Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

п"ятниця 24.04

7, зар. л-ра                                       Дата 24.04.2020

Тема. Новела як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди.

О.Генрі (1862-1910) – майстер новели. Моральні  цінності в новелі «Дари волхвів». «Останній листок» - гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього.

ТЛ. Новела та її різновиди. Поглиблення поняття про розповідача.

 

Основний зміст уроку

Що ж таке новела?

Новела (італ. novella, від латин, novellas — новітній) — невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну життєву подію з динамічним, напруженим сюжетом та несподіваним фіналом.

Новелам властиві лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів, зведення до мінімуму кількості персонажів. Автори концентрують увагу на змалюванні незвичайних життєвих обставин, в які потрапили головні герої, на висвітленні їхніх настроїв і переживань.

 

Ознайомлення із творчим шляхом О.Генрі

https://www.youtube.com/watch?v=N9iUqcGew7A

https://www.youtube.com/watch?v=AJBGDKVyECk

Ознайомлення із аудіозаписом новели «Дари волхвів».

https://www.youtube.com/watch?v=I6bzSO3RcH0

Ознайомлення із текстом твору новели «Дари волхвів».

https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=499

 

Аналіз твору «Дари волхвів»

1.Словникова робота.
 -Хто такі волхви?
 (Волхви – це східні мудреці, які по зорях дізнались про народження Ісуса Христа, прийшли вклонитись йому і принесли дари). 

-Що подарували немовляті волхви? (Вони подарували йому золото, ладан, мирро ) 

Волхви подарували Ісусу золото як символ визнання його царем на знак земної влади. Ладан - як знак Божественного походження і небесної влади і ми бачимо, як у храмах підноситься кадильний дим. Третій дар — мирро. Це та річ, якою помазували людину, котра померла. Фактично волхви пророкують смерть Ісуса. І ми знаємо, що смерть Христа - то смерть жертовна, бо Він прийшов, щоб принести Себе в жертву за кожного з нас.

- Як ви думаєте, що символізують ці дари? (запис у зошит)

Дари волхвів

Символи для людства

Символ для людини

Золото

символ влади, могутності

це наші добрі справи, моральні чесноти

Ладан

символ священного «помазання на царство»

образ молитви

Мирро

символ тернового куща, запашна речовина, знак благоговіння .
 

допомога ближнім жертовно - не заради когось і чогось, а заради Христа, жертва своїм майном, часом, любов'ю

 

- Ми дізнаємося, як дари волхвів пов’язані з героями твору О.Генрі «Дари волхвів  і нашим часом. Отже, почнемо працювати над змістом твору.
 

Робота над новелою О.Генрі «Дари волхвів»

Знайди за текстом:

- Знайдіть опис житла Делли і Джіма.

- Знайдіть опис кольору, що повторюється аж 3 рази в одному реченні.

Чому  цей колір переважає  при описі квартири і стану героїні? (За вікном Делла бачить "сірого кота, який прогулювався по сірому паркану в сірому дворі".  Сірий колір - він відповідає настрою Делли, нею опановує почуття безнадії, безпорадності, смутку).

- Опис одягу Делли.

   - Які кольори є у творі? Що вони символізують? (Сірий колір – символ     безнадії, безпорадності, смутку; коричневий колір - це колір бідності)

- Чому новела починається з фрази "Один долар вісімдесят сім центів" ?

  - Які скарби були у сім’ї Юнг? Які порівняння використовує автор, щоб підкреслити їх значущість? (У сім’ї Діллінгем Юнг були два скарби: «золотий годинник Джіма, що належав його батьку і дідові» та «прекрасне волосся Делли, яке розсипалось каштановими хвилями, сяючи, мов струмені водоспаду. Воно спадало нижче її колін і вкривало, наче плащем, майже всю її постать». Розповідаючи про скарби Делли і Джіма, автор порівнює їх з біблійними персонажами - царицею Савською і царем Соломоном. За легендою, цариця Савська принесла Соломонові коштовні подарунки, щоб той навчив її божественної мудрості, але, як стверджує Біблія, мудрості не можна навчитися, вона лише в тому серці, котре відкрите Богові та людям).

