Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

П'ятниця

Основи  здоров’я  10 доп  10.04.20

 Моделі поведінки по збереженню власного життя у натовпі під час масових заходів, пожежі у місцях з масовим перебуванням людей.

У натовпі особистість «розчиняється». Люди починають однаково думати, діяти. Весь натовп стає однією істотою. Цей процес розвивається на підсвідомому рівні.

Натовп:

  • мислить не логічними, а цілісними образами;

  • не визнає напівтонів, аргументацій;

  • схильний до навіювання, тобто засвоює інформацію на віру, без критичного аналізу;

  • емоційний стан однієї людини передається іншим;

  • потрібен лідер або об'єкт ненависті;

  • швидко видихається;

  • досягнувши чогось, люди приходять до тями.

Як уціліти в натовпі:

  1. Ніколи не втрачайте індивідуальності не піддавайтеся психозу натовпу, покладайтеся на свій розум.

  2. Не довіряйте своїм емоціям, швидко аналізуйте стан натовпу, намітьте шляхи до відходу, втечі.

  3. Не показуйте натовпу, що ви з ним не згодні, натовпи не люблять «білих ворон», не намагайтеся логічно переконати людей, які поруч.

  4. Усю свою енергію спрямуйте на те, як діяти, щоб вижити і не піддатись натовпу, прогнозуйте дії натовпу, щоб не потрапити в не безпечне місце.

  5. Намагайтеся не потрапити в найпотужнішу першу хвилю і не впасти це майже смерть.

  6. Скиньте з себе всі речі, за які вас можуть тримати (плащі, шарфи, краватки).

  7. Намагайтеся прогнозувати дії натовпу і втекти з нього до початку паніки.

  8. Якщо неможливо відійти в бічну вулицю, залізьте на дах кіоску, під'їзду, в підвал, під машину, тролейбус і т. ін.

Поведінка людей у закритому приміщенні:

  1. Якщо неможливо вибігти зразу, намагайтеся перечекати, поки стихне основний потік людей, не панікуючи.

  2. Перед тим як бігти, викиньте об'ємні, гострі, різальні речі, зав'яжіть шнурки, затягніть паска, зніміть окуляри, шарфи.

  3. Намагайтеся, щоб у вузьких місцях вас не придавили до стіни, дверей.

Дайте відповіді на запитання.

Що таке натовп, коли він може виникнути?

Паніка: коли вона виникає? Наведіть приклади.

Наведіть приклади масового «психозу» в натовпі.

Чи потрапляли ви коли-небудь у натовп, чи піддавалися паніці?

Як діяти людині, яка потрапила в натовп?

Чому не можна бути «білою вороною» в натовпі?

Що найперше повинна зробити людина, яка потрапила на масове зібрання людей?

Як можна використати автотранспорт, підвали, кіоски для того, щоб урятуватися в натовпі?

Як необхідно поводитися в концертному залі, де виступають рок-групи?

Що ви порадите людині, яка перебуває на багатолюдному ста¬діоні, де почалася пожежа?

Обговорення ситуацій.

Ситуація. У натовпі під час мітингу почались агресивні, але нело¬гічні претензії проти працівників міліції. Як ви вчините?

Ситуація. У кінотеатрі, під час сеансу, ви почули запах диму. Що ви будете робити?

 

10 доп, українська література                                            Дата 10.04.2020

Тема. П. Загребельний «Роксолана» (уривки). Портрети головних героїв твору. Образи твору.

 

Основний зміст уроку

Роксолана – головна героїня однойменного твору Павла Зегребельного. Ця дівчина зовсім юною потрапила в полон та була продана в гарем султана.

Образ Роксолани у творі Загребельного Загребельний у своєму романі надав багатогранний образ Анастасії Лісовської, яку всі знають як Роксолану. Автор показав її життя від дитинства, описав, в якій сім’ї виростала вона, якими були її батьки, що впливало на формування її як особистості. У результаті Роксолана постає перед читачем не просто турецькою султаною, а українкою, що досягла такого високого становища. В образі Хюррем Загребельний втілив найкращі риси не тільки українських жінок, а взагалі – українського народу. Роксолана – справжня патріотка своєї країни.

Опинившись далеко від рідної землі, живучи в розкоші і достатку, вона не забула про біди свого народу, про набіги татарських орд, які винищували міста і села, вбивали людей, брали в полон, а потім продавали на невільницьких ринках. Маючи велику владу, найбільшу, що мала колись жінка в цій державі, Хюррем скористалася нею на благо рідної землі. Вона подарувала Батьківщині 40 вільних років, коли Україна могла повноцінно розвиватися і квітнути.

Вона сприяла відбудові міст, церков у рідному краї, забезпечувала мир у своїй Вітчизні. Роксолана постає перед читачем надзвичайно розумною жінкою, однією з найосвіченіших на той час. Її прагнення до знань було помітне ще в дитинстві, коли вона вчилася у вікарія Скарбського.

Вже тоді була помітною її вдача, яка дісталася дівчині у спадок від матусі. Саме ця вдача допомогла їй стати султаною. В образі Роксолани Павло Загребельний втілив найкращі риси українського національного характеру, риси, які дозволили дівчині-бранці стати султаною і залишитися могутньою у віках. Життя Роксолани – це боротьба за виживання та помста.

Вона водночас повелителька і рабиня. Роксолана у Загребельного мудра, досвідчена, тверда, а коли треба – ласкава. Вона ніколи не вимагає, а тільки просить; не лютує, а тільки скаржиться; не втручається в султанові справи, а тільки співчуває і допомагає.

