Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

четвер 30.04

6– А, зарубіжна л-ра                                           Дата 23.04.2020

Тема. Рей Дуглас Бредбері «Усмішка». Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору

 

Основний зміст уроку

Намагався уявити майбутнє людської цивілізації й американський письменник Рей Дуглас Бредбері. Його твори належать до наукової фантастики, яка принципово вирізняється із загальнофантастичної традиції тим, що змальовує реальний світ, який перетворюється не за помахом чарівної палички, а за законами науки.

 

Ознайомлення із біографією Рей Дуглас Бредбері

https://javalibre.com.ua/java-book/author/bio/58

 

Виразне читання Рей Дуглас Бредбері «Усмішка».

https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=23

 

Аудіокнига Рей Дуглас Бредбері «Усмішка».

https://www.youtube.com/watch?v=EgrtLnxJp0w
 

Евристична бесіда                  

—  Чи збулося ваше передбачення щодо змісту твору?                          

—  Які події у світі змусили автора змалювати саме таку картину майбутнього?

(Знищення атомними бомбами японських міст Хіросими та Нагасакі, техногенні катастрофи, локальні війни, ворожість одних народів стосовно інших тощо)

—  Який настрій викликає твір? Чи підходить до нього визначення «трагічний оптимізм»? Свої міркування обґрунтуйте.

 

Теорія літератури

Новела (від італійського — новина) — близька до оповідання жанрова форма, яка відзначається чіткістю зображуваних подій, несподіваністю їх розвитку та розв'язки. Тип малої форми оповіді, який виник в епоху Відродження; характеризується динамічною інтригою та увагою до особистості героя, його індивідуальної свідомості та вчинків.

Твір Рея Бредбері «Усмішка» — новела, бо він написаний у прозовій формі, невеликий за обсягом. Головний герой один — Том, є кілька другорядних — Грігсбі, люди з черги, батьки хлопчика. Зображена одна подія — «свято» знищення картини як помста минулому. Дія нетривала — один день з ранку до ночі. Описи й розповідь про події та персонажів стислі.

Подія несподівана, як і несподівані її розвиток та розв'язка, дуже динамічні. Особлива увага приділена показу роздумів головного героя, його протистоянню натовпу, його особливості та несхожості.

Головна думка

Назва твору співзвучна з його головною думкою: «Краса врятує світ». Хоч письменник і показує страшні картини занепаду людської цивілізації, як і духовного спустошення самої людини, але все ж сподівається на світлий розум і душу людини. Через те Томові дістається шматок полотна з картини «Джоконда» саме з усмішкою. Фінал твору символічний, адже дитина, ранок   — це символи майбутнього.

 

 

Домашнє завдання

  1. Вивчити біографію  Рея Дугласа Бредбері

  2. Читати й аналізувати новелу  Рея Дугласа Бредбері «Усмішка». 

 

 

(Запитання, які виникли надсилати на  ел.пошту  Ivannashengera@gmail.com  )

 

Конспект уроку

з  географії

6  – А  клас

30. 04. 2020 р.

Тема. Природні зони Землі. Особливості природних зон екваторіальних,

тропічних, помірних та полярних широт.

Вивчення нового матеріалу.

1. Що таке природні зони?

Природна зона — один з великих природних комплексів Землі. Основними чинниками утворення природної зони є клімат та рельєф, тобто компоненти природного комплексу, від яких залежить формування і розвиток інших його компонентів (ґрунтів, рослинності, тваринного світу). Природні зони розміщуються по всій території суходолу в певній послідовності від полюсів до екватора,  їх розподіл можна простежити за картою природних зон світу (див. географічний  атлас). Зовнішній вигляд природної зони визначається типом рослинного покриву . Але характер рослинності залежить від кліматичних умов - теплового режиму, зволоження, освітленості.

Як правило, природні зони витягнуті у вигляді широких смуг із заходу на схід. Між ними немає чітких кордонів, зони поступово переходять одна в іншу. Широтне розташування природних зон порушується через нерівномірний розподіл суші і океану, рельєфом, віддаленістю від океану.

Вологі екваторіальні ліси ростуть в екваторіальному кліматичному поясі, утворюючи три окремі масиви — в Південній Америці (сельваси), Африці, Азії. Ця природна зона вирізняється найбільшою на земній кулі видовою різноманітністю царства рослин і багатим тваринним світом. Дерева ростуть кількома ярусами. Гілки і стовбури дерев перевиті ліанами — рослинами з гнучким, витким дуже довгим (іноді понад 100 м) стеблом. На них, а також стовбурах і гілках дерев, оселяються рослини-паразити та епіфіти. Висока вологість повітря дозволяє їм поглинати воду прямо з повітря. Для цього вони мають повітряні корені (орхідеї). Екваторіальні вологі ліси вічнозелені, тобто рослини не скидають одночасно все листя.

Ґрунти — червоно-жовті фералітні. В жаркому і вологому кліматі відмерлі рештки рослин дуже швидко перегнивають. Густі корені рослин, розташовані біля самої поверхні, швидко поглинають поживні речовини. Залишки поживних речовин щоденними зливами вимиваються в глиб землі. Тому ці ґрунти малородючі.

