Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

четвер 28.05

ГЕОГРАФІЯ

6  – Б   клас

28. 05. 2020 р.

Дослідження. Розробка міні – проекту з утилізації побутових відходів.

                       Відходи розділяються на промислові та побутові. Але усі вони, неправильно утилізовані, наносять непоправної шкоди навколишньому середовищу та здоров'ю живих організмів. 

ШКІДЛИВА УТИЛІЗАЦІЯ ПОБУТОВИХ ВІДХОДІВ.

      Папірці, обгортки, пластиковий посуд – це все ми викидаємо, не задумуючись, будь-де. Часто залишаємо сміття після гарного відпочинку на природі. І майже ніколи не розділяємо сміття, викидаючи все в один контейнер. 

     В Україні подібними звалищами зайняті 2600 га земель, усього таких звалищ більше 6 тисяч. В Європі подібне суворо карається законом у вигляді штрафу.

Вважається, що в середньому звалищ в містах утворюється приблизно 1 тонна на одну людину на рік. Ми традиційно звинувачуємо у цьому "погану екологію", яку самі ж і створюємо. А ситуація така тому, що по-перше, в Україні елементарно відсутня система роздільного збирання відходів, по-друге, не вистачає потужностей з переробки та утилізації сміття, у тому числі і діючих на сучасних технологіях сміттєспалювальних заводах.

СКЛАД ПОБУТОВИХ ВІДХОДІВ.

   Дослідження свідчать, що склад побутових відходів приблизно такий :

•        папір 41%

•        харчові відходи 21%

•        скло 12%

•        залізо та його сплави 10%

•        пластмаси 5%

•        деревина 5%

•        гума та шкіра 3%

•        текстильні матеріали (тканини) 2%

•        алюміній 1%

•        інші метали 0,3% 

УТИЛІЗАЦІЯ ПОБУТОВИХ ВІДХОДІВ У РОЗВИНУТИХ КРАЇНАХ – ПРИКЛАД ДЛЯ НАСЛІДУВАННЯ.

       У розвинених країнах скляні, паперові, харчові, пластикові відходи збираються в роздільних контейнерах. 

На вулицях Женеви розставлені металеві контейнери для битих і нестандартних пляшок, причому скло сортують за кольором: біле, зелене, коричневе – на контейнерах є відповідні написи, окремо сортується побутовий алюміній: кришки від молочних пляшок, навіть обгорткову фольгу від шоколаду.

    У м. Модесто (США, шт. Каліфорнія) діє теплова електростанція, що працює на використаних автомобільних шинах, вона розташована на найбільшому в світі смітнику відпрацьованих шин.

      У Данії на переробному заводі із битого скла отримують будівельний матеріал для  облицювання  підлог і стін, який за виглядом нагадує мармур.

    Також з отриманих скляних волокон скляних відходів на переробних заводах виготовляють папір, при цьому заощаджується деревина. 

       У багатьох країнах макулатура є найважливішим джерелом для паперу в целюлозно-паперовій промисловості, гранульованого, брикетованого і порошкоподібного твердого палива, а також рідкого і газоподібного палива. Пакувальний папір, гігієнічні вироби з паперу, газети виробляються повністю з макулатури і вторинної сировини, завдяки чому зберігають ліс, повністю переробляють паперові відходи.

     З використаної олії виробляють біопаливо для транспорту.

     Ще одним із напрямків використання твердих побутових відходів є застосування їх в будівництві доріг. 

    Важливим моментом утилізації відходів є заміна натуральних продуктів зробленими з відходів, наприклад, з відходів одержують глинозем, соду і поташ. 

    Ще можна приводити безліч прикладів, адже це тільки невелика частина того, як треба утилізувати сміття.

НЕОБХІДНІСТЬ ПРАВИЛЬНОЇ УТИЛІЗАЦІЇ ПОБУТОВИХ БАТАРЕЙОК.  

Окремими питанням є утилізація використаних батарейок, які містять багато шкідливих елементів, тому БАТАРЕЙКИ НЕ МОЖНА ВИКИДАТИ У СМІТНИК. 

