п'ятниця 03.04
03.04.2020р.
Літературне читання
Тема. Всеволод Нестайко «Про комарика Зюзю». Характеристика головного героя. Складання плану.
Про комарика Зюзю
Жив на світi комарик Зюзя. Звичайнісінький собі комарик-дошколярик. Але дуже непосидючий і неслухняний.
Всі комарики-дошколярики в комариному дитсадку слухаються виховательку Комарію Комарівну, не пустують, не бешкетують. А Зюзя слухатись не хоче й тільки дзижчить зухвало:
— Я с-сам вс-се з-знаю! I вз-загалі, дуж-же с-слухняні нічого в ж-житті не дос-сягають. А дос-сягають с-саме нес-слухняні!
Це так його знайомий хуліган Трутень із сусіднього вулика навчив…
Одного разу полетів комариний дитсадок на прогулянку до лісу. Летять гар-ненько парами. Комарія Комарівна попереду. Весь час озирається і научає:
— Будьте, дітки, обережнії. Не розлітайтеся! В лісі стільки всякої небезпеки…
А Зюзя, що летів, як завжди, позаду, без пари, на ті слова — аніякісінької уваги!
— Я с-сам вс-се з-знаю! — І гайнув між кущів.
Та раптом — тиць у щось!. І — приліпився. Хотів одліпитись, але ще більше заплутався. Ой леле! Та це ж павутиння. Його павук Павуло Павулович між кущами напнув — на поживу чатує. Побачив він Зюзю, лапки радісно потер, захихикав:
— Хи-хи-хи! Попався! Дрібнота, правда, але на закуску для апетиту згодиться.
І вже йде, на павутинні погойдуючись, до Зюзі.
— Ой-ой! -закричав Зюзя.-Рятуйте! Але Комарія Комарівна з дитсадком далече-нько одлетіли, не чують. Плаче Зюзя, репетує. А павук Павуло Павулович усе ближче та ближче…Аж тут Комарія Комарівна обернулася:
— Де Зюзя?!
Комарики-дошколярики на всі боки роззираються. Нема неслуха. Зник, як булька на воді. Повернули вони щодуху назад.
А павук уже лапу до Зюзі простягає.
— Ой-ой-ой! — відчайдушне заволав Зюзя.— Пропадаю! Почула Комарія Комарівна. Почули комарики-дошколярики. Почули та вже й побачили.
— Не підлітайте, дітки, близько! Це небезпечної Я сама! — загукала Комарія Комарівна і мерщій до Зюзі. Схопила за крильця, тягне щосили. Та не може його з липкого павутиння вирвати.
А павук наближається й наближається. Радий, задоволений!
— Зараз і вихователькою, і всім дитсадком пообідаю! Хи-хи-хи!
— Хлопчики й дівчатка! — вигукнув тут найслухняніший комарик Макарик.
- Нумо всі гуртом! За лапки берімося швидше!
Взялися всі комарики-дошколярики за лапки, Макарик за виховательку вче-пився. Та я-ак смикнуть! Вирвали Зюзю з павутиння. Павучисько тільки щеле-пами клацнув з досади…
Тепер Зюзя не пустує, не бешкетує, у парі з комариком Макариком літає і міцно його за лапку тримає.
Всеволод Нестайко
-
Чому комарик потрапив у біду?
-
Як ти думаєш, чи були у Зюзі справжні друзі? Доведи.
-
Чи виправив свою поведінку Зюзя?
-
Поділіть текст на завершені частини. Складіть план.
-
Коротенько за планом перекажіть оповідання.
Українська мова
Тема. Текст. Визначення теми тексту за планом.
Повторюємо:
Текст — це кілька речень, які розміщені послідовно й пов’язані між собою за змістом. Текст має тему й основну думку.
Тема тексту — це те, про що, або про кого розповідається в тексті.
Основна думка (ідея) — це те головне, що автор хоче нам сказати.
Заголовок — назва тексту, або його частини. Заголовок має бути чітким і коротким. Він містить тему, або основну думку тексту.
Ви вже знаєте, що за заголовком можна визначити тему тексту, тобто те, про що розповідається у ньому. Тему тексту ми можемо визначити і за запропонованим планом. Тобто прочитавши план, ми здогадуємось про що, або про кого йтиме у ньому мова.
Наприклад:
План
1.Сіре кошеня на дорозі.
2.Злякане кошеня під кущем.
3.Кошеня в обіймах Наталочки.
Не читавши тексту, ви зрозуміли, що мова піде про кошенятко. Отже тему тексту можна визначити і за запропонованим планом.
Завдання:
-
Визначте (усно) тему тексту за планом.
План.
1.Що робило буре ведмежа?
2.Івась з каменюкою в руках.
3.Ведмежа тікає.
-
Розділи текст на речення. Добери заголовок. Запиши у зошит. У реченнях підкресли підмети та присудки.
Настав чудовий теплий ранок подув свіжий вітерець дзюрчав по камінню струмочок в тісних кущах співали солов’ї яскраве сонце піднімалося все вище та вище.