Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

понеділок 16.03

7 – Б клас                       Історія України

Тема. Внутрішня політика. Зовнішня політика. Коронація Данила Романовича.

І. Вивчення нового матеріалу.          

1. Передумови

      В 40-х роках XIII ст. землі  Русі опинилися під тривалим  золотоординським гнітом. Відтепер у Золотій Орді вирішувався порядок їхнього управління. Навесні 1241 р. київський князь Михайло Всеволодович зробив спробу утвердитися в Києві, але хан не визнав його володарем Київської землі. У 1243 р. Батий проголосив старшим князем у Русі Ярослава Всеволодовича, котрий посідав володимиро-суздальський стіл. Після смерті князя його син, Олександр Невський, отримав від Орди ярлик «на Київ і всю Руську землю». Однак він також не поселився в Києві, і до його смерті в 1272 р. Київська земля лише формально входила до володінь володимиро-суздальського князя. Переяславська земля потрапила в більшу залежність від Орди; в неї не було навіть свого князя. Володарі Орди не допускали й відродження Чернігівського князівства, винищуючи тих князів, котрі намагалися проводити самостійну політику.
        

У занепаді перебували сільське господарство й торгівля. Не припинялися напади ординців, що спонукали значну частину населення південних районів переселятися в північні й західні. Так, у 1283 р. баскак- Ахмат своїми грабіжницькими діями розігнав чимало жителів Чернігівщини, що призвело до запустіння сіл, погіршення техніки обробітку землі, а відтак, занепаду зернового господарства й тваринництва. Для збирання податків монголи провели перепис населення Чернігівщини, яке мало виплачувати данину, мито, плужне (податок від плуга), підводне, корм (перевезення й утримання ханських посланців). Данина збиралася як продуктами, так і грішми.


       Залежність від Золотої Орди позбавила руські князівства можливостей політичного й економічного розвитку та помітно погіршила умови життя населення.
2. Політика Данила Романовича. Ярославська битва

 
       Скориставшись під час монгольської навали відсутністю Данила Романовича (перебував за кордоном у пошуках допомоги), окремі з бояр підтримали претензії на стіл Михайла, сина чернігівського князя Ростислава. Останній, спираючись на допомогу болохівських князів, котрі служили монголам, намагався утвердитися в Пониззі (терени між Південним Бугом і Дністром), але не зміг. Наприкінці 1241 р. 
Данило Романович здійснив похід проти болохівських князів і зруйнував їхні міста.


       Незабаром ситуація в Галицько-Волинському князівстві погіршилася. Ростислав Михайлович заручився підтримкою Угорщини, Польщі й частини боярства. їхні об'єднані сили влітку 1245 р. підійшли до м. Ярослава на р. Сяні. Данило й Василько 17 серпня розпочали контрнаступ. Ростислав мав намір атакувати полк Данила. Але його випередив двірський Андрій, котрий завдав сильного зустрічного удару. Тим часом поляки почали наступ на позиції Василька. Данило вдарив по центру ворожого війська, прорвав його й зіткнувся з угорцями. Спалахнула жорстока січа. Вдавши відхід, Данило перегрупував сили й знову стрімко кинувся на супротивника. Угорці, які вже повірили в перемогу, запанікували, а згодом почали відступати. Помітивши це, Ростислав також подався назад. Зі свого боку, Василько не став очікувати удару поляків, а вирушив назустріч і змусив їх також утікати.


       Кровопролитна Ярославська битва завершилася цілковитою перемогою Данила, котрий виявив блискучі здібності полководця й велику особисту мужність. Вона поклала край тривалій громадянській війні.


       Добившись успіху, Данило подався до м. Холма, яке зробив столицею князівства. Його самостійна політика викликала невдоволення в Батия, котрий висунув вимогу віддати йому Галицьку землю. Князь вирішив поїхати на зустріч із ханом і в жовтні 1245 р. вирушив до Золотої Орди. Батий, поважаючи Данила за мужність і почуття власної гідності, прийняв князя наприкінці 1245 - на початку 1246 р. досить прихильно, підтвердив його княжіння, а Данило визнав свою васальну залежність: він зобов'язувався висилати своє військо для участі в походах монгольської армії, але данини не виплачував.
       Завдяки сприятливому географічному положенню та мудрій політиці Данила Романовича залежність Галицько-Волинського князівства від Золотої Орди була значно меншою, ніж інших руських земель.


