Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

п"ятниця 17.04

7 – а, укр. мова                                     дата 17.04.2020

Тема. Написання -н- у дієприкметниках та -нн- у прикметниках дієприкметникового походження.

Основний зміст уроку

Деякі дієприкметники можуть утрачати властивості дієслова (час, вид) і переходити в прикметники. У таких випадках вони вказують на постійну ознаку і не мають при собі залежних слів.

ПОРІВНЯЙТЕ:

ДІЄПРИКМЕТНИКИ

ПРИКМЕТНИКИ

Вихована в сім’ї дитина. Смажена на олії риба.

Вихована людина. Смажена риба.

У прикметники переходять дієприкметники, ужиті в переносному значенні: колючий погляд; розгублена посмішка; втрачений час; зачарований ліс.

Трапляється, що дієприкметники відрізняються від прикметників наголосом: варена — варена; печений — печений; учений — учений; не- зрівняний — незрівнянний.

Утратили ознаки дієприкметника й перейшли у прикметники слова талий [сніг), спілий (кавун), улюблений (твір).

Дієприкметники можуть переходити в іменники.

ДІЄПРИКМЕТНИКИ                                ПРИКМЕТНИКИ

Лежачий плуг іржавіє, ледачий чоловік хворіє.

Учений чоловік переконує словом.

Зневажають не лежачого, а ледачого.

Учений іде, а неук слідом бреде.

 

Від дієслів походять і пасивні дієприкметники з префіксом не-, і прикметники з префіксом не- та наголошеними суфіксами -анн-, -янн-.

ПОРІВНЯЙТЕ:

Неска́заний

Нездо́ланий

Несказа́нний

Нездола́нний

 

Завдання 1. Прочитайте. Визначте дієприкметники, що перейшли в прикметники. Поясніть, у чому відмінність між дієприкметником і прикметником.

  1. Лежачий камінь у траві лежить. Вода під камінь, кажуть, не біжить. Лежаче в цього каменя життя. Отож лежачі в нього почуття (Є. Гуцало). 2. Не пустись за вітром шляхом битим, бо зів’янеш там пустоцвітом (Я. Яковенко). 3. Ольга Яківна у своєму улюбленому білому кольорі (І. Роздобудько). 4. Чорна посріблена чуприна надавала Романові Станіславовичу шарму й благородства (П. Дідович).

Завдання  2. Словосполучення з дієприкметниками і словосполучення з прикметниками запишіть у дві колонки.

Солені огірки, солоні огірки, палюче сонце, палаюче вугілля, печений корж, випечений хліб, незабутні зустрічі, забуті слова.

Завдання 3. Прочитайте. Визначте пасивні дієприкметники та віддієслівні прикметники.

Неоцінені старання — неоціненна послуга; нездійснений план — нездійсненна мрія, нескінчений роман — нескінченний потік.

- Назвіть слова з орфограмою «подвоєні літери». Написання цих слів обґрунтуйте відповідним орфографічним правилом.

 

Домашнє завдання

З’ясуйте походження та розкрийте значення кожного з фразеологізмів. Визначте дієприкметники, що перейшли в прикметники.

1. Заборонений плід солодкий. 2. Утрачений рай. 3. Земля обіцяна (обітована). 4. Одним миром мазані. 5. Загублена вівця. 6. Хома невіруючий.

- Із двома фразеологізмами складіть і запишіть речення.

 

 

 

Основи  здоров’я  7а  клас 17.04.20

Наслідки вживання наркотиків. Міфи і факти про наркотики.

  1. Наслідки вживання наркотиків. 

Наркотик — це отрута, що поволі руйнує не тільки внутрішні органи людини, але її мозок і психіку. Бензин або клей «Момент», наприклад, перетворюють людей на розумово неповноцінних за 3-4 місяці, «безпечна» конопля — за 3-4 роки. Людина, котра вживає морфін, через 2-3 місяці повністю втрачає людську подобу. Ті, хто вживають кокаїн, живуть не більше 3-4 років. Вони гинуть від «розриву» серця або від того, що їхня носова перетинка стоншується і нагадує пергаментний листок, який тріскається, лопається, і врешті-решт усе закінчується смертельною кровотечею. У разі вживання ЛСД людина втрачає здатність орієнтуватися у просторі, у неї з’являється відчуття того, що вона може літати. Дуже часто такі наркомани починають вірити у свої можливості і стрибають із даху багатоповерхового будинку…

Куріння марихуани: порушення короткочасної пам’яті, зниження уваги, сприйняття і здатності мислення, уповільнення рефлексів і зменшення рухової активності, розвиток захворювань дихальної системи, рак легенів і розвиток злоякісних пухлин мозку, ураження імунної і статевої системи.

