Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

П`ятниця

13 клас      Всесвітня історія

Тема. Утворення Ізраїлю. Близькосхідна проблема та шляхи її врегулювання. Ісламська революція в Ірані. «Арабська весна». Конфлікт в Сирії. Терористична діяльність.

І. Вивчення нового матеріалу

1. СТВОРЕННЯ ДЕРЖАВИ ІЗРАЇЛЬ

1.1. Близькосхідна проблема в міжнародних відносинах

Питання про створення єврейської держави обговорювалось на тлі боротьби, що розгорнулася між британською колоніальною адміністрацією в Палестині, арабським і єврейським національними рухами.

У 1946 р. це питання було винесене на обговорення ООН. Ідею створити Державу Ізраїль ситуативно підтримав СРСР. Йосип Сталін розраховував на соціалістичні перетворення в новоствореній єврейській державі, а також прагнув послабити позиції Великої Британії.

У керівництві США не було єдності в питанні створення єврейської держави. Майже весь істеблішмент США противився цьому. Проте президент Гаррі Трумен надавав підтримку сіоністам ще тоді, коли був сенатором. Був у нього й практичний інтерес: єврейських виборців тоді в Штатах було більше, ніж мусульманських. Зрештою, Трумен віддав вказівку голосувати в ООН за розділ Палестини.

29 листопада 1947 р. Генеральна Асамблея ООН ухвалила резолюцію № 181, згідно з якою було ліквідовано британський мандат на управління Палестиною, та схвалила рішення про утворення на її території двох держав — єврейської (57 % території) й арабської (43 %). Місто Єрусалим, що стало самостійною адміністративною одиницею під контролем ООН, було відкрите для обох народів.

14 травня 1948 р. Д. Бен-Гуріон проголосив створення Держави Ізраїль.

Палестинці, які відмовились визнавати резолюцію ООН від 29 листопада 1947 р., не зуміли створити свою державу.

2. АРАБО-ІЗРАЇЛЬСЬКІ ВІЙНИ

2.1. Війна 1956 р.

Після націоналізації в липні 1956 р. Суецького каналу президентом Єгипту Г. А. Насером єгипетська влада заборонила прохід через канал ізраїльських кораблів, а також транспортних суден, що йшли в порти Ізраїлю. Розцінивши це як акт агресії, 30 жовтня 1956 р. ізраїльські війська вторглися на Синайський півострів; їх активно підтримали війська Великої Британії та Франції.

СРСР, виступаючи вже на боці арабських держав, вимагав від Ізраїлю, Британії та Франції зупинити наступ; відповідну резолюцію було ухвалено Радою Безпеки ООН. Бойові дії припинили. Наприкінці 1956 р. Велика Британія та Франція, а в березні 1957 р. й Ізраїль вивели свої війська з єгипетської території. Контроль за кордони між Ізраїлем і Єгиптом поклали на миротворчі війська ООН.

16—18 травня 1967 р. на вимогу Каїра «блакитні шоломи» ООН терміново залишили свої пости вздовж кордону. Після цього агресивна риторика арабських лідерів посилилась.

2.2. Шестиденна війна 1967 р.

Збройні сили арабських країн значно переважали ізраїльські. У цих умовах ізраїльський уряд вирішив завдати превентивного удару. Вранці 5 червня 1967 р. ВПС Ізраїлю знищили за день 451 літак Єгипту, Йорданії, Сирії й Іраку. Втрати Ізраїлю становили 19 літаків. Завоювання панування в повітрі дало змогу ізраїльським військам розпочати успішні наземні операції. Вже 8 червня підрозділи Армії оборони Ізраїлю (ЦАХАЛ) вийшли до Суецького каналу, завершивши розгром синайського угруповання єгиптян. 9 червня вогонь на єгипетському напрямку було припинено.

Цього ж дня ізраїльтяни розпочали наступ проти сирійських військ, і 10 червня встановили контроль над Голанськими висотами. Сирійські війська відступили до околиць Дамаска.

Особливо запеклі бої точилися на йорданському фронті. З 5 по 7 червня ізраїльтяни встановили контроль над Східним Єрусалимом, а також над усім західним берегом річки Йордан. За 80 годин Ізраїль розгромив армії, що в кілька разів перевищували за чисельністю і оснащенням його власну, і захопив території, які в 3,5 раза були більшими за площу єврейської держави.

2. 3. «Війна Судного дня» 1973 р.

Після Шестиденної війни Єгипет, а також Сирія та Ірак отримували величезну військову допомогу від Радянського Союзу. США надавали військову техніку Ізраїлю.

