Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

понеділок 16.03

Конспект уроку

з географії

6 – А клас

16. 03. 2020 р.

ТЕМА. Води суходолу. Річки. Найдовші річки світу.

Вивчення нового матеріалу.

До вод суходолу відносять: поверхневі та підземні води….

 

 

  1. Що таке річки ?

Річки – це постійні водні потоки, що протікають у створених ними витягнутих зниженнях у рельєфі – річкових долинах.

Річка – це стовбур, а її притоки – гілки.  Наприклад, річкову систему Дніпра складають понад тисяча річок, що є його притоками.

3. Найдовшою річкою в світі є розташований в Африці   Ніл.

Його загальна довжина становить  6671 км.  Довжину понад 6 тис. км мають також річки Амазонка, Міссісіпі, Янцзи. Найдовшою річкою України є Дніпро.

6а, укр.мова                                                                                    Дата 16.03   

Тема. Велика буква у і лапки у власних назвах . Не з іменниками

Теоретичний матеріал

З великої літери пишуться:

- Імена, по батькові, прізвища, прізвиська, псевдоніми, назви божеств і міфологічних істот, дійових осіб, клички свійських тварин: Тарас Григорович Шевченко, Ярослав Мудрий, Леся Українка (Лариса Петрівна Косач), бог Ярило, Кий, Мура, Рябка, Русалка, Мавка.

- Назви держав, неофіційні назви: Україна, Республіка В’єтнам, Королівство Бельгія, Південно-Африканська Республіка, Сумщина, Галичина, Забужжя, Придніпров’я.

- Назви найвищих державних, урядових і міжнародних установ і посад: Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Конституційний Суд України, Організація Об’єднаних Націй, Рада Безпеки, Президент України, Президент США.

- Географічні та астрономічні назви (крім родових понять): комета Галлея, сузір’я Чумацький Шлях, гори Карпати, мис Челюскін, Кавказький хребет, Кривий Ріг, вулиця Ярославів Вал.

Зверніть увагу! З малої літери пишуться:

- слова, утворені від власних особових імен, прізвищ чи інших назв, ужиті в загальному значенні: донжуан (спокусник), обломов (ледар, нероба), рентген (назва апарата), френч (назва одягу), іван-чай (рослина);

- власні імена у формі множини в підкреслено негативному плані: сибіри, магадани, соловки (концтабори); герострати, гітлери, юди (зрадники).

З великої літери пишеться тільки перше слово:

- У назвах державних, партійних, громадських, профспілкових установ як України, так й інших держав, міністерств України, навчальних закладів, договорів, угод: Збройні сили України, Народний рух України, Міністерство науки і освіти України, Київський національний університет будівництва і архітектури, Харківський тракторний завод, Гельсінкська спілка.

- У назвах країв, областей, районів: Хабаровський край, Київська область, Обухівський район, Солом’янський район.

- У назвах історичних епох, подій, знаменних дат, релігійних свят: Римська імперія, Вітчизняна війна, Новий рік, Великий піст, Зелені свята, День учителя.

-У назвах пам’яток архітектури, храмів, фортець: Києво-Печерська лавра, Стара фортеця.

-У назвах орденів, відзнак, що складаються з кількох слів (крім родових): орден Дружби народів, орден Почесного легіону.

Якщо така назва береться в лапки, то теж із великої букви пишеться тільки перше слово та власне ім’я, що входить до складу назви: медаль «За бойові заслуги», орден «Мати-героїня».

Назви посад, звань, учених ступенів тощо пишуться з малої літери: ректор, народний артист України, доктор наук.

Зверніть увагу! Історичні події, поняття, назви яких стали загальними, пишуться з малої літери: громадянська війна, радянська влада, середньовіччя, трипільська культура, античний світ.

З великої літери пишуться прикметники, утворені від власних особових імен:

за допомогою суфіксів -ів-, -їв-, -ов-, -ев-, -ин-, -їн- у значенні належності чогось цій особі: Іринині діти, Сосюрина лірика, Грінченків словник, Франкове слово.

за допомогою суфіксів -івськ-, -евськ-, -инськ-, -інськ- у значенні «імені, пам’яті когось»: Шевченківська премія (але шевченківська поезія), Франківські читання (але франківські рукописи).

Зверніть увагу!

Терміни і фразеологічні сполучення пишуться з малої літери: піфагорова теорема, рентгенівські промені, ахіллесова п’ята, антонів огонь.

Великими буквами пишуться також абревіатури, утворені з початкових букв власних і загальних імен: АТС, ЗАГС, ТЕЦ.

 

Закріплення вивченого

 Завдання 1 . Прочитати текст. Дібрати заголо­вок. Визначити тему й основну дум­ку тексту. Відповідь обґрунтувати прикладами з тексту

        На одному з островів Дніпра козаки стали кошем. І з того часу почалась Запорізька Січ. Цей острів оточува­ли Дніпро, річка Конка і Великий Луг — невилазне болото.