Кокаїн: катастрофічно швидке звикання, схильність до параної і можлива миттєва смерть від крововиливу в мозок, гострої серцевої або легеневої недостатності.

Для того щоб відчути таке ж задоволення, як від перших доз, кокаїн доводиться вживати дедалі частіше й у великих кількостях. Якщо спочатку наркотик вводять, щоб відчути ейфорію, то в подальшому — щоб просто почуватися нормально і уникнути стану роздратованості або пригніченості.

Кокаїн: неспокій, підвищений артеріальний тиск, посилене серцебиття, втрата апетиту, підвищена активність і стомлюваність, збуджений стан, нервове тремтіння, головні болі, блідість, слабкий пульс, нудота, блювання, підвищення температури тіла, холодний піт, нервозність, підвищена збудливість, зміна настроїв, галюцинації, безсоння, пригнічений апетит поряд із постійним відчуттям голоду, імпотенція, серцева аритмія, м’язові спазми, біль у грудях, марення, прискорене дихання, конвульсії, втрата свідомості, смерть.

Прийом метамфетаміну: сильне збудження, запаморочення, втрата апетиту, сухість у роті, часте сечовипускання, пронос, ейфорія, душевне сум’яття, галюцинації, біль у грудях, непритомність, підвищене потовиділення, гарячка, висип, параноя, маячні синдроми, жар, конвульсії, кома, крововилив у мозок, смерть.

Прийом екстазі: ейфорія, галюцинації, сильне зневоднення організму, нудота, судоми, апатія і депресія, руйнування печінки, нирок, імпотенція, розлади психіки, серцево-судинна недостатність.

Уживання героїну: запаморочення, слабкість, неможливість сконцентрувати увагу, апатія, посилене сечовиділення, нудота, блювання, потовиділення, знижене сприйняття больових відчуттів, уповільнене, поверхневе дихання, знижений артеріальний тиск, уповільнення серцевого ритму, рубцювання і стиснення вен у результаті ін’єкцій, захворювання печінки та нирок, фізичне і психологічне виснаження організму, звуження зіниць до розміру шпилькової головки, низький артеріальний тиск, повільний і порушений ритм серцебиття, низька температура тіла, глибокий сон, ступор (знерухомлення), кома, смерть.

Наркомани, незалежно від виду наркотику, довго не живуть. Вони втрачають характерний для живих істот інстинкт самозбереження. Це призводить до того, що близько 60 % із них упродовж перших двох років після залучення до згубної звички роблять спробу самогубства. Багатьом це вдається.

  1. Міфи і факти про наркотики.

Опрацюй  схему  у  підручнику https://pidruchnyk.com.ua/742-osnovi-zdorovya-boychenko-vasilashko-gurska-koval-7-klas.html  на  с. 100-102.

Переглянь  фільм  за  посиланням.

https://www.youtube.com/watch?v=UDl0fXM9UCI

 

завдання.

Опрацюй  §26 https://pidruchnyk.com.ua/742-osnovi-zdorovya-boychenko-vasilashko-gurska-koval-7-klas.html

Напиши  своєму  однолітку  лист: «Твої друзі вживають наркотики, а ти вагаєшся: бути, як усі в компанії, чи проявити силу характеру і стати на бік здорового способу життя, …»

 

Конспект уроку

з географії

7  – А клас

17. 04. 2020 р.

Тема. Атлантичний океан.

Практична робота № 10. 

Тема. Позначення на контурній карті географічних об’єктів Атлантичного океану.

Вивчення нового матеріалу.

  1. Географічне положення Атлантичного океану.

