Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

понеділок 2 30.03

Українська мова, 30.03.20р

Тема: РЗМ. Усне переказування тексту наукового чи публіцистичного стилю, що містить незмінювані іменники.

Твір Миколки

    Зоопарк. Яке це диво! Я так давно мріяв про зустріч із різними звірятками. Нарешті моя мрія здійснилась.

    У неділю ми з татом поїхали до зоопарку. Спочатку автобус мчав нас шосем, а потім ми їхали метром. І ось довгождана зустріч. Перш за все ми побачили велике шимпанзе. Воно, здавалось, байдуже дивилось на нас, а коли я пригостив його смачним ескімом, то зразу зраділо і кумедно бігало по вольєру. Чубата какаду вражала своїми строкатими барвами. А якою чудовою була маленька колібра. Потім нашу увагу привернула незграбна кенгуру. Зачарований я був і рожевим фламінгом.

   Стомлені, але щасливі ми повернулись додому, розповідали мамі про цікавих звірів, а вона пригощала нас смачною какавою.

 -Діти сміялись разом з Марією Іванівною, а Миколка нічого не розумів: він же так старався.

Домашнє завдання:

Знайти незмінні іменники та визначити їх рід. Переказувати твір.

 

 

Українська література, 30.03.20р

Тема: «Contra spem spero як світоглядна декларація сильної, вольової особистості. Символічність, романтичні образи, образотворчий прийом контрасту.

Підготовка до виразного читання вірша „contra spem spero!”

Поезія „Contra spem spero!”, назва якої в перекладі з латині означає „без надії сподіваюсь”, написана 19-річною Лесею Українкою. У цей період перед нею постав вибір: чи бути скореною важкою недугою (і не тільки фізично), чи перемогти. Леся не піддалася, вона поставила перед собою мету — і перемогла. Наперекір зловісним „осіннім хмарам” вона відчула жагучу потребу жити повноцінним життям, про що написала в листі до брата: „любий Миша! Я воскресла! От і знов беруся здіймати „сізіфовий камінь” догори!..”.

Поезія „Contra spem spero!” — не тільки творче, але й життєве кредо поетеси. Ця велика і мужня жінка понад усе цінувала незламність сили людського духу, вміння людини подолати себе й обставини, які виникають на життєвому шляху, і сама подавала такий приклад — вела тривалу й виснажливу боротьбу з хворобою. З самого дитинства вона була упевнена в тому, що „сором хилитися, долі коритися!” Хоч доля поетеси приготувала для неї чимало випробувань (тяжка хвороба, передчасна смерть коханого), вона була мужньою, завжди знаходила в собі сили протистояти тим випробуванням.

Леся змалку знала собі ціну, ненавиділа почуття жалості й ні від кого не приймала співчуття. Вона не дозволяла опускатися „безсилим рукам”, прагнула праці без відпочинку, знаючи, що „людині боротьба і праця милі”,— а творчість, велика наполеглива праця митця допомагали їй у цьому.

На крилах пісень (збірка)

Contra spem spero!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гетьте, думи, ви, хмари осінні!

То ж тепера весна золота!

Чи то так у жалю, в голосінні

Проминуть молодії літа?

Ні, я хочу крізь сльози сміятись,

Серед лиха співати пісні,

Без надії таки сподіватись,

Жити хочу! Геть думи сумні!

Я на вбогім сумнім перелозі

Буду сіять барвисті квітки,

Буду сіять квітки на морозі,

Буду лить на них сльози гіркі.

І від сліз тих гарячих розтане

Та кора льодовая, міцна,

Може, квіти зійдуть – і настане

Ще й для мене весела весна.

Я на гору круту крем’яную

Буду камінь важкий підіймать

І, несучи вагу ту страшную,

Буду пісню веселу співать.

В довгу, темную нічку невидну

Не стулю ні на хвильку очей,

Все шукатиму зірку провідну,

Ясну владарку темних ночей.

Так! я буду крізь сльози сміятись,

Серед лиха співати пісні,

Без надії таки сподіватись,

Буду жити! Геть думи сумні!

[2 травня 1890 p.]

Ідейно-тематичний зміст поезії„Contra spem spero

Тема: поетеса проганяє жалі й голосіння, які ввірвалися в молоде життя.

Ідея: вболівання за долю рідного народу, заперечення пасивного співчуття його стражданням.

Жанр: поезія громадянської лірики.

Лірична героїня: активна, вольова, цілеспрямована, рішуча, прагне діяти, відповідальна перед народом, свій обов'язок вбачає у боротьбі, свідома у виборі життєвої долі.

