Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

п"ятниця 17.04

Конспект уроку

з біології

7-Б клас

17.04.2020 рік

Практична робота.

Тема.  Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин.

Хід роботи:

 

1. Розгляньте наведені малюнки із зображенням кровоносних систем різних хребетних тварин. Підпишіть, яким тваринам належать ці системи: риби, амфібії, рептилії, птахи, ссавці.

2. Визначте спільні елементи будови зображених кровоносних систем. Позначте на малюнках відповідними цифрами: 1 — серце; 2 — судини; 3 — шлуночок; 4 — передсердя.

 

3. Визначте особливості будови кровоносних систем різних груп тварин. Заповніть таблицю (крім останнього стовпчика).

Група хребетних тварин

Кількість кіл кровообігу

Кількість передсердь серця

Кількість шлуночків серця

Напрямок ускладнення будови кровоносної системи

Риби

 

 

 

 

Амфібії

 

 

 

Рептилії

 

 

 

Птахи

 

 

 

Ссавці

 

 

 

4. В останньому стовпчику таблиці поставте стрілку в напрямку ускладнення будови кровоносних систем: від менш складної до більш складної.

5. Використовуючи матеріали підручника та інших джерел, поясніть, які особливості будови кровоносної системи різних груп хребетних дозволяють їм пристосовуватися до свого середовища існування.

7  - б, ЗАР.Л-РА                                         ДАТА 17.04.2020

Тема. Іронічне зображення пристрасті людини до легковажного збагачення в оповіданні «Спілка рудих».

 

Основний зміст уроку

— Шерлок Холмс прославився тим, що розслідував злочини, які здійснювали люди різного віку. Разом із тим він намагався зрозуміти, що штовхає людину на злочин. Відомо, що всі злочини проходять через людську свідомість, стаючи вчинками. Наш урок — це психологічне дослідження. Мета — розгадати загадку людини, проаналізувавши вчинки героїв. Адже саме через них можна зрозуміти психологію особистості. А допоможуть нам у цьому герої оповідання А. Конан Дойля «Спілка рудих», у якому Шерлок Холмс розслідує ще одну заплутану справу.

Пригадаймо!

«Прототипи образу Шерлока Холмса».

— А. Конан Дойл наділив Холмса зовнішністю й рисами характеру свого вчителя — професора медицини Джозефа Белла. Високий, худий, з різкими яструбиними рисами обличчя, лікар дуже нагадував детектива. Він був надзвичайно спостережливим, уміло користувався методом дедукції. «Він сидів у кабінеті з обличчям нерухомим, як в індіанця, і ставив відвідувачеві діагноз швидше, ніж той міг відкрити рота Белл перераховував симптоми хвороби і навіть повідомляв пацієнту деякі подробиці з його минулого і навряд чи коли-небудь помилявся»,— писав Дойл в автобіографічній книзі «Спогади і пригоди». Цікаво, що доктор Белл був прихильником Шерлока Холмса, дуже тішився тим, що став прототипом такого відомого літературного героя.

Головне в Холмсі значною мірою визначила особистість самого А. Конан Дойла. Письменник зізнавався сину Адріану: «Якщо існує на світі Холмс, то це я сам». Конан Дойл, як і його персонаж, був справедливою, благородною і безкорисливою людиною Він неодноразово виступав на захист принижених Так, саме завдяки його втручанню було виправдано несправедливо звинуваченого адвоката Джорджа Едалжі. Він допоміг і медсестрі Джоан Пейнтер, від якої одержав листа з проханням знайти її зниклого нареченого: «Я вам пишу тому, що ніхто інший мені не допоможе, і я не можу найняти нишпорку, бо в мене немає грошей». Дойл зробив усе, аби визволити з в’‎язниці беззахисну людину, звинувачену в страшних злочинах — убивстві й пограбуванні.

 

Теорія літератури

Цикл( грецьк.kiklos-коло)-низка пов'язаних між собою явищ, які творять певну замкнуту цілість. У літературі- сукупність художніх творів одного жанру, які об'єднуються задумом автора в естетичну цілість.

Таким чином оповідання про Шерлока Холмса і Доктора Ватсона становлять цикл.