          Атлантичний океан лежить між Америкою на заході та Європою і Африкою на сході. Межі з Індійським і Тихим океанами проведені умовно – по меридіанах від мисів на південних краях Африки і Південної Америки до Антарктиди. Назву Атлантичному океанові дали стародавні греки за ім’ям міфічного титана Атласа (Атланта), який нібито стояв на краю Землі і тримав на плечах небозвід. У різний час океан називали «Море за Геракловими стовпами», «Західний океан», «Море мороку». Назва Атлантичний океан утвердилася в географії з 1507 р.

           Атлантичний океан – другий за величиною океан планети. Як і Тихий, він простягається від субарктичних широт до Антарктиди (на 16 000 км). Його відмінними рисами є витягнута форма та вузькість. І на півночі, і на півдні він має широке водне сполучення з холодними полярними водами. За глибиною Атлантичний океан є другим після Тихого. Максимальна глибина відмічена у глибоководному жолобі Пуерто-Рико (8 742 м). Серед морів Атлантичного океану вирізняють внутрішні (Балтійське, Середземне, Чорне, Азовське) та окраїнні (Північне, Карибське). Найбільшими затоками є МексиканськаБіскайська і Гвінейська. За розмірами вони не поступаються морям. Більшість островів розташована поблизу суходолу і має материкове походження (Ірландія, Великобританія, Великі Антильські). Вулканічними є острови ІсландіяКанарські. Коралове походження мають Бермудські острови.

  1. Клімат океану.   Кліматичні умови Атлантичного океану дуже різноманітні. Це обумовлено його розміщенням в усіх кліматичних поясах земної кулі. Північні та південні райони океану, що розміщуються в полярних і субполярних широтах, мають суворий клімат з від’ємними температурами протягом більшої частини року. При цьому південна частина океану холодніша за північну, оскільки Антарктида є потужнішим охолоджувачем, ніж Арктика.

В помірних широтах на формування клімату впливають західні вітри, які породжують велику кількість штормів (особливо взимку). У тропічних широтах панують пасати. Там спостерігаються найвищі температури повітря над океаном (+30 0С) і найменша кількість опадів. Північніше екватора виникають тропічні циклони, які іноді перетворюються на урагани. Зароджуючись біля берегів Африки, вони переміщуються до Карибського моря, де набувають максимальної сили. В екваторіальних широтах випадає найбільше опадів – понад 2 000 мм за рік.

 

 

  1. Проблема забруднення вод океануВоди Атлантичного океану забруднюються річковими водами, стоками прибережних міст, нафтою. Найбільш забрудненими акваторіями є морські шляхи, якими транспортують нафту. Північне море і прибережні води Північної Америки вкриті багатокілометровими нафтовими плямами.

Забруднення води призводить до скорочення чисельності риби. У забруднених прибережних водах, особливо поблизу великих портів, розвиваються віруси небезпечних хвороб: гепатиту, холери, черевного тифу. Через це численні пляжі Чорного, Балтійського, Середземного морів небезпечні для купання.

Боротьбу із забрудненням води ведуть різними способами. Для збереження природи океану необхідно повсякчас здійснювати спостереження і контроль за його станом. В багатьох країнах заборонено скидати в океан неочищені води з промислових підприємств і суден. Варто пам’ятати, океан і суходіл – нерозривне ціле. Не змогли зберегти океан, навряд чи люди зможуть зберегти і суходіл.

Практична робота № 10.

 Тема. Позначення на контурній карті географічних об’єктів Атлантичного океану.

             Завдання : позначити на контурній карті географічні об’єкти Атлантичного океану, запам’ятати їх назви та місце знаходження.

 

ЗАВДАННЯ ТА ЗАПИТАННЯ.

  1. Опрацювати конспект уроку ( уважно прочитати текст, вивчити ).

  2. Географічне положення Атлантичного океану.

  3. Яка площа Атлантичного океану?

  4. Клімат океану.  

  5. Проблема забруднення вод океану. Дайте коротку характеристику.

  6. Виконайте практичну роботу № 10. ( робота з географічним атласом

« Атлантичний океан » та контурною картою).

 

Конспект уроку

з географії

7  – А клас

17. 04. 2020 р.

Тема. Атлантичний океан.

Практична робота № 10. 

Тема. Позначення на контурній карті географічних об’єктів Атлантичного океану.

