Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

середа 06.05

Українська мова, 06.05.20р.

Тема. Тренувальні вправи на краще засвоєння  написання написання складних прикметників разом і через дефіс.

Теоретичний матеріал для засвоєння теми:

Вправи на закріплення:

  1. Перепишіть, знімаючи риски. Позначте орфограму «написання складних слів через дефіс або разом».
     

Авіа/пошта, аеро/порт, гідро/масаж, фото/модель, теле/шоу, диско/тека, авто/стоп, радіо/станція, вело/мото/спорт.

 

  1. Запишіть слова, додавши на місці крапок дібрану з довідки частину іншомовного слова. Розберіть слова за будовою.
     

Довідка. Аеронавт, мікроскоп, авіаквиток, кіно-проба, грамзапис, автостоянка, фото-сесія, космодром, геологія.
 ...скоп, ...квиток, ...проба, ...запис, ...стоянка, ...сесія, ...дром, ...логія.

Авіа..., грам... , авто... , гео... , мікро... , фото... , кіно... , космо... .

 

  1. Перепишіть, знімаючи риски.
     

Війнаце завжди анти/культура, анти/духовність. (А. Жикол). 2. І кипів теле/граф од тривог, як казан. Теле/тайп заливавсь кулеметом. (Б. Олійник). 3. Прокладають путь сувору молоді аеро/навти. (М. Рильський). 4. Розкраюють небо навпіл блискавки фото/спалахів. (/. Лобовик). 5. Електричок кіно/стрічки ген за гаєм миготять. (А. Жикол). 6. І кричить в квартирі теле/фон: «Що у вас там діється?!» (Б. Олійник).

 

  1. Запишіть слова, розподіливши їх на два стовпчики:

 

Складні слова

Складноскорочені слова

 

 

Профком, квартплата, плодоніжка, науково-дослідний, небосхил, держбюджет, державно-правовий, держінвестор, військовослужбовець, військкомат, дитфонд, райцентр, спортпрогноз, спорткоментар, спортивно-розважальний, політтехнолог, політрада.

 

  1. Утворити словосполучення «прикметник + іменник». Пояснити правопис складних прикметників.

Наприклад, ГОСТРОБОКИЙ КАМІНЬ.

 

(Багряний цвіт) листок, (гострий бік) каміння, (срібна вода) Дніпро, (Давня Русь) література, (приємний, святковий) подія, (шість пелюсток) квітка, (брунатний, сизий) вода, (легка атлетика) крос, (яскраве, синє) небо, (рожевий, бузковий) дим.

 

  1. Запишіть у дві колонки слова: 1) які пишуться через дефіс; 2) які пишуться разом.

 

Унтерофіцер, вакуумапарат, соціалдемократ, самохід, ячміножитній, верболіз, кислосолодкий, овочесховище, єдинопочаток, олійноковослобідський, м'ясомолочний, правобережний, облвиконком, учительфізик, південносхідний, олійноекстракційний, дизельмотор, віцепризедент, волелюбний, індокитайський, радіофізичний, яйцеподібний, історикокультурний, розтягстиск, їдальнязимівниця.

 

Ключ. Підкресліть першу букву - прочитаєте народну мудрість.

 

Домашнє завдання:

    Запишіть іменники у дві колонки:

1) які пишуться разом; 2) які пишуться через дефіс.

 

Індо/китай, руко/пис, блок/система, життє/пис, екс/чемпіон, зюйд/вест, авто/страда, верто/літ, дизель/поїзд, ін/новація, інженер/механік, єдино/початок, їжачок/лісовичок.

Ключ. Підкресліть першу букву - прочитаєте другу частину вислову Шерлока Холмса: …»

 

6 – Б клас Всесвітня історія

Тема. Місто Рим і його повсякденне життя

І. Вивчення нового матеріалу

 На початку II ст. до н.е. Рим з невеличкого поселення землеробів перетворився на одне з найбільших міст стародавнього світу. Це «Вічне місто», як його називали тоді і зараз також, налічувало вже близько мільйона жителів.

Місто прикрашали палаци на Палатинському пагорбі, статуї богів та імператорів, Храми і портики, численні фонтани. Тріумфальні арки і колони нагадували про перемоги володарів Риму.

Розмірами і красою вражав величезний амфітеатр Колізей, побудований наприкінці І ст. н.е. для проведення гладіаторських боїв, дивував Пантеон — «храм усіх богів». Форум Траяна — комплекс архітектурних споруд, збудованих на пам'ять про перемогу над даками, — вирізнявся величчю і витонченістю.

Римляни були талановитими будівничими. Вони збудували навколо міста кріпосну стіну з величезною кількістю брам. В центрі міста розміщено – Капітолій та Палатин, а також Форум – головна площа.

По обидва боки форуму в різні часи було збудовано храми, присвячені богам, і громадські будівлібазиліки. У приміщеннях базилік відбувалися судові засідання, укладалися торговельні договори.

Форум був місцем народних зборів, тому тут височіла трибуна для виступів ораторів та оголошення державних указів.

Побут римлян

Будинок заможних городян - вілли. Атріум – зал без даху з басейном

Інсули  - багатоповерхові будинки для простих людей

Квартали бідноти забудовували багатоповерховими спорудами. Кімнати в таких будинках були без елементарних зручностей, вони здавалися в оренду римським бідарям, умови життя яких у Римі були жалюгідними. Однак іншого притулку міський плебс не мав, тож біднота з усієї Італії скупчувалася в столиці.

Римська сім’я та виховання дітей.

Право створювати родину було одним із основних прав римського громадянина. Шлюби інших верств населення вважалися незаконними. Якщо батько був громадянином, а мати латинянкою, то дитина мала право на римське громадянство. На чолі родини стояв батько. Він мав величезну владу. Жінку в римській родині поважали як господиню дому і називали мотроною. Народження дитини супроводжувалося багатьма обрядами. Батько брав дитину на руки, визнаючи таким чином її своєю. Якщо ж батько не визнавав дитину, тоді її залишали на вулиці і вона могла померти або стати рабом. На 8-й день від народження маленькому римлянину давали ім'я роду, до нього додавалося особисте ім'я. Крім того, існували ще й прізвиська.

До 7 років дітей виховували вдома, потім віддавали до початкової школи. Там їх навчали історії, геометрії, літератури та музики. З 14 років хлопчики вже вивчали філософію та красномовства. Після 18 років для більшості молодих людей освіта закінчувалася. Діти багатіїв продовжували навчання в Елладі й Александрії в тамтешніх філософів.

Дівчатка ж просто готувалися до заміжжя. Хоча, в Римі і були школи, де дівчатка вчилися разом з хлопчиками. І вважалося почесним, якщо про дівчинку говорили, що вона освічена дівиця. Зате вчилися римські хлопчики і дівчатка цілий день, від зорі до вечора, роблячи перерву лише для обіду.Багаті римляни мали особливого раба — педагога, який супроводжував дітей до школи.

Літератор - вчив писати і читати. Учні повинні були заучувати напам'ять, повторюючи за вчителем. Калькуляторвчив арифметиці..  У Римі учень вчилися рахувати на камінчиках.

Кифарист - вчитель музики .

Одним з найважливіших предметів була грецька мова, оскільки культура греків суттєво вплинула на всі сторони життя Стародавнього Риму.

ІІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 45. Підручник: https://pidruchnyk.com.ua/1458-istoriya-6-klas-bandrovskiy-2019.html