Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

четвер 28.05

Трудове навчання

Тема. Проріджування рослин.

     Дуже часто городника осягає невдача при вирощуванні багатьох поширених овочевих культур із-за їх загущеності на грядці.

Спочатку такі посадки радують око, але загущені рослини пригнічують один одного, різко знижується їх врожайність, деякі рослини навіть гинуть. У загущених рослинах накопичується велика кількість нітратів.

Що ж робити? Відповідь проста – проріджувати рослини! Зараз саме сприятливий час.

Як же потрібно проріджувати рослини?

     Більшість посівів овочевих культур слід прорідити двічі. При цьому проріджування поєднують з прополками. Перше і друге проріджування проводять тоді, коли у рослин з’являються, відповідно два-три листочки і чотири-шість листків, а інтервал між цими процедурами складає в середньому один місяць. Після другого проріджування відстань між рослинами збільшується порівняно з першим в два-три рази.

     При проріджуванні рослин залишають найбільш здорові і добре розвинені, а інші виривають. Їх можна використовувати на підсадження і висадку в розсадники.

     Перше проривання моркви, петрушки, цибулі, ріпи, буряка, редиски роблять у фазі першого справжнього листка, залишаючи між рослинами моркви і петрушки 1-2 сантиметри; буряків, ріпи 2-3 сантиметри; ранніх сортів редиски 3-4 сантиметри; пізніх сортів редиски і редьки — чотири сантиметри.

Друге розрідження роблять через 15-20 днів після першого.

Вилучені рослини столового буряка при необхідності можна пересадити на звільнені місця (наприклад у редиски).

Для пересадки, рослини перед викопуванням поливають, а тільки потім саджають у заздалегідь підготовлені лунки, стежачи за тим, щоб не зігнувся стрижневий корінь. Для кращої пристосованості (особливо в суху погоду) частину листя обривають.

При прориванні моркви необхідно якомога менше травмувати її стебла, щоб на запах не летіла морквяна муха. Потрібно також слідкувати, щоб не оголялись головки коренеплодів, для попередження відкладання яєць небезпечних шкідників. Тому після проріджування до коріння необхідно злегка підгребти землю і посипати грядку золою, або тютюновим пилом для відлякування.

Після проріджування та підсаджені проводять розпушування, поливання і мульчування ґрунту.

Домашнє завдання

  1. Прочитайте конспект.

  2. Допомагайте батькам проріджувати рослини на грядках.

  3. Сфотографуйте процес вашої роботи і надішліть мені на viber.

Фізика і хімія в побуті 10 доп 28.05

Підсумковий урок

ОСНОВНІ ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ ПІД ЧАС КОРИСТУВАННЯ ПРЕДМЕТАМИ ПОБУТОВОЇ ХІМІЇ

 

Сучасна людина щодня користується засобами побутової хімії, які значно полегшують домашню працю. Однак необхідно дотримуватись визначених правил і заходів безпеки при користуванні цими засобами, оскільки вони можуть стати причиною нещасних а іноді і трагічних випадків у житті кожного з нас.

Чому побутова хімія може нам зашкодити?

Уявіть, що, наприклад, з 500 мл засобу для миття посуду, приблизно 3 мг фосфатів осідає на шкірі того, хто миє посуд. Крім того, хімічні мийні засоби, при недостатньо ретельному ополіскуванні, не повністю змиваються із посуду, утворюючи на ньому плівку. Потім, під час прийому їжі, хімікати проникають у наш організм. Що ж стосується пральних порошків, більшість з них містить триполіфосфат натрію, що пом’якшує воду. Але якщо ця речовина потрапить на слизову чи шкіру – викликає подразнення. Погано виполосканий одяг теж є потенційно небезпечним, адже рештки порошку можуть залишатися на тканині і контактувати зі шкірою. У складі засобів для миття ванни і туалету можуть міститися особливо агресивні речовини, такі, як соляна кислота, хлорне вапно. Потрапивши на шкіру, кислота може викликати опіки.

