Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

понеділок 16.03

7 – А клас                   Історія України

Тема. Михайло Чернігівський та його загибель у Золотій Орді. Українські землі та Золота Орда.

І. Вивчення нового матеріалу

1. Михайло Чернігівський.

Народився Михайло Чернігівський імовірно у 1179 році, можливо, 6 серпня (відомо, що в цей день від важких пологів померла його мати, княгиня Марія Казимирівна). Батьком Михайла був Всеволод Святославич Чермний, один з наймогутніших князів з роду Ольговичів, що укріпилися на Чернігівщині.

Михайло Всеволодович Чернігівський став першим давньоруським князем, страченим монголо-татарами (не загиблим у бою, а саме страченим). Цей правитель виявив небувалу твердість духу і непохитність віри.

Найповніше страта князя Михайла описанв в "Сказанні про вбивство в Орді князя Михайла Чернігівського та його боярина Феодора".

Михайло Всеволодович носив титул Великого князя Київського у 1238-1239, а також в 1241-1243 роках, коли місто було вже розорений монголо-татарами. Втративши столицю в міжусобному суперництві, що не припинялося навіть в цей важкий для Русі час, Михайло Всеволодович повернувся в Чернігів, де правив до моменту, коли разом з рядом інших князів був викликаний в Орду.

Захопивши у 1241 р. більшість києворуських земель, монголо-татари не включили їх до складу Золотої Орди, але князі повинні були визнати зверхність хана і отримати від нього ярлик на правління. Для цього їх викликали в столицю монголо-татар місто Сарай, який знаходився на Волзі.

До зустрічі з ханом князям належало виконати принизливий для християн ритуал - пройти через коридор, утворений багаттями, і поклонитися язичницьким ідолам. Поступитися своєю гордістю довелося багатьом славним мужам, серед яких і Олександр Невський, і Ярослав Суздальський, і Данило Галицький. Останній, отримавши у 1250 році від хана Батия наказ "Віддай Галич!", негайно відправився в Орду. Там він визнав себе васалом великого хана, пив з ним кумис і навіть удостоївся похвали: "Ти вже наш - татарин". Так Данилу Романовичу вдалося зберегти життя і володіння. Надалі він став готувати велике повстання проти монголів, яке, на жаль, закінчилося невдачею.

Михайло також зважився їхати до хана, визнаючи його політичне верховенство, проте повернутися назад йому вже не судилося.

Події, що розгорнулися, найбільш повно описані у "Сказанні про вбивстві в Орді князя Михайла Чернігівського і його боярина Феодора".

"Проїхавши багато земель, прибув Михайло до Батия. Повідали Батию: "Великий князь російський Михайло приїхав поклонитися тобі". Цар Батий велів покликати волхвів своїх. І коли волхви прийшли до нього, то сказав їм цар: "Все, що потрібно за вашим звичаєм, сотворіть із князем Михайлом, а потім приведіть його до мене". Тоді вони, прийшовши до Михайла, сказали йому: "Батий кличе тебе". Він же, взявши Феодора, пішов разом з ним. І ось дійшли вони до того місця, де були складені палаючі багаття по обидва боки шляху. І всі поганці проходили через вогонь і кланялися сонцю і ідолам. Волхви так само хотіли провести Михайла і Феодора через вогонь. Михайло ж і Феодор сказали їм: "Не личить християнам проходити через вогонь і поклонятися йому, як ви вклоняєтеся. Така віра християнська: не велить поклонятися нічому створеному, а велить поклонятися тільки Батькові та Сину, та Святому духу". Михайло ж сказав Феодору: "Не можна нам поклонятися тому, чому вони поклоняються".

Тоді волхви, залишивши Михайла і Феодора на тому місці, куди привели їх, пішли і сказали цареві: "Михайло веління твого, цар, не слухає: через вогонь не йде і богам твоїм не кланяється...". Цар сильно розлютився і послав одного з вельмож своїх на ім’я Єлдега і сказав йому: "Так передай Михайлу: "Як посмів велінням моїм знехтувати - чому богам моїм не поклонився? Тепер одне з двох вибирай: або богам моїм поклонишся і тоді залишишся живий і отримаєш князювання, або ж, якщо не поклонишся богам моїм, то лютою смертю помреш".

...Тоді відповів Михайло: "Тобі, царю, вклоняюся, бо Бог доручив царювати на цьому світі. А тому, чому наказуєш поклонитися - не вклонюся". І сказав йому Єлдега: "Михайло, знай - ти мертвий!". Михайло ж відповів йому: "Я того і хочу, щоб мені за Христа мого постраждати і за православну віру пролити кров свою".