В екваторіальних лісах живуть тварини, які здатні лазити по деревах і живитися їхнім листям і плодами. Це — комахи, різні птахи, мавпи, змії і ящірки. Найбільшим хижаком є леопард.

Савани — природна зона, де панують трави. Серед них ростуть поодинокі дерева або групи дерев. Савани поширені в субекваторіальному кліматичному поясі, де розрізняють два сезони — вологе літо і суху зиму. Трави, здебільшого злаки (слонова трава, бородач), влітку ростуть заввишки до 5 м. Поширені акації і колючі чагарники. Взимку трави висихають, а дерева скидають листя. Щоб перебути сухий сезон пляшкове дерево і баобаб запасають вологу у своїх потужних стовбурах. А евкаліпт розвертає листя ребром до сонячних променів, щоб зменшити випаровування води з їхньої поверхні. В савані поширені червоно-бурі ґрунти, родючий шар яких легко вимивається в період дощів. Тваринний світ саван надзвичайно багатий. Насамперед, дуже різноманітні травоїдні: антилопи, жирафи, зебри, буйволи, слони, бегемоти, носороги. Серед хижаків поширені леви, леопарди, гепарди, гієни, шакали. Багато мавп. Водяться найбільші птахи — страуси. З репрезентативних комах — муха цеце і терміти.

Це природні зони з різкою нестачею вологи і розрідженим рослинним покривом. Кількість опадів не перевищує 200 мм на рік. В залежності від розташування є пустелі тропічних і помірних широт. Розрізняють також внутрішньоматерикові і берегові пустелі. Тропічні пустелі поширені в тропічному поясі, де впродовж року панує сухе тропічне континентальне повітря. Вони вирізняються винятковою посушливістю. Внаслідок сильних добових перепадів температури повітря гірські породи там швидко руйнуються. Величезні простори вкриті щебенем або сипучими пісками, які вільно переміщуються вітром. В пустелях дуже мало органічних решток рослин і води, тому ґрунти дуже бідні або взагалі не утворюються. Там немає поверхневих вод.

На перший погляд пустеля виглядає неживою. Проте її тваринний світ багатший за рослинність. Там живуть дрібні комахи, якими живляться павуки, скорпіони, ящірки, птахи. Ними, своєю чергою, живляться нічні хижаки — шакал, смугаста гієна, лисиця фенек. Головна умова життя в пустелі — здатність захиститися від перегрівання і тривалий час обходитися без води. Комахи і плазуни ховаючись від спеки, зариваються в пісок. Антилопи і газелі здатні пробігати великі відстані у пошуках води. В пустелях є оази — ділянки з багатою рослинністю, де ростуть фінікова пальма, акації та насаджені фруктові дерева. Оазиси виникають завдяки природному або штучному зволоженню, зумовленого близькістю річки або підземних вод.

Степи і лісостепи. Це — безліса зона помірного поясу. Натомість степи мають багатий трав'яний покрив. Серед трав переважають злаки — ковила, типчак, тонконіг. Під пишною рослинністю, яка щорічно відмирає і утворює багато органічних решток, утворилися родючі ґрунти — чорноземи і каштанові. Тварини — здебільшого гризуни: ховрах, тушканчик, хом'як. Внаслідок суворої зими більшість гризунів, які живуть у норах, впадають у сплячку. Є також степовий тхір, борсук та лисиця. Багато степових птахів: дрохва, сіра куріпка, жайворонок, степовий орел. Поширені степова гадюка, полоз.

Мішані й широколистяні ліси. Природна зона поширена в помірних широтах Євразії і в Північній Америці. Широколистяні ліси, що ростуть в Європі, утворені дубом, буком, грабом, липою, кленом. У Північній Америці до них додаються в'яз, тюльпанове дерево. Широколисті ліси є листопадними і щорічно на зиму скидають листя. У мішаних лісах поєднуються листяні і хвойні (ялина, сосна) породи дерев. В лісах водиться багато тварин: лось, благородний олень, козуля, кабан, вовк, борсук, лісова куниця, заєць, вивірка. З птахів звичайні дятел, синиця, дрізд, зяблик, тетерук. Ґрунти- дерново-підзолисті.

Тайга. Зона хвойних лісів займає північну частину помірного поясу. Там тривала сувора зима і помірно тепле літо. Сніговий покрив лежить 200 днів на рік. Територія заболочена. Ґрунти — підзолисті і торф'яно-болотні. Ростуть хвойні ліси з ялини, ялиці, сосни. До них додаються дрібно-листяні породи — береза і осика. Тваринний світ різноманітний: лось, бурий ведмідь, вовк, лисиця, лісова куниця, тхір, ласка, заєць-біляк, вивірка. Багато птахів. Поширені комахи-кровососи: комарі, мошки.

