Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

Четвер 2

13– А, зарубіжна література                                           Дата 21.05.2020

Тема. Австрія. Маркес Зузак «Крадійка книжок»  - роман про другу Світову війну. Історія життя дівчинки Лізель Мемінгель . Викриття згубного впливу нацизму.

 

Основний зміст уроку

«Біографічні відомості про Маркуса Зузака»

 

М. Зузак народився 1975 року. Його батьки – вихідці з Австрії. Мати – німкеня. Батько працював маляром. Маркус молодший з чотирьох дітей. Живе він у Сіднеї з дружиною і донькою. Займається серфінгом і любить кіно.

Після прочитання творів Е. Хемінгуея «Старий і море» і П. Хеджеса «Що гризе Гілберта Грейса»  у нього виникло бажання створити власну книгу. Почав писати з 16 років. 1999 року був опублікований перший  роман  «The Underdog»,    після чого М. Зузак швидко став одним із найпопулярніших молодих письменників Австралії.

У своїх книгах Зузак, син робітників-іммігрантів із Австрії, розповідає історії про молодих людей, які борються з важкими життєвими обставинами, з власними внутрішніми проблемами, щоб змінити себе і своє життя.  Два романи Зузака про братів Вулфів «Fighting Ruben Wolfe» і «When Dogs Cry» (романи опубликовані в Сполучених Штатах під назвою «Getting the Girl») отримали позитивний відгук і увагу критиків одночасно в Австралії і США.

  Для письменника, який не бачив війни, важливо було передати історичний досвід людства і через сприйняття маленької людини, і з точки зору вічності. Відтворюючи апокаліптичні картини  знищення людини людиною, автор прагне дати читачеві найтяжчі і найважливіші уроки минулого. «Історія завжди вказує мені, звідки я, — сказав Зузак в одному з інтервʼю. — Труднощі, через які пройшли мої батьки і їхня боротьба за те, щоб влаштувати життя – ось, напевно, основа всього, що я зміг досягти. Вважаю, без історії ми всі були б пусті».

Зображені в романі події мають безпосереднє відношення до родини Зузака. Письменника надихнула одна з драматичних історій часів Другої світової війни, розказаних матірʼю, яка пережила лихоліття. Саме її пізнаємо в головній героїні твору, Лізель Мемінгер.  Автобіографічність роману виявляється в професії прийомного батька дівчини: він  маляр, як і батько письменника. Ці персонажі змальовані з трепетним і ніжним почуттям, яке йде від теплих взаємин у родині письменника. Батьківську безмежну любов,  ніжність, піклування втілив автор в образі Ганса Хубермана. Лізель Мемінгер – уособлення синівської любові М. Зузака. Саме своїм батькам Елізабет і Хельмуту Зузакам  «з любов’ю і захопленням»  автор присвячує книгу.

 

Відтворення змісту роману

Події роману відбуваються в нацистській Німеччині, починаючи з січня 1939 року.  Оповідь ведеться від імені Смерті (чоловічого роду). Головна героїня – дев’ятирічна Лізель Мемінгер. Її батько, невідомим чином пов’язаний з комуністами, пропав безвісті, а мати змушена віддати дітей в прийомну сім’ю, рятуючи їх від переслідування нацистами. В дорозі братик помирає, і на кладовищі дівчинка підбирає свою першу в житті книгу «Настанови гробарям». По ній вона згодом буде вчитися читати. Дівчинка поселяється на Небесній вулиці (Хіммельштрассе) у сім’ї прийомних батьків Рози і Ганса Хуберманів.  У неї з’являються нові друзі, найближчим з яких стає Руді Штайнер. Ганс вчить Лізель читати. І це захоплює її. Вона починає красти книжки – спочатку під час спалювання книг фашистами, потім з бібліотеки дружини бургомістра. Книги підкріплюють душу дівчини, дають їй поживу для розуму й духовного розвитку. Макс Ванденбург, якого сім’я переховує в підвалі будинку від нацистів,  теж стає близьким по духу другом і дарує їй книгу. На зафарбованих сторінках гітлерівської «Майн кампф» він написав історію про «ту, що струшує слова»,  і намалював малюнки. Макс змушений покинути будинок. Він потрапляє до концтабору.

Родина Хуберманів не розділяє нацистські погляди, але не зважується нічого зробити.

Однієї ночі 1945 року Небесну вулицю було зруйновано під час авіанальоту; загинули всі жителі, крім Лізель, яка вночі заснула в підвалі, записуючи свою історію. Бургомістр з дружиною забирають Лізель до себе. Після війни вона зустрічається з Максом у крамниці Алекса Штайнера (батька Руді).

