Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

П'ятниця

20.03.2020р.

Літературне читання

Тема. Андрій М’ястківський «Мудра  голка». Детальний переказ.  Григорій Усач  «Мамині руки». Виразне читання.

Мудра  голка

     Марійка любила дивитись, як мама вишиває квіти. Червона нитка до зеленої, до жовтої... Так гарно виходить. Чорнобривці, айстри, волошки, барвінок...
 — Мамо, дай мені голку, полотна і ниток. Я теж хочу вишивати, — якось попросила Марійка.
 — Ти ще мала, пальчики поколеш.
 — От і не мала, от і не поколю! — запевнила дівчинка. — Хіба я не знаю, що не пальчики, а полотно треба колоти?
 — Ну, добре. — Мама відрізала ножицями шматок білої тканини, дала голку, нитки.
    Раз кольнула Марійка, вдруге. І тут нитка заплуталась.
 Марійка розплутала вузли і подумала: «Мама мудрою голкою вишивала, а мені дала погану. От піде вона до крамниці, візьму її голку і теж гарний рушничок вишию...»
    Пішла мати до крамниці. Марійка мерщій за мудру голку, за полотно. Та не встигла й двічі кольнути, як гострий біль пронизав пальчик. На очах виступили сльози.
 — Мудра, а така колюча!.. — розсердилася дівчинка на материну голку.
 — Чого ти заплакана, Марійко? — повернувшись, запитала мати.
 — Рушничок вишивала. Думала, твоя голка мудра, що такі гарні квіти гаптує... А вона колеться.
 — Всяка голка проворна, коли вона в мудрих пальцях. Бери-но полотно, та не поспішай, а дивися, як треба...
 Надвечір Марійка з матір’ю вишили першу волошку.
 — То хто мудрий? — усміхнулася мати. — Голка чи пальчики?

Андрій М’ястківський

МАМИНІ РУКИ

Пахнуть руки в мами
 Хлібом, пиріжками, 
 Бо ці руки гарні 
 Трудяться в пекарні.
 Глібчик у крамниці 
 Купить паляницю – 
 Пахне у хлібині 
 Мамин труд хлопчині. 

                  Григорій Усач

 

Завдання:

1.Прочитайте оповідання в особах.

2.Про що це оповідання? Обери найточнішу відповідь серед запропонованих:

а) про те, як Марійка вколола собі пальчик;

б) про те, як Марійка вчилася вишивати;

в) про те, як мама вишивала рушник.

     3. Чому в Марійки спочатку нічого не виходило? Що, на твою думку, можна порадити дівчинці?

      4. Перекажіть  оповідання.

      5. Вірш  виразно  прочитати. Охарактеризувати  мамині  руки.

      6.  Як  звали хлопчика, що купив  паляницю?

 

Українська  мова

Тема. Робота  над  упорядкуванням  слів у  реченнях.

Упорядкувати  слова  у  реченні  означає  скласти  його  із  запропонованих  слів,  де треба змінюючи у них  закінчення.

Наприклад:

Вкрились, небо, хмари, важкі.

Важкі  хмари  вкрили  небо.

 

Завдання:

1.Упорядкувати  слова  у  реченнях.  Визначити підмет  і  присудок.

  • чудовий, настала, весни;

  • сипле, землю, на, ясне, щедро, сонце, своє, проміння;

  • струмочки, землі, веселий, по, біжать;

  • птахи, теплих, з, повертаються, країв.

2. В останньому реченні встановити зв’язок слів за допомогою питань.

Наприклад:

Спілі яблука  опадають з дерев.

(Що?)  яблука (що роблять?) опадають;

яблука (які?) спілі;

опадають (з чого?) з дерев.