Вивчення нового матеріалу.

  1. Географічне положення Атлантичного океану.

          Атлантичний океан лежить між Америкою на заході та Європою і Африкою на сході. Межі з Індійським і Тихим океанами проведені умовно – по меридіанах від мисів на південних краях Африки і Південної Америки до Антарктиди. Назву Атлантичному океанові дали стародавні греки за ім’ям міфічного титана Атласа (Атланта), який нібито стояв на краю Землі і тримав на плечах небозвід. У різний час океан називали «Море за Геракловими стовпами», «Західний океан», «Море мороку». Назва Атлантичний океан утвердилася в географії з 1507 р.

           Атлантичний океан – другий за величиною океан планети. Як і Тихий, він простягається від субарктичних широт до Антарктиди (на 16 000 км). Його відмінними рисами є витягнута форма та вузькість. І на півночі, і на півдні він має широке водне сполучення з холодними полярними водами. За глибиною Атлантичний океан є другим після Тихого. Максимальна глибина відмічена у глибоководному жолобі Пуерто-Рико (8 742 м). Серед морів Атлантичного океану вирізняють внутрішні (Балтійське, Середземне, Чорне, Азовське) та окраїнні (Північне, Карибське). Найбільшими затоками є МексиканськаБіскайська і Гвінейська. За розмірами вони не поступаються морям. Більшість островів розташована поблизу суходолу і має материкове походження (Ірландія, Великобританія, Великі Антильські). Вулканічними є острови ІсландіяКанарські. Коралове походження мають Бермудські острови.

  1. Клімат океану.   Кліматичні умови Атлантичного океану дуже різноманітні. Це обумовлено його розміщенням в усіх кліматичних поясах земної кулі. Північні та південні райони океану, що розміщуються в полярних і субполярних широтах, мають суворий клімат з від’ємними температурами протягом більшої частини року. При цьому південна частина океану холодніша за північну, оскільки Антарктида є потужнішим охолоджувачем, ніж Арктика.

В помірних широтах на формування клімату впливають західні вітри, які породжують велику кількість штормів (особливо взимку). У тропічних широтах панують пасати. Там спостерігаються найвищі температури повітря над океаном (+30 0С) і найменша кількість опадів. Північніше екватора виникають тропічні циклони, які іноді перетворюються на урагани. Зароджуючись біля берегів Африки, вони переміщуються до Карибського моря, де набувають максимальної сили. В екваторіальних широтах випадає найбільше опадів – понад 2 000 мм за рік.

 

 

  1. Проблема забруднення вод океануВоди Атлантичного океану забруднюються річковими водами, стоками прибережних міст, нафтою. Найбільш забрудненими акваторіями є морські шляхи, якими транспортують нафту. Північне море і прибережні води Північної Америки вкриті багатокілометровими нафтовими плямами.

Забруднення води призводить до скорочення чисельності риби. У забруднених прибережних водах, особливо поблизу великих портів, розвиваються віруси небезпечних хвороб: гепатиту, холери, черевного тифу. Через це численні пляжі Чорного, Балтійського, Середземного морів небезпечні для купання.

Боротьбу із забрудненням води ведуть різними способами. Для збереження природи океану необхідно повсякчас здійснювати спостереження і контроль за його станом. В багатьох країнах заборонено скидати в океан неочищені води з промислових підприємств і суден. Варто пам’ятати, океан і суходіл – нерозривне ціле. Не змогли зберегти океан, навряд чи люди зможуть зберегти і суходіл.

Практична робота № 10.

 Тема. Позначення на контурній карті географічних об’єктів Атлантичного океану.

             Завдання : позначити на контурній карті географічні об’єкти Атлантичного океану, запам’ятати їх назви та місце знаходження.

 

ЗАВДАННЯ ТА ЗАПИТАННЯ.

  1. Опрацювати конспект уроку ( уважно прочитати текст, вивчити ).

  2. Географічне положення Атлантичного океану.

  3. Яка площа Атлантичного океану?

  4. Клімат океану.  

  5. Проблема забруднення вод океану. Дайте коротку характеристику.

  6. Виконайте практичну роботу № 10. ( робота з географічним атласом

« Атлантичний океан » та контурною картою).