Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

п"ятниця 24.04

24.04.2020р.

Літературне читання

Тема.  Картини  весняної  природи у поезіях Тараса Шевченка. Вірші «Встала весна», «За сонцем хмаронька пливе», «Садок  вишневий  коло  хати».

Коротенько  пригадайте  відомості  про Тараса  Шевченка:

  • Коли народився Т. Шевченко?  (9 березня 1814)

  • У якому селі народився? (с.Моринці)

  • Чим захоплювався Тарас у дитинстві? (малюванням)

  • Чи був він допитливим? Доведіть.  (спроби вийти за межі села(стовпи))

  • Ім`я сестри, яка дуже  дорога  поетові? (Катерина)

  • Скільки дітей було у сім`ї Тараса? (7 дітей)

  • Де похований Шевченко?  (Чернеча гора, Канів)

  • Автором якої книги є Т. Шевченко?   («Кобзар»)

      У багатьох своїх поезіях Тарас Шевченко торкається теми рідної природи, яку надзвичайно любив і завжди описував. Картини рідної природи були невід'ємною частиною його творчості , і ці природні описи вдавалися йому надзвичайно.  Ви навчитеся передавати настрої пейзажних поезій за допомогою виразного читання, описувати власні відчуття, викликані художнім словом. 

                          ٭٭٭

 

      За сонцем хмаронька пливе,

Червоні поли розстилає

І сонце спатоньки зове

У синє море: покриває

Рожевою пеленою,

Мов мати дитину.

Очам любо. Годиночку,

Малую годину

Ніби серце одпочине,

З Богом заговорить...

А туман, неначе ворог,

Закриває море

І хмароньку рожевую,

І тьму за собою

Розстилає туман сивий,

І тьмою німою

Оповиє тобі душу,

Й не знаєш, де дітись,

І ждеш його, того світу,

Мов матері діти.

 

  • Яку ви уявили картину, коли читали цей вірш?

  • Який образ дарує нам світло й радість?

  • 3 чим протиставляється сонце у вірші?

  • Що описує поет у творі?

  •  Яким настроєм пройнятий цей вірш?

  • Розкажіть про свої власні відчуття?

  • Які  ілюстрації намалювали б до цієї поезії?

Якими кольорами?

 


 
 

                          ٭٭٭

Встала весна, чорну землю                        Цей  віршик  прочитайте, 
 Сонну розбудила,                                        добираючи потрібну інтонацію.
 Уквітчала її рястом,
 Барвінком укрила:
 І на полі жайворонок,
 Соловейко в гаї
 Землю, убрану весною,
 Вранці зустрічають…

 

 

Садок вишневий коло хати

Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають ідучи дівчата,

А матері вечерять ждуть.

Сім’я вечеря коло хати,

Вечірня зіронька встає.

Дочка вечерять подає,

А мати хоче научати,

Так соловейко не дає.

Поклала мати коло хати

Маленьких діточок своїх;

Сама заснула коло їх.

Затихло все, тілько дівчата

Та соловейко не затих.

 

Дай відповіді  на цікаві  запитання:

  1. Що слугує: аеродромом для хрущів? 

  2. Кого втома не бере? 

  3. Хто сперечається з матір'ю і заважає їй? 

  4. Назвіть вечірній дует.

  5. Назвіть вечірній ліхтар? 

  6. Хто й увечері не розлучається зі своїми помічниками?

 

 

 

Українська мова

Тема. Складання  тексту - розповіді за  серією  малюнків та  опорними  словами.

За схемою упорядкуйте  свої  знання  про текст.

 

 Опорні  словабабуся, пиріжки, Сашко, прогулянка, друзі, песик.

ТЕМА : Дзвінкі таємниці


 

3. Актуалізація опорних знань

- Діти, пригадайте, що таке музичний жанр. (Різновид музичного твору)

- Які ви знаєте основні музичні жанри? (Пісня, танець, марш)

- Які ви пам’ятаєте вокальні жанри? (Пісня, гімн, романс, опера)

 

4. Вивчення нової теми

- Ми продовжуємо мандрувати стежинами музичних жанрів. На екрані тема нашого уроку - «Дзвінкі таємниці». Послухайте вірш та здогадайтеся, про що у ньому йдеться.