   На жаль, у нашій країні здебільшого використані батарейки викидають на смітник, а не рідко і просто на вулицю, в лісі, у водойми. Хоча на кожній батарейці є маркування, яке попереджає про небезпеку її викидання разом із звичайним сміттям. Через деякий час небезпечні метали та сполуки як ртуть, кадмій, свинець, цинк та марганець потрапляють у ґрунтові води та річки, атмосферу, тим самим забруднюючи наше довкілля. 

     За даними екологів: одна пальчикова батарейка може  

– забруднити 20 квадратних метрів ґрунту, причому він продовж 50 років буде непридатний для ведення сільського господарства; 

– забруднити 400 літрів води, а з урахуванням того, що сміття ще й спалюють, то усі ці токсичні відходи потрапляють у атмосферу; 

– у деяких випадках токсини можуть потрапити й до артезіанських вод, а з водою в організм людей, підвищуючи рівень ранньої смертності серед українців.  

СХЕМА РОЗПОДІЛУ ТОКСИЧНИХ РЕЧОВИН БАТАРЕЙОК У ПОБУТОВОМУ СМІТТІ.

КУДИ ЗДАВАТИ БАТАРЕЙКИ В УКРАЇНІ?

   У всій Європі всього 3 заводи переробляють батарейки та акумулятори електроприладів. Один із них знаходиться в Україні.  Ось його координати: завод Завод «АРГЕНТУМ» , місто Львів, вул. Зелена, 115/б. 

Телефон: (032) 2702596, 2418470

 

За прикладом Швейцарії, де для відпрацьованих батарейок навколо великих крамниць та шкіл ставлять «шпаківні» - невеличкі ящики, у нашій країні стартував проект по збору відпрацьованих побутових батарейок. Суть проекту в тому, щоб донести до свідомості людей необхідність утилізації використаних елементів живлення та розширювати мережу встановлених скриньок для збору батарейок та акумуляторів від телефонів, ноутбуків та ін.

     Подібну скриньку для збору використаних батарейок можна зробити своїми руками. Проте з доставкою використаних батарейок до місця переробки не все так просто. На превеликий сум, ця благородна справа тримається тільки на ентузіазмі небайдужих людей. Оскільки в кожній місцевості є пункт прийому макулатури, склотари, магазини чи сервісні центри мобільного зв'язку, тощо, то було би дуже зручно, щоб такі скриньки були, наприклад, там. А проблема доставки з усіх куточків нашої країни до місця переробки вирішувалася на державному рівні.

ДЛЯ УСІХ НЕБАЙДУЖИХ – ВРЯТУЄМО ДОВКІЛЛЯ. 

      Щоб допомогти рідному місту чи селу не потонути у смітті, треба зовсім мало. Для цього потрібно лише навчитися правильно поводитися з домашніми відходами.

1. Вдома необхідно розділити сміття у два відра: для органічних відходів (їжі та іншого) і всього решта, що можна буде переробити надалі.

2. Вимагати, щоб влада організувала у місцях збору сміття біля ваших поселень спеціальні баки.

3. Якомога більше сміття варто сортувати і здавати у найближчі пункти прийому вторинної сировини макулатуру, склотару поліетилен, пластмаси, алюмінієві банки.

4. Купуйте якомога менше зайвих товарів, наприклад, поліетиленових пакетів.

5. Дотримуйтесь «принципу трьох R»: Reduce (зменшуй споживання), Reuse (використовуй повторно), Recycle (переробляй).

            Запам’ятайте та постарайтесь захистити  нашу планету , на якій ми проживаємо, щоб бути здоровими, дихати чистим повітрям, пити чисту воду та їсти здорову їжу!!! ЗБЕРЕЖЕМО НАШЕ ЖИТТЯ ТА ЖИТТЯ МАЙБУТНЬОГО ПОКОЛІННЯ!!!

 

 

Українська мова, 28.05.20р.

Тема. Читання вголос запропонованого тексту.

Матеріал до уроку:

Читання вголос:

Прометей

За давніх-давніх часів, коли над усім світом панував іще не Зевс, а його батько Кронос, люди, що тільки-но розселилися по землі, були кволі, безсилі, лякливі. Вони не вміли ні думати, ні розуміти того, що бачили довкола. Зі страхом дивилися вони на грозові хмари й на пекуче сонце, на безкрає море й на височенні гори. І здавалося людям, що то могутні божественні істоти.