Смерть розповідає про свою нелегку роботу і часто дає свої власні коментарі з приводу того, що відбувається.

Роман складається з десяти частин, остання – «Крадійка книг». Вже стара Лізель, живучи в Сіднеї, Австралія, зустрічається зі Смертю, який віддає їй книгу, написану колись у підвалі будинку на Небесній вулиці.

Паспорт твору

  1. Автор: Маркус Френк Зузак

  2. Назва: «Крадійка книжок»

  3. Приналежність до національної літератури: австралійська національна література

  4. Жанр:  присутні риси  філософського, психологічного роману, роману-перестороги, присутній фантастичний елемент (оповідач – Смерть)

  5. Дата написання: 2006

  6. Тематика і проблематика: зображення подій Другої світової війни; знедолене воєнне дитинство;  книга і слово в житті людини, суспільства;  ідеологія фашизму і нацизму, що нівечить душу;  Голокост, дегероїзація війни, зображення фізичних і духовних страждань, загальнолюдська солідарність;  духовне зростання особистості і сенс життя

  7. Художній час і простір роману: Події роману розгортаються у нацистській Німеччині, починаючи з січня 1939 року, коли Лізель Мемінгер виповнюється 9 років, і закінчуються смертю головної героїні в глибокій старості в Австралії.

  8. Форми  (особливості) оповіді: оповідач  – Смерть,   наявність «тексту в тексті»,  авторських ілюстрацій, заголовків-анонсів, невідповідність фабули і сюжету.

  9. Головні герої: оповідач і учасник подій Смерть, Лізель Мемінгер, подружжя Хуберманів, Макс Ванденбург, Руді Штайнер, Ільза Герман.

  10. Сюжетний ланцюжок: дорогою до Молькінга помирає молодший братик Лізель – дівчинка  прибуває до Молькінга – життя в сім’ї Хуберманів – знайомство з Руді Штайнером – проблеми з читанням – Ганс Хуберман навчає Лізель читати – дівчинка починає красти книги – знайомство з Максом – хвороба Макса – книга  Макса – діти розкладають шматки хліба на шляху, де проходитиме колона євреїв – Макс змушений тікати – Ганса мобілізують до армії – поранення Ганса – Ганс повертається – бомбардування Молькінга, загибель Небесної вулиці – зустріч Лізель зі Смертю.

 

 

 (Запитання  надсилати на  ел. пошту   Ivannashengera@gmail.com  )

 

13– А, українська мова                                          Дата 21.05. 2020

Тема. Підсумкова контрольна робота

 

Основний зміст уроку

 

  1. Батьківщиною риторики вважають:

А)Стародавню Грецію;

Б)Україну

В)Стародавній Єгипет

Г) Давній Рим

2. До видів красномовства належать :

А) академічне, політичне, ювілейне, церковне;

Б) суспільно – побутове, судове, політичне;

В) політичне , ювілейне, церковне, звинувачувальне

3. Сфера застосування академічного красномовства:

А) засоби масової інформації;

Б) судочинство;

В)шкільна та наукова аудиторія ;

Г) Церковна сфера

4. Риторичним запитанням є:

А) Як тебе звуть, юначе?

Б) Хочеш придбати цю книжку?

В) чи це можливо?

Г) Ти знаєш, що ти – людина?

5. Перепишіть вибравши велику букву або малу букву: (к, К)орова, (У, у) країна , (с, С) тудент, (Т, т) ернопіль, (Д,д) ніпровські  (к, К )ручі, (ц, Ц) ікава (і, І) сторія

6. Перепишіть добираючи з дужок правильні букви:

бе(з, с) країй, (з,с) пуститися, на (д,т)колоти, (з,с)ховати, (з,с) орати.

7. У поданих словах вставте, де треба, апостроф:

П..ють, ф…юзелаж, цв..ях, від..ємний, св..яткувати, комп..ютер

8. У поданих словах вставте, де треба , мякий знак (ь):

Дівчинці, різ..бяк, св..ященник, на черешен..ці, стараєш..ся, вмиваєш..ся.

9. Вставте пропущені букви  - е чи –и:

Велчезний, с..ло, вист..ляти, витрвалий.

10.Частка не пишеться разом  у варіанті:

А) не /зовсім зрозумілий;

Б) зошит не /підписано;

В) не/розмовляю італійською;

Г) не /забутня подорож

11. Орфографія – це наука про….

12. Напишіть есе (7 – 8 речень) з теми: «Хто для мене справжній приятель»

 

(Виконане завдання надсилати на  ел. пошту   Ivannashengera@gmail.com  )