Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

середа 01.04

7 – Б, українська література                                                 Дата 01.04.2020

Тема. «Чайка на крижині». Духовне багатство — найбільший скарб у житті.

 

Основний зміст уроку

Поезії, які ми сьогодні опрацьовуватимемо «Чайка на крижині» має певну передісторію. 

Поема «Чайка на крижині» створена 1958 року і ввійшла до збірки «Мандри серця». Твір складається з п’яти частин: «Надбережжя», «Крига на Одрі», «Крила», «Грунт» , «Усміх» кожна з яких має свій зміст та закінчену думку, але в той же час пов’язані з перебуванням Л. Костенко у Польщі, зокрема у порту міста Щецін. У цей час вирішувалося наболіле питання для Ліни Василівни: переїжджати до Польщі разом зі своїм коханим Єжи Пахльовським чи залишитися в Україні. Підростала їхня донечка Оксана, в серці жило справжнє кохання, але й було відчуття неможливості розриву з рідною землею. Вони розійшлися. Залишилися щемливі рядки поезій, у яких відтворено зболені роздуми поетеси, її переживання і сумніви.

 

Робота над віршем «Чайка на крижині»

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=5750

 

Словникова робота:

Свита – старовинний довгий верхній одяг, пошитий з цупкої тканини.

Рядно – вид покривала.

Ожеледиця – тонкий шар льоду.

Сум’яття безладний рух, метушня.

Одра річка в Західній Європі.

Протока вузький водний простір, що розділяє суходіл і поєднує моря або озера.

 

Бесіда:

  •  Де відбуваються події, описані у вірші? (На річці Одрі у Польщі);

  •  Яка пора року описується? (Рання весна)

  •  Чому наш ліричний герой (а це героїня – сама поетеса) звернула увагу на самотню чайку? (Чайка завжди шугає над морем і раптом – такий незвичайний для неї стан – сидить на крижині. )

  •  Чим пояснити, що, на думку поетеси, «крилатим грунту не треба»? («Окрилені» люди самодостатні, живуть мрією, земні побутові проблеми хвилюють їх мало).

  •  Що потрібно в житті для птаха, а що – для людини? (Птаху – небо, воля, хмари; людині – земля, поле, воля)

  • Чи є щось спільне між морським птахом і героїнею твору? (Самотня чайка не боїться протистояти природній стихії, а Ліна Костенко - суспільству)

 

Визначмо композицію твору? 

Експозиція – зима намагалась увійти в свої права, зав’язка – «на Одрі лід потемнів», почала приходити весна, кульмінація – переживання ліричної героїні стосовно безпеки самотньої чайки на тонкій крижині, розв’язка – «Я ж маю крила. Нащо крилатим грунт під ногами. 

 

Яка  тема та ідея поезії?

Тема: розповідь про чайку, яка, незважаючи на небезпеку, пливе окремо. Ідея: заклик бути мужнім та мати свою думку

 

Домашнє завдання

Вивчити одну з  поезій Ліни Костенко   на вибір.

 

Хімія  7  клас  01.04

Тема. Масова частка елемента в складній речовині.

Кожна складна речовина (хімічна сполука) утворена кількома елементами. Інформація про кількісний вміст елементів у сполуці часто є важливою для її практичного використання. Наприклад, кращим азотним добривом вважають таке, в якому Нітрогену міститься більше, ніж в інших аналогічних добривах (цей елемент потрібний рослинам).

Кількісний вміст хімічного елемента у сполуці характеризують його асовою часткою. Цю величину позначають латинською літерою  w («дубль- ве»).

Масова частка елемента у сполуці  — це відношення маси елемента до відповідної маси сполуки.

Формули  для  обчислення  масової частки елемента у сполуці: 

Масова частка може бути виражена у частках від одиниці, або у відсотках. Сума масових часток усіх елементів у сполуці дорівнює одиниці або 100%, що потрібно брати до уваги під час перевірки правильності обчислень.

  • Якщо  відомі  маси, але  не  знаємо  формули  речовини:

  • Якщо  знаємо  формулу  речовини:

          

де n – кількість атомів елемента (індекс), Ar – відносна атомна маса елемента; Mr – відносна молекулярна маса речовини

Очевидним є те, що сума масових часток усіх елементів у сполуці становить 1 (або 100 %).