6 жовтня 1973 р., коли в Ізраїлі відзначали релігійне свято й армію, яка складалася здебільшого з резервістів, було розпущено по домівках, єгипетські війська форсували Суецький канал та вийшли на його західний берег. Так розпочалася «Війна Судного дня» (або «Війна ЙомКіпур»). Єгипетська армія прорвала ізраїльські укріплення, і отримала можливість для стрімкого просування до Тель-Авіва. На іншому фронті сирійці захопили велику частину Голанських висот. Ізраїль швидко мобілізував солдатів запасу, більшість з яких протягом 15 год були на фронті. Незабаром війська Ізраїлю перейшли в контрнаступ.

2.4. Мирне врегулювання між Єгиптом та Ізраїлем

Після війни новий президент Єгипту АнварСадат переорієнтував зовнішню політику своєї країни на співробітництво із США. У 1976 р. Садат оголосив про розірвання договору з СРСР про дружбу і співробітництво; всі радянські військові покинули країну.

Незабаром А. Садат здійснив перші кроки для нормалізації відносин з Ізраїлем, що зі схваленням сприйняла ізраїльська сторона. У вересні 1978 р. А. Садат і прем'єр-міністр Ізраїлю МенахемБегін зустрілися в Кемп-Девіді, заміській резиденції президента США, і погодили текст мирного договору між Єгиптом та Ізраїлем. Ізраїль погодився вивести свої війська із Синайського півострова (цей процес завершився у 1982 р.). Підписання мирного договору відбулося у Вашингтоні в березні 1979 р.

Арабські країни вкрай негативно сприйняли ці дії Єгипту і виключили його з Ліги арабських держав, а А. Садата у жовтні 1981 р. убили ісламські терористи під час військового параду в Каїрі.

3. ВІЙНА В СИРІЇ

Збройний конфлікт у Сирії триває вже більше восьми років, ставши головною трагедією XXI століття. Чинний президент країни БашарАсад виграв війну, але після перемоги він став президентом руїн. Більше половини сирійців втекли від війни в інші країни, а самому Асаду знадобиться кілька десятиліть, щоб відновити те, що було зруйновано війною. За даними ООН, число сирійців, які залишили країну за час конфлікту перевищила п'ять мільйонів осіб, ще шість мільйонів осіб стали біженцями, не покидаючи меж Сирії, а загиблих налічується близько півмільйона людей. Ось вона - сирійська війна.

В Сирії давно припинилися збройні сутички, які інформаційні агентства протягом восьми років називали "сирійською кризою".Все почалося з антиурядових виступів на тлі "арабської весни" в березні 2011 року, а закінчилося широкомасштабної війною. Революція в Сирії, яка почалася так само мирно, як революції в Єгипті і Тунісі, поступово перетворилася в збройний заколот. На початку режим Асада намагався придушити антиурядові протести, переслідуючи організаторів, які піддавалися жорстоким тортурам у в'язницях. Зазначимо, що сірійська влада заарештувала понад 75 тисяч протестувальників, назвавши їх екстремістами.

Конфлікт в Сирії спалахнув із новою силою, коли сирійська влада випустила з в'язниць тисячі джихадистів. Пізніше більшість звільнених бойовиків приєдналися до терористичних угрупованнь "Джебхатан-Нусра" та ІДІЛ. Ось тоді перед світом постав вибір: режим Асада або войовничі ісламісти.

На другий рік "сирійський криза" перетворився в громадянську війну. Колишній посол Франції в Дамаску Мішель Дюкло у книзі "Довга сирійська ніч" порівняв нинішній конфлікт в Сирії з громадянською війною в Іспанії у 30-ті роки минулого століття. За його словами, картина португальського художника ВаскоГаргало "Алеппоніка", що зображає місто Алеппо після бомбардування російськими літаками, мало чим відрізняється від картини Пабло Пікассо "Герніка", написаної в травні 1937 року, на якій зображене бомбардування іспанського міста Герніка нацистськими літаками.

Сирійський режим уклав союз з Іраном і Росією, в рамках якого режим Асада отримував необхідну економічну допомогу для протистояння санкціям і війні. Тегеран і Москва також надавали Дамаску військову допомогу: зброю, військових радників, іноземні збройні формування на чолі з ліванською "Хезболлою" і в разі потреби – пряме військове втручання. У 2015 році Росія надала сирійському режиму військові літаки, а натомість стала господинею сирійських земель.

Тим часом Катар, Саудівська Аравія і Туреччина підтримували опозиційні сили у Сирії. На початку опозиційні угруповання були роз'єднані через ідеологічні розбіжності, поки збройне формування ІДІЛ не взяло гору над помірною та світською опозицією.