Робота з текстом «Спілка рудих.

Аудіокнига https://www.youtube.com/watch?v=rIPnjGjgfHA

Текст твору https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=234

 

- Створення сюжетної-композиції оповідання «Спілка рудих» Артура Конан Дойла.

 

Композиційні елементи

Ланки сюжетної лінії

 

Експозиція

Міркування Холмса про «найдивніші й найнеповторніші» злочини. Стисла інформація про Джейбеза Вілсона.

Для запису учнями: Вілсон звертається за допомогою до Шерлока Холмса.

Зав’язка

Розповідь Вілсона про оголошення в газеті Спілки рудих від 28.04. 1890 року

Для запису учнями: Об’ява в газеті.)

Розвиток дії

Дивовижні події, що сталися з Вілсоном впродовж наступних двох місяців. Для запису учнями:Вілсон влаштовується на роботу до Спілки рудих. Дивна робота за чотири фунти на тиждень. Спілку рудих розпущено. Таємниця Спілки рудих. Холмс обстежує територію ймовірного злочину й таємно оглядає помічника Вілсона. Холмс слухає музику. Холмс підключає до справи поліцію.

Кульмінація

Для запису учнями:Засідка. Злочинців затримано.

Розв’язка

Для запису учнями: Вдячність директора банку.

Пояснення детектива

Для запису учнями: Холмс пояснює Вотсону незрозумілі деталі справи та ходу її розслідуванняя.

 

Робота над ідейно-художнім аналізом оповідань «Пістрява стрічка», «Спілка рудих». Створення порівняльної таблиці за змістом двох оповідань.

Категорія аналізу

«Пістрява стрічка»

«Спілка рудих»

Тема

зображення історії вбивства  у родині старовинного англійського роду Ройлоттів.

зображення заплутаної історії містера Вілсона у «спілці рудих» , та викриття Вінсента Сполдінга, як шахрая і фінансового махінатора.

Ідея

засудження надмірної жаги до збагачення, прагнення досягнути цього страшною ціною вбивства рідних і близьких людей, надмірної агресивності по відношенню до оточуючих; уславлення інтелекту, кмітливості, дедуктивного методу Шерлока Холмса.

засудження легковірності і недалекоглядності містера Вілсона, шахрайських намірів Вінсента Сполдінга пов’язих з пограбуванням французького банківського золота, уславлення продуманості Шерлока Холмса, який зміг розкрити запланований злочин.

Жанр твору

оповідання

оповідання

Висновок: у кожному з цих творів засуджуються людські вади, більшість з них пов’язана з жагою до збагачення шляхом обману, і уславлюється сила розуму і раціональність мислення Шерлока Холмса. Отже, він в є головний герой оповідань.

Домашнє завдання

Читати й аналізувати  ідейно-художній зміст оповідань «Пістрява стрічка», «Спілка рудих».

 

Ритміка  7б  клас 17.04.

Прослуховування музичних творів (у записі).

Обговорення їх, опис (ритм, настрій, характер, темп. П. Чайковський «Пори року»

  1. Розминка. https://www.youtube.com/watch?v=ju8W_SX_wy4

  2. Артикуляційні  вправи https://www.youtube.com/watch?v=2M0I-CX1BpM

  3. Дихальні  вправи https://www.youtube.com/watch?v=grQW5OvwARw

  4. Прослуховування музичних творів  П. Чайковський «Пори року. Весна » 

БЕРЕЗЕНЬ https://www.youtube.com/watch?v=8uQSmb-vMLY&list=RDOPqlNLCrUuQ&index=4

КВІТЕНЬ https://www.youtube.com/watch?v=MmOF1Rtxs4g&list=RDOPqlNLCrUuQ&index=2

ТРАВЕНЬ https://www.youtube.com/watch?v=X4GlvD_BR-Y

Обговорення їх, опис (ритм, настрій, характер, темп.  Під  час  слухання  творів  імпровізуйте  пальцями  гру  на  фортепіано,  дотримуючись  ритму.

Мовою  рухів  вашого  тіла  передайте  пробудження  природи  навесні. 