Правила зберігання засобів побутової хімії:

· не переливайте їх в посуд з-під харчових продуктів;

· не зберігайте їх на кухні, у холодильнику, в шафах з посудом або харчами;

· особливо ретельно слідкуйте за тим, щоб ці препарати не потрапили до рук дітей.

Як вберегтися?

Зрозуміло, що важливо дотримуватися певних правил при використанні побутової хімії, аби позбавити потенційних проблем зі здоров’ям себе і своїх рідних.

• ретельно ополіскуйте посуд після використання мийних засобів (близько 15 секунд під проточною водою);
 • після ручного прання ретельно виполіскуйте одяг, використовуючи велику кількість води;
 • порошок для прання всипайте обережно і повільно, аби не вдихати його випари;
 • якщо перете вручну, обов’язково одягайте рукавиці. Те саме стосується використання засобів для чищення, що містять особливо агресивні речовини. Інколи, виробник рекомендує при застосуванні певного засобу застосовувати окуляри – не варто ігнорувати цією порадою;
 • засоби для миття посуду часто містять лаурилсульфат натрію, що може призвести до пересушування шкіри, подразнення слизових, саме тому мити посуд краще в рукавичках.

Заходи першої допомоги

Якщо хімічна речовина якимось чином потрапила в організм, треба перш за все викликати "Швидку допомогу" і обов’язково сказати, чим викликане отруєння. У цьому випадку до хворого направлять спеціальну бригаду, яка надасть необхідну допомогу. До прибуття машини "Швидкої допомоги" треба самим провести невідкладні заходи.

У разі будь-яких отруєнь слід негайно звернутися до лікаря.

Фізика і хімія в побуті 10 доп 28.05

Підсумковий урок

ОСНОВНІ ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ ПІД ЧАС КОРИСТУВАННЯ ПРЕДМЕТАМИ ПОБУТОВОЇ ХІМІЇ

 

Сучасна людина щодня користується засобами побутової хімії, які значно полегшують домашню працю. Однак необхідно дотримуватись визначених правил і заходів безпеки при користуванні цими засобами, оскільки вони можуть стати причиною нещасних а іноді і трагічних випадків у житті кожного з нас.

Чому побутова хімія може нам зашкодити?

Уявіть, що, наприклад, з 500 мл засобу для миття посуду, приблизно 3 мг фосфатів осідає на шкірі того, хто миє посуд. Крім того, хімічні мийні засоби, при недостатньо ретельному ополіскуванні, не повністю змиваються із посуду, утворюючи на ньому плівку. Потім, під час прийому їжі, хімікати проникають у наш організм. Що ж стосується пральних порошків, більшість з них містить триполіфосфат натрію, що пом’якшує воду. Але якщо ця речовина потрапить на слизову чи шкіру – викликає подразнення. Погано виполосканий одяг теж є потенційно небезпечним, адже рештки порошку можуть залишатися на тканині і контактувати зі шкірою. У складі засобів для миття ванни і туалету можуть міститися особливо агресивні речовини, такі, як соляна кислота, хлорне вапно. Потрапивши на шкіру, кислота може викликати опіки.

Правила зберігання засобів побутової хімії:

· не переливайте їх в посуд з-під харчових продуктів;

· не зберігайте їх на кухні, у холодильнику, в шафах з посудом або харчами;

· особливо ретельно слідкуйте за тим, щоб ці препарати не потрапили до рук дітей.

Як вберегтися?

Зрозуміло, що важливо дотримуватися певних правил при використанні побутової хімії, аби позбавити потенційних проблем зі здоров’ям себе і своїх рідних.

