Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

понеділок 27.04

Хімія 9а клас 27.04.

Лабораторні досліди №8-10

  • Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються випаданням осаду. 

  • Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються  виділенням газу. 

  • Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються утворенням води. 

 

Лабораторний дослід №8 Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються випаданням осаду.

Мета: дослідним шляхом  вивчити  як  відбуваються  реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються випаданням осаду.

Обладнання: штатив  для  пробірок,  пробірки.

Реактиви: розчини  кальцій  нітрату____________, кальцій  хлориду________________________, натрій  карбонату___________.

Хід роботи

Перегляньте  відеодослід  за  посиланням: http://interactive.ranok.com.ua/theme/contentview/serednya-ta-starsha-shkola/hmya-9-klas/14102-laboratorn-dosldi/laboratorniyi-dosld-4-reakts-obmny-mzh-elektroltami-y-vodnih-rozchinah-shco-syprovodzhyyutsya-vipadannyam-osady

Заповніть  таблицю:

Що  робили?

Що спостерігали?

Рівняння  реакції: молекулярне,  повне  йонне,  скорочене  йонне.

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок:______________________________________________________________________________

 

Лабораторний дослід №9 Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються  виділенням газу.

Мета: дослідним шляхом  вивчити  як  відбуваються  реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються виділенням газу.

Обладнання: штатив  для  пробірок,  пробірки,  шпатель.

Реактиви: розчини  натрій  карбонату___________,  кальцій карбонату___________,  концентрованої  хлоридної  кислоти_____________.

Хід роботи

Заповніть  таблицю:

Що  робили?

Що спостерігали?

Рівняння  реакції: молекулярне,  повне  йонне,  скорочене  йонне.

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок:______________________________________________________________________________

 

Лабораторний дослід №10 Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються  утворенням води. 

Мета: дослідним шляхом  вивчити  як  відбуваються  реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються утворенням води.

Обладнання: штатив  для  пробірок,  пробірки,  піпетки

Реактиви: розчини  натрій  гідрооксиду ___________,  концентрованої  хлоридної  кислоти__________,  індикатор  фенолфталеїн.

Хід роботи

Що  робили?

Що спостерігали?

Рівняння  реакції: молекулярне,  повне  йонне,  скорочене  йонне.

 

 

 

 

 

 

 

Висновок:______________________________________________________________________________

 

Тема: Народні промисли  і ремесела.

Коли  говорять про українське декоративно- ужиткове мистецтво, передусім згадують витвори народних майстрів — соковиту майоліку гончарних виробів, яскраві килими з рослинним та геометричним орнаментом, барвисту вишивку, витончене різьблення по дереву. Прагнення народу до творчості здавна проявлялося в оздобленні вбрання, домашнього начиння, хатніх речей тощо. Протягом століть у кожному районі України виробилися особливі художньо-технічні прийоми виготовлення й декорування речей. І нині в нашій державі існують багато регіональних центрів народних промислів.
 Декоративний родино. Петриківка — старовинне українське село на Дніпропетровщині. Від нього й походить назва унікальної школи орнаментального мистецтва. Петриківці здавна відомі як неперевершені майстри настінного малювання, оздоблення розписом меблів сільського житла й дерев’яного начиння. У багатьох музеях України зберігаються чудові зразки розмальованих скринь, столів, мисників, тарілок тощо. Упізнати петри- ківський розпис нескладно: на чорному (рідше білому) тлі пломеніють яскраво-червоні рослинні орнаменти: грона ягід і плодів, квіти, колосся злаків, зображення птахів.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=65&v=AkE8DJk9YXA&feature=emb_logo 

В розмаїтті декоративного мистецтва художнє вишивання посідає одне з провідних місць. Це — найулюбленіший і най розповсюджений вид народної творчості. Кожному району України притаманні свої особливості у виборі кольорової гами та форми візерунків. На Полтавщині найбільшими центрами народного вишивання є селища Решетилівка та Опішня. Для полтавських вишивок є характерними рослинні мотиви та геометризовані орнаменти, виконані в ніжних блакитних, сірих та зеленуватих тонах, але особливо славиться Полтавщина вишивками «білим по білому».

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=nEyoNhAs0aQ&feature=emb_logo 

Ткацтво та килимарство.
 