3. Заходи щодо зміцнення держави. Коронація Данила

       Повернувшись від Батия навесні 1246 р., Данило намагався зміцнити політичну й економічну потугу князівства, аби позбутися залежності від Золотої Орди, тому прагнув замиритися із сусідніми державами, плекаючи надії отримати від них допомогу. Насамперед він порозумівся з угорським королем; шукав спосіб заручитися підтримкою польських князів і хрестоносців Тевтонського ордену. Вступив у переговори з напою римським Інокентієм IV, котрий хотів шляхом об'єднання (унії) прилучити Руську церкву до Риму (в 1054 р. Вселенська Церква розкололася на Східну й Західну, православну й католицьку ). Однак папу насамперед цікавило питання церковної унії, а князя - організація хрестового походу західних держав проти Орди.
       Розчарувавшись у своїх сподіваннях, Данило вирішив заснувати Галицьку православну митрополію. Він також спробував порозумітися з північними князівствами, зокрема Володимирським і Тверським.


       Відбудовувалися розорені міста, споруджувалися кам'яні фортеці. Особливо швидко розвивався Холм, куди запрошувалися переселенці з різних країв і країн. Укріплювалися Володимирський і Кременецький замки. Розпочалося будівництво Львова, названого на честь сина Данила, Лева, котрий, вочевидь, безпосередньо керував будівельними роботами. Уперше місто Лева згадується під 1256 р. Відбуваються зміни у військовій справі: уперше важко озброєні кіннотники (оружники) одягнули поширений в Європі рицарський обладунок, виокремлюються підрозділи кіннотників, озброєних луками (стрільці).
       Було поновлено переговори з папою римським. Коли той у 1253 р. прислав корону, Данило вирішив коронуватися. Ця видатна подія трапилася в грудні у м. Дорогочині. Данило отримав від посланця папи королівські регалії -вінець, скіпетр і корону й титул короля Русі. Коронація Данила сприяла визнанню Руської держави як рівної коронованими володарями Європи.
       Політика Данила та його коронація створювали умови для перетворення королівства на політичне ядро об'єднання руських земель у межах єдиної 
держави.
       Після коронації Данило зосередив зусилля на незалежність І зміцненні північних кордонів і закріпленні за собою  Пониззя й Болохівської землі. Він здійснив кілька успішних походів проти ятвягів і Литовського князівства. На початку 1255 р. Данило захоплює Меджибіж. Наступного року його син Шваряо оволодів Болохівською землею.

       Включення до складу королівства Пониззя й Болохівщини занепокоїло Орду. Восени 1257 р. новий золотоординський хан Берке направив проти Данила монгольського воєначальника Куремсу, який зробив невдалу спробу захопити Луцьк, після чого повернувся назад. Улітку наступного року «з безліччю полків татарських» з'явився талановитий полководець Бурундай, котрий домігся участі руського війська у виправі супроти Литви. Восени 1259 р. він знову прибув до королівства з вимогою зруйнувати укріплення міст. Оскільки очікуваної допомоги із сусідніх держав не надійшло, а власних сил протистояти могутньому противнику не вистачало, довелося поступитися. Зносяться укріплення Данилова, Стіжка, Львова, Кременця. Луцька, Володимира. Лише Холм, учинивши спротив, зберіг фортифікації. Бурундай відійшов від нього й напав на польські землі.

      Спустошення, вчинені військом Бурундая, засвідчили неспроможність королівства самотужки протистояти Золотій Орді. Добитися незалежності не вдалося, хоча Данило не полишав надій залучити до союзу проти Орди Польщу й Угорщину. Влітку 1264 р. володар Руського королівства помер у Холмі. Оскільки діяльність Данила була переважно пов'язана з Галичиною, його прозвали Галицьким.


       Унаслідок слабкості власних сил і відсутності допомоги сусідніх країн спроба Руського королівства домогтися незалежності від Золотої Орди зазнала невдачі.
      Утворення Руського королівства стало найбільшим політичним здобутком Данила Галицького. Вся його діяльність спрямовувалася на збереження територіальної цілісності земель.


ІІ. Домашнє завдання

1. Скласти хронологічну таблицю подій.

2. Дати визначення поняттям : Ярлик; баскак; Болохіська земля.

3. Підготуватися до тематичного оцінювання о темі Галицько – Волинська держава.

 

 

7б, укр. л-ра                                                                      Дата 16.03.20

Тема. Контрольна робота . Письмовий розвиток зв’язного мовлення.  Що ж таке щастя? (за оповіданням "Скарб" О. Стороженка)

Основний зміст уроку

Подумай!

  1. Чи замислювалися ви коли-небудь над тим, що таке щастя? На це непросте запитання намагаються відповісти багато письменників різних епох і народів. Мабуть, і ви ставили собі не раз таке запитання.
  2. А як ви вважаєте чи був щасливий герой оповідання «Скарб» Павлусь ? Відповідь обґрунтуйте.
  3. Чи хотіли б ви мати таке щастя, як герой твору?

