Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

п'ятниця 03.04

03.04.2020р.

Літературне читання

Тема. Всеволод  Нестайко «Про  комарика Зюзю». Характеристика головного      героя. Складання плану.

                                     Про комарика Зюзю

      Жив на світi комарик Зюзя. Звичайнісінький собі комарик-дошколярик. Але дуже непосидючий і неслухняний.
     Всі комарики-дошколярики в комариному дитсадку слухаються виховательку Комарію Комарівну, не пустують, не бешкетують. А Зюзя слухатись не хоче й тільки дзижчить зухвало:
 — Я с-сам вс-се з-знаю! I вз-загалі, дуж-же с-слухняні нічого в ж-житті не дос-сягають. А дос-сягають с-саме нес-слухняні!
   Це так його знайомий хуліган Трутень із сусіднього вулика навчив…
       Одного разу полетів комариний дитсадок на прогулянку до лісу. Летять гар-ненько парами. Комарія Комарівна попереду. Весь час озирається і научає:
 — Будьте, дітки, обережнії. Не розлітайтеся! В лісі стільки всякої небезпеки…
 А Зюзя, що летів, як завжди, позаду, без пари, на ті слова — аніякісінької уваги!
 — Я с-сам вс-се з-знаю! — І гайнув між кущів.
    Та раптом — тиць у щось!. І — приліпився. Хотів одліпитись, але ще більше заплутався. Ой леле! Та це ж павутиння. Його павук Павуло Павулович між кущами напнув — на поживу чатує. Побачив він Зюзю, лапки радісно потер, захихикав:
 — Хи-хи-хи! Попався! Дрібнота, правда, але на закуску для апетиту згодиться.
 І вже йде, на павутинні погойдуючись, до Зюзі.
 — Ой-ой! -закричав Зюзя.-Рятуйте! Але Комарія Комарівна з дитсадком далече-нько одлетіли, не чують. Плаче Зюзя, репетує. А павук Павуло Павулович усе ближче та ближче…Аж тут Комарія Комарівна обернулася:
 — Де Зюзя?!
      Комарики-дошколярики на всі боки роззираються. Нема неслуха. Зник, як булька на воді. Повернули вони щодуху назад.
      А павук уже лапу до Зюзі простягає.
 — Ой-ой-ой! — відчайдушне заволав Зюзя.— Пропадаю! Почула Комарія Комарівна. Почули комарики-дошколярики. Почули та вже й побачили.
 — Не підлітайте, дітки, близько! Це небезпечної Я сама! — загукала Комарія Комарівна і мерщій до Зюзі. Схопила за крильця, тягне щосили. Та не може його з липкого павутиння вирвати.
 А павук наближається й наближається. Радий, задоволений!
 — Зараз і вихователькою, і всім дитсадком пообідаю! Хи-хи-хи!
 — Хлопчики й дівчатка! — вигукнув тут найслухняніший комарик Макарик.

- Нумо всі гуртом! За лапки берімося швидше!
    Взялися всі комарики-дошколярики за лапки, Макарик за виховательку вче-пився. Та я-ак смикнуть! Вирвали Зюзю з павутиння. Павучисько тільки щеле-пами клацнув з досади…
    Тепер Зюзя не пустує, не бешкетує, у парі з комариком Макариком літає і міцно його за лапку тримає.

Всеволод  Нестайко

  1. Чому  комарик  потрапив у  біду?

  2. Як ти  думаєш, чи  були  у  Зюзі справжні  друзі? Доведи.

  3. Чи  виправив  свою  поведінку Зюзя?

  4. Поділіть  текст  на  завершені  частини.  Складіть  план.

  5. Коротенько за  планом  перекажіть  оповідання.

Українська   мова

Тема. Текст. Визначення теми тексту за планом.

Повторюємо:

    Текст — це кілька речень, які розміщені послідовно й пов’язані між собою за змістом. Текст має тему й основну думку.

    Тема текстуце те, про що,  або про кого розповідається в тексті.  

    Основна думка (ідея) — це те головне, що автор хоче нам сказати.

   Заголовокназва тексту, або його частини. Заголовок має бути чітким і коротким. Він містить тему, або основну думку тексту.

    Ви  вже  знаєте, що за  заголовком можна  визначити  тему  тексту, тобто те, про що  розповідається  у ньому.   Тему  тексту  ми можемо  визначити  і за   запропонованим  планом.  Тобто прочитавши  план, ми здогадуємось  про  що, або  про  кого  йтиме  у  ньому  мова.

Наприклад:

           План

1.Сіре кошеня на дорозі.

2.Злякане  кошеня  під  кущем.

3.Кошеня  в обіймах Наталочки.

Не  читавши  тексту, ви  зрозуміли, що  мова  піде  про  кошенятко. Отже тему  тексту  можна  визначити  і за запропонованим  планом.

Завдання:

  1. Визначте (усно) тему  тексту за  планом.

                         План.

1.Що  робило  буре  ведмежа?

2.Івась  з  каменюкою в  руках.

3.Ведмежа  тікає.

 

  1. Розділи  текст  на  речення. Добери  заголовок. Запиши  у зошит. У реченнях підкресли підмети  та  присудки.

 

      Настав чудовий  теплий  ранок  подув  свіжий  вітерець дзюрчав по камінню  струмочок в тісних  кущах  співали  солов’ї  яскраве  сонце піднімалося  все  вище та вище.