Вона палка патріотка свого краю, жорстока і смілива та добра й чутлива водночас. Саме оточення та обставини зробили з неї жорстоку інтриганку й лагідну жінку. Завдяки цим рисам вона змогла підкорити не тільки серце наймогутнішого султана, а й півсвіту.

 

Домашнє завдання

  1. Вивчити теоретичний матеріал

  2. Розповідати про Роксолану – головну героїню твору.

 

10 доп, українська мова                                            Дата 10.04.2020

Тема. Місце і роль ділового мовлення в житті людей.

 

Основний зміст уроку

Основні правила ділового спілкування

Потреба людей у спілкуванні - одна із базових, вона визначає їх сумісну діяльність і викликається об'єктивною необхідністю співіснування. Успіх тієї чи іншої справи більш ніж на 80% залежить від уміння спілкуватись. У спілкуванні розкривається суб'єктивний світ однієї людини для іншої. Згадаймо відомий вислів французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері: "Людське спілкування є найвищим благом і радістю у житті".

А за висловом французького письменника Ларошфуко, істинне красномовство полягає в тому, щоб сказати все, що треба, але не більше. Отже, багато говорити і багато сказати — поняття не тотожні.

До усного ділового мовлення ставляться такі вимоги:

1) точність у формулюванні думки, недвозначність;

2) логічність;

3) стислість;

4) відповідність між змістом і мовними засобами;

5) відповідність між мовними засобами та обставинами мовлення;

6) відповідність між мовними засобами та стилем викладу;

7) вживання сталих словосполучень;

8) різноманітність мовних засобів;

9) нешаблонність у побудові висловлювання;

10) доречність;

11) виразність дикції;

12) відповідність інтонації мовленнєвій ситуації.

Спілкування – це складний багатоплановий процес встановлення і розвитку контактів між людьми (міжособистісне спілкування) і групами (міжгрупове спілкування), в якому здійснюється обмін інформацією; обмін діями; сприйняття і розуміння партнера.

Спілкування - одна із граней способу життя людини, не менш суттєва, ніж діяльність. А спосіб життя - це не тільки те, що і як робить людина, але і з ким, і як вона спілкується.

У ході спілкування можуть скластися взаємини різного характеру: взаєморозуміння, взаємовплив, непорозуміння, конкурентність, конфліктність, конфронтація тощо. У спілкуванні здійснюється своєрідна "презентація" внутрішнього світу особистості. Саме тому спілкування, виступаючи певною формою взаємодії однієї людини з іншою або з групою осіб, виявляє певні людські якості, розкриває, чого варта та чи інша людина.

Ділове спілкування визначається як специфічна форма контактів і взаємодії людей, які представляють не лише самих себе, а й свої організації. Воно включає обмін інформацією, пропозиціями, вимогами, поглядами, мотивацією з метою розв'язання конкретних проблем як всередині організації, так і за її межами, а також укладення контрактів, договорів, угод чи встановлення інших відносин між підприємствами, фірмами, організаціями.

Ділове спілкування на відміну від його інших видів має свої особливості, а саме:

  • наявність певного офіційного статусу об'єктів;

  • спрямованість на встановлення взаємовигідних контактів та підтримку зв’ язків між представниками взаємозацікавлених організацій;

  • відповідність певним загальновизнаним і загальноприйнятим правилам;

  • передбачуваність ділових контактів, які попередньо плануються, визначається їх мета, зміст і можливі наслідки;

  • конструктивність характеру взаємовідносин, їх спрямування на розв'язання конкретних завдань, досягнення певної мети, як правило, не виходячи за рамки певного кола;

  • взаємоузгодженість рішень, домовленість та подальша організація взаємодії партнерів;

  • значущість кожного партнера як особистості;

  • безпосередня діяльність, якою зайняті люди, а не проблеми, що бентежать їх внутрішній світ.

Людина, яка спрямовує інформацію (комунікатор), і людина, яка її приймає (реципієнт), у діловому спілкуванні постійно міняються місцями, завдяки чому у людей, що спілкуються, має бути однакове розуміння не тільки значень, а й змісту слів.

Ефективне ділове спілкування - це не стільки обмін значеннями, скільки обмін думками. Більше того, це пошук спільного рішення.

У процесі ділового спілкування важливо враховувати особисті риси, характер, вік, настрій співрозмовника, але інтереси справи важливіші, ніж можливі особисті розбіжності.

Кодекс ділового спілкування передбачає:

  • принцип кооперативності — твій внесок повинен бути таким, якого вимагає спільно розроблений напрям розмови;

  • принцип достатності інформації — «говори не більше й не менше, ніж потрібно в даний момент»;

  • принцип достовірності інформації — «не бреши»;

  • принцип доцільності — «не відхиляйся від теми, зумій знайти рішення»;

  • передавай думку ясно й переконливо для співрозмовника;

  • умій вислухати й зрозуміти потрібну думку;

  • намагайся враховувати індивідуальні особливості співрозмовника заради інтересів справи.

Домашнє завдання

  1. Вивчити теоретичний матеріал

  2. Написати діалог «Давайте познайомимся» використовуючи типізовані фрази ритуалу знайомства: Знайомтесь …. Я хочу представити тобі (Вам)…. Дозволь(-те) представити (познайомити, рекомендувати) …. Рекомендую …. Маю честь представити (рекомендувати) тощо.