Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

Понеділок

13– А, українська мова                                          Дата 18.05. 2020

Тема. Переказ тексту на професійну тему із творчим завданням

 

Основний зміст уроку

 Читання тексту

ПОЕЗІЯ  і ПРОЗА ПРОФЕСІЙ

Редакція журналу щодня одержує чимало листів. Ці листи щирі й відверті. Відчувається, що їх авторам хочеться висповідатися, спитати поради. Адже розповісти про себе все, навіть найінтимніше, найзавітніше незнайомій людині легше, ніж найближчому другові.

Ці два листи прийшли одночасно. Обидва від дівчат-ровесниць. Одна дівчина, закінчивши школу, пішла працювати до канцелярії, її пригнічує одноманітність хай і нескладної, але такої буденної праці. Вона заздрить тим, хто завжди в дорозі, хто ночує в наметах, бачить над собою не стелю, а зоряне небо.

Інша дівчина стала геодезистом. Тижні, а то й місяці вона проводить у полі, тому так сумує за гамірливим містом, так заздрить своїм ровесницям, які можуть хоч щовечора відвідувати якщо не музеї й театри, то принаймні дискотеки. Професію свою вона ненавидить. «Мені здається, я сіла не в свій потяг. Треба б пересісти, але як же непросто це тепер зробити»,— пише вона.

Справді, тепер це непросто. Як і непросто, врешті, вибрати той самий «свій» потяг вчасно і правильно. 

Які неправдиві,— просто-таки бутафорські уявлення має наша молодь про різні професії! Лікар — це для неї обличчя у марлевій пов'язці, яскрава лампа над хірургічним столом. Родичі очікують біля дверей операційної, уже з квітами, бо наперед переконані, що операція пройде блискуче. Сталевар — це для молодих твердий погляд, рішучий вираз мужнього обличчя, яскраве полум'я мартену... Геолог — це рюкзак, едельвейси, водоспади, ризиковані, проте завжди вдалі переправи через бурхливі гірські річки, гітара біля мальовничого багаття...

Як же легко зобразити зовнішні атрибути професій! І як нелегко розкрити істинну суть фаху! Тут уже треба збагнути прозу щоденної копіткої праці людей, бо ж без прози не існує поезії.

Життя геолога — це місяці, якщо не роки обробки зібраних матеріалів. Це бездоріжжя, побутова невлаштованість, часто бездомність і безсімейність. Крім краси гірських ущелин та екзотики дрімучих хащів, це люті комарі й набридлива мушва, це безкінечна втома.

Життя лікаря-хірурга — це безперервне фізичне й душевне напруження, це гоєння людських ран і виразок. Це будні прийому стражденних і, буває, роздратованих хворих, це виснажливі нічні чергування. Нерідко — це й найтяжчий моральний обов'язок сказати рідним, що врятувати хворого попри всі зусилля не вдалося...

Життя вчителя — це не лише оберемки квітів у день екзаменів. Це стопи зошитів, які доводиться перевіряти до глибокої ночі, це шум у класі, штовханина на перервах, це сорок учнів із різними, такими непростими характерами... І то в кожному класі по сорок, а скільки усього? А протягом життя?

Тож придивляйтеся до людей, до їхньої праці, до прози й поезії професій, які вас зацікавили! Щоб не довелося потім пересідати в інший потяг                                             (Із журналу;  410 слів).

Бесіда над змістом прочитаного

  • Визначте основну думку, тип і стиль мовлення прослуханого тексту?

  • Через що може з'явитися незадоволення обраною професію?

  • Чому непросто обрати «свій потяг»?

  • Чому в молоді часто викривлені уявлення про різні професії?

  • Які професії згадуються в тексті? Що відомо про зовнішні атрибути і суть кожної з них?

  • Як ви розумієте вислови: «Фахівці, як і професії, бувають різні», «Без прози не існує поезії»?

Складання плану

І. Роздуми над листами до редакції.

ІІ. Як сісти у «свій» потяг?

    2.1. Бутафорські уявлення молоді про різні професії.

    2.2. В чому суть щоденної копіткої праці людей?

ІІІ. Вдивлятись у суть фаху.

    3.1. Життя геолога.

    3.2. Фізичне й душевне напруження лікаря-хірурга.

    3.3. Невтомна праця вчителів.

ІУ. Запорука правильного вибору.

 

Мовний аналіз тексту

  • Геодезія — наука про зображення земної поверхні на планах і картах, про методи вимірювання на місцевості.

  • Геологія — наука про речовинний склад землі, утворення й розміщення корисних копалин.

  • Бутафорський (перен. показний, несправжній).

  • Атрибут (постійна ознака чогось).

  • Екзотичний (тут: незвичний, химерний, дивовижний).

 

Домашнє завдання

Написати твір "Вибір професії – вибір долі!"

 

(Виконане завдання надсилати на  ел. пошту   Ivannashengera@gmail.com  )