Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

П'ятниця

Конспект уроку

з географії

11 – А клас

20. 03. 2020 р.

 

Держави – сусіди України.

Вивчення нового матеріалу.

 Україна межує із 7-ма країнами, в тому числі  з двома на суші та по морю (Румунія Росія)

Польща      

По́льща, Респу́бліка По́льща — держава в Центральній Європі, унітарна парламентська республіка, що має у своєму складі 16 воєводств. Польща має державний кордон із сімома країнами Європи: на північному сході вона межує з Росією та Литвою, на сході — з Білоруссю та Україною, на півдні — з Чехією та Словаччиною, на заході — з Німеччиною. На півночі Польща омивається водами Балтійського моря. Столиця Польщі — місто Варшава.

 Словаччина      

Словаччина, офіційна назва Словацька Республіка — держава на сході центральної Європи, межує на північному заході з Чехією, на півночі з — Польщею, на сході — з Україною, на півдні — з Угорщиною та на заході — з Австрією. Площа країни становить 49 035 км². Населення: 5,4 млн осіб, переважно словаки, що належать до групи західнослов'янських народів. Словаки здебільшого сповідують католицизм. Державна мова: словацька. Столиця: місто Братислава. Унітарна держава, що поділяється на 8 самоврядних країв. За формою правління: парламентська республіка з широкими правами глави держави — президента. У північній частині країни розташовані Західні Карпати, вкриті дубовими й буковими лісами; на півдні — частина Середньодунайської рівнини в долині Дунаю. Угорщина          Уго́рщина — держава в Центральній Європі з населенням близько 10 мільйонів осіб. Столицею держави є місто Будапешт. Державна мова — угорська. Унітарна держава, парламентська республіка. Більшість вірян є католиками.

Румунія            Руму́нія (рум. România) — держава у південно-східній частині Європи, переважна частина площі розташована у басейні нижньої течії Дунаю. На сході омивається Чорним морем. Румунія межує на півночі з Україною, на північному сході — із Молдовою, на південному заході — із Сербією, на північному заході — з Угорщиною, а на півдні — з Болгарією. Експортер продуктів нафтопереробки і нафтового устаткування, електричного устаткування, автомобілів, зернових. Столиця – Бухарест.

 Молдова        

Молдо́ва — держава в Східній Європі. Офіційна назва — Респу́бліка Молдо́ва. Столиця — місто Кишинів. На півночі, сході й півдні межує з Україною, на заході — з Румунією. Площа країни — 33 843 км². Історична спадкоємниця Молдавського князівства. Унітарна парламентська республіка. Очолюється президентом. Член ООН, СОТ, СНД. Дотримується нейтралітету. Адміністративно поділяється на 39 одиниць першого рівня: 32 райони, 5 муніципіїв та 2 автономні утворення — Гагаузію та Придністров’я. Частину Придністров’я а також муніципію Бендери контролює так звана «Придністровська Молдавська Республіка».

 

Росія           Росі́йська Федера́ція, або Росія — держава у північній Євразії, федеративна змішана республіка, столиця — Москва. З площею 17 098 246 км² Росія є найбільшою за територією країною у світі, що охоплює більше однієї восьмої площі суходолу Землі та дев'ятою за чисельністю населення із населенням 144 мільйони осіб (2017).

 Білорусь          Білору́сь, Респу́бліка Білору́сь — держава у Східній Європі без виходу до моря. Межує з Україною, Польщею, Литвою, Латвією та Росією. До 1991 року входила до складу СРСР як Білоруська Радянська Соціалістична Республіка. Площа країни становить 207 600 км². Населення: 9,475 млн осіб. Столиця — місто Мінськ.

Українська мова,  20.03.20р.

Тема:  відмінкові закінчення іменників з конкретним та абстрактним значенням.

Теоретичний матеріал:

НЕ ПЛУТАЙМО ЗАКІНЧЕНЬ -У(-Ю) ТА -А(-Я) В РОДОВОМУ ВІДМІНКУ ОДНИНИ ІМЕННИКІВ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ ДРУГОЇ ВІДМІНИ

Запам’ятаймо: закінчення -а (-я) в родовому відмінку однини мають переважно іменники, коли вони позначають конкретні одиничні предмети, а також є назвами осіб, тварин: сторінка зошита, книжка брата, відповідь учня, нема коня. Назви явищ природи, установ, ігор, речовин, слова на позначення збірності, назви почуттів, учень та інших абстрактних понять мають закінчення -у (-ю): нема морозу, подуви вітру, коло цуму, студент університету, змагання з футболу, трохи цукру, кілограм меду, спалахи гніву, без болю, прихильник ідеалізму. Тому неправильно: коло гастронома, працівник факультета...