Тоді сказав до нього, гірко плачучи, онук його Борис, князь ростовський: "Господарю і батьку, поклонися!". Так само і бояри почали говорити: "Всі за тебе і з усіма людьми своїми приймемо покуту". І відповів їм Михайло: "Не хочу тільки по імені християнином називатися, а робити, як поганець". Після цього Михайло зірвав з себе княжий плащ свій і жбурнув його в ноги їм, кажучи: "Візьміть славу світу цього, якої ви прагнете!". Коли почув Єлдега, що не вмовили Михайла, то поїхав до царя і повідав йому слова Михайла.

На місці ж тому було багато християн і поганців, і всі чули, що відповів Михайло царю. Після цього Михайло і Феодор стали відспівувати себе і, здійснивши відспівування, прийняли причастя, яке дав їм з собою духовний отець їх. І ось кажуть оточуючі: "Михайло, ось уже вбивці їдуть від царя, щоб убити вас, вклоніться і живі залишитеся!". Михайло ж і Феодор, як одними устами, відповіли: "Не поклонімося і вас, тих, хто думає тільки про славу світу цього, не будемо слухати".

І тут приїхали вбивці, зіскочили з коней і, схопивши Михайла і розтягнувши йому руки, почали бити його кулаками по серцю. Після цього повалили ниць на землю і стали бити його ногами. Так тривало довго. І ось один з них, що був колись християнином, а потім зрікся християнської віри і став поганим праволомцем, на ім'я Доман відрізав голову святому мученику Михайлу і відкинув її геть. Після цього сказали Феодору: "Якщо ти поклонишся богам нашим, то отримаєш все князівство князя свого". І відповів Феодор: "Князювання не хочу і богам вашим не поклонюся, а хочу постраждати за Христа, як і князь мій!". Тоді почали мучити Феодора, як раніше Михайла, після чого відрізали чесну його голову.

... Святі ж тіла їх покинуті були псам на поживу. І багато днів лежали, проте Божою благодаттю залишалися неушкодженими... І сталося вбивство їх у рік 6753 (1245), місяця вересня в двадцятий день".

Князя Михайла таємно поховали вірні йому близькі, а потім його останки перенесли до Чернігова. На церковному Соборі 1547 року Михайло був зарахований до лику святих.

2. Українські землі та Золота Орда.

У середині XIII ст. територія Русі опинилася під гнітом Золотої Орди. Найбільшого спустошення зазнали землі Київського, Чернігово-Сіверського, Переяславського князівства, проте правителі цих земель не перебували у васальній залежності від Золотої Орди.

Вищу владу в Золотій орді уособлювали хан і курултай. Впливовими чиновниками були баскаки, які призначалися ханом на території, підпорядковані Золотій Орді.

Для баскаків створювалися постійні осередки — баскацькі містечка, де розміщувалися підвладні їм військові загони. Баскаки керували збором данини, набором рекрутів до війська, пильнували дотримання порядку, займалися придушенням опору монгольському правлінню. Окрім того, золотоординські чиновники збирали важливу для хана інформацію та наглядали за політичною ситуацією на місцях.

Головними обов’язками місцевого населення щодо Золотої Орди були: сплата податків, мит, утримання доріг, надання допоміжного війська. Воєнна могутність монголів давала їм змогу обмежити свою адміністрацію на руських землях намісниками, з якими співпрацювали місцеві князі. Право на князювання підтверджував монгольський хан, надаючи ярлик. Задля його отримання князь мав їхати у ставку до хана.

У 1243 р. першим серед руських князів одержав ярлик на володарювання Києвом і Володимиром князь Ярослав Всеволодович, а після його смерті — його син Олександр, прозваний Невським.

Монгольські чиновники постійно втручалися у справи князів. Зокрема, наприкінці XIII — у першій половині XIV ст. за потурання золотоординців Чернігівське князівство розпалося на декілька окремих дрібних земель, а ті, у свою чергу, — на низку уділів. Монгольські завойовники керувалися правилом: розділяй і володарюй.

У занепаді перебували сільське господарство й торгівля. Не припинялися напади ординців, що спонукали значну частину населення південних районів переселятися в північні й західні. Так, у 1283 р. баскак Ахмат своїми грабіжницькими діями розігнав чимало жителів Чернігівщини, що призвело до запустіння сіл, погіршення техніки обробки землі, а відтак, і занепаду зернового господарства й тваринництва. Для збирання податків монголи провели перепис населення Чернігівщини, яке мало виплачувати данину, мито, плужне (податок від плуга), возне, корм (утримання ханських посланців). Данина збиралася як продуктами, так і грішми.

Залежність від Золотої Орди позбавила руські князівства можливостей політичного й економічного розвитку та помітно погіршила умови життя населення.

ІІ. Домашнє завдання

1. Дати визначення поняттям: хан; курултай; ярлик; баскак.

 

16.03                                   7-А клас, алгебра

Тема. Розв´язування вправ

Домашнє завдання. Виконати вправу 987 на с. 192.