Слово вчителя . Яке цікаве слово «скарб»! Кожна людина по-різному його сприймає , але водночас — це щось цінне, корисне, велике... Так і герої нашого твору, розшукуючи скарб, прагнули бути не тільки багатими, але й щасливими. Дуже цікаво автор розповідає про особливості пошуку скарбу. Для цього він звертається до народних уявлень, прикмет. Так, О. Стороженко говорить, що «...часом скарби і самі вилазять наверх землі, перекинувшись у яку-небудь пакость...». Розмірковуючи над сенсом життя людини, автор зазначає, що скарбом для кожного є його щасливе життя. Тож люди повсякчас і шукають свій скарб — щастя. З прочитаного оповідання ми бачимо, як легко Павлусеві дістався скарб.

- Як ви розумієте слово «скарб»? Яким скарбам ви надаєте перевагу? Свої думки обґрунтуйте.

Словникова робота

         Скарб-це…

1. Коштовності, гроші, цінні речі// Коштовності, гроші та ін., сховані в потаємному місці, закопані в землю.

2. Духовні та культурні цінності, що їх створила людина. Мовні скарби.

3. Хто-, що-небудь надзвичайної цінності з винятковими достоїнствами, якостями// Багатство розуму, почуттів…// Пестливе звертання до дорогої, любої людини.

4. Господарські речі; пожитки, майно. Хатній скарб.

5.  Кошти.

6. Скарбниця.

7. Поміщицьке володіння, маєток на Правобережній Україні.

 - Яке з визначень у тлумачному словнику для вас є найближчим ?

Слово вчителя.  О. Стороженко у своєму оповіданні повчає читача, намагається йому прищепити риси доброти, чуйності, порядності, працьовитості, людяності, ввічливості і в той же час засуджує скупість, заздрість, підступність, жорстокість, егоїзм... Так, у творі автор зазначає:

1) «Глянеш на того щасливого, а він тобі показує на другого, а сам жалується на свою недолю».

2) «Зовуть щасливими і тих, що увесь свій вік нічого не дбають, як мій Павлусь. Бог їм усе дає, а вони нудяться світом, не знають, що у них є і чого їм треба».

3) «Зовуть і скупого щасливим, бо у його багацько грошей; а він, неборак, увесь свій вік стереже тих грошей, як Рябко на ланцюгу, ніякої користі з них не має — і голодний, і холодний, ще гірше од якого-небудь бідолахи».

4) «...Той тільки щасливий, хто другому не завидує, а дякує Бога за те, що він йому послав...»

5) «Не той тільки щасливий, що сам натріскається і виспиться, а той, що й другого нагадує і заспокоїть...»

- Чи погоджуєтеся ви з думкою автора?

- Чи є в нас час люди, схожі на Павлуся?

- Якби вам дісталися такі гроші, як Павлусеві, на що б ви їх потратили?

- Який висновок ви зробили для себе, прочитавши даний твір?

Пригадайте, яким був Павлусь у творі.

  • Цитатна характеристика героя.
  • «Вже Павлусь був чималий пахолок, а вона (мати) ще возилася з ним. Як з маленькою дитинкою. Було власними руками годує, а він, телепень, тільки глита та, як той пуцьвірінок, знов рот роззявлює».
  • «Як кладе його спати, то сама і стеле, і роздягає, і хрестить, і ще й котка співає, неначе над годовничком».
  • «...Його вигнало та розперло, такий став гладкий та опецькуватий! Пика широка та одутлувата, як у того салогуба, а руки білі та ніжні, як у панночки. ...Зроду не то, щоб ціп або косу у раках подержав,— не взявся й за лопату, щоб одгребти сніг од порога, або за віник, щоб вимісти хату».
  • «Щастя, як горох з мішка, так і сиплеться на нашого Павлуся, і урожай у його луччий, як у других, і корів нема ялових...»
  • «... Павлусь за весь день і пари з рота не пустить; хоч би часом чого і схотів, вже не попросить: якось йому і слово важко вимовити. Тільки йому й роботи, що цілісінькій день їсть (а лопав здорово) та спить. ...Поспить на перині, лізе на піч поспати ще у просі. Пообідає і знов куня...»
  • «Лучалось, наймит вернеться з поля і навідається до Павлуся, а тому й голову важко держати на плечах».
  • «Якби вечорниці збирались біля моєї хати, то, може б, і пішов».
  • «Се мій скарб, се мені Бог у вікно вкинув! А що?»
  • «Найшлась і дівчина, що, як той скарб, сама до його лицялась. Послав йому Господь і діточок покірних, працьовитих, не таких, як він пудофет.... І віку йому таки чимало протяг Господь: до білого волосся доспався. Спав, спав, аж поки навіки не заснув».

Орієнтовний план до характеристики образу Павлуся.

1)      Єдиний синок у заможніх батьків.

2)      Зовнішність і портрет героя.

3)      Автор про Павлуся.