 

 

(До дошки виходять троє учнів, які отримали випереджувальне завдання, та читають вірш про інструменти.)

 

1.Дзвінкі таємниці — і справжні, й казкові.

Хто дав їм такі голоси веселкові?

Які невичерпні музичні скарбниці

заховані в тих чарівних таємницях?

2.Вони такі різні, та іноді схожі:

звучати і грізно, і лагідно можуть,

і високо, й низько, і близько, й далеко,

як вибухи грому, як клекіт лелеки.

3.Вони намалюють без пензля картину,

вони зачарують звучанням людину.

В руках музиканта, на знак диригента,

прокинуться і оживуть … (інструменти)

 

 

- Так, мова на уроці піде про музичні інструменти. З давніх часів люди були дуже уважними: до всього приглядалися та прислухалися. Звуки удару по каменю навіяли людині думку про створення ударних інструментів. Гудіння вітру в очереті – духових інструментів. Заспівала тятива лука – з’явилися струнні. Перші інструменти люди робили самі зі звичних матеріалів – дерева, глини, каменю.

)
 

- Тепер музичні інструменти виготовляють на спеціальних заводах талановиті майстри. То що ж таке музичні інструменти?

 

  

 

- У нас в Україні існує інструментальний колектив, якого немає більше ніде в світі. Називається він «троїсті музики». А про те, як він з’явився, існує така легенда...

     Три легені — скрипаль, цимбаліст та сопілкар — закохалися у дівчину. Вибираючи собі нареченого, дівчина запропонувала їм принародно змагатись у грі: чиє виконання народ визнає найліпшим — за того вийде заміж.

 

     Кожний легінь грав на своєму інструменті найулюбленішу мелодію. Та ж виконання було таким майстерним, що жодний не одержав переваги. Тоді дівчина звеліла кожному зіграти одну й ту ж пісню, — але й цього разу не розсудили найкращого…

     Залишилося останнє — грати легіням разом. Та від сумісної гри народилася нечувана досі, чарівна музика і народ вирішив — не слід розлучати легінів.

     А музику ту назвали ТРОЇСТОЮ МУЗИКОЮ…

До складу троїстих музик в різих куточках України можуть входити різні інструменти: сопілка, фрілка, скрипка, цимбали, бубон, барабан.

 

 

)

 

Але завжди є інструменти духовий, ударний та струнний.

 

 

5приймання. В.Текер. «Жартівлива полька» у виконанні троїстих музик.

https://www.youtube.com/watch?v=3OLXQeqr67A 

- Послухайте уважно музику у виконанні троїстих музик та спробуйте визначити, які саме інструменти входять до їх складу.

 

 

 

А) знайомство з новою піснею

- Багато пісень складено про музичні інструменти та їх дзвінкі голоси. Спеціально для вас луцький композитор Галина Васіна, яка присутня сьогодні на уроці, написала пісню «Вкраїнські інструменти». Послухайте, яка чудова пісня.

 

 

Вкраїнські інструменти.

1.У світі є багато музичних інструментів.

Ми чуємо їх голос і звуки нащодень.

І серед них є наші – народні українські.

Без них нема весілля, без них нема пісень.

 

Приспів:

Бандура, сопілка, трембіта і цимбали –

Вкраїнські інструменти, вкраїнська в них душа.

Бандура, сопілка, трембіта і цимбали –

Ви слава нашя давня, ви гордість і краса.

 

2.Бандура вам розкаже і трішки засумує,

Про те, як жили наші герої й кобзарі.

Сопілка ж заспіває мелодію чарівну

І з радістю підхопим мелодію цю ми.

Приспів.

 

3.Трембіта вас покличе у гори й полонини

І голос цей почують в далекій стороні.

Цимбали вас запросять до танцю запального

І буде веселіше всім жити на землі.

Приспів.

https://www.youtube.com/watch?v=gA5G-Ie6eG8 

9.Підсумок уроку

- Пригадайте, то з які дзвінкі таємниці ми сьогодні відгадали?

- На які групи поділяються інструменти?

- З якими інструментами ми сьогодні зустрілися? До якої групи вони належать?