Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

четвер 28.05

ГЕОГРАФІЯ

6  – А  клас

28. 05. 2020 р.

 

Дослідження. Розробка міні – проекту з утилізації побутових відходів.

                       Відходи розділяються на промислові та побутові. Але усі вони, неправильно утилізовані, наносять непоправної шкоди навколишньому середовищу та здоров'ю живих організмів. 

ШКІДЛИВА УТИЛІЗАЦІЯ ПОБУТОВИХ ВІДХОДІВ.

      Папірці, обгортки, пластиковий посуд – це все ми викидаємо, не задумуючись, будь-де. Часто залишаємо сміття після гарного відпочинку на природі. І майже ніколи не розділяємо сміття, викидаючи все в один контейнер. 

     В Україні подібними звалищами зайняті 2600 га земель, усього таких звалищ більше 6 тисяч. В Європі подібне суворо карається законом у вигляді штрафу.

Вважається, що в середньому звалищ в містах утворюється приблизно 1 тонна на одну людину на рік. Ми традиційно звинувачуємо у цьому "погану екологію", яку самі ж і створюємо. А ситуація така тому, що по-перше, в Україні елементарно відсутня система роздільного збирання відходів, по-друге, не вистачає потужностей з переробки та утилізації сміття, у тому числі і діючих на сучасних технологіях сміттєспалювальних заводах.

СКЛАД ПОБУТОВИХ ВІДХОДІВ.

   Дослідження свідчать, що склад побутових відходів приблизно такий :

•        папір 41%

•        харчові відходи 21%

•        скло 12%

•        залізо та його сплави 10%

•        пластмаси 5%

•        деревина 5%

•        гума та шкіра 3%

•        текстильні матеріали (тканини) 2%

•        алюміній 1%

•        інші метали 0,3% 

УТИЛІЗАЦІЯ ПОБУТОВИХ ВІДХОДІВ У РОЗВИНУТИХ КРАЇНАХ – ПРИКЛАД ДЛЯ НАСЛІДУВАННЯ.

       У розвинених країнах скляні, паперові, харчові, пластикові відходи збираються в роздільних контейнерах. 

На вулицях Женеви розставлені металеві контейнери для битих і нестандартних пляшок, причому скло сортують за кольором: біле, зелене, коричневе – на контейнерах є відповідні написи, окремо сортується побутовий алюміній: кришки від молочних пляшок, навіть обгорткову фольгу від шоколаду.

    У м. Модесто (США, шт. Каліфорнія) діє теплова електростанція, що працює на використаних автомобільних шинах, вона розташована на найбільшому в світі смітнику відпрацьованих шин.

      У Данії на переробному заводі із битого скла отримують будівельний матеріал для  облицювання  підлог і стін, який за виглядом нагадує мармур.

    Також з отриманих скляних волокон скляних відходів на переробних заводах виготовляють папір, при цьому заощаджується деревина. 

       У багатьох країнах макулатура є найважливішим джерелом для паперу в целюлозно-паперовій промисловості, гранульованого, брикетованого і порошкоподібного твердого палива, а також рідкого і газоподібного палива. Пакувальний папір, гігієнічні вироби з паперу, газети виробляються повністю з макулатури і вторинної сировини, завдяки чому зберігають ліс, повністю переробляють паперові відходи.

     З використаної олії виробляють біопаливо для транспорту.

     Ще одним із напрямків використання твердих побутових відходів є застосування їх в будівництві доріг. 

    Важливим моментом утилізації відходів є заміна натуральних продуктів зробленими з відходів, наприклад, з відходів одержують глинозем, соду і поташ. 

    Ще можна приводити безліч прикладів, адже це тільки невелика частина того, як треба утилізувати сміття.

НЕОБХІДНІСТЬ ПРАВИЛЬНОЇ УТИЛІЗАЦІЇ ПОБУТОВИХ БАТАРЕЙОК.  

Окремими питанням є утилізація використаних батарейок, які містять багато шкідливих елементів, тому БАТАРЕЙКИ НЕ МОЖНА ВИКИДАТИ У СМІТНИК. 

   На жаль, у нашій країні здебільшого використані батарейки викидають на смітник, а не рідко і просто на вулицю, в лісі, у водойми. Хоча на кожній батарейці є маркування, яке попереджає про небезпеку її викидання разом із звичайним сміттям. Через деякий час небезпечні метали та сполуки як ртуть, кадмій, свинець, цинк та марганець потрапляють у ґрунтові води та річки, атмосферу, тим самим забруднюючи наше довкілля. 