Розглянемо приклад  розв’язування задач, які передбачають обчислення або використання масових часток елементів у сполуках.

https://www.youtube.com/watch?v=sfzIGeV7NKc

 

 

7 – Б алгебра    01.04

 

Тема. Розв’язування вправ.

Вправа № 497.

Вправа № 498 (Заповніть у зошит таблицю за зразком)

Вправа № 500.

Вправа № 501.

Вправа № 503.

Посилання на підручник: https://subject.com.ua/textbook/mathematics/7klas/15.html

 

Українська мова, 01.04.20р.

Тема: правопис прислівників.

 

Теоретичний матеріал:

Разом пишуться:

прислівники, утворені сполученням прийменника з іменником, займенником, прикметником, числівником, прислівником: потім, занадто, вночі, надвечір, безвісти, вдосвіта, потихеньку, вперше, вдвічі, натроє (але: по двоє, по троє);

складні прислівники, утворені з кількох основ: праворуч, стрімголов, босоніж, обіруч.

Окремо пишуться:

прислівникові сполучення, утворені від іменника з прийменником.

Найуживаніші з них такі:

без: без кінця, без черги, без упину, без жалю;

на: на добраніч, на жаль, на щастя, на сьогодні, на початку;

до: до побачення, до речі, до краю, до діла;

з: з радості, з жалю, з горя, з розгону;

в/у: в разі, в міру, уві сні, в далечінь;

прислівникові сполучення, де повторюються основи, між якими стоїть прийменник: день у день, рік у рік, час від часу, раз у раз, один по одному, сам на сам. Сполучення, утворені поєднанням слова в називному відмінку зі словом в орудному відмінку: кінець кінцем, один одним, сама самотою.

Через дефіс пишуться:

прислівники, утворені від прикметників, займенників і прийменника по: по-новому, по-батьківськи, по-домашньому, по-літньому, по-українськи, по-книжному, по-моєму, по-їх-ньому, по-нашому;

прислівники, утворені від порядкових числівників за допомогою префікса по-: по-перше, по-друге, по-третє;

прислівники, утворені від синонімічних або антонімічних слів: зроду-віку, видимо-невидимо, тишком-нишком, бііьш-менш, часто-густо, любо-дорого;

прислівники, в яких повторюються слова або корені (без службових слів або із службовими словами між ними): довго-довго, ледве-ледве, давним-давно, навіки-віків, віч-на-віч, всього-на-всього, як-не-як, де-не-де, коли-не-коли, хоч-не-хоч. Запам'ятайте правопис прислівників: з давніх-давен, з діда-прадіда, без кінця-краю, на-гора, по-латині, десь-колись.

 

Вправи на закріплення вивченого матеріалу:

1) Запишіть подані слова разом, через дефіс, окремо. Прокоментуйте їх правопис:

високо/високо, не/ждано/не/гадано, тільки/тільки, по/госпо-дарськи, близько/близько, з/краю/вкрай, до/в/подоби, за/рахунок, на/відмінно, на/славу, по/сусідськи, на/вкруги, на/весні, у/тричі, на/швидку, з/далека, з/годом, по/одинці, з/верху, від/нині, до/дому, в/ряди/годи, по/іншому, на/довго, на/добридень, в/смак, поза/торік

 

2) Перепишіть прислівники, дотримуючись правил правопису.

Час / від / часу, з / гори, на / ходу, на / початку, до / побачення, до / дому, де / небудь, без / відома, на / бік, на / четверо, на / прощання, на / силу, чим / дуж, до / пари, на / весні, на / совість, рік / у / рік, видимо / не / видимо, в / обмін, по / моєму, по / суті, по / волі, в / головному, в / голос, на / славу, зі / зла, хоч / не / хоч, за / рахунок, в / розсип, у / вічі, без / сумніву, від / ранку / до / вечора, в / рівень, до / пори, на / відмінно, в / цілому, одним / один, по / всяк / час, на / гора, в / нічию, с / під / лоба, всього / на / всього, рано / вранці, що / правда, де / далі,.слово / в / слово.

Домашнє завдання:

 

Складіть і запишіть речення із поданими прислівниками та співзвучними з ними словами:

насторожі — на сторожі; назустріч — на зустріч; доволі — до волі; усередині — у середині; по-третє — по третє