7а, укр.мова                                                                          Дата 16.03

Тема. Тренувальні вправи з теми «Дієслово»

 

 Основний зміст уроку

Пригадай

Дієслово- це частина мови, яка означає дію або стан предмета і відповідає на питання що робити? що зробити? що робиться з предметом? у якому стані він перебуває? (ходив, співатиме, займатися, буду їсти, заробляю).

У реченні дієслово найчастіше виконує функції присудка або частини складеного присудка (він розповів все, що знав; ніч здавалася днем).

ВИДИ ДІЄСЛІВ

Вид- одна з найважливіших ознак дієслова. За цією ознакою дієслова поділяються на доконані і недоконані:

доконані

помити підлогу, приготував уроки, поїду

недоконані

мити підлогу, готую уроки, буду їхати

Дієслова доконаного виду означають завершену дію і відповідають на питання що зробити? що зробив? що зроблю?

Дієслова недоконаного виду означають незавершену дію і відповідають на питання що робити? що роблю? що буду робити?

Дієслова доконаного виду утворюються із дієслів недоконаного виду за допомогою:

  • префіксів (писати- написати, грати- зіграти);
  • суфіксів (зітхати- зітхнути, кричати- крикнути);
  • наголосу (розкидaти- розкuдати);
  • чергування звуків: сидіти- сісти (и- і), скакати- скочити (к- ч);
  • різних основ (ловити- піймати, брати- взяти).

СПОСОБИ ДІЄСЛІВ

Дієслова можуть вживатися у дійсному, умовному чи наказовому способі. Спосіб дієслова вказує на відношення дії до дійсності:

дійсний спосіб

іду, йшов, буду іти

умовний спосіб

йшов би, пішов би

наказовий спосіб

іди, нехай іде

Дійсний спосіб дієслова означає дію, яка відбувалася, відбувається чи буде відбуватися (ходив, люблю, одягатимеш).

Дієслова дійсного способу змінюються за часом (грав- граю- гратиму) і можуть вживатися із заперечною часткою не (не ходитиму, не гріє, не називатиму).

Дієслова дійсного способу змінюються за часами, числами і особами (у теперішньому і майбутньому часах) та за родами (у минулому часі).

Умовний спосіб дієслова означає дію бажану або можливу за певних умов (полетіти б, казала б).

Дієслова умовного способу утворюються від дієслів минулого часу за допомогою частки б (після голосних: привезла б, співала б) або би (після приголосних: намалював би, підібрав би), які завжди пишуться окремо і можуть стояти як беспосередньо після дієслова, так і після інших частин мови (якби дали мені скуштувати хоча б одну крапельку цього чарівного напою).

Дієслова умовного роду змінюються за числами (малював би- малювали б), а в однині- і за родами (малював би® малювала б® малювало б).

Наказовий спосіб дієслова через наказ, прохання, побажання чи пораду закликає до виконання дії (приходь, навчайся, привітай).

Дієслова наказового способу не мають форм часу, але змінюються за особами в однині і множині: в однині вони мають форму 2-ої особи (стань), а в множині- 1-ої і 2-ої (станьте, станьмо).

 

однина

множина

1-а особа

2-а особа

сиди, ночуй

сидімо,ночуймо

сидіть, ночуйте

2- особа однини має закінчення  (сиди, веди, сади) або чисту основу (ляж, зіграй, святкуй); 1-а особа множини має закінчення -імо (рідше -ім), -мо (зіграймо, ведімо, святкуймо), 2-а особа множини- -іть (-іте), -те (зіграйте, ведіть, святкуйте).

Спеціальної форми 3-ої особи наказовий спосіб не має. Для того, що б передати наказ або прохання у 3-й особі, вживаються частки хай (нехай) і форма 3-ї особи дійсного способу (хай працюють; нехай завжди буде сонце).

ЧАСИ ДІЄСЛІВ

Дієслова можуть вживатися у минулому, теперішньому чи майбутньому часіЧас дієслова вказує на те, коли відбувалася, відбувається чи буде відбуватися дія:

минулий час

дерево росло, дерево виросло

теперішній час

росте дерево, дерево підростає

майбутній час

дерево виросте

Минулий час означає дію, яка колись відбувалася або вже відбулася.

Теперішній час означає дію, яка відбувається в час мовлення або постійно.

Майбутній час означає дію, яка відбуватиметься у майбутньому.

Дієслова минулого часу змінюються за числами (хотів, хотіли), а в однині і за родами (хотів, хотіла, хотіло). Вони можуть бути як доконаного (покохав, приїхав), так і недоконаного виду (кохав, їхав).

У чоловічому роді виступає суфікс -в- (ходив, гуляв) і нульове закінчення або немає суфікса і нульове закінчення (віз, ніс); у жіночому, середньому роді і в множині- суфікс - і закінчення -а- (була, їла), -о- (хотіло, могло), -и- (росли, могли).

