понеділок 04.05
Образотворче мистецтво
Тема: Дизайн – графіка. Тренувальні вправи.
Опрацюйте презентацію
https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temu-dizajn-172181.html
створіть ескіз дизайнерської шкільної форми, фото малюнка надішліть на поштову скриньку
7 – А клас Історія України
Тема. Суспільне і церковне життя. Юрій Дрогобич
І. Вивчення нового матеріалу
Соціальна структура суспільства. За своєю суттю тогочасне суспільство було феодальним. Для нього характерним був поділ на стани — великі соціально-правові групи людей, що різнилися між собою спадковим, закріпленим у законах становищем у суспільстві, певними правами, привілеями та обов’язками. Для станової організації суспільства, що зазвичай містить декілька станів, характерна ієрархічна будова (підпорядкованості одних станів іншим), виражена в нерівності становища (правах та обов’язках) і привілеях. Соціальна структура українського суспільства ХІV—ХV ст. була доволі розмаїтою. Основними станами були шляхта (князі, пани, зем’яни, бояри), духовенство («церковні люди»), міщани (патриціат, бюргерство, плебс) і селянство (слуги, данники, тяглові).
Найвищим станом суспільства була шляхта. Її складали князі — найзаможніша титулована знать, які поділялися на «княжат головних» і «княжат-повітовників». Перші не підлягали місцевій владі, входили до великокнязівської ради, а у військові походи йшли зі своїми загонами під родовими гербами. Другі, навпаки, підпорядковувалися місцевій владі, не входили до великокняжої ради, а у військові походи йшли в складі повітового ополчення.
Другий стан суспільства — духовенство — складали «церковні люди» — окремий привілейований стан українського суспільства. Вони не підлягали світському суду, а в разі потреби потрапляли під суд єпископів. Духовенство поділялося на верхівку (митрополит, єпископи, архієпископи та ін.) і рядових священнослужителів. Найбільшу частину складали приходські священики.
До міщан входили патриціат — найзаможніша частина міщанства, що складалася з найбагатших і найвпливовіших купців, ремісників-майстрів, бюргерство — середня частина міщанства, яку складали цехові майстри та торговці середнього достатку, та плебс — дрібні ремісники, торговці та інші жителі міст.
До найбезправнішого стану суспільства — селян — належали слуги — особисто вільні селяни, які перебували на службах, отримуючи за це земельні наділи й звільнення від повинностей, данники — особисто вільні та економічно незалежні селяни-общинники, які сплачували державі данину (чинш) натурою або грішми, та тяглові — селяни, які не мали власної землі й вели господарство на земельних ділянках, що належали державі або землевласникам. За користування землею вони відпрацьовували повинність зі своїм тяглом (робочою худобою). Були як особисто вільні, так і прикріплені до своїх наділів тяглові селяни.
Від середини 14 ст. в Україні починає поширюватись магдебурзьке право. Уперше право самоврядування 1339 р. галицько-волинський князь Болеслав-Юрій ІІ надав місту Сянок, 1356 р. магдебурзьке право надав Львову польський король Казимир ІІІ.
ДРОГОБИЧ (Котермак) Юрій (бл. 1450 — 1494) — мислитель-гуманіст, астроном, астролог, медик, математик. Народився у Дрогобичі. Вчився у Краківському та Болонському університетах — найбільших у той час гуманістичних центрах Європи. Одержав ступінь доктора філософії та медицини у Болонському університеті, де протягом 1478 — 1482 рр. викладав математику й астрономію. У 1481 — 1482 рр. займав посаду ректора університету медиків та вільних мистецтв. Повернувшись до Кракова, працював професором медицини й астрономії в 1487 — 1494 рр.
У ХV столітті український учений Юрій Дрогобич був широко відомий у Європі як автор одного з перших у світі астрономічних календарів, як доктор медицини і філософії, ректор Болонського університету та професор Ягеллонського університету в Кракові, де його лекції слухав Микола Копернік.
Словникова робота
Магнати — це феодали, що володіють великим земельним володінням та мають вплив на політичне життя країни.
Шляхта — це привілейований шар населення, дрібні землевласники в Польщі, Литві, Білорусі, Україні.
Міщани — це жителі міста, представники податкових верств населення.
Селяни — це жителі сільської місцевості, що перебувають у різних формах залежності від феодалів.
ІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати 24 - 25 параграф
2. Записати словникову роботу в зошит.
Посилання на підручник:
7- А, укр.мова Дата 04.05. 2020
Тема. Письмовий твір-роздум дискусійного характеру публіцистичного стилю.
Основний зміст уроку
Розкриття змісту основних мовленнєвознавчих понять
Роздум — це текст, що містить логічно послідовне доведення чи пояснення чогось, низку думок, міркувань, висновків з певної теми.
Дискусія — широке публічне обговорення якого-небудь спірного питання.
Публіцистичний стиль — це стиль суспільної комунікації, громадського життя.
Робота з текстом-зразком
Чи потрібне сьогодні мистецтво ґречності?
Приписи етикету з’явилися в глибоку давнину як розумні форми спілкування людей. Та й досі істинним є твердження: якщо люди перестануть чинити за правилами, вони втратять людську подобу. Цих правил, вироблених багатьма поколіннями, надзвичайно багато.
У кожного народу свої правила й традиції, зумовлені національною історією, психологією, політичним устроєм країни. Вони позначаються на особистісній манері поведінки. Попри це законодавці норм етикету англійці запевняють: справжня ввічливість усюди однакова, й гарні манери породжуються здоровим глуздом і добросердністю.
Людина викликає повагу, коли вона вміє поводитися в товаристві. До етикету входять і манери поведінки вдома, на роботі, у гостині, у театрі, кіно, музеї, бібліотеці, готелі, магазині, ресторані, літаку, поїзді, метро, таксі й просто на вулиці, і мистецтво одягатися, користуватися косметикою, дарувати, і правила мовленнєвої поведінки тощо.
Звичайно, важко перелічити всі існуючі форми етикету в усіх життєвих ситуаціях і не так просто ними оволодіти. Тим паче, останнім часом наше століття невпинно прямує в бік спрощення манер. Людство отримало змогу вільно подорожувати світом і знайомитися з культурою інших країн. А хіба легко у цьому туристичному потоці дотримуватися правил етикету іншої держави? Чи хтось із японців здивується емоційній розмові двох італійців? І чи можливо зараз здивувати англійця відмовою від обіднього чаю? А як щодо мовного етикету? Сьогодні соціальні мережі та месенджери замінили традиційне листування, а тому етика написання листів дотримується лише у діловому спілкуванні. Багато правил поведінки взагалі можуть скоро канути в лету, а тому, чи погодитеся ви із твердженням, що й досі оволодіння «кодексом ввічливості» має неабияке значення? Варто все ж пам’ятати: скориставшись ним, ми зможемо правильно поводитися у товаристві, зажити слави ґречної людини, зрештою, ми нічого не втрачаємо, а виховуємо у собі особистість.
(За О. Корніякою)
Доведіть, що текст належить до публіцистичного стилю. Які мовні ознаки яскраво підтверджують публіцистичний характер тексту?
Яка основна думка тексту? Що виражає заголовок: тему чи основну думку?
Чи містить текст відповідь на питання, сформульоване в заголовку?
Виокремлення мікротем тексту, складання плану.
Словникова робота.
-
Поясніть значення слів: психологія, кодекс ввічливості, законодавці.
-
Доберіть синоніми до слів:
Манери - __________ (поводження, дії, діяння);
Етикет - ___________ (правила ввічливості, звичаї, кодекс добропри-стойності);
Традиції - __________(звичаї, правила);
Устрій - ____________ (уклад, лад, порядок);
Ґречний - ___________ (шанобливий, вічливий).
Повторне читання тексту. Підготовка учнями чорнового варіанта переказу й редагування написаного. Написання докладного тексту-роздуму дискусійного характеру в публіцистичному стилі.
Домашнє завдання. Інструктаж щодо виконання.
На думку Павла Загребельного, «людину навчити можна всього. Бо вона ж – цар природи, вона володіє найвищими розумовими здібностями».
У формі твору-роздуму викласти власний погляд на цю проблему. Сформулювати тезу, навести два-три переконливі аргументи, які спростовують або підтверджують слова письменника. Проілюструвати міркування випадками з життя.
Завдання надсилати на ел.пошту galjysik@inbox.ru, у Viber – групу класу або у Messenger в особисті повідомлення