7 – Б геометрія    17.04

Тема. Розв’язування вправ.

Перед тим, як  розв’язувати вправи, пригадайте означення  кола описаного навколо трикутника.

Вправа № 643; 

Вправа № 647; 

Вправа № 649.

Домашнє завдання.

Повторити теоретичний матеріал з § 24. Виконати вправу №645.

Посилання на підручник:  https://pidruchnyk.com.ua/647-geometrya-ster-7-klas.html.

 

9 – А клас Правознавство

Тема. Право на освіту в Україні. Які середні навчальні заклади існують в Україні, в яких навчальних закладах можуть навчатися інваліди з вадам слуху

І. Вивчення нового матеріалу

Робота над документами про право на освіту
 - Найважливіші гарантії освіти закріплено в Конституції України та Законі України «Про освіту».
 Конституція України — стаття 53:
 «Кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов'язковою».
 Закон України «Про освіту» — стаття 3:
 «Громадяни України мають право на безкоштовну освіту в усіх державних навчальних закладах незалежно від ... світоглядних переконань... стану здоров'я та інших обставин».
 Стаття 6 «Основними принципами освіти в Україні є: доступність для кожного громадянина усіх форм і типів освітніх послуг, що надаються державою».
 - Дитячою Конституцією називають Конвенцію ООН про права дитини (стаття 28): «Держава визнає право дитини на безкоштовну початкову освіту, доступність професійного навчання та дбає про зниження кількості учнів, які залишають школу».
 Закон України «Про охорону дитинства» — стаття 19:
 «Кожна дитина має право на освіту. Держава гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти».
 Закон України «Про загальну середню освіту» — стаття 2:
 «Основними завданнями законодавства України про загальну середню освіту є:... забезпечення права громадян на доступність і безоплатність здобуття повної загальної середньої освіти».
 Стаття 6: «Громадянам України незалежно від... переконань... або інших ознак забезпечується доступність і безоплатність здобуття повної загальної середньої освіти у державних і комунальних навчальних закладах».

В Україні налічується 128 дошкільних закладів для дітей з вадами опорно-рухового апарату, в яких навчаються більш як б тис. дітей, функціонує 101 група для дітей-інвалідів з дитячим церебральним паралічем (603 дитини). Понад 6 тис. учнів з вадами психічного розвитку навчаються у спеціальних класах загальноосвітніх шкіл. В усіх областях, містах Києві та Севастополі в професійно-технічних училищах відкрито групи для розумово відсталих випускників допоміжних шкіл. Третина спеціальних шкіл-інтернатів для дітей з вадами слуху, зору, опорно-рухового апарату перекваліфікована у заклади І—III ступеня, які надаватимуть випускникам середню освіту і професійну підготовку. У разі неможливості здійснення навчання і виховання дітей з обмеженими можливостями розвитку в дошкільних закладах, загальноосвітніх школах та спеціальних закладах системи освіти органи управління освітою за ініціативи батьків (осіб, які їх замінюють) або учнів організовують їхнє навчання відповідно до Положення про індивідуальне навчання учнів у системі загальної освіти.

ІІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати параграф 12. (підручник Основи правознавства Ратушняк 9 клас)

Посилання на електронну версію підручника:

https://pidruchnyk.com.ua/1026-pravo-ratushnyak-9klas.html

Тема уроку: «Аранжування в музиці»

Добридень, добридень усім я кажу

Добридень кажу я усім з ким дружу.

Хай сонечко сяє травичка росте,

І настрій хороший у всіх настає.

Сьогодні ми побуваємо на території середньовічної Італії, середньовічна Італія.

- Саме ця країна є батьківщиною для відомого скрипаля – віртуоза   Паганіні. 27 жовтня 1782 року у італійському місті Генуя народився Ніколо Паганіні - найвідоміший скрипаль усіх часів і народів. Хоча з тих пір минуло вже 235 років, проте у біографії скрипкового диявола залишається ще багато "білих плям". З 5 років батько почав учити хлопчика грати на мандоліні, та фортепіано а з 6 - на скрипці. Якщо вірити дослідникам життя Паганіні, музикант пізніше згадував, що коли він не виявляв належної старанності, батько його карав - згодом це відбилося на слабкому здоров'ї скрипаля.

