Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

п'ятниця 03.04

7 – клас.

 

   Музична драматургія.  Тема уроку

 

Cлухання. М.Глинка. Увертюра до опери «Руслан і Людмила».

 

 

 

 

 

 

II. Актуалізація знань.

Чудова музика Миколи Глінки – перша блискуча сторінка російської музичної класики. Композиторська майстерність, тонкий артистизм, глибоке проникнення у неосяжний світ народного мистецтва – все це було спрямоване на створення справді народної реалістичної музики. Вся російська музична класика корінням своїм походить від творчості Глінки – батька російського музичного мистецт.

 

 

III. Зустріч із Михайлом Глінкою і його оперою «Руслан і Людмила» (7хв).

Учень 1

Народився М Глінка в селі Новоспаське Смоленської губернії в 1804 році. Дитинство провів серед сільської природи, де він пізнав і полюбив народну пісню. Батьки М.Глінки побачили здібності хлопчика до музики і вже в ранньому дитинстві почали вчити його гри на фортепіано. В 1817 році тринадцятирічного Миколу віддали на навчання до Петербургзького Благородного пансіонату. В ці роки він серйозно займався музикою, брав уроки фортепіанної гри та проблемно вивчав теорію музики.

У 1830 році М.Глінка їде до Італії, де слухає та вивчає італійську оперу, знайомиться з відомими музикантами і співаками, виступає в концертах і здобуває славу талановитого піаніста .Саме тут, за кордоном, у нього народжується думка про необхідність створення національної опери.

 

IV. Слухання увертюри до опери «Руслан і Людмила» М. Глінки

https://www.youtube.com/watch?v=9MpvLD86-E8 .

Увертюра – це „симфонічний конспект” усієї опери. В ній можна почути теми багатьох діючих осіб, які потім розкриваються в самій опері. Зазначимо, що увертюра написана в сонатній формі, яку можна порівняти з розвитком подій у драматичній пєсі.

Сонатна форма має такі складові

  1. Експозиція – знайомство з головними темами.

  2. Розробка – розвиток тем за допомогою зіставлення.

  3. Реприза – фінал, підсумок, висновок, звучання головних тем.

  4. Кода – додатковий, заключний розділ музичного твору, його закінчення.

Драматична пєса вибудовується в такій послідовності

  1. Завязка – знайомство з головними діючими особами.

  2. Кульмінація – дія загострюється, конфлікт сягає своєї вершини.

  3. Розв’язка – підсумок усієї дії, кінець.

„Летить на всіх парусах”, - з гордістю говорив композитор про увертюру.

Слухачі відразу відчувають, що після важких випробувань сміливий Руслан переможе зло Чорномора й визволить свою наречену Людмилу.

В увертюрі втілюється ідея всієї опери – добро перемагає зло, богатирська сила торжествує над підступністю.

. 

 

Елементи музичної

мови

Палітра емоцій та почуттів

1

Мелодія

Схвильована,неспокійна, стримана, примхлива, печальна, світла, лірична, плавна, наспівна, радісна, урочиста, маршова, героїчна, святкова.

2

Ритм

Рівномірний, чіткий, збуджений, легкий, стриманий, нерішучий, несміливий, твердий.

3

Гармонія

Різка, напружена, сумна, мелозвучна, яскрава, радісна, піднесена, прозора.

 

Виражальні засоби

Палітра емоцій та почуттів

4

Темп

Повільний, спокійний, стриманий, жвавий, маршовий, рухливий, танцювальний.

5

Тембр

Похмурий, холодний, різкий, світлий, казковий, святковий, фантастичний, насичений.

6

Динаміка

Тиха, невиразна, помірно тиха, помірно голосна, сильна, різка, гучна, затихаюча, одноманітна.

7

Регістр

Низький, похмурий, середній, прозорий, високий, радісний, важкий, енергійний, гострий.

8

Штрихи

Уривчасті, плавні, невиразні, рішучі, активні, легкі, енергійні, невпевнені, важкі.

