Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

П`ятниця

7а, укр.мова                                                               Дата 13.03.20

Тема. Букви е, и в особових закінченнях дієслів І і ІІ дієвідмін (повторення)

 

Основний зміст уроку

Пригадайте.

Дієслова першої дієвідміни в 3-й особі множини теперішнього часу мають закінчення -уть, -ють. А в інших особових закінченнях можуть «дружити» з літерами ... Дієслова другої дієвідміни в 3-й особі множини теперішнього часу мають закінчення -ать, -ять. А в інших особових закінченнях можуть «дружити» з літерами ...».

Дієвідміни дієслів

Особа

І дієвідміна

II дієвідміна

однина

множина

однина

множина

1-ша

пишу

малюю

пишЕМО

малюЄМО

бачу

клею

 

бачИМО

клеЇМО

2-га

пишЕШ

малюЄШ

пишЕТЕ

малюЄТЕ

бячИШ

клеЇШ

 

бачИТЕ

клеЇТЕ

3-тя

пишЕ

малюЄ

пишУТЬ

малюЮТЬ

бачИТЬ

клеЇТЬ

 

бачАТЬ

клеЯТЬ

 

Вправи на закріплення матеріалу

Завдання 1 . Дієслова І та II дієвідмін записати у дві колонки.

Колишуть, просять, їздять, знають, стережуть, ріжуть, мостять, радіють, летять, возять, товчуть, говорять, кажуть, сіють, люблять, ідуть.

Завдання 2. Запишіть речення, виділіть закінчення дієслів, визначте їх дієвідміну.

Веселе сонечко гай золотить, Дніпро і поле золотом криє (Т. Шевченко). Ніжне, голубе марево тремтить, переливається хмарами, десь далеко грає велика ріка (О. Десняк).

Завдання 3.Спишіть приказки, ставлячи подані в дужках дієслова у формі 2-ої особи однини теперішнього або майбутнього часу. Виділіть закінчення, поясніть їх написання. Поясніть написання не з дієсловами.

Шилом моря не(нагріти). Не(вміти) шити, так і не пори. (Не)збочуй з дороги, бо (поламати) ноги. (Сказати) гоп, коли (перескочити). Водою воду не (загатити). Щербатого горшка не (поправити). Коли (топитися), то й за соломинку (вхопитися). (Нар. тв.)

Домашнє завдання

  1. Опрацювати запропоновану таблицю
  2. Виконати запропоноване завдання.

Вставте пропущені літери є, и, є, ї в закінченнях дієслів, визначте дієвідміну кожного з них.

Збира..ться, каж..мо, спровад..мо, очіку..те, потривож..ш, пиш..ш, чист..ш, змож..мо, унад..тися, вір..мо, бор..ться, туж..ш, виправ..ться, попіл..мо.

 

Конспект уроку

з географії

7  – А  клас

13. 03. 2020 р.

Списки ЮНЕСКО. Населення.  Найбільші держави ( Пн. Америка ).

Вивчення нового матеріалу.

  1. Світова спадщина  ЮНЕСКО — видатні культурні та природні цінності, що вважаються надбанням усього людства. Ці цінності перелічені в Списку ЮНЕСКО.
  2. Населення Північної Америки.

ЗагальнакількістьнаселенняПівнічної Америки перевищує 320 млн. чоловік. Середня густота 12 чол. на 1 кв. км. Найгустішезаселеніде­якіострови на півдніПівнічної Америки, схід США, південьКанади. Гренландія, північКанади, Аляска майже не заселені.

Населення континенту складається з кількох груп, різних за похо­дженням, расовою належністю і чисельністю: корінне населення — індіанці й ескімоси, нащадки європейських завойовників, вихідці з євро­пейських країн, вихідці з Азії і негри. Мови корінного населення Північної Америки надзвичайно різнома­нітні: налічується до 1000 мов і діалектів, що об’єднуються майже в 100 лінгвістичних груп. Так, головнимимовнимигрупамиіндіанців є:атапаська, селиш, сну, хока, пенути, шошонська, кеддо, мускаги, нахуа, майя. За структурою мовиіндіанцівдоситьскладні і здебільшого на­лежать до так званихполісинтетичнихмов.

