Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

п"ятниця 17.04

10, ДОП, УКР.МОВА                                     дата 17.04.2020

Тема. УРЗМ. Написання розповіді «Природа Карпат».

Основний зміст уроку

Розповідь учителя

  • Чи знаєте ви, звідки виникла назва цих гір?

  • Існує легенда про Карпати.

Було це дуже-дуже давно. Не було гір, а було море безкрає і глибоке. Цар моря мав вродливу доньку Карію. Леліяв її, оберігав, тішився, що росте вона розумницею. Виросла дівчина. А тут і слуга Царя Пате почав заглядатися на молоду царівну. Закохалася Карія у Пате. Зустрічалися вони таємно, під водою.

Але, як то кажуть, немає нічого таємного, що б не стало явним. Дізнався про це батько дівчини. Що тільки він не робив, щоб розлучити молодих. Одного разу в пориві гніву крикнув на все море: «А щоб ти горою стала!» І виросла серед води гора. Пате плавав і кликав свою кохану: «Каріє! Каріє! Каріє!» І тільки встиг гукнути втретє, як гора відповіла грудним голосом: «Пате...!»

Приходили сюди молоді, клялися у коханні. І так ці гори й назвали: Карпатами.

Робота за малюнком

https://sanatorii-zakarpattia.com/ua/bloh/priroda-ukranskikh-karpat/

  • Розгляньте малюнок.

  • Яких тварин ви бачите на малюнку?

  • Які рослини ростуть у горах?

Робота над мовним матеріалом

  • Зачитайте іменники.

Іменники: гори, дерева, дуб, ялина, береза, ясен, галявини, олені, козулі, птахи, глухарі, беркути, полонини, вівці, отари, пастухи;

  • Випишіть назви тварин, рослин.

  • Поясніть, як ви розумієте значення слів галявини, полонини.

  • Як пасуться вівці на полонинах? (Отарами)

  • Хто їх випасає? (Пастухи).

  • Доберіть слова, близькі за значенням до слова пастухи. (Вівчарі, чабани)

  • Зачитайте прикметники. Утворіть словосполучення.

прикметники: високі, могутні, вічнозелені, білокорі, бистрі, швидкі, турботливі;

Дерева (які?) ..., дуби (які?) ..., ялини (які?)..., берези (які?)... (Дерева високі, дуби могутні, ялини вічнозелені, берези білокорі)

  • Зачитайте дієслова.

дієслова: вкрилися, ростуть, видніються, бігають, пасуться, літають, гніздяться, виганяють;

  • Які тварини видніються на галявині?

  • Які птахи літають у горах?

  • Які гніздяться на деревах?

службові слова: на, до, під, з, за, між, і, по, при.

Доповнення речень

          Карпати — це ... гори. У них ростуть могутні..., ... ялини, ... берези. На галявинах бігають..., ... У лісах літають ... На деревах сидять ..., а у горах гніздяться ... Пастухи виганяють на полонини.

Зразок відповіді

Природа Карпат

Карпати — це високі гори. У них ростуть могутні дуби, вічнозелені ялини, білокорі берези. На галявинах бігають олені, козулі. У лісах літають глухарі. На деревах сидять дятли, а у горах гніздяться беркути. Пастухи виганяють отари овець на полонини.

 

Уривок із розповіді В. Уткіна «Там, на високій полонині». Цей текст допоможе вам скласти власну розповідь.

На заході України височать мальовничі гори Карпати. Схили гір поросли темно-зеленими дубами, білокорими березами, високими смереками, вічнозеленими ялинами, могутніми дубами.

На сонячних галявинах випасаються олені та косулі. Біля дубів ласують жолудями дикі кабани. На них полюють вовки.

Токують глухарі, метушаться рябчики, високо піднімаються беркути.

У посвист вітру вплітається дзенькіт дзвіночків. Це йдуть отари овечок на полонину. Вони пасуться до глибокої осені.

 

1. Усне складання розповіді учнями

2. Вибір заголовка

3. Запис доповненого тексту в зошити

4. Перевірка написаного

ПІДСУМОК 

  • Де ми мандрували?

  • Чим сподобалися вам Карпати?

  • Що цікавого ви запам'ятали?

Заучування віршованих рядків напам'ять

Знов зелені стали гори навесні, з полонини чути співи голосні, і трембіти десь над горами гудуть, то вівчарики з отарами ідуть.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Розкажіть легенду про Карпати своїм батькам.

  • Запитайте, хто із ваших рідних відпочивав у горах.

  • Що їм там найбільше сподобалося?

10, ДОП, укр.л-ра                                    дата 17.04.2020

Тема. «Роксолана». Переказ роману за складеним планом.

