Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

четвер 30.04

Художня культура

Тема: Художня культура рідного краю.

Опрацюйте посилання

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-uroku-mistectva-v-9-klasi-kultura-ridnogo-krau-pamatki-kulturi-i-mistectva-ridnogo-krau-kulturno-mistecki-zakladi-126737.html

9 - А, зар.л-ра                                                   Дата 30.04.2020

Тема. Йоганн Вольфганг Ґете (17491832). Роль Й. В. Ґете в історії Просвітництва. Нове розуміння природи у ліриці Й.-В. Ґете. Міфологічний зміст образів вірша «Вільшаний король».

 

Основний зміст уроку

 

Компакт-біографія «Йоганна Вольфганга Гете»

https://www.ukrlib.com.ua/bio-zl/printit.php?tid=4262

Читання вірша  «Вільшаний король»

https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=334

З історії створення:

Поезія «Вільшаний король» була створена Гете у рамках мистецького змагання 1797 року з Фрідріхом Шиллером у Веймарі, у так званий баладний період творчості двох геніїв німецького Просвітництва. На створення балади «Вільшаний король» поета надихнула данська народна пісня «Дочки короля ельфів».

- Поміркуйте, чому перше знайомство з цим поетичним твором має відбутися без звуку, сам на сам з текстом?

- Яке враження справило на вас прочитання твору? Опишіть свій стан під час знайомства зі змістом. Чи було у вас відчуття, що ви, як у далекому дитинстві, доторкнулися до страшної казки?

- Доведіть, що балада «Вільшаний король» є сюжетним твором. Де і коли відбуваються події, зображені в тексті? Про що цей твір?

- Як ви думаєте, чому Гете обрав діалогову форму побудови твору? Чиї голоси ми чуємо? (Автора-оповідача, сина, батька, вільшаного короля.) Який з них звучить тільки в уяві? Чому, по-вашому, це уява дитини, а не дорослого? З якою інтонацією потрібно читати вірш, залежно від того, хто є мовцем?

- Як ви вважаєте, які художні світи наявні в контексті «Вільшаного короля»? Які з них є ключем до розуміння сенсу вірша? Доведіть, що вірш побудований за принципом антитези. (Балада Гете «Вільшаний король» є складним поєднанням казково-міфологічного та реалістичного світосприйняття, тому в такому невеликому творі уважний читач знаходить переплетення великої кількості художніх світів, які утворюють опозиційні пари:

  • світ природи (ліс, вільхи, туман, ніч) - світ людини (нічна дорога й пізні подорожні на ній, «батько і син малий»);

  • світ уявний (очима дитини) - світ реальний (очима батька);

  • світ міфопоетичний, казковий (твориться уявою та почуттями сина) - світ раціоналістичний (позиція батька);

  • світ забобонів та народних вірувань, містики - світ наукового (раціоналістичного, з позицій людини доби Просвітництва) сприйняття світу;

  • світ дитини (сприймає оточуюче чуттєво) - світ дорослого (сприймає навколишнє розумом); світ життя - світ смерті; «свій» світ - «чужий» світ.

Ключовими є художні опозиції «світ дитини - світ дорослого», «світ уявний - світ реальний»

- Поясніть причини страху хлопчика. Що в оточуючому світі природи спричиняє страх дитини? Що, по-вашому, є більш важливим - місце дії чи час дії? (Визначальним є художній час вірша - НІЧ. Саме вона оповиває світ лісу таємницею, видіннями, які виникають в уяві хлопчика. Дитина дуже вразлива й емоційна. Хлопчик не тільки бачить химерні образи, а й чує голоси, що підсилює його страх.)

- Що у творі є символом страху? Виразно прочитайте рядки вірша, у яких описаний вільшаний король та його промови. Поміркуйте, чи дійсно цей образ такий страшний, щоб викликати смертельний страх? Чого, по-вашому, насправді боїться хлопчик? Чому казковий світ вільшаного короля для нього не стає «своїм»? (Хлопчик боїться залишитися без батька, без рідних, втратити захист і опору. Дитина боїться невідомого, незнайомого, «чужого» світу. Тому обіцянки розваг, веселощів, турботи хлопчика не приваблюють, а породжують паніку.) Чому короля не бачить батько?

 

Домашнє завдання

  1. Вивчити біографію «Йоганна Вольфганга Гете»

  2. Читати й аналізувати вірш «Вільшаний король».

 

 

9 – А, укр.л-ра                                                   Дата 30.04.2020

Тема. «Наталка Полтавка» − перший твір нової української драматургії. Її довготривале сценічне життя. Торжество народної етики.

 

Основний зміст уроку

 

  1. Читання «Наталки Полтавки» за посиланням

https://www.ukrlib.com.ua/styslo/printit.php?tid=3348

 

Бесіда:

- Якої ж теми торкнувся Котляревський у своєму творі?

(показ життя сільської бідноти в епоху розкладу феодально-кріпосницького ладу (XIX ст.).

- Яка ідея  твору?

(втілення народного ідеалу української жінки, її моральної краси; засудження лицемірства, крутійства, хижацтва сільської верхівки в образах виборного і возного).

Пояснення

Сам автор визначав свій твір як «малоросійську оперу». Насправді, «Наталка Полтавка» має ознаки одразу декількох жанрів драматургії: є театрально-драматична й музична форми. Музику до цієї п'єси написав М. Лисенко. Сучасні літературознавці вважають, що «Наталка Полтавка» - соціально-побутова драма, оскільки події в ній відбуваються на побутовому рівні, при цьому зумовлені соціальним статусом героїв твору.

 

Словникова робота  (учні пригадують  визначення й записують у зошитах)

Драматичний твір – літературний твір, побудований на діях та висловлюваннях персонажів, призначений для сценічного виконання.

Повторення понять , «комедія», «трагедія», «драма», «ремарка», «репліка», «ява», «дія»

 

«Елементи сюжету»

Експозиція

Поява Наталки на сцені, пісня «Віють вітри…»

Зав’язка

Розмова Наталки і возного

Розвиток подій

Події до появи Петра

Кульмінація

Відмова Наталки возному

Розв’язка

Заключна сцена

 

Складання сенкану до п’єси

 

«Наталка Полтавка»

Опера, п’єса, драма

Повчальна, соціально-побутова

Подобається, запам’ятовується

«Наталка Полтавка» - перший твір про дівчину-українку

 

Домашнє завдання:                      

Читати  й аналізувати ідейно – художній зміст п’єси «Наталка Полтавка»

 

(Завдання  надсилати на ел.пошту galjysik@nbox.ru чи  у Viber – групу класу, чи у messenger)