         На Січі були свої школи. Тут навча­лися хлопчики — сироти і привезені багатими батьками діти для навчан­ня грамоти і військового мистецтва. Січові школярі мали свій громад­ський устрій, спільні шкільні кошти   (За М. Драгомановим, Д. Яворницьким).

Завдання 2. Підкресліть орфограму «велика буква у власних назвах».

Озеро Синевір, Андріївська церква, Софійський собор, Благовіщення, Біблія, Син Божий, Святий Миколай, майдан Незалежності, Конституція України, Президент України, Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Республіка Польща, Дніпропетровщина, гора Ай-Петрі, Кримський півострів.

Завдання 3. Підкресліть букву (малу чи велику), яку треба писати в словах.

1. Пес (Р,р)ябко, галактика (Ч,ч)умацький (Ш,ш)лях, вогонь (П,п)рометея, (К,карпатські гори, (К,к)иївські будинки, річка (С,с)іверський (Д,д)онець, (С,с)получені (Ш,ш)тати (А,а)мерики, (З,запорозька (С,с)іч, (П,п)ечерська (Л,л)авра, (М,м)узейний (П,п)ровулок,

Домашнє завдання

  1. Виписати з підручника географії (або історії) 5–6 речень з іменника­ми — власними назвами.
  2. Підкресліть букву (малу чи велику), яку треба писати в словах.

(К,конституція України, (Д,д)ень (У,у)чителя, епоха (В,відродження, (П,президент України, (В,в)ерховна (Р,р)ада України, (Р,р)іздво (Х,х)ристове, (П,північний (П,п)олюс.

 

Основи  здоров’я  6 клас 16.03.

Тема. Види стосунків. Стосунки в родині, класі, підлітковому середовищі.

  1. Види стосунків

Людина — істота суспільна. Ми живемо серед людей, залежимо від них, а вони від нас. Усі люди різні, тому стосунки з людьми залежать від багатьох чинників: віку людини, її соціального статусу, рідна це людина або чужа тощо.

  1.  Стосунки в родині, класі, підлітковому середовищі

У кожної людини може бути різний склад сім’ї, можливо, хтось живе під опікою близьких або родичів. По-різному можуть складатися і стосунки між членами родини. Добре, коли молодші поважають дорослих членів сім’ї, а дорослі — молодших. Розуміють одне одного, радіють успіхам, обговорюють проблеми, шукають шляхи їх розв’язання. Стосунки в таких родинах сприяють здоров’ю.

Проте іноді в сім’ї виникають непорозуміння. Наприклад, через те, що дорослі контролюють кожен вчинок молодших членів родини. Іноді, навпаки, приділяють їм мало уваги. Підлітки можуть надто різко реагувати на такі ситуації.

Поліпшити стосунки допоможуть доброзичливе спілкування, взаємні поступки, уміння слухати одне одного. Якщо спокійно, не підвищуючи голосу, пояснити свою думку, оточуючі краще зрозуміють її. Взаємна допомога в домашніх справах, щирий інтерес до справ близьких, спокійне висловлювання і сприймання порад сприятимуть подоланню непорозумінь.

Для підлітків важливо мати авторитет серед однолітків. Спілкуючися, легше порозумітися, зрозуміти оточуючих. Серед товаришів у класі, компанії у дворі чи спортивній секції швидше набувають навичок спілкування, формується самооцінка. У розмовах і суперечках одне з одним учаться відстоювати й захищати власні думки й визнавати помилки. Під час таких розмов формується власна точка зору, переконання. Вчаться працювати в команді.

У багатьох підлітків-товаришів спільні не тільки навчання, інтереси й дозвілля, а й мрії про майбутнє. Однолітки часто більше впливають одне на одного, ніж дорослі. До думок ровесників прислуховуються уважніше, ніж до порад старших. Іноді, на жаль, це може підштовхнути до незважених рішень і дій.

У школі важливі також і стосунки з учителем. Добре, якщо взаємини ґрунтуються на взаємоповазі та довірі. Учнів, які володіють навичками впевненої поведінки, уміють доводити власну точку зору вчителю та однокласникам спокійно, аргументовано, завжди поважають і охоче спілкуються з ними.

Серед однолітків кожен може знайти однодумця. Того, хто розуміє його, з ким можна ділитися секретами. Так виникає дружба.

Справжній друг для підлітка — це той, хто не зрадить і не підведе. Чесність, щирість, порядність дуже важливі для підтримки дружніх стосунків, гарного настрою.

Завдання

  • 1. Назви види стосунків між людьми.
  • 2. Які чинники сприяють будь-якому виду стосунків?
  • 3. Яке спілкування сприятиме взаємоповазі в родині?
  • 4. Коли складаються товариські стосунки?
  • 5. Що спільного між товариськими і дружніми стосунками? Що відмінне?
  • 6. Які правила дружби знаєш? За потреби доповни їх власними правилами.

Моделюй — набувай життєвих навичок

Склади план покращання стосунків у ситуаціях:

  • 1. Підліток вважає, що дорослі недостатньо поважають його.
  • 2. Спілкування між новачком й однокласниками не складається.