Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

П'ятниця

Українська мова, 20.03.20р.

Тема: Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні.

Групи прикметників:

Я к i с н и м и називаються прикметники, які відповідають на питання який? яка? яке? як? i виражають ознаку безпосередньо, яка може виявлятися в більшій чи меншій мірі: кислий — кисліший — найкисліший.

 

Якісні прикметники виражають ознаку за:

а) кольором: червоний, зелений, синій, чорний;

б) смаком: гіркий, солоний, солодкий;

в) запахом: запашний, духмяний;

г) вагою: важкий, легкий;

г) вiком: старий, молодий;

д) формою: круглий, прямий, вузький;

е) зовнішніми i внутрішніми властивостями: стрункий, високий, поганий.


 В i д н о с н и м и називаються прикметники, що відповідають на питання який? яка? яке? як? i виражають ознаку через відношення до предметів, яка не виявляється в більшій чи меншій мірі: денне світло (світло дня), вечірня прохолода (прохолода вечора).

Відносні прикметники виражають ознаки за відношенням до:

а) матеріалу: вовняний, водяний, лляний, цегляний;

б) часу: літній, зимовий, річний;

в) призначення: шкільний, столярний, швейний;

г) національності: український, польський, грецький;

г) місця: лісовий, степовий, сільський, полтавський.

Відносні прикметники здебільшого є похідними словами.


 П р и с в i й н i прикметники називають ознаку, що відповідає на питання чий? чия? чиє? чиї? i виражає належність предмета (Галина розповідь, татова розмова) чи тварині (солов’їна пісня, сорочине гніздо, собачий гавкіт).

Присвійні прикметники творяться за допомогою cyфіксів -ин, їн, -iв (-ов, -ев, -єв) від назв людей та - ин, -їн, -ач, -яч від назв тварин. Присвійні прикметники, утворені від власних назв, пишуться з великої літери: Сергіїв олівець, Софіїв вінок, Шевченкова поезія.

 

Вправи на закріплення:

Записати слова у три колонки: якісні, відносні та присвійні

 

Високий, охайний, шкільний, спортивний, величезний, батьків, Ольжин, весняний, мідний, партизанів, синюватий, партизанський, красивий, дідусів, паперовий, тижневий, український, козацький, сліпий, домашній, учнів, учнівський, русий.

 

Замінити описові іменники прикметниками. Визначити групу прикметників за значенням.

Олія з кукурудзи - кукурудзяна олія,

будинок з цегли -

пшениця з України

завдання на сьогодні -

досвід життя —

праця Сергія —

зошит Тетяни —

Збори батьків —

 

Домашнє завдання:

 

Утворити присвійні прикметники від іменників. (Чергування г, к, х із ж, ч, ш при творенні присвійних прикметників)

Наталка - Наталчин ,

Ольга —

Одарка –

Муха  

Кішка –

Донька –

 

 

 

Українська література, 20.03.20р

Тема: Всеволод Нестайко. «Тореадори з Васюківки». Пригодницький захоплюючий сюжет в його повісті для дітей.

Тема: зображення різноманітних пригод хлопців, які потрапляли у цікаві та захоплюючі ситуації і намагалися довести власну самостійність у їх вирішенні.

Ідея: уславлення прагнення хлопців, які виявили бажання створити справжній театр у районі і здобути велику славу; засудження легковажності, ліні, безвідповідального ставлення до визначеної справи (вивчення хлопцями акторських ролей до вистави).

Основна думка: кожна розпочата справа повинна мати організаційний початок і вичерпне логічне закінчення.

Жанр: пригодницький та гумористичний твір.

Проблематика: повага до ближнього, вміння розуміти його; турбота про власне здоров’я як одну з людських цінностей.

Композиція  1 розділ 

Події у цій частині твору відбуваються протягом двох днів.

Експозиція: знайомство з Іваном Ревою та Павлом Завгороднім, родинами хлопців та місцевістю, де відбуватимуться події. Зав’язка: прагнення хлопців повсякчас знаходити якісь пригоди (вирити метро під свинарником, виявити власні тореадорські здібності, зробити підводного човна, витягти з колодязя щеня). Кульмінація: ризиковані вчинки, події, які траплялися з хлопцями. Розв’язка: всі ситуації, до яких потрапляли хлопці, закінчувалися добре.

9 розділ 

Експозиція: розповідь про дружні стосунки Павла з Антончиком Мацієвським. Зав’язка: вирішення хлопцями збудувати єгипетську піраміду із кавунів і замурувати в ній Павлушу — як фараона ГаменхотепаКульмінація: допомога Яви Павлу втекти від розлюченого діда Салимона. Розв’язка: покарання хлопців батьками за шкоду на баштані.

«»Е», — сказали ми з Явою» розділ

Експозиція: рішення Яви та Павла організувати сільський театр у Васюківці. Зав’язка: розподіл театральних ролей між учнями; Павло — Топчинський; Ява — Бобчинський. Кульмінація: «провал» інсценізації п’єси через незнання акторських слів Павлом і Явою. Розв’язка: страждання та сором хлопців, які втекли зі сцени театру.

«Усе! Кінець! Я дарую велосипед. Загаза чогтова!! Я видужую» розділ Експозиція: хвороба Яви, яку він уявляв ймовірною смертю. Зав’язка: вирішення Яви подарувати Ярині велосипед на згадку про себе. Кульмінація: жалкування Яви за власним подарунком, зробленим сестрі; радість і щастя Яришки від катання на велосипеді. Розв’язка: видужання Яви — «загази чогтової»; обіцянка брата давати кататися сестрі на велосипеді, коли вона цього забажає.

Сюжет:

Повість складається з трьох частин (видавалися і як окремі повісті): «Пригоди Робінзона Кукурудзо», «Незнайомець із тринадцятої квартири» та «Таємниця трьох невідомих». Героями повістей є Ява Рень та Павлуша Завгородній (у ранніх редакціях — Криворотько).

Кожен з епізодів має власний сюжет, пов'язаний з попереднім виключно за допомогою основних персонажів. Головними героями книги є прості школярі з села Васюківка — Павлуша Завгородній (у ранніх редакціях — Криворотько) і Ява Рень. Шибайголову Яву та більш спокійного й розважливого Павлушу об'єднує щире бажання прославитися на весь світ. Для цього вони впродовж всієї трилогії намагаються стати тореадорами, зловити іноземних шпигунів зі свого села, підкорити Київ та багато іншого. Головне послання книги — справжня дружба, самопожертва, готовність прийти на допомогу нужденній людині.

Домашнє завдання:

Читати та характеризувати головних героїв, їх пригоди.