 

Не дивлячись на новаторство М.Глінки, величезний вклад в історію вітчизняної музики не був по-справжньому оцінений на батьківщині передовою частиною російського суспільства. Цар і його оточення надавали перевагу італійській опері.

М. Глінка тяжко переживав таке ставлення до своєї творчості зі сторони двору, преси, керівництва театрів. Але він твердо усвідомлював, що російсько-національна опера повинна йти своїм шляхом, живлячись своїми народними джерелами. Любив М.Глінка не тільки російську народну пісню, але з великим захопленням черпав сили з народного українського джерела.

Учитель. М. Глінка на Україні.

У 1838 році М.Глінка здійснив велику подорож по Україні і побував у різних містах та селах, де вивчав та слухав українські народні пісні. Композитор двічі відвідав Україну і називав її „обітована земля мого серця”. Тут він познайомився з поетами М. Марковичем,   В.Забілою.

 

На вірші В.Забіли М.Глінка написав романси „Не щебечи соловейку” та „Гуде вітер вельми в полі”,

 

Робота над піснею - романсом М. Глинки „Гуде вітер вельми в полі”

1.Прослухати .  https://www.youtube.com/watch?v=8qxAlfjb638 

 

- Попробуйте проспівати караоке

   https://www.youtube.com/watch?v=R83ua7Gjtic

 

- Які засоби виразності композитор використав для створення образу?

 

Домашнє завдання.

Творча робота. Створити ребус на поняття «Драматургія» 

та переслати за ел. Адресою Адреса пошти 1qaz2wsx3edc4r@ukr.net 

 

 

7 – Б, зарубіжна література                                             Дата 03.04.2020

 

Тема. Особливості композиційної будови твору – «розповідь у розповіді», її художнє значення (поєднання різних точок зору, створення емоційної напруги, таємничої атмосфери та ін.). образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача.  

Основний зміст уроку

 Едгар По був засновником детективної літератури. А чи є у нього послідовники? Так, звичайно. Це, насамперед, відомі автори детективів: А. КонанДойль, Агата Крісті, Жорж Сименон.

Пригадайте!

  Детектив(англ. todetect — розкривати, знаходити) — це один із різновидів пригодницької літератури, в  якому описуються події, пов’язані з  процесом розслідування і   розкриття якогось злочину.

Детектив має свою композицію:

—  зав’язка — інформація про злочин;

—  розвиток дії — процес розслідування;

—  розв’язка — простежуються дії детектива після того, як особа злочинця

встановлена;

—  реконструкція злочину.

Анкета оповідання Е.А. По «Золотий жук»

1. Автор, назва. Е.А. По «Золотий жук»

2. Рік написання. 1843

3. Історія написання. З часів По американська публіка захоплювалася розгадуванням різноманітних загадок-шифровок, що їх у великій кількості друкували журнали. Це надихнуло письменника на задум твору, значною мірою побудованого на розгадуванні піратської криптограми. Рукопис твору не одразу був схвалений до друку й досить довго чекав на оприлюднення. Проте його публікація мала шалений успіх.

Жанр. Логічна новела з детективною інтригою

Герої. Вільям Легран, його вірний слуга Юпітер, оповідач

Дія відбувається в Південній Кароліні на острівці Салівон поблизу атлантичного узбережжя

Елементи сюжету

1. Легран на острові Салівен (експозиція).

2. Розповідь про жука (зав'язка).

3. «Хвороба» Леграна (розвиток дії).

4. Експедиція в гори (кульмінація).

5. Хід думок Леграна (розв'язка).

Композиційний принцип - «розповідь в розповіді».

Такий спосіб побудови твору дозволяє представити різні точки зору на одну подію, створити емоційне напруження, таємничу атмосферу

Точки зору персонажів твору 

Легран Зі шматком пергамента пов’язана якась таємниця, її обов’язково треба розгадати; можливо, вона буде корисною

Оповідач Легран захопився химерною ідеєю, у нього «золота лихоманка»

Джупітер (Юпітер) Хазяїна вкусив золотий жук, і той захворів

Тема: розгадування таємниці захованого скарбу Леграном.