- У грі на скрипці Паганіні був справжнім віртуозом. Швидко освоївши традиційну техніку, він почав експериментувати: імітував спів птахів і людський сміх, звучання флейти, труби, ріжка, мукання корови, застосовував різноманітні звукові ефекти.

- Маестро вважав, що краще не записувати свої твори на папері, щоб залишатися єдиним виконавцем (а тих, хто міг виконати мелодії Паганіні навіть з нотами, було мізерно мало).  Саме це є яскравим прикладом аранжування.

- Аранжування – переклад музичного твору, написаного для певного інструменту, ансамблю чи співака.

Одного разу Паганіні уклав парі про те, що зможе диригувати оркестром за допомогою скрипки, на якій будуть всього дві струни. Йому вдалося не тільки виграти парі, але і справити враження на сестру Наполеона Елізу Бонапарт — вразлива корсиканка від захвату втратила свідомість.  Гра на двох струнах не стала межею можливостей Паганіні: в день народження Наполеона він перевершив самого себе, зігравши на одній струні. Дуже легко, Паганіні підкорював міста і країни. Йому аплодували в Італії, Австрії, Німеччині, Франції, Англії, Ірландії. Скрізь. https://www.youtube.com/watch?v=nYbzMupFrnA&pbjreload=10 

- Пропоную уявити себе скрипалями та підіграти на «Сучасних струнах душі». Якщо скрипка є більш-менш Європейським музичним інструментом, то представником струнних українських народних інструментів є бандура. Тому, щоб почути цей музичний інструмент, ми повернемося назад в Україну.

-  Що ви знаєте про бандуру?

- Бандура – це національний інструмент українського народу. Вона належить до струнно-щіпкових інструментів. Також бандура вважається одним із древніх музичних інструментів.

- Ще в сиву давнину на них грали відважні козаки. З історії нам відомо, що в українців можна було забрати все – землю, життя, розлучити родину, але в них завжди залишалась пісня, що походила і вела за собою нові подвиги і звершення.

- Варто відзначити, що бандура на сучасному етапі являється як сольним так і ансамблевим інструментом.

-  Наша мандрівка продовжується по мальовничому Львові. Як ми уже дізналися, що саме Паганіні прославив Італію, а місто надій - Львів прославив відомий співак Кузьма Скрябін. Справжнє його ім’я Андрій Кузьменко його пісні носять патріотичний характер, оспівують Україну та її величність. І в своїй пісні «Сам собі країна» він хоче донести: «Щодня близько 1000 українців подають документи на еміграцію.  Щодня близько 500 українців ступають на чужу землю у пошуках кращого життя з метою залишитись там.  Ці люди відмовляються від своєї культури  і своїх звичаїв, своєї віри.  Більшість з них до кінця життя працює чорно робочими, так і не діставши статусу громадянина чужої країни.  А можливо, їхня біда полягала в тому, що відповідь треба було шукати в собі, а не в підручнику географії. 

   

Українська мова, 17.04.20р.

Тема. РЗМ. Твір-оповідання за поданим сюжетом (усно).

Матеріал для опрацювання:

                                           Як працювати над оповіданням
 1.    Виберіть цікавий і повчальний випадок, який ляже в основу оповідання.
 2.    Сформулюйте тему й основну думку оповідання, доберіть до нього заголовок.
 3.    Відберіть необхідний матеріал із вашого досвіду (спогадів) чи інших джерел.
 4.    Продумайте композицію оповідання (вступ, зав'язка, кульмінація, розв'язка, висновок); складіть план.
 5.    Додержуйте співмірності частин оповідання, не від¬вертайте уваги від головного на несуттєве, другорядне.
 6.    Намагайтесь використати в оповіданні невеличкий діалог, елементи опису й роздуму, щоб повніше і глибше розкрити хід подій та характери людей, про яких ви пишете.
 7.    Напишіть чернетку оповідання; після перевірки і ви¬правлень перепишіть його начисто.

