четвер 30.04
Художня культура
Тема: Художня культура рідного краю.
Опрацюйте посилання
9 - А, зар.л-ра Дата 30.04.2020
Тема. Йоганн Вольфганг Ґете (1749–1832). Роль Й. В. Ґете в історії Просвітництва. Нове розуміння природи у ліриці Й.-В. Ґете. Міфологічний зміст образів вірша «Вільшаний король».
Основний зміст уроку
Компакт-біографія «Йоганна Вольфганга Гете»
https://www.ukrlib.com.ua/bio-zl/printit.php?tid=4262
Читання вірша «Вільшаний король»
https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=334
З історії створення:
Поезія «Вільшаний король» була створена Гете у рамках мистецького змагання 1797 року з Фрідріхом Шиллером у Веймарі, у так званий баладний період творчості двох геніїв німецького Просвітництва. На створення балади «Вільшаний король» поета надихнула данська народна пісня «Дочки короля ельфів».
- Поміркуйте, чому перше знайомство з цим поетичним твором має відбутися без звуку, сам на сам з текстом?
- Яке враження справило на вас прочитання твору? Опишіть свій стан під час знайомства зі змістом. Чи було у вас відчуття, що ви, як у далекому дитинстві, доторкнулися до страшної казки?
- Доведіть, що балада «Вільшаний король» є сюжетним твором. Де і коли відбуваються події, зображені в тексті? Про що цей твір?
- Як ви думаєте, чому Гете обрав діалогову форму побудови твору? Чиї голоси ми чуємо? (Автора-оповідача, сина, батька, вільшаного короля.) Який з них звучить тільки в уяві? Чому, по-вашому, це уява дитини, а не дорослого? З якою інтонацією потрібно читати вірш, залежно від того, хто є мовцем?
- Як ви вважаєте, які художні світи наявні в контексті «Вільшаного короля»? Які з них є ключем до розуміння сенсу вірша? Доведіть, що вірш побудований за принципом антитези. (Балада Гете «Вільшаний король» є складним поєднанням казково-міфологічного та реалістичного світосприйняття, тому в такому невеликому творі уважний читач знаходить переплетення великої кількості художніх світів, які утворюють опозиційні пари:
-
світ природи (ліс, вільхи, туман, ніч) - світ людини (нічна дорога й пізні подорожні на ній, «батько і син малий»);
-
світ уявний (очима дитини) - світ реальний (очима батька);
-
світ міфопоетичний, казковий (твориться уявою та почуттями сина) - світ раціоналістичний (позиція батька);
-
світ забобонів та народних вірувань, містики - світ наукового (раціоналістичного, з позицій людини доби Просвітництва) сприйняття світу;
-
світ дитини (сприймає оточуюче чуттєво) - світ дорослого (сприймає навколишнє розумом); світ життя - світ смерті; «свій» світ - «чужий» світ.
Ключовими є художні опозиції «світ дитини - світ дорослого», «світ уявний - світ реальний»
- Поясніть причини страху хлопчика. Що в оточуючому світі природи спричиняє страх дитини? Що, по-вашому, є більш важливим - місце дії чи час дії? (Визначальним є художній час вірша - НІЧ. Саме вона оповиває світ лісу таємницею, видіннями, які виникають в уяві хлопчика. Дитина дуже вразлива й емоційна. Хлопчик не тільки бачить химерні образи, а й чує голоси, що підсилює його страх.)
- Що у творі є символом страху? Виразно прочитайте рядки вірша, у яких описаний вільшаний король та його промови. Поміркуйте, чи дійсно цей образ такий страшний, щоб викликати смертельний страх? Чого, по-вашому, насправді боїться хлопчик? Чому казковий світ вільшаного короля для нього не стає «своїм»? (Хлопчик боїться залишитися без батька, без рідних, втратити захист і опору. Дитина боїться невідомого, незнайомого, «чужого» світу. Тому обіцянки розваг, веселощів, турботи хлопчика не приваблюють, а породжують паніку.) Чому короля не бачить батько?
Домашнє завдання
-
Вивчити біографію «Йоганна Вольфганга Гете»
-
Читати й аналізувати вірш «Вільшаний король».
9 – А, укр.л-ра Дата 30.04.2020
Тема. «Наталка Полтавка» − перший твір нової української драматургії. Її довготривале сценічне життя. Торжество народної етики.
Основний зміст уроку
-
Читання «Наталки Полтавки» за посиланням
https://www.ukrlib.com.ua/styslo/printit.php?tid=3348
Бесіда:
- Якої ж теми торкнувся Котляревський у своєму творі?
(показ життя сільської бідноти в епоху розкладу феодально-кріпосницького ладу (XIX ст.).
- Яка ідея твору?
(втілення народного ідеалу української жінки, її моральної краси; засудження лицемірства, крутійства, хижацтва сільської верхівки в образах виборного і возного).
Пояснення
Сам автор визначав свій твір як «малоросійську оперу». Насправді, «Наталка Полтавка» має ознаки одразу декількох жанрів драматургії: є театрально-драматична й музична форми. Музику до цієї п'єси написав М. Лисенко. Сучасні літературознавці вважають, що «Наталка Полтавка» - соціально-побутова драма, оскільки події в ній відбуваються на побутовому рівні, при цьому зумовлені соціальним статусом героїв твору.
Словникова робота (учні пригадують визначення й записують у зошитах)
Драматичний твір – літературний твір, побудований на діях та висловлюваннях персонажів, призначений для сценічного виконання.
Повторення понять , «комедія», «трагедія», «драма», «ремарка», «репліка», «ява», «дія»
«Елементи сюжету»
Експозиція |
Поява Наталки на сцені, пісня «Віють вітри…» |
Зав’язка |
Розмова Наталки і возного |
Розвиток подій |
Події до появи Петра |
Кульмінація |
Відмова Наталки возному |
Розв’язка |
Заключна сцена |
Складання сенкану до п’єси
«Наталка Полтавка»
Опера, п’єса, драма
Повчальна, соціально-побутова
Подобається, запам’ятовується
«Наталка Полтавка» - перший твір про дівчину-українку
Домашнє завдання:
Читати й аналізувати ідейно – художній зміст п’єси «Наталка Полтавка»
(Завдання надсилати на ел.пошту galjysik@nbox.ru чи у Viber – групу класу, чи у messenger)