Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

четвер2 23.04

9 - А, зар-ра                                                   Дата 23.04.2020

Тема. Жанрова своєрідність роману (поєднання реалістичних елементів і соціальної фантастики). Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). Езопова мова.

 

Основний зміст уроку

 

Робота зі словником

Езопова мова — замаскований спосіб думок з натяками, недомовками (інакомовлення, алюзії, іронії, алегорії.) задля уникнення цензурних чи будь- яких інших заборон, переслідувань.

 

Робота з текстом.

• 1. Знаходимо у тексті іронію, гумор (опис зовнішності імператора «Зростом він був майже на цілий мій ніготь вищий за всіх своїх придворних, і вже цього досить, щоб викликати серед них шанобливий трепет...»; жорстокість та лицемірство монархів письменник подає як великодушність та прояв справедливості);

• 2. Знаходимо — сатиру (сатира письменника спрямована проти англійської монархії, несправедливих законів, проти політиків, які мріють лише про високі посади, владу);

• 3. Знаходимо — сарказм (безглузда та кривава війна між Ліліпутією і Блефуску через «надзвичайно важливу проблему»: з тупого чи з гострого кінця розбивати яйця — так автор показує всю нікчемність правителів, які з’‎ясовують свої стосунки ціною «поту і крові» звичайних людей);

• 4. Знаходимо — езопова мова (у Ліліпутії утворилися дві ворожі партії, відомі під назвою тремексенів і слемексенів, що відрізнялися одне від одного високими і низькими підборами на черевиках).

 

Висновки

Створивши Ліліпутію, Свіфт показав мініатюрну модель англійського суспільства, ненависні йому звичаї та порядки, міністрів, які претендують на панування і велич. Тому він вибирає саме іронію та сатиру як засіб боротьби з людськими вадами.

 

 

Літературний диктант (відповіді надсилаємо вчителеві на ел.пошту чи у особисті повідомлення)

1) Представником якої країни був Джонатан Світ?

2) Скільки частин має роман «Мандри Гуллівера»?

3) Ким за професією був Гуллівер?

4) Які реальні країн побачили читачі у романі Дж. Свіфта?

5) Які прийоми використовує автор, зображуючи життя в Ліліпутії?

6) Як дослівно перекладають слово «ліліпут»?

7) Назвіть кілька законів Ліліпутії, що видалися вам дивними неприродніми?

8) Які риси є характерними і для ліліпутів, і для реальних імператорів, міністрів, чиновників?

9) Як зображували ліліпути статую правосуддя?

10) Які проблеми порушено в романі Дж. Свіфта?

11) Ідея роману Дж. Свіфта «Мандри Лемюеля Гуллівера»?

12) З ким асоціюється образ Гуллівера?

 

Домашнє завдання

  1. Дати відповіді на літературний диктант

  2. Читати й аналізувати «Мандри Лемюеля Гуллівера»

  3. Вивчити теорію літератури