Від усього, що їх лякало, люди мерщій ховалися в свої глибокі підземні нори, наче кроти. Не було тоді в людей ані світлих жител, ані вогнищ родинних, їли вони тільки траву та сире коріння, а м’яса й не куштували, бо не знали мисливства.

Згодом владу над усім світом здобув Зевс, що скинув батька в Тартар — у найглибше дно землі й моря, що лежить далеко внизу під царством мертвих, похмурим Аїдом. Із своєї небесної осяйної височини Зевс і не дивився на нужденних людей, а ті ледь животіли серед незбагненної, ворожої природи. Скільки їх гинуло від хвороб та з голоду,  в боротьбі із  жорстокою стихією!  Так би зачах і загинув назавжди рід смертних людей, якби не став їм на захист і допомогу найблагородніший серед безсмертних — титан Прометей.

Матір’ю його була велика Феміда, богиня справедливості й правосуддя. А батько — Іапет — належав до роду могутніх титанів, що їх здолав Зевс і скинув навіки у Тартар. Такої долі зазнав і Іапет, але зосталися його сини Атлант, Менетій, Прометей та Епіметей. Двох перших Зевс теж покарав за сміливу спробу змагатися з ним: в Менетія поцілив вогненною блискавкою, і той упав просто в Тартар, а величезному Атлантові надумав іншу кару — тримати на собі все небесне склепіння.

Відтоді стоїть Атлант, величезний, наче гора, і, наче гора, непорушний. Усе дуже, м’язисте тіло його напружилося і скам’яніло, він зігнувся під страшним тягарем, та мусить так вічно стояти.

Найменший Іапетів син, простодушний Епіметей, не був небезпечний Зевсові. А розумний і мужній Прометей сам став на бік Зевса. Він, як ніхто, розумів, що дикі, свавільні титани не можуть правити світом, — для цього, крім сили, потрібний ще світлий розум. І Прометей сам допоміг мудрому Зевсові стати до влади. Здавалося, все йшло до того, що Прометей буде найближчим Зевсовим другом. Та на заваді стали дрібненькі, ледь видні з Олімпу істоти — смертні люди.

Прометей мав благородне, велике серце, він перший зглянувся на людей, навчив їх будувати світлі житла, плавати на човнах, напинати вітрила, полювати лісову звірину, приручати тварин. Він перший запріг у ярмо дикого бика, перший приборкав вільного коня, і ті стали вірними помічниками людини. Прометей навчив смертних лікуватися цілющим зіллям, знаходити путь по зорях і лету птахів, навчив добувати з землі мідь, золото й срібло та користуватися щедрими дарами природи.

А громовладний Зевс і далі не зважав на людей. Зате його сини й дочки — молоді боги, що безжурно жили на Олімпі, — зацікавилися тими дрібними істотами, які сновигали десь далеко внизу, на землі. Знічев’я безсмертні навіть взялися допомагати людям, навчати ремесел і хліборобства, але за те зажадали від них великої шани і багатих Дарів.

Щоб скласти таку угоду, якось зібралися обидві сторони. Від богів виступав Зевс, від людей — титан Прометей, хоч сам був безсмертний. Він побоювався, що люди не зможуть протистояти богам, і поспішив їм на поміч.

Титан так уболівав за долю смертних, що вдався навіть до хитрощів. Коли привели жертовного бика, він сам зарізав його й поділив тушу на дві частини. До більшої купи поскладав самі кістки, але прикрив їх гарним, лискучим жиром, а меншу, де було смачне м’ясо Прометей загорнув у брудну бичачу шкуру, ще й поклав зверху гидкі тельбухи.

— Батьку наш Зевсе, вибери собі яку хочеш частину, — лукаво запросив Прометей.— Те, що ти вибереш, люди надалі віддаватимуть безсмертним богам.

Як Прометей і сподівався, Зевс узяв собі купу, більшу і кращу на вигляд. Відтоді смертні стали їсти м’ясо, а кістки спалювати на шану безсмертним ( За народною легендою, 610 слів).

