Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

четвер2 09.04

Зарубіжна література, 09.04.20р

Тема. Роберт Шеклі (1928-2005). «Запах думки». Утвердження сили людської думки у творі. Духовне й фізичне випробування Кліві.

Теоретичний матеріал:

Інтерв’‎ю з письменником (життя та творчість).

- Коли й де народився Роберт Шеклі? (Роберт Шеклі народився 16 липня 1928 року в нью-йоркському Брукліні, а виріс у містечку Мейплвуд, штат Нью-Джерсі.)

- Яким був шлях до літературної творчості? (Корінний ньюйорківець, до навчання в університеті він активно шукав своє місце в житті. Шеклі був розсильним, буфетником, садівником, служив у Кореї, але не в бойовому підрозділі, а в якості редактора полкової газети. Демобілізувавшись, повернувся до Нью-Йорка, вступив до університету на спеціальність інженера-металурга. Починав свою письменницьку кар'єру інженер авіаційного заводу Роберт Шеклі на початку 50-х років XX століття. Його короткі, дотепні, ексцентричні розповіді стали купувати й опубліковувати науково- фантастичні журнали. Гонорари росли, і Шеклі стає професійним письменником.)

- «Чому саме фантастика?» — часто запитували журналісти американського письменника — класика світової фантастики, загальновизнаного майстра гумористичної й сатиричної фантастики Роберта Шеклі. (Відповідь була незмінною: «Тільки вона дарує творцеві повну свободу. Вона може охопити - і охоплює — все на світі, від нестримної романтики пригод до сатири і соціального аналізу».)

- Ви маєте чималу літературну спадщину. Можна детальніше? (Своє перше оповідання Шеклі написав у вісім років, а вперше надрукував у вісімнадцять, в журналі «Гелаксі». Всього за своє життя Роберт Шеклі написав 15 романів і більше 400 оповідань і повістей, що склали 9 авторських збірок, які були перекладені на багато мов, що разом склало більше 65 книг.)

- Які з творів стали сюжетною основою для художніх фільмів? (За творами були відзняті художні фільми «Десята жертва» (1965), «Втеча з Пекельного Острова» (1963), «Ціна ризику» (1983). У 1992 році було відзнято фільм «Втікач», який мав великий успіх у глядачів. Роберт Шеклі також працював над сценаріями комп'ютерних ігор.)

- Чи маєте ви літературні нагороди? (В 1954 році письменник отримав нагороду «Кращий дебют» - найвище звання найбільш перспективному автору-фантастові, в 1998 році в Санкт-Петербурзі йому була вручена премія «Мандрівник» за внесок у галузі гумору та наукової фантастики. 1991 року Роберта Шеклі було відзначено нагородою імені Даніеля Галана за внесок у розвиток жанру наукової фантастики. Роберт Шеклі — лауреат премій «Мандрівник-97» і «Малий Золотий Остап- 97».)

Робота з текстом оповідання «Запах думки».

- А чи може думка мати запах?

- Чи «несе» назва твору натяк на фантастичну ситуацію? (Назва твору фокусує увагу на неіснуючому в природі явищі, що надає твору фантастичного забарвлення.)

- Яким чином читач розуміє, що опинився у далекому майбутньому? (Художній час оповідання — далеке майбутнє: герой перебуває у поштольоті в Далекому Космосі.)

- Як ви гадаєте, з якою метою автор одразу дає зрозуміти, що дії відбуватимуться в майбутньому? (Читач розуміє, що оповідання належить до фантастичної літератури, і тому має бути готовий до сміливого польоту думки письменника, окрім того, автору важливо показати людину в умовах, які сучасний читач уявити собі не може.)

- Хто головний герой за професією? Чому автор змальовує людину майбутнього з такою «земною», буденною професією? (Герой працює звичайним листоношею. Для автора важливо показати не представника якоїсь романтичної професії, астронавта або зоряного військового, а звичайну людину, що живе в майбутньому.)

- В яких умовах працює Лерой Кліві? Як він сприйняв неприємності з кораблем? Як це характеризує героя? (Герой літає на старому кораблі, який просто розвалюється. Проте всі труднощі зустрічає холоднокровно та професійно, з почуттям гумору. Відчувається, що герой — сильна людина.)

- Прокоментуйте діалог з головним Поштмейстером. Що в проблемах людей майбутнього нагадує сучасний світ? (Недбале ставлення до техніки та людей.)

- Яким чином Лерой Кліві потрапляє на планету З-М-22? Що він знає про цю планету? Чому автор «направляє» свого героя на абсолютно незнайому планету? (Кліві обирає цю планету через те, що вона була позначена на карті кисневих світів. Для автора важливо, щоб герой опинився в абсолютно незнайомому та безлюдному місці.)

- Поміркуйте, чому так важливо авторові було залишити героя без корабля? (Лерой Кліві залишається один, без зброї, без захисту, який би він міг отримати, зачинившись на кораблі, в чужому та ворожому світі).

- Виразно прочитайте фрагмент, у якому описано стан героя після втрати свідомості. Як він реагує на оточуючий світ? («Він перебував у безтурботному стані шоку. Йому здавалося, що розум відокремився від його тіла і вільно плаває в повітрі. Усі турботи, почуття, страхи залишилися в тілі: розум був вільний.» Автор підкреслює здатність людського розуму холодно та спокійно оцінювати ситуацію, адже страхи та хвилювання не торкаються розуму.)

- Яку дивну істоту побачив Кліві на цій планеті? Чому під час перебування у шоковому стані, коли розум «вільно плавав у повітрі», зовнішній вигляд тварини не здивував його? Яку роздумах героя відчувається позиція автора? (Кліві побачив дивну істоту, що нагадувала білку, проте вона не мала ані вух, ані очей. Герой розуміє, що тваринам « ...краще не бачити болю і мук цього світу, не чути розпачливих криків...» Автор нагадує читачам про біль та страждання, що панують у світі.)

- Виразно прочитайте епізод полювання сліпого вовка на сліпу білку. Чим епізод нагадує життя мешканців планети Земля? (Сильніший хижак переслідує та вбиває слабшого).

- Яке місце в такому світі займає людина? (Місце слабкого та беззахисного.)

- Що врятувало Кліві від зеленого сліпого вовка? Чому дана ситуація не «спрацювала» б на нашій планеті? Чому автор акцентує увагу читача саме на цьому факті? (Герой втратив свідомість і тому дивним чином врятувався. Автор дає зрозуміти читачеві, що ситуація потребуватиме для героя не тільки фізичної сили та спритності, а й винахідливості та кмітливості.)

- Яким чином Кліві зрозумів, що тварини цієї планети відчувають одне одного за допомогою телепатії? У чому небезпека такого зв’‎язку для людини? (Зустріч із пантерою, що бігла до нього, як тільки він про неї думав, відкрила для героя правду: всі тварини цієї планети — телепати. Для людини, чий мозок працює набагато активніше, ніж мозок тварини, така ситуація стає вкрай небезпечною: «Він зрозумів, що людський мозок неможливо свідомо й прямо загальмувати».)

- Поміркуйте, чому автор створює таку небезпечну ситуацію для свого героя. (Для автора важливо «випробувати» Людину, показати, на що вона здатна.)

Домашнє завдання:

https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=22  читати та відповідати на питання до оповідання.