Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

четвер 19.03

6а, зарубіжна література                                                Дата 19.03.2020

Тема. Мацуо Басьо. Хайку. Зображення станів природи в ліриці Басьо.

 

Основний зміст уроку

Яким було життя поета?

Мацуо Басьо народився у 1644 році в місті Уено (провінція Іга) у родині небагатого самурая – його назвали Дзінсітіро, а при досягненні повноліття – Мунефуса. Але пізніше він взяв своїм псевдонімом Басьощо означає «бананова пальма». Уже в 28 років, коли Мацуо Басьо був відомим поетом, він залишив рідний дім і пішов у мандри.

Тож давайте звернемося до поезії Мацуо Басьо, адже саме вона і є біографією поета.

Словникова робота.

Хайкутрирядковий вірш без рими з особливою будовою .
 Загальна кількість складів у хоку – 17 :
 Перший – 5;
 Другий - 7 ;
 Третій - 5.

У хайку кількома виразними штрихами створену містку замальовку повсякденного життя. Така замальовка найчастіше має інакомовний зміст.

 

Висловіть враження від японської поезії.

Перед вродою квітів 

Соромно стало місяцю?-

Сховався за хмаркою.

(Немає нічого кращого за весну, коли все навкруги розцвітає. Краса квітів затьмарює все, навіть красу місяця)

Скільки різних трав!

І в кожної свої квіти.

Оце і є подвиг!

(Захоплення природою, її розмаїттям, неповторністю. Особливістю, красою. Так і люди: всі різні – і неповторні.)

Білий лотос-цвіт:

Не цурається багна,

Із якого виріс.

Прекрасна квітка лотоса росте серед болота, живлячись ним і прикрашаючи його. Воно для неї найрідніше. Так ї людина: якого б рівня не досягла, має не забувати, хто вона й звідки.

Висновки

З появою в літературі Японії генія Мацуо Басьо мистецтво хайку піднялося на найвищу ступінь розвитку. В цьому мистецтві є щось несказане, невидиме, краса, яка скромно лежить у глибині речей не прагнучи вийти на поверхню, наче метелик, який пролетів над «Садом каміння» і залишив яскравий спалах у повітрі.

Домашнє завдання.

Для всіх учнів: вивчити напам’ять 2-3 хайку за вибором, аналізувати їх.

 

 

 

6а, укр.мова                                                                       Дата 19.03.2020

Тема. Виконання тренувальних  вправ

 

Основний зміст уроку

Вправа 1 . Прочитайте текст. Випишіть власні і загальні . Яка особливість написання власних назв

Місто Київ — це найстаріше і найкраще українське місто. Йому понад півтори тисячі років. Воно завжди було головним містом України. Є легенда, що його заснували три брати — Кий, Щек, Хорив та їх сестра Либідь. Стали вони над Дніпром і найстарший сказав, що тут вони закладуть місто для себе і приїжджих купців. І назвали його Київ.

Вправа 2. Випишіть  усі іменники, визначте їх рід, відміну.

Своєрідною візитною карткою, а також славнозвісним символом і окрасою
 Києва є каштан. Скільки про них складено казкових пісень і намальовано чудових картин! Складається враження, що ці дерева прикрашали нашу столицю завжди, з часу, коли місто постало на пагорбах Дніпра.

Вправа 3. Прочитай вірш. Випиши іменники

КИЇВ
 Наш Київ розіслався 
 На горах над Дніпром
 Садами заквітчався
 Мов дівчина вінком
 Його побудували 
 Брати, батьки, діди
 І славно захищали 
 Від лютої біди...
 М. Рильський

Домашнє завдання 

Спишіть текст. Визначте відмінок іменників. Поясніть як визначити відмінок іменника.

Широко простяглася земля України. Величезні багатства нашої країни. Від краю до краю на її просторах буйно колоситься золотиста пшениця, зеленіють безмежні поля цукрових буряків. Любо вітають нас золотими шапками стрункі соняшники, висока зелень пишної кукурудзи.