Основний зміст уроку

У великому і світлому зузір’ї діячів культури українського народу пломеніють незгасним вогнем багато яскравих зірок. У різні часи спалахували вони на українському небозводі, багато туманностей віддаляли їхнє світло від майбутніх поколінь.

Сьогодні на уроці мова піде про мужню і талановиту жінку-українку, яка лишила слід у скарбниці загальнолюдської культури.

Це дивовижна русинка Роксолана, що ніжною, тендітною рукою відводила хмари завойовників від отчого краю.

Читання тексту переказу.

ПРОЩАННЯ

Тепер Настя облишила мрію про повернення на Україну. І туга за рідним краєм почала гнітити її, згинати до землі.

Настали дні, коли вона відкликала сина з далекого походу. І, коли зайшов високий воїн, великий візир Порти, у сталевому панцирі і зняв шолом, жахнулася Настя: статурою, усім виглядом Селім був схожий на свого діда, її рідного батька Лісовського.

– Помираю,сину, – мовила Настя. – Помираю, так і не побачивши України, тихого гаю біля річки. Так і не вклонившись могилам батьків, Не почувши ні зозулі, ні соловейка. Хоч би на мить усе це побачити і почути. Хоч би на мить.

Життя вичерпалося. Світло зникло в неї з душі і вже не обіцяло повернутися. Нарешті настане кінець її вічній покину тості і безпритульності: життя було занадто коротке для її душі, ворожі сили завжди оточували її, навіть у хвилини найвищих злетів – хіба піддалася їм бодай раз , хіба відступила, злякалася? Зберегла себе, серед стихій й ворожнечі, але найдорожчого – дітей своїх – захистити не зуміла. Бо все довкола так і лишилося чуже: земля, чужі дерева, чужі дощі. Заснувати рід свій можна тільки на рідній землі, заплідненій трудом предків твоїх. Не заснуєш роду на пустім місці.

Лежала в постелі, ніби висіла над прірвою. Нічого довкола. Порожнеча. Німі, безмовні стіни валилися на неї, і темні пороги здіймалися перед затуманеним її поглядом.

Султанські лікарі відступали в розпачі. Сулейман не відходив від умираючої, готовий, може, й ціною життя власного затримати життя в Роксолані, але смерть не приймала обміну. Завоював півсвіту, а найдорожчу людину і був безсилий запобігти смерті!

А Роксолана хоч відчувала його присутність, але була така безсила, що не могла навіть сказати султанові про свою ненависть до нього. Раділа, що нарешті між ними настали взаємини, не підвладні ніякому насильству. Визволяється з-під гніту , нарешті буде вільна, нарешті. Заплющила

востаннє очі, щоб уже не дивитися на світ, і почала згадувати своє життя.

…Можу спокійно помирати. Моя батьківщина, моя Україна житиме! Житиме вічно! Житиме і боротиметься.

Словникова робота (пояснення незрозумілих слів, словосполучень).

Візир – радник султана.

Гарем – жіноче приміщення у багатих мусульман, гурт жінок багатого мусульманина.

Галера – бойовий корабель, що приводиться у рух веслярами.

Одаліска – рабиня-бранка.

Орда – татарське військо.

Роксолани – східні слов’яни.

Бесіда за текстом.

Про що шкодувала Настя у свої останні хвилини?

Яке життя було у Насті?

Хто знаходився біля ліжка умираючої?

Як сприймав хворобу улюбленої султан?

Про що згадував Сулейман біля ліжка Роксолани?

Чому раділа Настя, умираючи?

Як ви вважаєте, про що були останні думки Роксолани?

Що вам відомо про Настю Лісовську з уроків української літератури?

Розповідь учнів.

П’ятнадцятилітню доньку рогатинського попа Анастасію Лісовську захопила в полон татарська орда, дівчину продали в рабство, вона потрапили в гарем турецького султана Сулеймана. Вже за рік вона вибилася з простих рабинь-одолісок в султанські дружини, стала улюбленою дружиною султана, майже сорок років вражала безмежну Османську імперію.

Венеціанські посли у своїх повідомленнях їз Стамбула називали її Роксоланою (бо так латиною звали тоді всіх руських людей). Під цим ім’ям вона ввійшла в історію.

Життя Роксолани – це історія боротьби нікому не знаної дівчини і жінки за свою особистість, за те, щоб уціліти, зберегти і вберегти себе, а тоді вознестися над оточенням, може, й над цілим світом.

Навіть у каторжан на турецьких галерах, мабуть, було більше вільного часу, ніж у цієї жінки, нестерпно самотньої, виснаженої змаганням за своє життя, за свою індивідуальність, за Україну.