Російські відповідники в такій формі мають закінчення -а (-я). Отже, в українських іменниках чоловічого роду другої відміни в родовому однини кількісно переважають форми з -у (-ю).

Увага! Окремі українські слова залежно від значення можуть мати різне закінчення: не одержав листа й насипало жовтого листу; коло каменя росте береза й нема каменю на будову; книжка Івана Мороза й нема морозу; підійшов до телефонного апарата й органи державного апарату.

 Виконання вправ на закріплення знань:

1. Подані географічні назви поставте у формі родового відмінка однини й запишіть до відповідної колонки таблиці.

-а (-я)

-у (-ю)

Паралельні закінчення (залежно від значення)

 

 

 

Арарат, Рейн, Бориспіль, Крим, Херсон, Париж, Парнас, Путивль, Вашингтон, Кавказ, Славутич, Байкал, Еверест, Інгул, Інгулець, Очаків, Донець, Дон, Люксембург.

2. Змоделюйте словосполучення, уживаючи слова, що в дужках, у відповідній відмінковій формі. Визначте, на які значення вказують закінчення іменників — власних назв у формі родового відмінка однини. Наведіть приклади іменників — власних назв, що у формі; родового відмінка однини мають паралельні закінчення. Уведіть їх у речення.

1. Студент (Оксфорд), мешканець (Оксфорд). 2. Столиця (Мозамбік), вулицями (Мозамбік). 3. На березі (Хорол), навчальні заклади (Хорол). 4. Центральними вулицями (Занзібар), курорти (Занзібар). 5. Довжина (Гудзон), символіка (Гудзон).

Домашнє завдання:

 Виконайте тестові завдання.

1. Закінчення -а у формі родового відмінка однини мають обидва іменники рядка:

А талант (хист), талант (грошова одиниця);

Б знак (марка), знак (значок);

В рахунок (документ), рахунок (дія);

Г дзвін (предмет), дзвін (звук);

Д детектив (агент), детектив (твір).

2. Закінчення -у у формі родового відмінка однини мають обидва іменники рядка:

А ріг (матеріал), ріг (будинку);

Б томат (рослина), томат (сік);

В пояс (талія), пояс (зона);

Г алмаз (інструмент), алмаз (речовина);

Д папір (документ), папір (матеріал).

3. Визначте рядок, у якому всі іменники у формі родового відмінка однини мають закінчення -у (-ю):

А паладій, паралелізм, парафін;

Б параболоїд, паромір, термометр;

В патрон, паяльник, периметр;

Г перпендикуляр, перфоратор, підшипник;

Д біогенезу, градусника, біоценозу.

4. Визначте рядок, у якому іменники — власні назви мають паралельні закінчення:

А Судак, Яготин, Чоп;

Б Техас, Прут, Лаос;

В Ужгород, Форос, Цюріх;

Г Ванкувер, Гібралтар, Стрий;

Д Занзібар, Уганда, Гудзон.

5. Визначте рядок, у якому іменники залежно від значення у формі родового відмінка однини мають закінчення -а (-я) і -у (-ю).

А ріст, розсип, розряд;

Б реверс, рак, рахунок;

В ракурс, реоскоп, респект;

Г рівень, рисунок, різець;

Д вакуум, бетон, блок-апарат.

6. Правильно вжито відмінкове закінчення обох іменників варіанта:

А тривалого терміну, іншомовного терміну;

Б побудувати з каменя, не лишити жодного каменя;

В розрахункового рахунку, рахунка матчу;

Г мер міста Ванкуверу, територія острова Ванкуверу;

Д королівського балу, урахування середнього бала.

 

 

 

 

Всі матеріали для повторення доступні за посиланням

(копіюєте посилання і вставляєте в адресний рядок)

https://drive.google.com/drive/folders/172utE2fBNsetAn7xDBYMoDSFImZhEXPw?usp=sharing

Самостійна робота

1. Унаслідок ізотермічного стискання об’єм газу зменшився від 10 л, до 5 л, а тиск збільшився до 3 атм. Який був початковий тиск газу?

2. При температурі 270оС тиск газу в закритій посудині був 750кПа. Яким буде тиск цього газу при температурі  - 13оС?

