Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

Понеділок

Конспект уроку

з біології

7-А клас

06.04.2020 рік

Тема. Амфібії:особливості будови, способу життя.

  1. Хто такі земноводні ?

    Земноводні — це холоднокровні хребетні з чотирма кінцівками (у деяких видів кінцівки редукуються). Більшість представників пристосовані до життя на межі між водою й суходолом.

  1. Яка будова амфібій?

      Тіло амфібій сплющене в спинно-черевному напрямку, має двобічну симетрію. Є дві пари кінцівок, що закінчуються пальцями. Тіло розділене на голову, тулуб, кінцівки та хвіст (у деяких земноводних редукований). Покриви тіла представлені гладенькою шкірою, що багата на слизові залози. У деяких видів є отруйні залози.

  1. Як розмножуються амфібії?

    Статевими залозами земноводних є сім’яники та яєчники. Усі земноводні роздільностатеві. Запліднення в більшості земноводних зовнішнє, у деяких видів внутрішнє. Розміри яєць (ікринок) земноводних у різних видів різні, але в цілому вони більші, ніж у кісткових риб.

Розвиток

    Починається з моменту нересту (відкладання самками ікри з наступним її заплідненням насінною рідиною самців). Невдовзі після нересту зовнішня оболонка ікринки багатьох видів амфібій розбухає і склеюється з іншими ікринками, утворюючи кладку.

      Розвиток амфібій зазвичай непрямий, але в деяких видів, що відкладають ікру на суходолі, прямий.

   Личинкова стадія у видів з непрямим розвитком представлена пуголовком. Дихання пуголовка здійснюється з допомогою спочатку зовнішніх, а потім внутрішніх зябер. У нього є двокамерне серце й лише одне коло кровообігу, а на шкірі помітна бічна лінія. У пуголовків є рогові зубчики, розташовані під м’ясистими губами. Харчуються вони водними найпростішими, водоростями та іншими організмами, переважно зішкрібаючи їжу з підводних предметів.

     З ростом в пуголовка з’являються задні й передні кінцівки, розвиваються легені. Досягши потрібних розмірів, пуголовок припиняє харчуватися і проходить метаморфоз, перетворюючись на дорослу жабу.

Турбота про потомство

     У більшості кісткових амфібій турбота про потомство не виражена. Вони відкладають у відповідних умовах велику кількість ікри, з якої до дорослого стану доживає лише незначна кількість особин.

 

    Деякі види охороняють кладку або розміщають її у важкодоступних для хижаків місцях. Так, самиці повитухи носять шнур ікри із собою, обмотавши його навколо свого черева і стегон. Самці південноамериканських дереволазів поміщають пуголовків собі на спину. В одних видів вони транспортують їх у водойму, а в інших залишають у слизу на спині, де пуголовки живуть до закінчення метаморфоза. Дуже цікава турбота про потомство в суринамської піпи. Ікринки вростають у шкіру на спині самиці, куди їх поміщає під час нересту самець.

 

Дати відповіді на питання.

•  Хто такі земноводні?

• Де живуть земноводні?

За якими ознаками тварин відносять до земноводних?

• Як розмножуються земноводні?

Які особливості розвитку притаманні земноводним?

7 – А, українська мова                             Дата 06.04.2020

Тема. Активні та пасивні дієприкметники, їх творення.

 

Основний зміст уроку

1) Активні дієприкметники. Творення активних дієприкметників.

Активні дієприкметники виражають ознаки того предмета, який сам щось робить або робив: працюючий робітник, позеленіле поле.

Активні дієприкметники теперішнього часу творяться від основи дієслів теперішнього часу за допомогою суфіксів: -уч-(-юч-) — І дієвідміна; -ач-(-яч-) — ІІ дієвідміна: пишутьпишучий, стоятьстоячий.

Активні дієприкметники минулого часу творяться від основи неозначеної форми неперехідних дієслів доконаного виду за допомогою суфікса -л-: пожовкнутипожовклий, пожовтілий, якщо в неозначеній формі є суфікс -ну-, то при творенні дієприкметника він випадає: змокнутизмоклий.

2) Пасивні дієприкметники. Творення пасивних дієприкметників минулого часу.

Пасивні дієприкметники виражають ознаку, зумовлену дією іншої особи чи іншого предмета: сказане слово, намальований олівцем.

Пасивні дієприкметники минулого часу творяться від основи неозначеної форми перехідних дієслів доконаного й недоконаного виду за допомогою суфіксів -н-: вгаданий; -ен-(-єн-): бачений; -т-: вимитий.

Опрацювання таблиці «Активні й пасивні дієприкметники».

https://webpen.com.ua/pages/Morphology_and_spelling/participle_active_forms.html

Тренувальні вправи

Завдання 1. Поділіть на дві групи слова : пасивні в одну колонку, активні в другу.

Ріжучий, прикипілий, колотий, бачений, одягнутий, пожовклий, засохлий, печений, митий, лежачий, працюючий, стоячий.

Завдання 2.

Запишіть окремо активні дієприкметники теперішнього часу, минулого часу й пасивні дієприкметники. Позначте суфікси.

Позеленілий, осяяний, забутий, крокуючий, побачений, зчорнілий, вигартуваний, сумуючий, помолоділий, випроваджений, рожевіючий, завершуваний, зрошуваний.

 

Домашнє завдання

Завдання . Запишіть дієприкметники у дві колонки: 1 — активні, 2 — пасивні.

Бажаючий, перемігший, бажаний, знижений, почервонілий, напоєний, зрубаний, рубаючий, зів’ялий, повідомлений, терплячий, допомігший, оголошений, сіючий, розігрітий, оновлюючий, досліджений, розталий, вишитий, зображений.

7 – А клас Історія України

Тема. Практичне заняття. Зовнішня політика князя Данила Романовича

І. Постать в історії

Данило постав в  історії як один з найвидатніших володарів України, талановитий, самовідданий, освічений.

Загальні обставини не дали йому довести до кінця справу піднесення України, але, не зважаючи на всі перешкоди, він багато зробив у цьому напрямку. Він зібрав ycі землі, що ними володів Роман, створив iз них з допомогою Василька могутню державу, з якого рахувалися сусіди, яку визнавав за поважну папа.

 

Своїм коронуванням він затвердив її становище як королівства, як гідної спадкоємниці традицій Київської держави, i уможливив майже на сто років її існування.

Данило, не зважаючи на тяжкі умови постійної війни, зумів зламати боярську опозицію i творити державу на нових началах. Галицько-Волинська держава зайняла почесне місце серед європейських держав; 

Не зважаючи на тісні зв'язки з Західною Європою, культура, закони, література, релігія Галицько-Волинського князівства залишалися українськими.

ІІ. Завдання

1. Розшифрувати анаграми та пояснити значення:

ЛИЯРК

ДОРА –

КАСКАБ –

2. Дати відповіді на запитання

  • В якому місці відбулась коронація Данила Галицького?

  • Які міста були збудовані за ініціативи князя? Яке з них було столицею Данила?

3. Продовжити речення

  • Він створив добре навчене … ,приєднав до …, держави колишню столицю Русі – місто … , завдав поразки рицарям-хрестоносцям під … .

Відповіді надіслати на електронну адресу:

yulia_kinakh@ukr.net

Образотворче мистецтво

Тема: Передача тривимірності об’єктів у просторі.

Опрацювати посилання

https://vseosvita.ua/library/konspekt-uroku-tonalnij-malunok-naturmortu-225035.html

намалювати кубик фото малюнка надішліть на поштову скриньку

petro_rod@ukr.net