Тундра і лісотундра. Безліса природна зона, що простягається в субарктичному поясі. Клімат там суворий з тривалою холодною зимою (-30…-40 °C) і коротким прохолодним (до +10 °C) літом. Внаслідок промерзання ґрунтів і гірських порід утворюється багаторічна мерзлота. Через брак тепла і достатньої кількості вільної вологи дерева в тундрі не ростуть. Там поширені мохи і лишайники, осоки, брусниця, карликова береза, чагарникова вільха. Рослини низькорослі, стеляться землею, схиляючись від сильних вітрів. Серед тварин поширені північний олень, песець, лемінг, біла куріпка, полярна сова. Багато водоплавних птахів: гуси, качки, лебеді, гагари. Ґрунти тундри бідні на перегній. Опадів - 400 мм на рік. Тундрові глейові ґрунти.

Полярні пустелі. Це зона льодяних пустель, що поширена на островах Північного Льодовитого океану. Там панує суворий арктичний клімат. Сніговий покрив тримається 300 днів на рік. На невеликій глибині знаходиться багаторічна мерзлота. Вона охолоджує ґрунт, перешкоджає просочуванню поверхневих вод і сприяє заболочуванню. Рослинність і тваринний світ дуже бідні. Під час короткого холодного літа з'являються поодинокі лишайники, мохи, арктичний мак, куріпкова трава. Життя тварин пов'язане з морем, з якого вони добувають їжу. Тут живуть північний олень, білий ведмідь, песець, лемінг. Влітку гніздяться чайки, чорнодзьобі казарки. Опадів - 200 мм на рік.

Запитання і завдання.

1. Опрацюйте конспект уроку ( уважно прочитайте, вивчіть), дайте відповіді на запитання та опрацюйте  географічний атлас.

2. Що таке природні зони?

3. Охарактеризуйте кожну із зон?

4. Нанесіть на контурну карту природні зони світу, вивчіть назви та їх розташування.  

 

6– А, укр.мова                                           Дата 30.04.2020

Тема. ПМТ. Контрольна робота з теми «Прикметник»

 

Основний зміст уроку

1.      Як змінюються прикметники ?

      а) за відмінками;                                     б) за родами і числами;

      в) за відмінками, числами, часами;       г) за родами, числами, відмінками.

2.      Прикметники   високі, глибокі, далекі  :               

       а) твердої групи;         б) м'якої групи;             в) мішаної групи.

3.      Від поданих іменників утворити прикметники :

          Студент, Запоріжжя, Буг, товариш, казах, Рига.

4.  Виписати прикметники, від яких утворюються ступені порівняння :    

світлий, молодий, вечірній, міський, шерстяний, дорогий,

  солов'їний, цегляний, батьківський, науковий.

5.  Вказати ступінь порівняння та його форму прикметників    найбільш високий,   найменш стиглий:                                                    

     а) найвищий ступінь;                                            б) вищий ступінь, проста форма;

     в) найвищий ступінь, складена форма;               г) найвищий ступінь, проста форма.

6.      Записати прикметники, знявши риску.

   Залізо/бетонний, чорно/земний, військово/повітряний, темно/ зелений,

    південно/український, легко/крилий, жовто/гарячий.

7.      Утворити ступені порівняння прикметників    поганий,    гречаний.

8. Розподіліть і запишіть у три колонки прикметники, відповідно розряду.

Шевченкова, круглий, лляний, солодкий, шовковий, щасливий, весняний, материн, мудрий, добрий,  козацький, мідний,батьків, свіжий, пташине, сестрин, ранній, Миколин, запорізький, Маріїн, новий.     Зелена  долина, червона  троянда,  собача  шкіра,  залізні  двері,  журавлиний  ключ,  малиновий  стяг,  вовчий  апетит,  собача  кропива,  малинове  варення, вдала  спроба , лебедина  пісня, мамині  руки,  залізний  кулак, журавлина  пісня, вовча  шуба.

9     Запишіть  словосполучення,  розкриваючи  дужки.  У  прикметниках  виділіть  суфікси  і  з'ясуйте,  до  якого  розряду  належать  утворені  прикметники.

     (Україна) мова; (народ) мудрість; (соловей) гай; (ласка) усмішка; (вишня) сад; (роса) доріжка; (виноград) лоза; (бабуся) хустка;  (місто) парк; (бджола) вулик; (вовк) лігво; (сніг) зима; (чари) сопілка.

10.  Знайди й підкресли ,,зайвий” прикметник

   1. Ласкавий, лагідний, лютий, гречний, солом’яний.
 2. Блакитний, жовтавий, тьмяний, качиний.
 3. Дерев’яний, веселий, лаковий, пластиліновий.

 11. Утворіть присвійні прикметники від поданих слів

Сестра, брат, прадід, Іван, Микола, Андрій, Марина, Марія, Наталя, учитель, школяр, учень, друг, однокласник.

12.      Підібрати до поданих іменників потрібні за змістом прикметники.

          З будь - яким словосполученням скласти й записати речення.

  Путь,     біль,    степ,    шимпанзе,   тюль.

 

 

 

(Виконане завдання надсилати на  ел. пошту   Ivannashengera@gmail.com  )