Працюємо з комп’ютером. Увага! Під час роботи з комп'ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм. 

Знайдіть з використанням пошукової системи Google матеріали до уроку історії для пояснення на прикладі кургану Чортомлик поняття скіфський курган.

Дайте відповіді на запитання в кінці параграфа.

Посилання на підручник:

https://subject.com.ua/textbook/informatics/6klas_1/24.html.   

Українська мова, 16.04.20р.

Тема. РЗМ. Контрольний письмовий твір-опис природи в художньому стилі за картиною.

Розглянути картину, перейшовши за посиланням, https://ukurier.gov.ua/media/images/galleries/2011/02/07/bash_6_jpg_800x600_q85.jpg.

Бесіда за текстом:

- Яка пора осені зображена на картині?

- Чи вдало підібрана назва картини?

- Які елементи пейзажу відтворені на передньому плані?

- Які зображення праворуч? Ліворуч?

- Що видніється вдалині праворуч на другому плані?

- Куди веде осіння алея?

- Чи привітне небо?

 

Допоміжний матеріал, який можна використати у тексті:

 

Авторка картини: художниця, майстриня пензля, співець природи...

Намалювала: відтворила, передала, показала, зобразила, розкрила...

Земля вкрита листям: засипана устелена...

Дерева: похмурі, темні, одинокі, стрункі...

Небо: похмуре, темне, сіре...

Хмари: нависли, насунули, затягли...

Настрій від картини: сумний, веселий, чудовий...

Зображення на полотні: захоплює, асоціюється з..., подобається...

Зразок твору-опису.

 

Облітають квіти, обриває вітер

Пелюстки печальні в синій тишині.

По садах пустинних їде гордовито

Осінь жовтокоса на баскім коні...

В.Сосюра

  Перед нами репродукція картини М.Башкирцевої «Осіння алея». За допомогою пензля художниця передала всі тонкощі осіннього пейзажу, що, здається, один крок - і потрапиш до парку.

  Чарівна пора року осінь. Авторка передає мить похмурого дня. У тумані

потопають вершечки струнких замріяних дерев, які скидають поступово відмираючи листя. Легкий вітерець допомагає йому лягати на мокру алею.

  Ліворуч, на передньому плані, лежить бездоглядно дерев’яна лавка. Можливо,

тікаючи від холодного дощу, її зачепив хтось і вона впала на м’яке листя. Праворуч, біля паркану, ще зеленіють молоді дубки, але їх чарівниця-осінь скоро позолотить.

  Ген у тумані видніється аркоподібний міст через річку. Темна вода у ній хвилюється, відбиває навислі сірі хмари.

  Жовта алея тягнеться далі і далі. Кінця її не видно, бо губиться вона у вогкому

тумані. Добре б пройтися цією алеєю, і наодинці з природою поділитися своїми

таємницями, знаючи, що вона ніколи нікому про це не розкаже.

Картина вражає своєю чарівністю. Дивлячись на полотно, можна з упевненістю сказати, що художниця дуже любила осінь.

 

Домашнє завдання:

Написати власний твір-опис природи в художньому стилі за картиною М.Башкирцевої «Осіння алея», використавши допоміжні слова.

Зарубіжна література, 16.04.20р.

Тема. УПЧ (урок позакласного читання). Шолом-Алейхем «Хлопчик Мотл».

Теоретичний матеріал:

Життєвий та творчий шлях письменника

Народився майбутній письменник 2 березня 1859 року в Україні, в містечку Переяславі (тепер Переяслав-Хмельницький) у родині крамаря Рабиновича. Батько його був поважною людиною в місті, цікавився світською культурою та просвітницькою літературою. Він мав м'який характер, любив свою сім'ю і особливо маленького Шолома. Згодом Шолом-Алейхем присвятив батькові чимало сторінок, написаних з великою любов'ю. Після народження Шолома, родина Рабиновичів  переїхала з  Переяслава  до містечка Воронково (це містечко виступатиме потім у творах Шолом-Алейхема під назвою “Ксерилівка”). Там і промайнуло дитинство письменника. Як усі діти єврейського містечка, Шолом навчався у хедері – приватній школі. У своїх творах він не раз  згадував  убогість і сумні умови навчання в цій школі.
   Блискучою пам'яттю та допитливим розумом відрізнявся маленький Шолом від своїх ровесників. У ранньому дитинстві він цікавився казковим і фантастичним, захоплювався і українським фольклором. На його неабияку уяву великий вплив мали казки та легенди, українські пісні.
  Хоч батько Шолома і мав свою справу: вів торгівлю зерном, мав лавку, орендував земську пошту, все ж, матеріальне становище великої родини ставало все гіршим, прибутки падали. У пошуках кращих заробітків родина Рабиновичів знову переїздить до Переяслава, де відкриває заїжджий дім.
   У 13 років хлопчик втратив матір. Хає-Естер  померла від холери. Це було великим ударом для родини Рабиновичів. Згодом батько оженився вдруге. Мачуха була сварливою та злою жінкою. Діти постійно чули її лайки та прокляття, тому першим літературним твором спостережливого хлопчика став славнозвісний “лексикон” мачушиних лайок. Батько випадково прочитав ці записи і схвалив їх. Так Шолом почав пробувати писати свої перші пригодницькі твори. Прочитавши Д.Дефо “Робінзон Крузо”, написав роман “Єврейський Робінзон Крузо”.

   З вересня 1873 року Шолом Рабинович почав навчатися в Переяславському повітовому училищі. Незважаючи на труднощі (хлопець погано знав російську мову), любов і прагнення до знань перемогли. Він не шкодував ні сил, ні часу, виявляючи велику наполегливість у навчанні. І не марно – йому, як  найкращому учневі, призначили стипендію в  розмірі ста двадцяти карбованців на рік.
   Це означало велику серйозну допомогу для всієї родини. У 1876 році юнак закінчив повітове училище на відмінно. У цьому ж році спробував вступити в Житомирський учительський інститут. Проте, саме в цей час російський уряд закрив інститути для євреїв. Після тривалих пошуків роботи, Шолому нарешті пощастило отримати місце вихователя дочки заможного поміщика і орендаря Елімелеха Лоєва в селі Софіївці. Три роки Шолом служив домашнім учителем його дочки. Справжнім щастям для молодого вчителя стала любов до своєї учениці Ольги Лоєвої. Дізнавшись про любов юнака до своєї дочки, Лоєв у запалі вигнав його. Знову Шолому довелося шукати роботу. Під час вимушених мандрів поїхав до Києва. Лише у 1880 році в Лубнах він був обраний рабином. Два з половиною роки Шолом таємно листувався з коханою. Тільки у 1883 році вони знову зустрілись і, всупереч волі батька, одружились. З Ольгою Лоєвою Шолом-Алейхем прожив 30 щасливих років, виховали чотирьох дочок і двох синів.

   У 1906-1909 роках під час перебування в Америці, письменник працював над повістю “Хлопчик Мотл”, яка, фактично, залишилася незакінченою. Цей твір належить до числа найвизначніших досягнень письменника.
  У творах  –  реалістично-психологічні картини з життя єврейської бідноти, оповиті чаром лірики та м'якого гумору. Через розповіді єврейського хлопчика Мотла читачу розкриваються традиції, історія, побут євреїв. Письменник змальовує головні риси цього багатостраждального народу: терпимість, релігійність, працелюбність, оптимізм, жагу до життя.

 

http://liturok.in.ua/svitlit/6clas/hrestomatia6/55-sholom-aleyhem-hlopchik-motl.html, перейшовши за посиланням, прочитати повість “Хлопчик Мотл”.

Домашнє завдання:

http://liturok.in.ua/svitlit/6clas/hrestomatia6/55-sholom-aleyhem-hlopchik-motl.html

на Інтернет-сторінці прочитати повість та відповідати на запитання до неї (в кінці повісті є запитання)