Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

четвер 19.03

фізика

Внутрішня енергія та способи її зміни. Теплообмін. Види теплопередачі.

Д/з Опрацювати параграф 43, 44, дати відповіді на питання 1,2,3 після них. 

Всі матеріали доступні за посиланням

(копіюєте посилання і вставляєте в адресний рядок)

https://drive.google.com/drive/folders/1nbPAMzMMxUcQxheqXZiwk7YLxDelDng5?usp=sharing

 

 

 

Конспект уроку

з біології

8-А клас

19.03.2020 року

 Тема. Процес травлення у шлунку.

  1. Що таке шлунок?

Шлу́нок — це непарний порожнистий орган, зазвичай з товстими м'язовими стінками, в середній частині шлунково-кишкового тракту.

2. Які функції виконує шлунок?

      Шлунок виконує такі функції:

♦ бар'єрну - захищає інші органи від надмірно солоної, твердої, неперетравленої їжі та їжі, що містить токсини та патогенні мікроорганізми;

♦ секреторну - головні залози шлунку продукують ферменти (пептинази, ліпазу), обкладочні - HCl, додаткові - слиз;

♦ рухову (моторну) - забезпечує депонування їжі, перемішування її з шлунковим соком та переміщення до кишечнику;

♦ всмоктувальну - всмоктування продуктів розщеплення білків та емульгованих жирів.

  1. Як відбувається процес травлення у шлунку?

       Коли харчова грудка потрапляє до шлунка, його м'язи скорочуються. Шлунок починає виконувати коливальні рухи, завдяки яким його вміст перемішується. У цей момент на їжу продовжують діяти ферменти слини і починає діяти шлунковий сік. Так вона зазнає подальшої хімічної обробки.

Шлунковий сік - це прозора рідина, що має кислу реакцію і містить муцин (слиз), ферменти (пепсин, ліпазу) й хлоридну кислоту. За добу в людини виділяється 1,5-2 л шлункового соку. Його виробляють численні залози, що містяться у слизовій оболонці шлунка. Вони трьох типів: залози першого типу виділяють муцин (слиз); другого - хлоридну кислоту; третього - ферменти шлункового соку (пепсин, ліпазу). Муцин (слиз) захищає стінки шлунка від дії хлоридної кислоти та подразнюючих речовин їжі. Хлоридна кислота активує ферменти шлункового соку, зумовлює часткове руйнування структури білків та їхнє набрякання, що сприяє кращому перетравленню (розщепленню); стимулює рухову діяльність шлунка; вбиває хвороботворні бактерії, які потрапили з їжею, припиняє гнильні процеси. Підвищена, так само як і знижена, кислотність порушує травлення в шлунку, призводить до низки хвороб. Фермент пепсин сприяє розщепленню молекул складних білків на прості, а фермент ліпаза розщеплює емульговані (подрібнені на краплинки) жири (наприклад, жири молока).

Травлення в шлунку може відбуватися лише за температури тіла 36,6-37 °С і за наявності кислого середовища (хлоридної кислоти).

Тривалість перебування їжі в шлунку залежить від її складу. Жирна їжа затримується близько шести-восьми годин, вуглеводна - близько чотирьох годин. У шлунку всмоктуються в кров вода, мінеральні солі, алкоголь і деякі ліки та незначна кількість глюкози.

У шлунку відбуваються процеси травлення їжі під впливом шлункового соку. Шлунковий сік - це продукт зовнішньосекреторної діяльності залоз шлунка. Він має кислу реакцію (рН 1,5-1,8). Склад шлункового соку відповідає кількості та якості їжі.

 

Визначте середовище, в якому ферменти шлунка активні:

а) слабколужне;

б) кисле;

в) нейтральне;

г) лужне.

2. Позначте орган травної системи людини, в якому починається розщеплення білків:

а) у ротовій порожнині;

б) у шлунку;

в) у дванадцятипалій кишці;

г) у прямій кишці.

3. Позначте фермент, який виробляють залози шлунка:

а) амілаза;

б) мальтаза;

в) пепсин.

4. Вкажіть орган травної системи, у який впадає протока підшлункової залози:

а) шлунок;

б) жовчний міхур;

в) дванадцятипала кишка;

г) печінка.