Тести

1. Люди, що тільки розселилися по землі були

а) веселі й роботящі;

б) могутні й божественні;

в) кволі, безсилі, лякливі;

г) сумні, нещасні.

2. Люди  від усього, що їх лякало, ховалися

а) у свої глибокі підземні нори;

б) в печери;

в) в ліси;ри.

г) за грозові хмари.

3. Свого батька скинув у Тартар

а) Атлант;

б) Менетій;

в) Прометей;

г) Зевс.

4. Прометей був

а) злим;

б) найблагороднішим серед безсмертних;

в) мудрим;

г) хитрим.

5. Яку кару надумав Зевс Атлантові?

а) тримати на собі все небесне склепіння;

б) водити людей пустелею;

в) помирати голодною смертю;

г) горіти в полум’ї

6. Користуватися щедрими дарами природи навчив людей

а) Іапет;

б) Епіметей;

в) Прометей;

г) Атлант.

7. За яку плату безсмертні боги взялися допомагати людям

а) за подарунки;

б) виконання певних робіт;

в) впорядкування території;

г) велику шану і багаті дари.

8. Титаном у тексті названо

а) Зевса;

б) Прометея;

в) Мелетія;

г) Атланта

9. Назва твору є

а) темою;

б) ідеєю;

в) кульмінацією;

г) характеристикою героя.

10 Чому розумний Прометей став на бік Зевса?

а) щоб урятувати людей;

б) догодити Зевсові;

в) уникнути покарання;

г) стати до влади.

11. Епітет вжито у виразі

а) тіло напружилося і скам’яніло;

б) мав благородне, велике серце;

в) буде Зевсовим другом;

г) плавати на човнах, напинати вітрила.

12. Тип мовлення тексту

а) опис;

б) роздум;

в) розповідь;

г) міркування.

 

Домашнє завдання:

Прочитати текст та відповісти на тестові завдання.

Зарубіжна література, 28.05.20р.

Тема. Підсумки. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.

Матеріал до уроку:

Бесіда:

  • Опишіть планету Маленького принца. Що на ній було? (Трави корисні й шкідливі, баобаб, троянда.)

- Почуття,  яке охопило Маленького принца,  коли він розлучився з Трояндою. (Горе.)

-. Господар першої планети. (Король.)

- Господар шостої планети.. (Географ.)                                                         

- Господар четвертої планети.. (Ділок.)—

  - Господар третьої планети. (Пияк.)

 

Робота з текстом новели «Усмішка».

 

  1.Проблемне запитання до учнів:

  • Чому ми звертаємось сьогодні до американського письменника Рея Дугласа Бредбері і проблем американської літератури?

  • Чому саме американський письменник обрав такий жанр як новела?

  • Чому саме це полотно стало “святом” для персонажів твору?

  

  2. Словникова робота.

    З’ясувати значення слів: 

«краса», «мистецтво», «цивілізація», «духовність», «абсурд», «новела».

 

Бесіда з учнями по змісту новели:

-   Якими ви уявляєте міста після атомного бомбардування?

    Осінь 2061 р. Холодно. Велике місто. Точніше те, що від нього залишилося після атомних бомбардувань. Між руїн будівель утворилася довжелезна черга. Обірвані, голодні, злі люди не можуть дозволити собі погрітися.

Бесіда з учнями по змісту новели:

  • Що вже знав про картину Грісбі, людина з черги?

  • Що вже знав про картину Том?

  • Як Грісбі пояснює Тому, чому всі повинні плювати на картину?

  • В чому Грісбі бачить перешкоду на шляху до щасливого життя? -      Чи погоджуєтеся  ви з ним?

  • Чому Том не міг плювати?

  • Чим можна пояснити вчинок Тома? Чи доречні тут слова „ Сила мистецтва"?

  • Як ви  розумієте ці слова?

  • Від чого застерігає людей Рей Бредбері?

Домашня завдання:

 

Прочитати за літо твори, які вивчатимуть в 7 класі.

 

Образотворче мистецтво

Тема: Узагальнення

Повторіть вивчене у 6 класі