Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

понеділок2 27.04

Українська мова, 27.04.20р.

Тема. Аналіз контрольної роботи. Узагальнення й систематизація вивченого про частини мови.

 

Матеріал для вивчення та повторення:

1. Питання для повторення (пригадаймо):

  • Що вивчає морфологія? Чому розділ має таку назву?

  • Назвіть частини мови. Скільки їх? На які групи вони поділяються?

  • Як можна довести, що частини мови мають багато спільних ознак?

  • Як розрізнити однакові слова, що належать до різних частин мови?

2. Незакінчені речення:

  •  В українській мові є ...

  •  Частини мови поділяються на...

  •  Існує поділ частин мови за такими ознаками...

  •  Самостійні частини мови — це...

  •  Службові частини мови — це...

  •  Незмінні частини мови — це

3. Опрацюйте та пригадайте:

  1. Лінгвістична казка. Про які ознаки частин мови йдеться в тексті?

КАЗКА ПРО КРАЇНУ МОРФОЛОГІЮ

За синіми морями, за темними лісами, за високими горами пролягли межі країни Морфології, у якій правила королева. Країна була невеличка за розмірами — усього 10 князівств: Іменник, Прикметник, Займенник, Числівник, Дієслово, Прислівник, Сполучник, Прийменник, Частка, Вигук. Але багата була Морфологія.

Кожне князівство займалося своїми справами. Іменник об’єднав усі живі і неживі предмети і називав їх. Прикметник вказував на їх ознаки. Числівник міг швидко і чітко порахувати все населення країни. Дієслова захоплювали всіх своєю працьовитістю, енергійно і з готовністю завжди виконували будь-яку справу. А якщо хтось втомлювався, Займенник його замінював. Через те, що він був дуже тактовний, то не називав тих, кому була потрібна допомога. Прислівник же завжди контролював, хто як працює: гарно чи погано, хто вийшов працювати ввечері, а хто вранці.

Проте мешканці князівств Сполучник, Прийменник, Частка, Вигук були ледарями, працювати самі не хотіли, ніякої дії не виконували.

Королева країни Морфології розсердилася — вона не любила ледарів — і зробила їх слугами, примусила допомагати жителям усіх інших князівств.

4. Відгадайте, про яку частину мови розповідається.

Вона знана серед слів службових,

А що нам знайома — й поготів;

Надає відтінків додаткових

Значенню окремих слів,

А також словосполучень,

Цілих речень.

***

Частина мови це службова,

Вона  контактності зразок,

Бо нею може здійснить мова

Між членів речення звязок.

А ще єднає, окрім того,

Частини речення складного.

***

У королівському палаці

У тяжкій щоденній праці

Дивні мешканці живуть.

Їх Сполучниками звуть.

Слова й речення єднають,

Майже не відпочивають.

Ось наймення цих служак:

А, АЛЕ, АБО, ОДНАК,

ЩО, ТОМУ ЩО, І, ПРОТЕ,

ЧИ, ОСКІЛЬКИ, БО, ЗАТЕ,

ЯК, НЕМОВ, НЕХАЙ,НЕНАЧЕ,

БУЦІМ, ТА, КОЛИ, ОДНАЧЕ.

 

Домашнє завдання:

 

Спишіть уривок, розкриваючи дужки та вставляючи пропущені букви. Підкресліть дієслова. Як ви розумієте слова А. Малишка?

 

(Не) живе л..дачийде кипит.. робота, (не) куєт..ся слово — там, де твань болота, (не) ростуть з граніту — пагінці б..гаті, (не) вживет..ся зрада — там, де правда в хаті, (не) снуєт..ся тиша — в серці молодому, (не) спадают.. сл..зи — з в..сняного грому, (не) бажає мати зла своїй дитині, (не) всихає річка, де трава в долині.