3. Газ займає об’єм 20 м3 за температури 243◦С. Який буде його об’єм за температури 546◦С і попереднього тиску?

 

 

11-А    ІНФОРМАТИКА                 20.03

Тема.  Додавання анімаційних ефектів до об’єктів слайда. Анімаційні ефекти змінення слайдів.

Анімація (з лат. anima — душа і похідного фр. animation — оживлення) — вид кіномистецтва, в якому рух об’єктів моделюється з використанням мальованих (графічна анімація), об'ємних (об'ємна анімація) або створених з використанням комп’ютерних програм (комп’ютерна анімація) об'єктів.

При створенні анімаційних ефектів потрібно обрати:

  • площину (фон);

  • об’єкт, який підлягає анімації;

  • початок руху;

  • кінцеву точку руху;

  • тип руху.

Корпорація Microsoft передбачила більше 50 різних типів руху, але й надала можливість створити траєкторію руху користувача.

Спробуємо навчитися надавати анімаційних ефектів об’єктам на слайді.

Для цього на слайді потрібно виділити об'єкт, до якого має бути застосовано анімацію, та виконати вказівку Показ слайдів/Настройка анімації. Інший спосіб – це виділити об'єкт і натиснути ПКМ.

В області завдань Настройка анімації потрібно натиснути кнопку Додати ефект. У меню, що відображається, слід обрати однин із 4 основних типів анімаційних ефектів.

Вхід - визначає спосіб появи об'єкта на слайді. Серед запропонованих ефектів показано ті, які найчастіше використовуються. Якщо обрати вказівку Інші ефекти, то на екрані відобразиться діалогове вікно Додавання ефекту входу. Воно містить перелік усіх можливих ефектів, які можна обрати.

Виділення — дозволяє акцентувати увагу на конкретному об'єкті слайда.

Вихід — визначає спосіб зникнення об'єкта зі слайда в процесі демонстрації.

Шляхи переміщення — найцікавіший тип анімації об’єктів, він дає можливість користувачеві створити власний шлях, за яким цей об'єкт буде переміщуватися на слайді.

Для одного об’єкта можна створити кілька анімаційних ефектів. Крім того можна встановити швидкість відтворення.

ДУЖЕ ЗРУЧНО, що кожен ефект перед застосуванням можна переглянути.

Домашнє завдання.

Створити свою листівку до Дня матері.

УВАГА! Ви всі їх добре знаєте  правила поводження за комп’ютером, дотримуйтесь їх під час виконання роботи.

Завдання

1. Створіть в середовищі Power Point вітальну листівку з Днем   матері, використовуючи графічні зображення. Збережіть файл.

2. Застосуйте анімаційні ефекти до графічних об'єктів створеної презентації за допомогою команд Показ слайдів/Настроювання анімації.

3. Продублюйте створений слайд і доповніть його текстом «З Днем матері!».

 

 

Конспект уроку

з біології

11 клас

20.03.2020 рік

Тема. Роль бактерій у природі та житті людини.

       Бактерії відіграють велику роль у природі та житті людини. Насамперед, слід відзначити роль ціанобактерій у формуванні сучасної кисневої атмосфери Землі. Вони, як відомо, жили у воді первісних морів та океанів. Це були перші живі істоти, здатні до фотосинтезу.

Значення бактерій.

1. Ціанобактерії зробили можливість існування на планеті грибів. рослин, тварин.

2.Бактерії відіграють санітарну роль – бактерії гниття.

3. Здійснюють процеси ґрунтоутворення (сапротрофні).

4. Деякі засвоюють з грунту азот і перетворюють його на доступну для споживання рослинами форму.

5. За участю бактерій відбувається утворення газу та нафти.

6. Бактерії використовують для отримання кисломолочних продуктів, оцтовокислих, дублення шкур, виготовлення волокна з льону.

7. У мікробіологічній промисловості застосовують для отримання антибіотиків, вітамінів.

8. Використовують для знищення комах-шкідників, підвищення врожайності, очищення стічних вод.

9. Викликають хвороби – туберкульоз, тиф, чуму, ангіну, дифтерію, ботулізм…

10. Створюють “цвітіння” води разом з водоростями, чим спричиняють пошкодження водоймищ.

11. У Японії та Китаї такі водорості як носток та спіруліну люди вживають у їжу.

12. На плантаціях рису ціанобактерії використовують як  добриво, завдяки їх здатності до азотфіксації.