Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

П'ятниця

Урок 3

Тема: Знайомтесьаранжування

Твори, що вивчаються на уроці:  

  • Л. ван Бетховен Соната № 14, частина №1 та сучасне електронне аранжування сонати

  • М.Глінка «Марш Чорномора» із опери «Руслан і Людмила» (фрагмент)

          П. Майборода - Пісня про рушник

Аранжування(від франц. arranger - упорядковувати).

  1. Переклад музичного твору для іншого  складу виконавців.

  2. Полегшений виклад музичного твору  для виконання  на тому самому інструменті.

  3. Обробка мелодії для виконання  на музичному інструменті або для голосу із супроводом.

  4. У джазовій музиціпов’язані з імпровізаційним стилем музикування гармонічні, фактурні зміни, які музиканти вносять у твір під час виконання.

  5. У популярній музицістворення інструментального  супроводу  до  мелодії пісні для різного  складу  виконавців.

  • А чи знаєте ви, що аранжуванням твору  іноді  займаються самі автори творів?

  • Пригадайте, Е.Гріг  усе  своє життя доопрацьовував  свій  концерт для фортепіано  з  оркестром.

Музичне сприймання. Л. ван Бетховен Соната № 14, частина №1

Л. ван Бетховен Соната №14,частина №1 у сучасній обробці (фрагмент)

Аналіз музичних творів

  • Розкажіть про своє враження  від  прослуханої музики

  • Як  змінилися звучання і характер твору після аранжування?

  • Охарактеризуйте  засоби  музичної  виразності кожного твору.

  •  Які  інструменти створили  неповторний  музичний образ у кожному творі?

  • Чим відрізняється звучання музичних інструментів від звучання  синтезатора?

Знайомство з творчістю композитора Л. ван Бетховена та його  сонатою №14

Соната має підзаголовок « у  дусі фантазії». У  ній три сатини, що традиційно для сонати, однак починається  вона досить незвичноповільною, похмурою, досить скорботною музикою, що в класичному варіанті  сонати є характерним  для середньої  частини. У  музиці відображається мотив розчарування від нерозділеного кохання.

Бесіда про творчість композиторів М.Глінки та Ф.Ліста

  • Пригадайте, що ви знаєте про М.Глінку?

  • Що ви знаєте про творчість композитора?

  • Які його  твори ми слухали раніше?

Фронтальна актуалізація знань: творчість М.Глінки, його  опера «Руслан і Людмила». Пригадування увертюри з опери та її  головних мелодій, «Марш Чорномора».

Відомий твір М.Глінки «Марш Чорномора» отримав  нове життя у творчоості композитора Ф.Ліста.

Ференц (Франц) Ліст угорський композитор, піаніст, педагог, диригент, публіцист, представник музичного романтизму, засновник угорської  композиторської школи. Багатогранна творча діяльність Ф.Ліста тривала близько 60 років. Упродовж свого життя він  створив понад 1300 торів. Композитор був  автором хорової, вокальної та симфонічної музики, а його  органні твори посіли  чільне місце у репертуарі органістів. Ф.Ліст зробив численні фортепіанні транскрипції  музичних творів інших композиторів. 

Музичне сприймання. М.Глінка «Марш Чорномора» із опери «Руслан і Людмила» (фрагмент).

Ф.Ліст Транскрипція «Маршу Чорномора» із опери М.Глінки «Руслан і ЛЮдмила» для фортепіанно (фрагмент).

Музичний словник

Транскрипція (відлат. Transcription - переписування) – довільна обробка музичного твору у віртуозному стилі.

Перергляд уривка з фільму про Ф.Ліста 

https://www.youtube.com/watch?v=nNlmbPZunjQ  П. Майборода - Пісня про рушник Прослухайте та вивчіть пісню, намагайтесь заспівати самостійно дану пісню.