     За даними екологів: одна пальчикова батарейка може  

– забруднити 20 квадратних метрів ґрунту, причому він продовж 50 років буде непридатний для ведення сільського господарства; 

– забруднити 400 літрів води, а з урахуванням того, що сміття ще й спалюють, то усі ці токсичні відходи потрапляють у атмосферу; 

– у деяких випадках токсини можуть потрапити й до артезіанських вод, а з водою в організм людей, підвищуючи рівень ранньої смертності серед українців.  

СХЕМА РОЗПОДІЛУ ТОКСИЧНИХ РЕЧОВИН БАТАРЕЙОК У ПОБУТОВОМУ СМІТТІ.

КУДИ ЗДАВАТИ БАТАРЕЙКИ В УКРАЇНІ?

   У всій Європі всього 3 заводи переробляють батарейки та акумулятори електроприладів. Один із них знаходиться в Україні.  Ось його координати: завод Завод «АРГЕНТУМ» , місто Львів, вул. Зелена, 115/б. 

Телефон: (032) 2702596, 2418470

 

За прикладом Швейцарії, де для відпрацьованих батарейок навколо великих крамниць та шкіл ставлять «шпаківні» - невеличкі ящики, у нашій країні стартував проект по збору відпрацьованих побутових батарейок. Суть проекту в тому, щоб донести до свідомості людей необхідність утилізації використаних елементів живлення та розширювати мережу встановлених скриньок для збору батарейок та акумуляторів від телефонів, ноутбуків та ін.

     Подібну скриньку для збору використаних батарейок можна зробити своїми руками. Проте з доставкою використаних батарейок до місця переробки не все так просто. На превеликий сум, ця благородна справа тримається тільки на ентузіазмі небайдужих людей. Оскільки в кожній місцевості є пункт прийому макулатури, склотари, магазини чи сервісні центри мобільного зв'язку, тощо, то було би дуже зручно, щоб такі скриньки були, наприклад, там. А проблема доставки з усіх куточків нашої країни до місця переробки вирішувалася на державному рівні.

ДЛЯ УСІХ НЕБАЙДУЖИХ – ВРЯТУЄМО ДОВКІЛЛЯ. 

      Щоб допомогти рідному місту чи селу не потонути у смітті, треба зовсім мало. Для цього потрібно лише навчитися правильно поводитися з домашніми відходами.

1. Вдома необхідно розділити сміття у два відра: для органічних відходів (їжі та іншого) і всього решта, що можна буде переробити надалі.

2. Вимагати, щоб влада організувала у місцях збору сміття біля ваших поселень спеціальні баки.

3. Якомога більше сміття варто сортувати і здавати у найближчі пункти прийому вторинної сировини макулатуру, склотару поліетилен, пластмаси, алюмінієві банки.

4. Купуйте якомога менше зайвих товарів, наприклад, поліетиленових пакетів.

5. Дотримуйтесь «принципу трьох R»: Reduce (зменшуй споживання), Reuse (використовуй повторно), Recycle (переробляй).

            Запам’ятайте та постарайтесь захистити  нашу планету , на якій ми проживаємо, щоб бути здоровими, дихати чистим повітрям, пити чисту воду та їсти здорову їжу!!! ЗБЕРЕЖЕМО НАШЕ ЖИТТЯ ТА ЖИТТЯ МАЙБУТНЬОГО ПОКОЛІННЯ!!!

Тема. Плід, поширення плодів. Поняття про класифікацію рослин.

Лабораторне дослідження будови плодів.

 

Плід - це видозмінена в результаті запліднення квітка.  В основному він утворюється із зав’язі маточки, але інколи в його утворенні беруть участь інші частини квітки. Або плід – генеративний орган рослин, що розвивається із квітки. 

Будова плоду. Плід складається з насінини та оплодня. Оплодень утворюється из стінок зав’язі маточки. В оплодні розрізняють три шари:

- зовнішній – екзокарп,

- середній – мезокарп,

- внутрішній – ендокарп .  Оплодень захищає насіння від низьких температур, висихання, механічних пошкоджень, а також сприяє поширенню насіння в природі.