5. Вкажіть продукти харчування, вживання яких потрібно обмежити людині, в якої видалений жовчний міхур:

а) крупи;

б) фрукти;

в) сири;

г) овочі.

 

 

 

 

ХІМІЯ  8А  клас  19.03.

Тема. Основний і збуджений стани атома.  Поняття про радіус атома.

  1. Основний і збуджений стани атома. 

Існує декілька енергетичних станів атома, наприклад основний і промотований (збуджений), які відрізняються значеннями енергії. Основний стан має найменшу енергію, й атом переважно перебуває в цьому стані. Отже, схеми, які ми з вами малюємо, — це основний стан атома. Щоб перейти у збуджений стан, атому необхідна енергія ззовні, наприклад нагрівання під час проведення хімічних реакцій.

  • У збудженому стані атом перебуває недовго та переходить у основний стан.

  • Збуджений стан характеризується розпаровуванням s- або р-електронів, які перебувають на одній орбіталі. Електрони, що розпарилися займають вільні орбіталі та стають неспареними.

  • Валентність визначається кількістю неспарених електронів у атома. Тому в основному стані атома у Фосфору валентність дорівнює ІІІ. Коли атом переходить у збуджений стан, відбувається розпарення s-електронів та їх перехід на вільну d-орбіталь. Один s-електрон переходить на вільну d-орбіталь, і неспарених електронів стає 5. За такої будови атом Фосфору має валентність V. Ось чому в атома Фосфору змінна валентність ІІІ та V.

 

  1. Поняття про радіус атома 

Радіус атома – це відстань від центра ядра до сферичної поверхні, якої торкаються орбіталі з електронами останнього енергетичного рівня.

  • Чим більший заряд ядра атома елемента, тим радіус атома менший (за умови, що кількість електронних оболонок однакова).

  • Чим більше електронних оболонок має атом, тим більший його радіус.

 

ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Що таке основний та збуджений стани атома?

  2. Запишіть електронні схеми будови основного та збудженого станів атома Карбону.

  3. В якому ряду елементів відбувається зростання радіуса атома: а) Be, Mg, Ca; б) Be, B, C; в) Ве, Li, H?

  4. Що спільного в будові атомів елементів з порядковими номерами 9 і 10? Відповідь підтвердьте схемами будови атомів цих елементів.

8 – А клас         Всесвітня історія

Тема. Досягнення науки та тягар марновірства.

І. Вивчення нового матеріалу

Прискорення історичного процесу приводить у XIX столітті до нового якісного стрибка в порівнянні з початковим періодом Нового часуЄвропа пересіла з кінного диліжанса в «Східний експрес», з вітрильника на пароплав і на кінець сторіччя підійшла до того, щоб літати в повітрі і плавати під водоюТелеграф зв'язав європейські країни і США з найвіддаленішими куточками планети. Наука проникла углиб речовини і в таємницю еволюції живої матерії. То був вік науково-технічного перевороту і бурхливих соціальних потрясінь, але разом з тим — найбільших гуманістичних і естетичних завоювань та утопічних помилок розуму.

Змінювався сам вигляд світу. Величні собори, розкішні палацові резиденції, скромніші «дворянські гнізда», невеликі поселення ремісників перетворилися в прекрасні, але все ж пам'ятники феодальної епохи, що назавжди пішла в минуле. Носіями нового стали великі промислові міста з їх заводами і фабриками, залізничними вокзалами і лініями метро, особняками багатіїв і нетрищами, доходними будинками і будиночками бідняків, публічними бібліотеками, музеями і комерційними видовищними закладами : театрами, танцзалами, концертними естрадами.

Рівень досягнень і їхня роль в сучасній системі усіх цінностей відображає вже той факт, що при характеристиці XIX ст. часто використовують термін «класичний»- це вік класичного капіталізму (вільної конкуренції), класичної філософії, класичного природознавствакласичної літератури і музики.

ІІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати 4 параграф підручника (Всесвітня історія 8 клас; авт. СорочинськаМартинюкГісем,)

2. Дати відповідь на запитання: Які винаходи і вдосконалення були здійснені європейцями у 16 – 17 ст.