 Традиційно в Україні ткацтво застосовувалось при виготовленні рушників, скатертин, налавників та елементів одягу (поясів, крайок, плахт тощо). Відомими центрами художнього ткацтва в Україні є міста Кролевець (Сумщина), Дегтярі (Чернігівщина), Богуслав та Переяслав-Хмельницький (Київщина). Кожен із них має свої характерні особливості. Наприклад, давній центр художнього ткацтва Дегтярі прославив Україну знаменитими плахтами. Полотнище плахтової тканини має суцільний клітчастий орнамент, що складається з геометричних елементів, які чітко окреслені й заповнені мотивами «зірочок», «сливок», «рачків», «гречки» тощо. А майстрині Богуслава здавна були відомі виготовленням рушників, хусток та декоративних тканин. Традиційні кольори ткацтва цієї місцевості — насичений ясно-червоний, сірий, чорний та синій, а орнаменти зазвичай утворені з вузьких та широких смуг.
 Килимарство здавна поширене в Україні. У кожному регіоні килимові вироби були обов’язковою окрасою домівки: налавники, скорці, доріжки, верети тощо. Решитилівка — відомий центр народного килимарства. Надзвичайно різноманітні за композицією, елементами декору та колоритом, решетилівські килими набули світової слави. їхні візерунки складаються з ритмічно повторюваних на світлому тлі стилізованих рослинних мотивів та контрастної кайми, подібної до гірлянди квітів.
 До найвідоміших центрів українського килимарства також належать міста Хотин (Чернівецька область), Коломия (Івано-Франківщина), Глиняни (Львівщина).
 Різьблення по дереву. Серед великого розмаїття виробів народних промислів значне місце посідають вироби з дерева. Центром цього виду народного мистецтва є Прикарпаття. Гуцульщина
 славиться цілими династіями різьбярів, бондарів, які з покоління в покоління передають свою майстерність. Серед виробів народних митців — декоративні тарелі, скрині, свічники, топірці, барильця. Матеріалом для виробів є деревина явору, бука, вільхи, горіха, тиса, груші. Для гуцульського орнаменту, що вкриває майже всю поверхню предмета, характерна велика різноманітність геометричних мотивів та їх комбінацій. Це кола, півкола, трикутники та інші елементи, що в народі дістали назви: «пшенички», «колосочки»,, «кільчасте письмо», «слізки», «ружі», «кривульки».
 Україна — край надзвичайно талановитих Виріб гуцульських майстрів, у витворах яких зберігаються й передаються майстрами з покоління в покоління найкращі традиції  та самобутність українського народного мистецтва.

https://www.youtube.com/watch?v=G0fQuoHZbi8&feature=emb_logo 

Дослідіть традиції народного декоративно-ужиткового мистецтва свого рідного краю.
 Підготуйте повідомлення «Імена відомих різьбярів Гуцульщини», «Іван Гончар — видатний дослідник української культурної спадщини». Організуйте візуальну подорож «Розписи петриківських майстрів», «Майстри косівської кераміки», «Традиційні українські вишивки».
 «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь» (Тарас Шевченко).
 «Щоб збагнути щось нове, необхідно повернутися до витоків» (Поль Гоген).
 «Краса — змагання за досконалістю» (Леся Українка).

 

9 - а , українська мова                      Дата 27.04.2020

Тема.  Речення двоскладні й односкладні, прості й складні. Тренувальні вправи

 

Основний зміст уроку

Підмет і присудок становлять граматичну основу двоскладного речення. Двоскладні речення найбільш поширені в мові.

 

Вправа 1. Пригадайте, який член речення називається підметом, а який — присудком. Прочитайте й укажіть усно підмет і присудок.

 

1. Розколовся світ на свободу й гніт. 2. І в наше віконце заглянуло сонце. 3. В радянській оселі всі люди веселі. 4. Всякий труд почесний. 5. Сильна воля гори перевертає. 6. Від­важного куля минає.

 

Підмет означає предмет, про який що-небудь говориться в речен­ні. Підмет відповідає на питання хто? або що? Наприклад: 1. Пісні розбудили солов'їв. 2. Маленьку хату оступили кругом ясени. (Вас.)

 

Від підмета залежить присудок. Присудок, характеризуючи підмет, відповідає на питання що робить підмет? (Сонце сяє. Колгоспники збирають урожай), що з ним робиться? (Розум міцніє. Листя жовкне), який він є? (Народ безсмертний. Учень старанний), хто він чи що він є? (Микола Лисенко— композитор. М. М. Коцюбинський — письменник. Марс — планета).

 

Вправа 2. Виділіть підмети і присудки. У дужках поставте питання до кожного підмета і присудка.

 

  1. Ранком зимова діброва мовчала. (Леся Укр.) 2. В лісі гуляє віхола. Сердитий вітер грається з снігом. (Збан.) 3. Вітер виє. Грім гуркоче. Синім полум'ям палають зграї хмар над виром моря. (Максим Горький.) 4. В піні гніву стогнуть хвилі з вітром в спорі (Максим Горький.) 5. Світла ніч стояла над горами. (Гончар.) 6. Сонячний  промінь пробивався крізь гущавину віт. (Тют.) 7. До­стигають вишні. Медом пахнуть вранішні вітри. (Тют.)

Вправа 3. Встановити відповідності

 

1) Безособове речення;

  1. Учітесь, читайте, і чужому научайтесь, і свого не цурайтесь.

 

2) Означено-особове речення; 

  1. Весною та влітку в селах прокидаються рано.

 

3) Узагальнено-особове речення; 

  1. Чутно плескіт у ставочку.

 

 

4) Називне речення; 

  1. Ой, який чудовий Дніпро-Славута

 

5)Неозначено-особове речення; 

  1. Десять раз подумай, а раз скажи.

 

6) Речення двоскладне

  1. Оксана пішла до криниці по воду, а Оленка – збирати огірки на городі.

 

 

Домашнє завдання. 

 

Завдання. Прочитайте, випишіть неповні речення і охарактеризуйте їх за схемою: а) односкладне чи двоскладне неповне; б) який член речення опущений чи домислюється; в) тип неповного речення.

 

1. Море, і чайки, і ми — все навкруги раділо: море — тому, що над хвилями зникла імла; чайка — тому, що іскрилося сонце на крилах; ми — бо дорога на грань Кара-Дагу звела. (М. Нагнибіда)

2. Полум'яний красень місяць схилився у вікно. (П. Ксенко)

3. Шелест лісу.

4. Сніжинки, сніжинки надворі, а в серці моєму весна. (В. Сосюра)

5. Я з Яковом прямували на північ, а наші друзі — на схід. (Ю. Збанацький)

 

 

(Питання та виконані завдання надсилати на ел.адресу galjysik@inbox.ru)