Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

Четвер 3

14.05.20 р.

Українська мова

Тема. Тези прочитаного художнього твору.

Запам'ятаймо

Тези прочитаного — це коротко сформульовані основні думки прочитаного. Тези використовуються для запам'ятовування певної інформації. Здебільшого вони мають форму речень на зразок: Реформи шкільної освіти. Ігрова форма уроку. Підручник як художній твір. Можливості вибору домашнього завдання.

ПАМ’ЯТКА

«Як підготувати тези прочитаного»

Роль тез можуть виконувати сформульовані мікротеми тексту.

Прочитати весь текст (якщо він невеликий) або розділ (якщо твір великий за обсягом).

Продумати зміст тексту, знайти й прослідкувати основні положення, висунуті автором.

Формулювати думки чітко й коротко, але самобутність форми повинна зберігатися, незважаючи на деяку уривчастість викладу.

Кожне положення повинно містити в собі лише одну думку.

Записуючи тезу, потрібно нумерувати кожну, пропускати рядок між ними.

У кожній тезі потрібно виділяти головне слово й помічати логічний наголос.

Якщо твір великий, то в кінці кожної тези вказують номер сторінки тексту, якщо невеликий — джерело викладу.

Викладати основні авторські думки у вигляді послідовних пунктів.

Види тез

Що означають

Цитатні

відбір авторських тез із тексту

Вільні

основні положення тексту формулюють своїми словами

Змішані

цитати й вільний виклад авторської думки чергуються

Прості

подають основну думку частини у вигляді ствердження чи заперечення будь-чого

Складні

окрім ствердження якоїсь думки, містять ще її доведення

 

Домашнє завдання

Складіть тези (змішані) статті «Музика в серці кожної людини».

Скористайтеся опрацьованою пам’яткою.

 

Музика в серці кожної людини

Із незапам’ятних часів людину постійно оточували звуки. Не було ще ніякої музики, але існував спів птахів, шелест листя, дзюрчання струмків. Звуки інформували людину про довкілля. Високий вереск був сигналом тривоги, а свист вітру, шум дощу мали на неї заспокійливий вплив.

Музика — феноменальне явище. її взаємодія з людиною надзвичайна. Мелодійні звуки творять чудо - у людині прокидається й перетворюється душа, змінюється стан, настрій. Музика панує над нашими емоціями, а емоції перемагають навіть фізичний біль.

Музика активізує розумові здібності, працездатність та зосередженість, здатна розвивати та підвищувати інтелект людини.

Стародавні мудреці стверджували, що музика. її перші звуки народились одночасно зі створенням світу. Ще на зорі цивілізації був помічений цілющий вплив музики на організм людини.

Отримавши в Єгипті музичні знання, Піфагор заснував в Італії науку про гармонію сфер, затвердив музику як точну науку. Аристотель також стверджував, що музика здійснює вплив на етичне формування людини. Авіценна вважав музику «нелікарським» способом лікування поряд із дієтою, сміхом та запахом.

Як довели вчені-психологи, систематичне заняття музикою у віці від 5 до 15 років дозволяє значно підняти інтелектуальний потенціал людини, краще розвинути пам’ять, аналітичні здібності, орієнтацію, впливає на позитивну корекцію нервової системи. Духовна релігійна музика відновлює душевну рівновагу, дарує відчуття спокою. Якщо порівнювати музику з ліками, то релігійна музика — анальгетик у світі звуків, тобто вона полегшує біль. Виконання веселих пісень допомагає при серцевих недугах, сприяє довголіттю. Але найбільший ефект

на людину здійснюються мелодії Моцарта. Цей музичний феномен, до кінця ще не пояснений, так і назвали — «ефект Моцарта». Медики встановили, що струнні інструменти найбільш ефективні при хворобах серця. Кларнет покращує роботу кровоносних судин, флейта позитивно впливає на легені і бронхи, а труба ефективна при радикуліті й невриті.

Музика, як, мабуть, ніяке інше мистецтво, може впливати на настрій, створювати його. Всі музичні твори можна умовно розділити на такі, що активізують, тонізують, розслаблюють і заспокоюють.

Музика звучить у середині кожної людини. Все у всесвіті виткане зі звуків музики.

Людина будь-яку музику слухає серцем (За Т. Гавриловою; 388 сл).

Виконані завдання надіслати на Viber