Дієслова теперішнього часу завжди недоконаного виду і змінюються за особами і числами (чую, чуєш, чуємо, чуєте, чує, чують)

Дієслова майбутнього часу мають три форми: просту доконаного виду (зберу, посаджу), просту недоконаного виду (збиратиму, садитиму) і складену недоконаного виду (буду збирати, буду садити).

Дієслова майбутнього часу змінюються за числами і особами (купуватиму, купуватимеш, купуватимете, купуватиме, купуватимуть).

 

Завдання на закріплення матеріалу

 

Завдання 1

 

Голоси тварин. До поданих іменників добери дієслова, які показують, хто що робить, і запиши.

Наприклад.  Собака  - гавкає

 

     Собака. Кінь. Корова. Кішка. Свиня. Курка. Голуб. Ворона. Ластівка. Горобець.

      Мукає. Воркує. Цвірінькає. Каркає. Ірже. Хрюкає. Кудкудаче. Щебече. Нявчить. Гавкає.    

Завдання 2   Дібрати синоніми до дієслів.

 

Наприклад . Думати - мислити, міркувати, метикувати.
Йти -
Бігати -
Тремтіти -
Схопити -
Гриміти -

 

Завдання 3. Замінити подані вислови одним словом. Склади і запиши кілька речень.

 

Наприклад . Розбити глек - посваритися.
Прикусити  язика -
Брати  під сумнів -
Вести  боротьбу -

 

Завдання 4 .Прочитай, Пригадай, як пишеться не з дієсловами. Спиши,
розкриваючи дужки.

 

(Не) беріть книгу брудними руками. Коли гортаєте сторінки, (не) слиньте пальців, (не) згинайте ріжків. (Не) малюйте і нічого (не) пишіть на книзі. (Не) вставляйте між сторінками ручку, олівець або лінійку - від цього книга псується. (Не) кладіть книгу де попало. Бережіть книгу, бо вона для вас - найкращий друг і порадник.

 

Завдання 5. Поставити дієслова у потрібній формі, визначити особу, час, число.

(Йти) весна. Тепло (гріти) сонечко. Я (стояти) і (слухати), як дзвінко
(дзюрчати) струмочки.

 

Завдання 6.  В став йти замість крапок пропущені букви.

Дума...те, біж...те, раху...те, чита...те, ід...те, воз...те, вч...те, бач...те.

 

Завданя 7. Прочитай дієслова. Визнач, до якої дієвідміни належать.

 

Рахувати, ходити, учитися, допомагати, носити, дихати, бігти, радіти, писати,
говорити, сидіти, клеїти, боротися, горіти.

 

Домашнє завдання

 

Завдання 1. Написати п’ять приказок з двома дієсловами.

Наприклад . Краще не обіцяти, як слова не здержати.

 

 

Завдання  2. Перепиши, підкресли підмет і присудок у кожному реченні. Визначте число і час дієслів.

 

Україна... Рідний край! Земля рястом заквітчана, зелом закосичена.
З давніх-давен линули по світу слова про неньку - Україну, про її щирий і
працьовитий народ.
Скільки ніжних слів придумали люди, щоб виразити любов до тебе!

Біологія

16.03.2020

Практична робота.

Тема. Порівняння і визначення молюсків за будовою мушлі.

Хід роботи


1.    Ознайомтесь з особливостями будови черепашок черевоногих та двостулкових молюсків.

2.    Розгляньте молюсків (живі екземпляри чи запропоновані малюнки або колекцію черепашок).

3.    За допомогою визначних карток визначте назву молюска.

1) черепашка не має стулок – дивимось пункт 2;
1) черепашка з двох стулок – пункт 5.
2) черепашка з закритим кришечкою устям – пункт 4;
2) черепашка без закритого кришечкою устя - пункт 3.
3) закручена спіраллю черепашка– котушка рогова;

. Котушка рогова.


3) закручена у вигляді башти черепашка– ставковик великий .

Ставковик великий.


4) велика, понад 2,5см з трьома повздовжніми смугами черепашка – калюжниця або живородка.

 Калюжниця або живородка.


4) маленька до 1,5см черепашка – бітинія.

 Бітинія.


5) невелика черепашка з малопомітною опуклою верхівкою посередині та з замком з зубчиками – шаровка;

 Шаровка.


5) овальна черепашка з двома стулками – пункт 6;
6) овальна черепашка з тонкими стінками, верхівка не виступає. Зубчиків не має – беззубка;

  Беззубка.


6) витягнута товстостінна черепашка з виступаючою верхівкою, має замок – перлівниця.

 Перлівниця.

4.    Вкажіть назви молюсків, які ви визначили за черепашками.