4)      Риси характеру героя:

а) ледачий; б) примхливий; в) байдужий; г) егоїстичний.

5)      Інші риси Павлуся: а) любов смачно поїсти і поспати; б) відсутність друзів, постійна самотність; в) ставлення до батьків, наймитів, парубків, дружини, дітей.

6)      Чи щасливий Павлусь? Значення цього образу.

Домашнє завдання

Складання твору на чернетках

Письменник у своєму творі намагається звернути увагу читача не на самі пошуки скарба, а на те, що скарб має символічне (приховане) значення.

Подумайте над цими питаннями при складані твору

Українська мова, 16.03.20р.

Тема: тренувальні вправи із розрядів прислівників та ступенів порівняння прислівників.

  Тренувальні вправи.

1. Від поданих прислівників утворіть усі можливі форми вищого та найвищого ступенів порівняння.

З р а з о к. Високо — вище, більш високо, значно вище, набагато вище, найвище, найбільш високо, щонайвище.

Вузько, багато, дорого, гарно, далеко, погано, урочисто.

2. Спишіть, від поданих у дужках слів утворіть прислівники вищого чи

найвищого ступенів порівняння. Підкресліть прислівники, визначте їх

синтаксичну роль.

Місяць все (щедро) оббризкував сяйвом оброшені дерева і шляхи. (М. Стельмах) (Чітко) вимальовувалися нерозсідлані коні. (М. Стельмах) (Часто) зустрічаються перлини молочно-білого кольору, (рідко) — ніжно-рожевого або з жовтуватим відтінком. (З календаря) Звірині й пташині сліди в лісі (гарно) видно взимку. (З календаря) Тьма, як вода у повінь, заливала все (широко) й (широко) степ, здіймалась усе (високо) та (високо) і нарешті злилась з темним і густим небом. (В. Винниченко)

3. Допишіть можливі прислівники, які відповідають на поставлені питання. Вкажіть розряди прислівників.

З р а з о к: працювати (як?) добре, непогано, чесно, охоче, залюбки, добросовісно, самовіддано, сумлінно.

Виконувати завдання (як?) ...

Встати (коли?) ...

Піти (куди?) ...

Крикнути (з якої причини?)

Говорити (як?) ...

Назбирати ягід (скільки?) ...

4. Дослідження-творче моделювання. До поданих дієслів за зразком доберіть прислівники, різні за значенням. Складіть з ними 2—3 речення, ускладнені однорідними членами.

З р а з о к. Прийти — прийти швидко (спосіб дії); прийти надвечір (час дії); прийти здалеку (місце дії); прийти наперекір (мета дії).

Слухати, міркувати, жити, усміхатися, працювати.

Домашнє завдання:

Випишіть прислівники, згрупувавши їх відповідно до розрядів за значенням.

Зроста любов моя, всякчас нова, —

Люблю ніжніше, мовчки, до нестями.

Торгує той дрібними почуттями,

Хто серце всім напоказ відкрива.

В оправі правди й чистоти ясної

Для нас краса привабливіша стократ.

Так, ми ще більше любимо весною

Красу троянд за їхній аромат.

Та в мого серця пам’яті живій

Твій образ житиме, не знавши тліну.

Аж доки серце, доки розум мій

І доки сам безслідно я не згину.

(З тв. В. Шекспіра)

 

 

 

7Б

Theme.     Climate of Ukraine

The Geography and Climate of Ukraine

Ukraine is one of the largest countries in Eastern Europe. It covers an area of 603,700 square kilometers. Its territory stretches for 893 kilometres from the north to the south and for 1,316 kilometres from the east to the west. Ukraine borders on Russia, Belarus, Moldova, Czech Republic, Poland, Slovakia, Hungary and Romania. On the south it is washed by the Black Sea and the Sea of Azov. The major part of Ukraine is flat and only 5% (per cent) of the whole territory is mountainous.

The two mountainous areas in Ukraine are the Catpathians and the Crimean Mountains, but they are not high. The main rivers are the Dnieper, the Dniester, the Buh, the Donets and others.

The climate is mild and soft in the west and in the centre, warm and dry in the east and hot in the south. The flora of Ukraine is rich in a great variety of plants, which number up to 16, 000. The animal life is also unusual and specific.

The population of Ukraine is 47 million inhabitants. Many nationalities inhabit our country: Ukrainians, Russians, Jews, Poles, Belarusians, Moldovians, Bulgarians, Hungarians, Czechs, Greek, etc.

T: Complete the sentences.

    1. Ukraine covers an area of ...

2. Its territory stretches for ...

3. Our country borders on ...

4. Ukraine is washed by ...

5. The two mountainous areas are ...

6. The main rivers are ...

7. The climate is ...

8. The flora of Ukraine is ...

9. The fauna (animal life) is ...

10. The population of Ukraine is ...