• ретельно ополіскуйте посуд після використання мийних засобів (близько 15 секунд під проточною водою);
 • після ручного прання ретельно виполіскуйте одяг, використовуючи велику кількість води;
 • порошок для прання всипайте обережно і повільно, аби не вдихати його випари;
 • якщо перете вручну, обов’язково одягайте рукавиці. Те саме стосується використання засобів для чищення, що містять особливо агресивні речовини. Інколи, виробник рекомендує при застосуванні певного засобу застосовувати окуляри – не варто ігнорувати цією порадою;
 • засоби для миття посуду часто містять лаурилсульфат натрію, що може призвести до пересушування шкіри, подразнення слизових, саме тому мити посуд краще в рукавичках.

Заходи першої допомоги

Якщо хімічна речовина якимось чином потрапила в організм, треба перш за все викликати "Швидку допомогу" і обов’язково сказати, чим викликане отруєння. У цьому випадку до хворого направлять спеціальну бригаду, яка надасть необхідну допомогу. До прибуття машини "Швидкої допомоги" треба самим провести невідкладні заходи.

У разі будь-яких отруєнь слід негайно звернутися до лікаря.

Трудове навчання

Тема. Підсумковий урок.

Доброго дня, діти!

Сьогодні в нас останній урок з трудового навчання. Ми два з половино місяці працювали дистанційно. Звичайно, це було не легко. Та ми завершуємо навчальний рік. Для того, щоб отримати хороші оцінки за семестр і за рік, вам необхідно виконати всі завдання, які ми виконували протягом періоду перебування на карантині.

Ви - випускники, тому ми вже не побачимося в стінах школи.

Я  бажаю вам міцного здоров’я, щасливої долі, Божої опіки, підтримки рідних!

Домашнє завдання

  1. Завершити всі недороблені роботи.

     2. Зробити фото і вислати мені на електронну адресу steculan@gmail.com
         або на viber 

 

10доп, укр.л-ра                                                   Дата 28.05.2020

Тема. УПЧ. Д. Павличко «Дві ялинки».

 

Основний зміст уроку

1 січня 1951 р. в газеті Львівського університету "За Радянську владу" публікується перший вірш Павличка "Дві ялинки". 

У вірші «Дві ялинки» йдеться про те, як у передноворічний вечір хлопчик продає ялинку, бо ж «Треба купить бараболі Матері хворій своїй».

ДВІ ЯЛИНКИ

 Хлопчик під муром на ринку —
 Хто б не проходив, гука:
 «Пане, купуйте ялинку!
 Гляньте-бо, гарна яка!..»
 Люди минають хлопчину,
 Тонуть у шумі слова,
 Вилинялу кожушину
 Вітер, як ніж, пробива.
 Ринок пустіє поволі,
 В брамі гуде сніговій.
 Треба купить бараболі
 Матері хворій своїй.
 Хлопчик гукає даремно,
 Ніч новорічна прийшла,
 Темно на вулиці, темно,
 Тільки в будинках світла.
 Там, за вікном, на обрусі
 Сонечко хліба сія.
 В маминім довгім кожусі
 Ходить під муром хлоп’я.
 Вікна уже погасають,
 Зорі тремтять в небесах.
 Зашпори серце ламають,
 Очі горять у сльозах.
  
  
 Хто ж би сьогодні у вузі
 Серед студентів пізнав
 Хлопця, що в голоді й стужі
 Так ялинки продавав?!
 На новорічній забаві
 Хтось запитав юнака:
 «Чом твої очі сумнаві?
 Глянь-бо, ялинка яка!»
 Може, прокинулись болі,
 Смуток у згадці старій, —
 Що не приніс бараболі
 Матері хворій своїй.
  

1951

 

Питання до поезії Д. Павличка

  1. Що продавав хлопець?

  2. Хто купив ялинку у хлопця?

  3. Навіщо хлопець продавав ялинку?

  4. Чому сумував хлопець – студент?

  5. Що пригадав собі хлопець – студент?

 

Домашнє завдання

  1. Читати й аналізувати поезію Д. Павличка

 

(Запитання   надсилати на ел.пошту galjysik@nbox.ru чи  у messenger)