Плоди можуть відрізнятися за формою, забарвленням, розмірами, вмістом води, кількістю насіння. За характером оплодня розрізняють сухі та соковиті, а за кількістю насінин плоди поділяють на однонасінні та багатонасінні

Соковиті   плоди – це плоди з м’ясистим соковитим оплоднем, у якому міститься 70-80% води. До соковитих плодів належать: кістянка ( вишня, слива, черешня, персик), ягода (смородина, помідори, картопля, виноград, баклажан), яблуко( груша, айва,горобина, яблуня), гарбузина (гарбуз, кавун, диня, огірок), помаранча (апельсин, мандарин, лимон), суничина (суниці, полуниці, клубника), багатокістянка (малина, ожина).

Сухі плоди – плоди, у яких оплодень сухий шкірястий або здерев’янілий, із незначним вмістом води. Вони бувають розкривними та нерозкривними, багатонасінними й однонасінними. До сухих плодів належать: зернівка (пшениця, жито, ячмінь, овес), сім’янка (соняшник, кульбаба, жоржина), горіх (ліщина, гречка, бук, береза, в’яз, граб, щавель) – це все нерозкривні однонасінні плоди.

До сухих розкривних багатонасінних плодів належать:  листянка (півонія, магнолія, сокирки), біб (квасоля, горох, акація), стручок (редька, капуста), коробочка (мак,  блекота,  дурман, дзвоники, розрив-трава, герань).

Отже, сухі плоди відрізняються за кількістю насінин, характером оплодня та особливостями його розкривання.

- Кістянка (соковитий односім'яний плід) - слива, вишня, персик, абрикос, черемха.

- Ягода (соковитий багатонасінний плід) - чорниця, брусниця, журавлина, смородина, аґрус, картопля, томат, баклажан, перець.

- Яблуко (соковитий багатонасінних) - яблуня, груша, айва, горобина, глід.

- Помаранча (соковитий багатонасінних) - цитрусові (лимон, апельсин, мандарин, лайм).

- Тиквіна (соковитий багатонасінних) - гарбуз, диня, кавун, кабачок, патисон.

- Сім'янка (сухий односім'яний плід) - соняшник, кульбаба, лопух (реп'ях), череда, осот.

- Зернівка (сухий односім'яний ) - злакові (жито, пшениця, ячмінь, овес, рис).

- Горіх (сухий односім'яний) - кокос, ліщина, фундук.

- Крилатка (сухий односім'яний) - клен, липа, ясен, в'яз.

- Боб (сухий багатонасінний плід) - бобові (горох, квасоля, боби, соя, акація, конюшина, чину)

- Стручок (сухий багатонасінних ) - хрестоцвіті (капуста, редиска, ріпа, бруква, грицики).

- Коробочка (сухий багатонасінних ) - блекота, дурман, тютюн, бавовник, гречка, фіалка.

Поширення плодів: цікава інформація

Гідрохорія (поширення плодів з допомогою води);

Орнітохорія (поширення плодів з допомогою птахів);

Анемохорія (поширення плодів з допомогою повітря);

Антропохорія (поширення плодів з допомогою людини);

Зоохорія (поширення плодів з допомогою тварин);

Мірмекохорія (поширення плодів з допомогою мурах);

Автохорія ((плоди рослин, насіння поширюються самостійно, без будь-якої участі).

 

.«Закінчи речення»

1) Залежно від кількості насінин плоди поділяються на …

2) Залежно від вмісту води в оплодні плоди поділяються на …

3) До соковитих однонасінних плодів належить …

4) Гірчиця має плід …

5) Дурман має плід …

6) Виноград має плід …

7) Груша має плід …

8) Плоди клена поширюються …

9) Плоди кульбаби поширюються …

10)     Плоди латаття поширюються …

11)     Рослини, плоди яких для людини отруйні,— …

 

Лабораторне дослідження будови плоду

    Тема: «Будова плода»

Обладнання й матеріали: натуральні плоди слив, препарувальний набір, підручник.                                                  

Кроки дослідника:

1)розгляньте соковитий плід сливи. Зверніть увагу на шкірястий зовнішній шар стінки плода;

2)розріжте плід навпіл;

3)розгляньте середній та внутрішній шари. З'ясуйте, які вони — м'ясисті чи дерев'янисті;

4)намалюйте у розрізі соковитий плід, з яким ти ознайомився. Підпиши шари цифрами, якими їх позначено. Впиши назву типу плода.