- Знайдіть в тексті рядки, в яких описується, як Делла приймала рішення. Зробіть висновок, чи важко було їй розлучатися зі своїм скарбом. Як змінився її настрій після прийнятого рішення? ( Деллі важко було прийняти рішення, та заради коханого вона готова здійснити цю жертву. «Дві чи три сльози впали на потертий червоний килим. Мерщій надіти старенький коричневий жакет і старенький коричневий капелюшок! Махнувши спідницею, Делла кинулася до дверей і вибігла з дому на вулицю, а в очах у неї ще поблискували діамантовими краплями сльози»).

- Знайдіть в тексті рядки, в яких Делла говорить про своє відношення до Джіма.

- Який подарунок повинен бути у Джіма? ( Він навіть був гідний годинника. Він був такий, як Джім. Скромність і гідність - ці якості були у них обох»). . У одній з них вона знайшла нарешті те, що повинне "належати Джіму", «платиновий ланцюжок для кишенькового годинника, простий і строгий, він привертав увагу коштовністю матеріалу, з якого був зроблений, а не мішурним блиском - саме такими мають бути всі гарні речі. Він навіть був гідний годинника. Він був такий, як Джім. Скромність і гідність - ці якості були у них обох»).

- Чому вона не могла подарувати йому скромніший подарунок, наприклад, шкіряний ремінець (Тому що вони по-справжньому кохали один одного, і їй хотілося на Різдво подарувати коханому щось особливе, гідне).

- Коли у Делли наповнилася душа радісним, піднесеним настроєм?( Тепер світ для неї наповнився яскравими фарбами, до нього увійшла святкова метушня, влилася радісна музика: Делла бачить і прикрашені ялинки, і веселих Санта-Клаусів, і виблискуючі вітрини з подарунками).

-Який момент оповідання є найнапруженішим?  ( Зустріч героїв).

- Яка композиція твору?

Ознайомлення із аудіозаписом новели «Останній листок»

https://www.youtube.com/watch?v=Q0HfL_r1dRY

Ознайомлення із текстом твору новели «Останній листок»

https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=503

Досить цікава символіка новели. В оригіналі новели «Останній

листок» ужите слово «vine», що перекладається як виноградна лоза

і як плющ. Але перекладачі обирають слово «плющ». І це не випадково. У християнській символіці плющ трактується як символ вічного життя і як символ смерті. Плющ в’ється вгору, так і людина чіпляється за життя, коли хоче вижити, подолавши всі негаразди. Тому в новелі, де йдеться про боротьбу за життя, взято саме цю рослину. Отже, символіка рослин допомагає більш повно розкрити основний задум письменника.

  • Що таке гімн? (Гімн – це похвальна пісня, яка присвячується божеству, країні або людині).

Компаративний аналіз героїв. 

- То хто ж врятував Джонсі?

- Хто такий Берман? Як характеризує його автор? Зачитайте цитату.

- З ким порівнює автор Бермана?

- З Моісеєм і сатиром. Хто вони?

 

Домашнє завдання

 

  1. Вивчити біографію О.Генрі

  2. Прочитати чи прослухати у аудіозаписі новели «Дари волхвів» та «Останній листок»

 

Важливо! На опрацювання матеріалу даю вам один день. Завтра о 9.00 буде відкрита сесія на тестові завдання на порталі «На урок», посилання я вам скину в нашу Viberгрупу. Запитань буде багато 36 (12запитань   - біографія, і по 12 запитань кожна новела).

 

Якщо з'явилися запитання  надсилайте на ел.пошту galjysik@inbox.ru або у приватні повідомлення  messenger чи у Viber – групу класу

 

Тема: Тріоль

 

Сьогодні ми вивчимо пісню “Чорнобривці” українського композитора і диригента Володимира Верменича. Це відомий композитор-пісняр, який довго працював керівником хорів у школах Києва. Основою творчості його є хорові твори та пісні: “Слід на землі”, “Заспівай мені, мамо моя”, “Іду я за росами”.

Чорнобривці

Слова М. Сингаївського

Музика В. Верменича

 

 

4. Розучування пісні по фразах за нотним текстом. Звертаю увагу на чистоту інтонування, дикцію, дихання. https://www.youtube.com/watch?v=pz6_OU40Nxg 

1. Вступна бесіда.

