понеділок 2 13.04
Українська мова, 13.04.20р.
Тема. Паралельні закінчення іменників місцевого відмінка множини (кістьми – костями, крильми – крилами, чобітьми – чоботями тощо).
Теоретичний матеріал:
Місцевий відмінок множини
У цьому відмінку іменники всіх відмін мають закінчення -ах (-ях) незалежно від прийменника, з яким вони вживаються.
У місцевому відмінку множини іменники першої відміни (І в.) мають закінчення -ах для твердої та мішаної груп і -ях — для м’якої групи:
у мріях, на машинах, при сусідах, у доповідях, на вікнах, по вікнах, на полях, по полях, в областях, по областях (порівняйте із закінченнями російської мови: на окнах, по окнам, на полях, по полям, в областях, по областям).
Окремі іменники, що мають тільки форму множини, виступають у місцевому відмінку в двох варіантах: на воротах і на воротях, на штанах і на штанях. Більш уживаними є перші з наведених форм.
Вправи на закріплення:
1. Від поданих іменників утворіть форму місцеврого відмінка множини. Виділіть закінчення.
Капці, вінця, двері, діти, люди, сани, штани, ворота, гроші, дріжджі, гордощі, сходи, радощі, меблі.
Наприклад: капці – (На кому? На чому?) НА КАПЦЯХ
2. Від поданих іменників утворіть форму місцевого відмінка множини. Виділіть закінчення.
Баби, губи, легені, статті, мрії, долоні, війни, поверхні, назви, надії, сім'ї, дороги.
Наприклад: баби – (На кому? На чому?) НА БАБАХ
Домашнє завдання:
Від поданих іменників утворити форму М.в. множини. Виділіть закінчення.
Книжки, машини; кручі, межі; статті, сім’ї.
Українська література, 13.04.20р.
Тема. Символічність образів Мавки і дядька Лева – уособлення духовності і краси. Мати Лукаша й Килина – антиподи головній героїні Мавці.
Теоретичний матеріал:
Антипод — Про людину, що своїми поглядами, рисами характеру або ж соціальним становищем цілком протилежна іншій людині.
Образ Мавки:
Через образ Мавки письменниця розкриває мрію про красиву, щиру, обдаровану, волелюбну людину, утверджує думку, що людина – творець краси.
В Мавці гармонійно злилися духовне багатство і зовнішня краса. Великі очі, що грають різними кольорами, розкривають її швидке і глибоке сприйняття дійсності, вразливу і добру душу. Довгі коси і зоряний вінок на голові, любов до квітів свідчать про неабиякий естетичний смак, нестримний потяг до прекрасного. Мавка – це символ кохання і вічно молодої весни. Все прекрасне в неї асоціюється з чудовою музикою весни, яку почула від Лукаша. Глибоке і самовіддане кохання до Лукаша – найкращий цвіт її душі. Мавка – це маленька часточка природи, яка вимагає до себе дбайливого ставлення. Леся Українка наділила Мавку співучою, подібною до дзюрчання струмка, мовою, дала їй прекрасну вроду. Вона розуміє мову дерев, квітів.
Образ Мавки є символом ідеальної, гармонійної людини, яка узгоджує свої потреби із законами природи, пізнає світ через своє «я», живе любов’ю до людини і здатна на самопожертву в ім’я людини, вона має «в серці те, що не вмирає». Отже, Мавка є втіленням всього доброго, гарного, світлого, є втіленням вимріяного щастя.
Образ дядька Лева:
Цей образ з реального волинського селянина Лева Скулинського з с. Немічного. Дядька Лева поважають всі, прислухаються до його порад. Він багато знає і має великий життєвий досвід. Він людина честі, йому вірять як реальні, так і казкові образи. Таку повагу він заслужив тим, що був людиною слова, порядною і мудрою.
Дядько Лев "дуже добрий з виду", у нього "довге волосся білими хвилями спускається на плечі з-під сивої шапки-рогатки", на ньому світлий, ясно-сивого кольору полотняний одяг, що свідчить і про високий естетичний смак тих, хто цей одяг робив, і про високий естетичний смак тих, хто його носить. Змальований світлими фарбами зовнішність дядька Лева гармоніює з душевною його красою та з ніжною красою лісового куточка.
В образі дядька Лева Леся Українка втілила мудру, із знанням законів природи людину, яка уміла використовувати дари природи, бо жила й діяла у злагоді з її законами. Дядько Лев — це духовно багата особистість, образ, що символізує велич і красу нашого народу.
Образи матері Лукаша й Килини:
Зображено їх духовне обмеження, дисгармонію з природою.
Мати Лукашева - рідна сестра Лева. Вона, вдова, бажаючи своєму синові щастя, стала рабинею загальноприйнятої, породженої суспільством думки про власність як про єдине щастя.
Ця ж біда спіткала й Килину. Залишившись вдовою з вдома дітьми, вона піклувалась перш за все про те, як їх нагадувати, одягнути, як утвердити для них "авторитет" серед людей. І в погоні хоч за якими-небудь матеріальними статками, за найнеобхіднішим для існування своїх дітей вона також загубила свої духовні скарби, а може. навіть не змогла їх і придбати за тієї безперервної турботою про хліб насущний.
Найстрашніше, що багато таких нещасних, які поневолені дріб'язковими турботами, не почуваються їхніми рабами, хоч вони є ними. І для того, щоб раби збагнули своє становище й відчули, наскільки воля прекрасна порівняно з рабством, Леся Українка "посилає" до людей Мавку.
Риси характеру Мавки та Килини:
Мавка Килина
1.Міфічна істота 1. Молода вдовиця
2.Романтична 2. Заздрісна
3.Волелюбна 3. Хазяйновита
4.Гармонійна 4. Хитра й підступна
5.Щира 5. Жадібна
6.Вірна 6. Бідність духовного світу
7.Добра та чемна 7. Прагнення до збагачення.
8.Благородна натура 8. Дріб’язкова та нещира
Домашнє завдання:
Продовжувати читати драму-феєрію, характеризувати головних героїв.