 

Трудове навчання

Тема: Контроль якості виробу.

  1. Огляд домашніх меблів, предметів побуту

  2. Виявіть можливі пошкодження чи поломки

  3. Обдумайте, спільно з батьками, способи ремонту

З дозволу батьків, або спільно з дорослими, виправте неполадки

Образотворче мистецтво

Тема: Колір як засіб виявлення образу,  його характер і настрій.

Повторіть вивчене у 6 класі

Фізика

Підсумковий  урок

Опрацювати презентацію:

https://drive.google.com/file/d/1eFQv_HOS_0sKaITHpd_RQ_bVwqAdP5xM/view?usp=sharing

 

(виконані письмові роботи за минулі уроки можете скидати на Viber 380979140680)

 

6– А, зарубіжна л-ра                                           Дата 28.05.2020

Тема. Узагальнення та систематизація вивченого протягом року

 

Основний зміст уроку

 

  1. Що привело персонажів оповідання Р.Бредбері «Усмішка» до міста?

  2. Як звали «головну героїню» - картину оповідання Р.Бредбері «Усмішка»?

             

  1. Герой оповідання Р.Шеклі «Запах думок» опинився на планеті З-М-22:

  2. Кліві вдалося врятуватися, тому що:

  3. Батьки-замовники відмовились від Конрада з твору К.Нестлінгер, тому що:

  4. Різновид фантастики, у якому висловлено роздуми щодо теперішнього та подальшої долі суспільства - це:

 

  1. Установити відповідність між назвою твору та їхнім жанром.

  2. Бредбері «Усмішка»                       а) фантастичний роман

  3. Шеклі «Запах думок»                     б)психологічна повість

  4. Енде «Джим Ґудзик»                      в) соціальна фантастика

  5. Нестлігер  «Конрад»                       г)наукова фантастика

 

  1. Установити відповідність між письменником та їхнім місцем народження.

  2. Бредбері                       а) м.Гарміш (Німеччина)

  3. Шеклі                           б) м.Відень (Австрія)

  4. Енде                             в) м.Вокіген  (США)

  5. Нестлінгер                  г) м.Нью-Йорк (США)

 

  1. Установіть  послідовність думок Кліві, щоб урятуватися від хижаків з твору Р.Шеклі «Запах думок».

 

(Запитання, які виникли надсилати на  ел.пошту  Ivannashengera@gmail.com  )

 

6– А, укр.мова                                           Дата 28.05. 2020

Тема. Підсумковий урок

 

Основний зміст уроку

Дати відповіді на запитання:

  1. Яка частина мови називається іменником?

2. Які морфологічні ознаки властиві іменникові?

3. Назвіть відмінки і запитання, на які вони відповідають.

4. Які іменники є власними назвами, а які – загальними? Наведіть приклади.

5. Яку синтаксичну роль виконує іменник?

  1. Скільки відмін іменників є в українській мові ?

  2. За якою ознакою іменники поділяються на відміни ?

8 . Яка частина мови називається числівником?

9. Які існують розряди числівників за значенням?

10 . Назвати групи числівників за будовою.

11. Які постійні й змінні ознаки має числівник?

12. Яку синтаксичну роль може виконувати числівник?

13. З’ясувати особливості відмінювання кількісних числівників.

14. Чим відрізняються у відмінюванні порядкові числівники?

15. У яких випадках пишеться ь у числівниках? Навести приклади.

16. Яка частина мови називається займенником? Що спільного й відмінного в значенні займенника й іменника, займенника і прикметника, займенника й числівника?

17. На які групи за значенням поділяються займенники? Навести приклади.

18. Чим відносні займенники відрізняються від питальних? З якою метою вживаються відносні, а з якою — питальні?

19. За допомогою чого і яким способом творяться заперечні й неозначені займенники?

20. Назвати основні орфограми в заперечних і неозначених займенниках. Проілюструвати відповідь власними прикладами.

21. Чим відрізняються особові займенники в родовому відмінку його, її від присвійних? Відповідь обґрунтувати прикладами.

22. За яких умов в непрямих відмінках особових займенників з’являється приставний н? Чи може він з’являтися в присвійних займенниках?

23. Які займенники і в яких відмінках мають паралельні закінчення? Навести приклади.

24. Яку роль виконують займенники в нашому мовленні?

 

(Виконане завдання надсилати на  ел. пошту   Ivannashengera@gmail.com  )