                                              Велика ведмедиця
 Я дуже люблю Карпати. Немає кращого відпочинку, як у горах. Отак роздумуючи, я піднімався все вище, поки не забрів у густий ліс. Продираючись крізь хащі, я вийшов на дику місцину. Густина кущів молодої грабини, непрохідні полчища ялівцю, громади молодих смерічок — усе творило перешкоду2 для дальшої ходи.
   Продершись гущавиною, я вийшов на зарослу травою невеличку улоговину3. Я очам не повірив: неподалік стояла велика ведмедиця і жалібно скавуліла, а біля неї лежало налякане ведмежатко. Я боязко підступив ближче й угледів: ведмежатко потрапило в пастку4. Браконьєри поставили! Мені нічого іншого не залишалось, як тільки сміливо підійти до заполоненого звірятка. Але як поведеться його мати? Страх тіпав мною, як пропасниця5. І все ж, перемагаючи його, я поволі, дуже обережно підходив і не спускав з ока ведмедицю. 
    Я вклякнув біля ведмежати. Воно, бідне, тремтіло. А я, погладжуючи його ніжне хутро, примовляв: «Не бійся мене, малятко, я тебе визволю, я твій друг».

   Я розняв залізко, погладив защемлену передню лапку, подивився, чи немає поранення — і відпустив його. Воно підстрибнуло і кинулось до своєї мами.
    Ведмедиця уважно глянула на мене й побігла з малим до лісу

(За Л. Сеником).

Дайте відповіді на запитання і виконайте завдання.
 1.    Від чийого імені ведеться розповідь?
 2.    Чому оповідач опинився в Карпатах?
 3.    Кого побачив мандрівник в улоговині і що вирішив зробити?
 4.    Чого він не міг передбачити, чому ним заволодів страх? За допомогою яких мовних засобів передано в тексті це почуття? 

5.    Що змусило людину здолати страх? Як змальовано в оповіданні ставлення до звірятка?
 6.    Опишіть епізод, зображений художником.
 7.    Яка основна думка оповідання? Чи відображено її у назві тексту?
 8.    Доберіть заголовок, який відбивав би основну думку оповідання.
 

Словничок:
 1 Ялівець — рос. можжевельник.

2 Перешкода — рос. препятствие.

3 Улоговина — заглиблення в рельєфі місцевості. 

4 Пастка — рос. капкан.
 5 Пропасниця — хворобливий стан, коли людину кидає то в жар, то в холод; лихоманка (рос. лихорадка).


 Перечитайте текст удруге. Простежте, як розвивається основна думка оповідання в його композиції (виділіть зав'язку, кульмінацію та розв'язку).

Домашнє завдання:
 

Уявіть описану ситуацію.
 Ви з другом (подругою) по дорозі зі школи підходили до зупинки. Раптом линув дощ, і люди кинулися до автобуса, що саме підійшов. Останнім у двері втиснувся немолодий уже чоловік. Коли він похапцем1 складав парасольку, на тротуар щось упало. Автобус відразу ж рушив, і на зупинці нікого не залишилось.
 Коли ви підійшли ближче, то побачили барсетку, в ній вия¬вилися ключі, візитка, кредитна картка й мобільний телефон. 

 Похапцем — рос. наспех.
 
 Додумайте сюжет до логічного кінця, визначте композиційні частини і напишіть оповідання про свої пригоди у зв'язку зі знахідкою. Уведіть в оповідання невеличкий (2—3 речення) опис дощу, барсетки та опис зовнішності її власника (чи можна встановити, хто ним виявився?); передайте свої відчуття і враження від пережитих подій. Для зв'язку композиційних частин оповідання і послідовної передачі подій використовуйте наведену таблицю. Скористайтесь поданою нижче пам'яткою.


 Слова для зв'язку частин твору
 Початок: якось, одного разу; це було; це трапилось; сталося так, що; ось який випадок стався; пригадується мені, як

Основна частина (послідовність розвитку подій):   у той час, коли; згодом,раптом, потім, пізніше, тоді; після того як; та ось, несподівано, нарешті

Кінцівка:   ось так закінчилося; ось який випадок стався...; ось така історія трапилась...