  1.  Найбільші держави материка ( за площею ).

Країна

Площа², км²
(в ПівнічнійАмериці/загальна)

1

Канада

9 984 670

2

СполученіШтати Америки

9 805 206 / 9 833 517

3

Мексика

1 964 375

4

Нікарагуа

130 370

5

Гондурас

112 090

6

Куба

110 860

7

Гватемала

108 889

8

Панама

75 420

9

Коста-Рика

51 100

10

ДомініканськаРеспубліка

48 670

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Основи здоров’я 7-а клас 13.03.

Соціальні  чинники  здоров’я.

Соціальна безпека населеного пункту. Держава на захисті прав дитини

Клініки,  дружні  для  молоді.

  1. Соціальна безпека населеного пункту.

Люди з давніх-давен живуть у населених пунктах — селах, селищах, містечках, містах. Тут людина народжується, росте, навчається. Спосіб життя близьких, уподобання однолітків, традиції місцевої громади можуть впливати на здоров’я людини позитивно й негативно.

 

Вплив соціального середовища населеного пункту на людей

Позитивний

Негативний

Задовільні побутові умови

Збалансоване харчування

  Достатній рівень медичних послуг

  Успішне навчання, ефективна праця, активний відпочинок

  Високий культурний та духовний розвиток

  Конструктивне розв’язання конфліктів

Психологічна врівноваженість

Здоровий спосіб життя

  Прагнення вирішувати питання місцевої громади й держави

Незадовільні побутові умови

Незбалансоване харчування

  Недостатній рівень медичного обслуговування

  Низька рухова активність, перевтома

  Низький культурний та духовний рівень розвитку

  Непорозуміння, протистояння, сварки, конфлікти

  Психологічна неврівноваженість, стреси

  Поширення шкідливих звичок, кримінальні небезпеки

  Байдужість до громадського життя

Негативний вплив не тільки шкодить здоров’ю людей, а й загрожує їх життю.

Соціальна безпека населеного пункту і здоров’я

У населеному пункті:

Усі установи населеного пункту мають функціонувати так, щоб людина могла безпечно:

  1. Держава на захисті прав дитини

Щоб створити соціально благополучне суспільство, потрібно захистити права дитини.

Від народження дитини її здоров’ю та безпечному гармонійному розвитку приділяється особлива увага в суспільстві.

Лікарі дбають про здоров’я немовляти

Дорослі піклуються про дитину, дбають про її здоров’я і життя

Вихователі в дитячому садку дбають про розвиток дітей

Учителі навчають і дбають про твою безпеку в школі

З друзями маєш спільні інтереси, проводиш дозвілля, можеш відвідувати: гурток музичну школу

спортивну секцію туристичний клуб     мистецьку студію

Якщо хворієш, дорослі викликають лікаря

Якщо потрапляєш в екстремальну ситуацію, допоможе служба захисту населення

Якщо порушено твої права, можеш звернутися до вчителя, дорослих, викликати міліцію; зателефонувати за телефоном довіри 0-800-500-33-5

  1. Клініки,  дружні  для  молоді.

Держава надає молоді індивідуальні медичні послуги. Ти можеш звернутися до лікаря в поліклініку за місцем проживання. Останнім часом у багатьох населених пунктах з’явилися клініки для надання медичних послуг саме молоді. Їх так і називають — клініки, дружні для молоді. У таких клініках молодь може не пред’являти документів. А допомогу кваліфіковані лікарі надають безкоштовно.

 

Всеукраїнська дитяча лінія «Телефон довіри»

0-800-500-21-80

Національна «гаряча лінія» з питань насильства та захисту прав дітей

0-800-500-33-50

                          Завдання:

  1. Назвіть елементи соціального середовища вашого населеного пункту, які:
  • сприяють здоров’ю і безпеці людей (сучасна лікарня, безперебійна робота комунальних служб, міліції...);
  • загрожують їхній безпеці і здоров’ю (немає комунальних зручностей, не вивозять сміття, ввечері небезпечно ходити вулицями...).
  1. Дізнайся адреси і телефони психологічних та соціальних служб, кабінетів довіри, які існують у місті чи селі або в найближчому районному (обласному) центрі.