Цей „безнадійно-надійний” вірш вона будує на контрастних образах: з одного боку, відчуття гнітючості та зневіри, з другого — оптимістичний настрій, сподівання. Зневіру передано за допомогою образів суму: „думи, ви хмари осінні”, „у жалю, в голосінні”, „сльози гіркі”, „серед лиха”, „без надії”, „думи сумні”, „на вбогім сумнім перелозі”. Протилежними до цього ряду виступають оптимістичні, радісні образи: „весна золота”, „мелодії літа”, „сміятись”, „співати пісні”, „жити хочу!”, „барвисті квітки”. Поєднання цих контрастних ліній формує образну систему твору, в якій голос поетеси звучить виразно й піднесено.

Символіка у поезії „Contra spem spero

□ Нічка невидна — символ похмурого життя

□ Зірка провідна — надія, світло, сподівання

□ Весна золота — передчуття оновлення, прогресу

□ Квітки на морозі — життя наперекір смерті

□ Весела пісня — поетичне слово, пронизане оптимізмом

Бесіда за змістом поезії:

1. Визначте провідну думку поезії. (Уболівання за долю рідного народу, місце особистості в суспільному житті, заперечення пасивного співчуття стражданням народу).

2. Як поетеса розуміє своє місце в суспільстві? (Активна життєва позиція: „Я на вбогім сумнім перелозі Буду сіять барвисті квітки, Буду сіять квітки на морозі...” „В довгу, темную нічку невидну Не стулю ні на хвильку очей, Все шукатиму зірку провідну, Ясну владарку темних ночей”).

3. Які рядки із цього вірша, на вашу думку, під час декламації слід прочитати найбільш емоційно? (Гетьте, думи, ви, хмари осінні! І То ж тепера весна золота! / Чи то так у жалю, в голосінні / Проминуть молодії літа? /.../ Так! я буду крізь сльози сміятись, / Серед лиха співати пісні, / Без надії таки сподіватись, / Буду жити! Геть думи сумні!).

4. Як використовується контраст у поезії. Наведіть приклад. („...я хочу крізь сльози сміятись, Серед лиха співати пісні, Без надії таки сподіватись”; „несучи вагу ту страшную, Буду пісню веселу співать”; „Буду сіять квітки на морозі...”).

5. Які романтичні образи створено авторкою? (Лірична героїня — самотня, трагічна, вольова, незламна. Вона протистоїть імперії, але ця непересічна особистість, яка веде відчайдушну внутрішню боротьбу зі своєю недугою і зовнішню — із самодержавством своїм словом,— незламний борець).

6. Доведіть символічність твору. (Символічними є образи, поєднані в пари за принципом контрасту: осені і весни, сумного перелогу і барвистих квіток, льодової кори і гарячих сліз, важкого каменя і веселої пісні, темної ночі і провідної зірки. У поезії імперію, яка запроваджувала політику утисків, заборон і рабської покори, символічно названо „довгою темною нічкою невидною”. На „вбогім сумнім перелозі” „барвисті квітки” символізують волелюбні визвольні ідеї. Символічним образам, які уособлюють самодержавство („льодова кора”, „крута, крем'яна гора”, „темна ніч”), протиставлені ті, що символізують визволення („барвисті квіти”, „весела весна”, „зірка провідна” (прийом контрасту).

7. Дайте характеристику ліричної героїні вірша. (Сильна, незламна, вольова особистість, яка сповнена мрій і сподівань на краще, готова битися до перемоги).

8. Знайдіть рядки, які можна вживати як афоризми. (Як афоризми звучать усі протиставлення: „Гетьте, думи, ви, хмари осінні! То ж тепера весна золота!”).

9. Які ще художні засоби використано в поезії і з якою метою? (Епітети: „хмари осінні”, „весна золота”. Вони підкреслюють оптимізм героїні. Анафора „Буду сіять” надає героїні відчуття впевненості у своїх діях. Градація — наростання настрою непохитності прийнятого рішення: „хочу крізь сльози сміятись”, „Я на гору круту крем'яную Буду камінь важкий підіймать”, „Буду пісню веселу співать”, „я буду крізь сльози сміятись”, „Буду жити! Геть думи сумні!”).

10. Знайдіть алюзію в поезії. („Я на гору круту крем'яную / Буду камінь важкий підіймать” — ці рядки нагадують міф про Сізіфа, який такий же важкий камінь намагався закотити на гору).

11. Визначте віршовий розмір, спосіб римування та риму. (Анапест, перехресне римування, чоловіча рима).

12. Чи збігається життєва позиція ліричної героїні вірша зі ставленням самої авторки до життя? (Поезія „Contra spem spero” є своєрідною програмою дій, це гімн життю й боротьбі. Повставши проти духовної деградації, яку нав'язувала поетесі її фізична недуга, вона виграла свою „весну золоту”).

13. Які життєві обставини спричинили написання твору?

 

Домашнє завдання:

Виразно читати поезію, знати аналіз вірша та історію його написання.