На початку США ратували за нейтралітет і невтручання у сирійський конфлікт, за винятком боротьби з терористичними організаціями. Однак американці неодноразово завдавали удари по сирійських військових об'єктах у відповідь на застосування хімічної зброї проти мирних жителів у захоплених опозицією містах. У вересні 2018 року американські літаки F-15 завдали авіаудару по Дейр-ез-Зору із застосуванням фосфорних запалювальних боєприпасів. Про це повідомив аналітичний центр "Катехон", що належить російському мільярдерові Костянтину Малофєєву.

В останні роки Сирія стала ареною для з'ясування стосунків між світовими і регіональними державами. За словами Мішеля Дюкло, в сирійському конфлікті беруть участь Іран, Ізраїль, Росія, США і Туреччина, а також різні терористичні організації. У 2018 році було оголошено, що війна в Сирії завершилася перемогою БашараАсада, але у країні дотепер відбуваються невеликі військові зіткнення.

ІІ. Домашнє завдання

1. Визначити передумови та наслідки «Арабської весни».

 

Тема 5.4. Надання домедичної допомоги в секторі укриття.

  1. Накладання джгута на кінцівки.
  2. Зупинка кровотечі з ран тулуба  за допомогою гемостатичних засобів ( самодопомого та взаємодопомога).

 

Джгут на кінцівки накладають у випадку якщо не була здійснена зупинка кровотечі в зоні обстрілу або при триваючій кровотечі (дивись правила накладання джгута). При цьому на джгуті або у спеціальному секторі пов’язки записують час накладання джгута.

Усі поранені із накладеним джгутом з безпечного сектора повинні евакуюватися в першу чергу.

 

·   Зупинка кровотечі з ран кінцівок

Основні правила накладання джгута:

• Ви повинні вміти використовувати джгут, що є у Вашій аптечці;

• Джгут не можна розміщувати на дні аптечки, він повинен бути легкодоступним для виймання;

 • При масивній кровотечі джгут необхідно накласти максимально швидко, за можливості накладіть собі джгут самостійно, не очікуючи сторонньої допомоги.

• Накладайте джгут тільки при кровотечі, що є небезпечною для життя;

• Не потрібно знімати чи розрізати одяг для накладання джгута, накладайте його поверх одягу, однак впевніться, що він вище рани;

 • Накладаючи джгут, здійснюйте максимальний тиск до повної зупинки кровотечі з рани;

 

Зупинка кровотечі з ран кінцівок

• При необхідності (кровотеча триває) накладіть ще один джгут поверх або вище накладеного;

• Не накладайте джгута безпосередньо на коліно та лікоть;

• Не накладайте джгута в місці розташування накладних кишень, заповнених речами;

• Не послаблюйте джгута з метою відновлення кровопостачання кінцівки;

• Не рекомендується використовувати джгут повторно чи той, який зберігали неналежним чином;

• По можливості, слід залишити інформацію про час накладання джгута. Запис можна робити любими підручними засобами (записка під джгут, напис на лобі пораненого, тощо);

• При можливості спочатку використовуйте джгут пораненого, а не свій.

 

Зупинка кровотечі з рани верхньої кінцівки (взаємодопомога)

 Покладіть руку пораненого на своє плече.

Накладіть кровоспинний джгут на плече, здійснюючи максимальний тиск та закріпіть його.

Якщо поранений без свідомості, переведіть його в положення на животі

Особливості:

• Якщо поранення локалізоване безпосередньо на плечі, накладіть джгут вище рани;

• Перший оберт джгута повинен бути здійснений з максимальним тиском – він фактично повинен зупинити кровотечу, наступні оберти є фіксуючими;

• Поранену ногу чи руку необхідно розміщувати на плечі таким чином, щоб вона була прикриттям від потенційного вогню ворога;

• При можливості в секторі обстрілу краще використовувати джгути в модифікації, що спеціально для цього розроблені.

 

Зупинка кровотечі з рани нижньої кінцівки (взаємодопомога)

Покладіть ногу пораненого на своє плече.

Накладіть кровоспинний джгут на стегно, здійснюючи максимальний тиск.

Якщо поранення локалізоване в паховій ділянці накладіть на місце поранення валик, зафіксувавши його джгутом.

Якщо поранений без свідомості, переведіть його в положення на животі

 

Зупинка кровотечі за допомогою спеціальних джгутів

 Розмістіть джгут на руці чи нозі вище рани.

Затягніть лямку джгута.

За допомогою закрутки здійснюйте тиск до повної зупинки кровотечі з рани.

Зафіксуйте закрутку за допомогою фіксуючої лямки.

Особливості:

а) техніка накладання такого типу джгута є однаковим на верхню та нижню кінцівки;

б) якщо є сумніви у локалізації рани, накладайте джгут максимально високо.