Роксолана була всемогутньою, мудрою і незвичайною у своїй долі. Вона, що змогла, все зробила для України.

Сорок один рік пробула султаншею Туреччини. Сорок один рік наймогутніша у світі держава не чинила нападу на Україну, більше того, ще й стримувала татар. Це врятувало козацьку державу від загибелі. Знала Настя з уст європейських послів та купців – розквітла її батьківщина, збільшилось населення, повиростали нові міста,зміцніла Запорозька Січ. Вона, Роксолана, зробила більше, ніж усі гетьмани і наймогутніші армії Європи. Вона остаточно і назавжди підірвала могутність Порти.

 

Складання плану переказуваного тексту.

 

Орієнтовний варіант плану

  1. Нездійсненна мрія.

  2. Життя вичерпалося.

  3. Султанські лікарі в розпачі.

  4. Султан втратив найдорожчу людину.

  5. Остання радість Роксолани.

  6. Віддалась останнім спогадам:

а) про Україну;

б) про свого батька;

в) про власне життя.

7) Україна житиме.

Усний переказ тексту.

Домашнє завдання

Переказувати текст за планом

 

Основи  здоров’я  10 доп  17.04.20

 Моделі поведінки по збереженню власного життя у натовпі під час масових заходів, пожежі у місцях з масовим перебуванням людей.

Поведінка людини у натовпі під час пожежі: 

Якщо ви опинилися в натовпі, рухайтеся у напрямку основного потоку людей. Схрестіть руки на грудях, виставивши лікті вперед і тримаючись руками за плечі: це дасть можливість дихати в тисняві.

Дитину візьміть на руки. Краща позиція — «запасний парашут»: руки дитини обіймають вашу шию, ноги — талію. Якщо ви разом з іншим дорослим, він повинен притиснутися впритул до вашої спини, тримаючись за ваш ремінь або талію в районі живота. В крайньому випадку зчепитися ліктями. Якщо ви все-таки загубилися, не зупиняйтеся і не чиніть опір руху натовпу — зустрінетеся зовні.

Якщо впали — міцно хапайте найближчу людину за ноги або одяг і піднімайтеся по ньому.

Якщо евакуюватися не вдалося, використовуйте туалетну кімнату. На ручці дверей на вході залиште одяг — прив’яжіть шарф або повісьте куртку. Для пожежників це знак, що всередині хтось є.

Потім відкрийте крани, намочіть одяг і всі можливі речі та обкладіть ними двері, заткнувши всі щілини. Весь час змочуйте їх водою і чекайте пожежників.

Використовувати вікна як вихід є сенс, якщо ви перебуваєте не вище третього поверху будівлі з висотою стелі до 3 м або не вище другого поверху в торговому центрі. Стрибок з висоти більше 5 м дуже небезпечний, але до 9 м ймовірність залишитися в живих досить висока. Якщо вище — шансів практично немає.

Якщо ви перебуваєте вище третього поверху (другого поверху в ТЦ), постарайтеся привернути до себе увагу, розмахуючи світлим одягом. Не відкривайте вікно, якщо в приміщенні можна дихати без цього. Відкрите вікно посилить тягу, приміщення швидко заповниться димом з продуктами горіння. Полум’я теж швидше тягнеться до відкритих точок.

Якщо приміщення заповниться димом, дихайте через вологу тканину. Перевірте, чи щільно зачинені двері, і висуньтеся у відчинене вікно. 
 Якщо вогонь проник у кімнату — спробуйте вибратися з вікна, використовуючи простирадла або інші підручні засоби як мотузки.

У задимленому приміщенні йдіть до виходу, тримаючись за стіни, щоб не втрачати орієнтацію. Пересувайтеся поповзом або пригнувшись, оскільки дим йде вгору і на рівні підлоги дихати трохи легше.

Якщо на вас загорівся одяг, бігти у жодному разі не можна — так вогонь розгорятиметься ще швидше. Дотримуйтесь правила «зупинись, падай, качайся». Горизонтальне положення вбереже голову і волосся, оскільки полум’я завжди йде вгору, а качаючись по землі чи підлозі, ви швидко погасите його.

Якщо одяг горить на іншій людині, потрібно накинути на неї щось щільне, наприклад, килимок або пальто.

Дайте відповіді на запитання.

Що ви порадите людині, яка перебуває на багатолюдному стадіоні, де почалася пожежа?

Обговорення ситуацій.

Ситуація. У кінотеатрі, під час сеансу, ви почули запах диму. Що ви будете робити?