Класик української музики М. Лисенко залишив по собі не лише значну творчу спадщину, а й численних учнів, серед них Левко Ревуцький. Л. Ревуцький народився на Полтавщині. Родичі композитора були великими аматорами мистецтва, а дядько, О. Ревуцький, був солістом Петербурзької опери. Малий Левко мав здібності до музики, мав абсолютний слух, вдома його називали “камертоном”. Музичну освіту здобув у музично-драматичній школі ім. Лисенка та Київській консерваторії. Першими його творами були прелюдії, романси, кантата-поема “Хустина” на сл. Т. Шевченка.

Однак найважливішим здобутком його творчості 20-х років стала Друга симфонія, яка заклала підвалини української симфонічної музики XX ст. і увійшла до числа найбільш репертуарних вітчизняних творів.

Всі частини симфонії побудовані на темах відомих пісень, розмаїтих за жанрами, образами, настроями – це і веснянки, жартівливо-танцювальна пісня, лірична пісня-романс, взаємозв’язок між ними дозволяє побудувати цілісну панораму народних традицій і духовного світогляду нації.

https://www.youtube.com/watch?v=5UdwINZrQVA  Левко Ревуцький, На лезі бритви

 

Сьогодні ви послухаєте І ч. симфонії і, можливо, почуєте знайомі мотиви української народної пісні.

2. Слухання твору.

https://www.youtube.com/watch?v=Ki_z5VaM7tM 

3. Характеристика прослуханого.

В основі І ч. лежать теми двох народних пісень: стародавня веснянка “Ой весна, веснице”, заклична за своїм характером.

Композитор надав оркестрове забарвлення, скориставшись здобутками новаторських напрямків, зокрема імпресіонізму.

Друга пісня “Ой не жаль мені та ні на кого” нагадує бурлацьку пісню. У ній композитор виражає людські почуття (повторне слухання).

 

Ритміка  7б клас 24.04

Визначення та опис особливостей вальсу. П. Чайковський «Вальс з дитячого альбому», І. Штраус (син) «Казки Вінського лісу».

  1. Розминка. https://www.youtube.com/watch?v=Jl-L-zHQP2A

  2. Артикуляційні  вправи https://www.youtube.com/watch?v=2M0I-CX1BpM

  3. Дихальні  вправи https://www.youtube.com/watch?v=grQW5OvwARw

  4. Ритмічний океан (Морські ритмічні малюнки  із  звуком [Т]) https://www.youtube.com/watch?v=cXte2KLXAzE

  5. Визначення та опис особливостей вальсу.

Вальс — вид парного бального та народного танців, ритмом 3/4, що виконується переважно у закритій позиції. 

Слово «вальс» походить із німецького walzen - кружляти. Вальс виник на рубежі двох століть - 18-го і 19-го. Прародичами вальсу називають і австрійський народний танець лендлер, поширений в Австрії та Південній Німеччині (серед старих пісень цих країн знайдеться багато таких, які співалися в ритмі вальсу), і провансальський танець вольта (в перекладі означає швидкий поворот). вольт, змішавшись з лендлером, завоював популярність у Німеччині, Чехії, Австрії , отримав новий характер — широкі, ковзаючі і плавні рухи, позбавився від стрибків і отримав нову назву — вальс (від німецького слова walzen' — крутитись). Став ширшим, динамічнішим, і повернувся до Франції, завоювавши в ній велику популярність. Жодні високі укази й офіційна критика, жодні заборони і невизнання не змогли зупинити чарівне кружляння вальсу в бальних і концертних залах, на міських і сільських площах. Тисячі пісень звучать в ритмі вальсу, вальс звучить в опері, опереті, в кіно. Дуже багато композиторів пишуть концертні і симфонічні вальси, і вальс є одним з найпопулярніших танців, але під цією назвою ховається найрізноманітніші варіанти віденський вальс, французький вальс, англійський вальс.

До програми сучасних бальних танців входять два різновиди вальсу:

Слухання П. Чайковський «Вальс з дитячого альбому», https://www.youtube.com/watch?v=BT1KtS90Mck

І. Штраус (син) «Казки Вінського лісу» https://www.youtube.com/watch?v=tFig16Qnhlw.

Розучування кроку вальсу. https://www.youtube.com/watch?v=EXifmh5uIms