Ідея: утвердження не сили золота, а сили людської думки, багатства уяви та розуму особистості, завдяки яким Легран і знайшов скарби.

Характеристика образів 

Оповідач — розумний, гарний товариш, співчутливий, азартний

Джупітер — вірний та відданий хазяїнові, наївний, не дуже розумний, турботливий, інколи аж занадто.

Вільям Легранінтелектуально розвинена людина, що зазнала в житті злиднів, якій не поталанило, але вона не втратила впевненості в свої сили, сподівається на краще. Легран — людина, котра поважає права інших (визволив Юпітера ще до того, як в Америці скасували рабство), для нього люди іншої раси не менш цінні, ніж білошкірої, до якої належить він. Приязність, гостинність — його ознака. Величезний потяг до знань (хоча б захоплення ентомологією, специфічною наукою, що вивчає комах), вражає обізнаність Леграна й у таких науках, як лінгвістика (знає, до речі, кілька мов), історія, географія, непогано знає хімію та інші природознавчі науки. Розуміється на мистецтві. Кмітливість, спостережливість, логічне мислення, вміння аналізувати факти — ось що допомагає Леграну, спираючись на знання, досягти мети. Як будь-яка людина, Легран має й негативні риси характеру: занадто запальний і занадто потайний, трохи фамільярний. В образі Леграна втілено американську мрію — утвердження особистості в житті за рахунок власних сил, енергії і розумових можливостей.

Секрет успіху Леграна 

Особисті якості цілеспрямованість, спостережливість, кмітливість, допитливість, уважність

Знання з хімії, фольклору, англійської мови, географії, історії

Вміння логічно мислити, фантазувати, розгадувати криптограми

 

Визначення елементів композиції

ЕкспозиціяЛегран на острові Салівен (знайомство з місцем дії, героями).

Зав'язка — розповідь про жука.

Розвиток дії— «хвороба» Леграна, роздуми Леграна, пошуки скарбу.

Кульмінація — експедиція в гори, знахідка скарбу.

Розв'язка — хід думок Леграна, розповідь Леграна про власні спостережен-

ня, міркування, пошуки. 

 

Бесіда на первісне сприйняття оповідання «Золотий жук»

      - Яке враження справило на вас оповідання?

      - Які почуття виникли у вас з початку твору? Як вони змінювалися протягом

читання оповідання? 

-Ваше ставлення до героїв твору? Хто з них вам найбільше сподобався?

     - Чи дотримується Едгар По детективної формули в оповіданні «Золотий 

жук»? Доведіть.

 

Домашнє завдання

  1. Підготувати переказ розповіді Леграна про знахідку, не опускаючи жодної важливої деталі.

  2. Охарактеризувати героїв оповідання (оповідача, Юпітера, Леграна).

  3. Намалювати ілюстрації до оповідання (за бажанням).

 

Логоритміка 9б клас  03.04

Розвиток мовленнєво-слухової та музичної пам’яті. Слухання відтворення  музичних  творів у виконанні А.Кузьменка (Скрябін) .

1. Виконай  розминку https://www.youtube.com/watch?v=bCcxa4hlnY8

2. Дихальні  вправи

https://www.youtube.com/watch?v=67nsp58w284

3. Розспівка https://www.youtube.com/watch?v=ZvOtj3qZVJ8&list=PLBBZp1KFeXMrE8RVfU-CHqoNiKDhg9ZPt&index=3

 4. Брейн Фітнес. https://www.youtube.com/watch?v=BJqvX2vu8fc

5. Слухання музичних  творів у виконанні А.Кузьменка (Скрябіна) (на  вибір  учня). Який  настрій  передає  даний  твір? 

Імпровізуйте  танцювально-ритмічну  композицію  до  даного  твору.