 

·  Зупинка кровотечі з рани тулуба II

• У секторі обстрілу зупинку кровотечі з рани тулуба не проводять, якщо з цією метою необхідно знімати захисні елементи одягу пораненого. • У тому випадку, коли рана на тулубі доступна без знімання захисних елементів одягу (бронежилет), використайте гемостатичні засоби або звичайний перев’язувальний пакет, туго тампонуючи рану марлею. Пам’ятайте, що при кульових і осколочних пораненням крім вхідного може бути вихідний отвір, в ділянці якого, як правило, пошкодження тканин більші. Потім переведіть пораненого в положення на животі.

  1. Туго затампонуйте рану серветкою з гемостатиком.
  2. Здійснюйте тиск на рану протягом 2–3 хв.
  3. Зафіксуйте серветку.
  4. При відсутності гемостатичних засобів тампонувати рану можна стерильною серветкою.
  5. Якщо поранений без свідомості, переведіть його в Стабільне положення.
  6. Як правило, цю маніпуляцію слід виконувати в безпечній зоні (сектор укриття), в секторі обстрілу її при необхідно використовувати як самодопомогу;

 

Домашнє завдання

Повторити правила надання домедичної допомоги при зупинці кровотеч.

 

13 (тринадцяте) березня

Контрольна робота

Варіант 1.

1.Скільки трицифрових чисел можна утворити з цифр  1; 2; 3; 4;  5, якщо в числі цифри не повторюються?

2. Скількома способами тренер може розставити на волейбольному майданчику шість гравців?

3. Учневі  треба скласти 4 екзамени на протязі 8 днів. Скількома способами  це можна зробити?

4. Знайдіть середнє значення вибірки: 3; 6: 8; 2; 1; 9; 3; 2; 1; 7.

5.Дано вибірку маси гусей (у кілограмах): 3,6;  3,7;  3,1;  3,7;  3,6;  3,5;  3,4;  3,7. Знайдіть моду цієї вибірки.

Варіант2.

1. Скільки трицифрових чисел можна утворити з цифр  3; 4; 5; 6, якщо в числі цифри не повторюються?

2. Скількома способами можна вісім учнів вишикувати в колону по одному?

3. Учневі  треба скласти 3 екзамени на протязі 7 днів. Скількома способами  це можна зробити?

4. Знайдіть середнє значення вибірки: 5; 8: 6; 2; 1; 7; 3; 2; 1; 7.

5. Дано вибірку маси курей (у кілограмах): 1,6;  1,7;  1,1;  1,7;  1,6;  1,5;  1,4;  1,7. Знайдіть моду цієї вибірки.

Домашнєзавдання.

Повторититеорію з теми: «Елементи комбінаторики».

13 (тринадцяте) березня

Класна робота

Поняття запиту до реляційної бази даних. Автоматизоване створення запитів.

Запити — це умови, за допомогою яких можна скласти набір необхідних полів (у тому числі і з декількох таблиць) і задати такі значення полів, за якими вибираються записи для обробляння, тобто задати фільтр відбору інформації.

Через запит можна поновлювати дані в таблицях, доповнювати та вилучати записи. Запит будується на основі однієї або декількох таблиць бази даних. Крім того, можуть використовуватися збережені таблиці, одержані в результаті виконання інших запитів. Запит можна будувати безпосередньо на іншому запиті, використовуючи його тимчасову таблицю з результатами.

В Access може бути створено декілька видів запитів:

  • Запити на вибірку
  • Запити з параметрами
  • Перехресні запити
  • Запити на зміну
  • Запити SQL

Слід пам’ятати, що Запит — це тимчасова таблиця. Це означає, що дані в них не зберігаються постійно, а тільки тимчасово викликаються з таблиці, за заданим шаблоном, у момент активізації запиту. Таким чином, у базі даних постійно зберігається тільки шаблон виклику даних (тимчасові таблиці видаляються після закриття запиту), а сама інформація не дублюється.

Пропонуємо учням виконати завдання згідно з поданим планом.

Інструктивна картка.

1. Відкрити БД (C:13АБази данихТеребовлянський НРЦ).

2. Перейти на вкладку Запит.

3. За допомогою Конструктора створити запит, використовуючи таблицю «Учень», для запиту вибрати такі стовпці: Прізвище, Ім’я, По батькові, Секція. В запиті необхідно вказати: сортування за зростанням; для поля Секція визначити умову відбору — боротьба. В результаті виконання запиту з’явиться відсортована в алфавітному порядку таблиця учнів, які відвідують боротьбу.

4. Зберегти запит на закрити його.

Домашнє завдання.

Опрацювати конспект уроку.