Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

Середа

Хімія  7 клас 08.04

Фізичні та хімічні явища.

  1. Фізичні явища.

  • Явища, під час яких речовини не перетворюються на інші, називають фізичними.

До фізичних явищ належать:

  • зміни агрегатного стану речовин

  • світіння сильно нагрітого металу або каменю

  • проходження  електричного струму в металах

  • поширення запаху речовин у повітрі

  • розчинення жиру в бензині

  • притягання заліза до магніту тощо.

Такі явища вивчає наука фізика.

  1. Хімічні  явища

  • Явища, під час яких одні речовини перетворюються на інші, називають хімічними явищами, або хімічними реакціями.

Приклади хімічних явищ: окиснення, горіння, іржавіння, гниття, бродіння, розклад, тощо.

      Речовини, які вступають у хімічну реакцію, називаються вихідними речовинами або реагентами.

      Речовини, які утворюються в результаті реакції, називаються продуктами реакції.

  В ході хімічних реакцій молекули вихідних речовин руйнуються, а атоми, перегрупувавшись, утворюють молекули нових речовин - продуктів реакції. При цьому атоми або не змінюються, або зміни відбуваються на електронному рівні, внаслідок приєднання або віддачі електронів.

Хімічні реакції в природі, повсякденному житті та їх значення. 

https://pidruchnyk.com.ua/739-popel-himiya-7-klas-2015.html  с. 100-101

Завдання.

Визнач хімічні явища.

  

Можливі кілька правильних варіантів відповідей.

 

  • відділення вершків від молока

  • прокисання яблучного соку

  • випадання снігу

  • іржавіння заліза

 

Обери фізичні явища.

  

Можливі кілька правильних варіантів відповідей.

 

  • розділення суміші піску і води за допомогою фільтра

  • розділення суміші соняшникової олії і води

  • прокисання яблучного соку

  • випікання хліба

 

Обери неправильне твердження.

 

  • при хімічних явищах відбувається утворення нових речовин

  • у хімічних реакціях нові речовини утворюються з атомів, що містяться у вихідних речовинах

  • кипіння відноситься до фізичних явищ

  • в результаті фізичного явища утворюються нові речовини

 

Установи відповідність між видом явища та його характеристиками:

 

 1. Фізичні явища

 а) утворення крохмалю у зелених листках рослин з вуглекислого газу і води

 2. Хімічні явища

 б) квашення капусти

 

 в) крейда → негашене вапно + вуглекислий газ

 

 г) витягування дроту з міді

 

 д) розділення суміші крейди і води за допомогою фільтра 

 

 е) суміш води і піску → пісок + вода   

 

Хімічний  експеримент:

  1. Взаємодія харчової соди з  лимонною кислотою, кефіром.

Матеріали: піпетка, харчова сода, сік квашеної капусти, лимонна кислота, кефір.

Що робили

Спостереження

Висновки

В окремі посудини помістіть потрохи соку квашеної капусти, лимонної кислоти та кефіру. До лимонної кислоти додайте трохи води, щоб її розчинити.

До кожної посудини додайте невелику кількість соди.

 

 

  1. Очищення води від накипу фільтруванням, після її кип'ятіння

Матеріали: паперовий фільтр, столовий оцет, піпетка.

Що робили

Спостереження

Висновки

1. Налили в чайник близько 1 л водопровідної води і довели до кипіння. Кип’ятили воду приблизно 10 хвилин, а потім дали їй охолонути.

 

 

2. Відфільтрували цей осад за допомогою ватного диска. До відфільтрованого осаду додали декілька крапель оцту.

 

 



Проведіть  експеримент  вдома,  опишіть  що  відбувалось.

 

 

Конспект уроку

з біології

7-А клас

08.04.2020

Тема. Різноманітність амфібій, їх роль у природі та значення у житті людини.

 

       1. Різноманітність амфібій

     В еволюційному відношенні земноводні походять від стародавніх кистеперих риб і дали початок плазунам. Найбільш примітивною групою земноводних вважаються хвостаті. Хвостаті земноводні найбільше схожі з найдавнішими представниками амфібій. Більш спеціалізованими групами є безхвості та безногі земноводні.

     Про походження земноводних до цих пір ведуться суперечки, та, згідно з останніми даними, земноводні походять від стародавніх кистеперих риб. За будовою кінцівки і черепа ці риби близькі до викопних земноводних (стегоцефалів), яких вважають предками сучасних амфібій.

Сучасні земноводні представлені трьома групами:

  • Безхвості;

  • Хвостаті;

  • Безногі.

    «Хвостаті земноводні».

     У хвостатих земноводних видовжене тіло, хвостовий відділ добре розвинений, передні та задні кінцівки розвинені здебільшого однаково, іноді задня пара відсутня (сирени). Довжина тіла — від кількох сантиметрів до 1,8 м, як у велетенської саламандри. Ця тварина мешкає в річках Японії та Китаю, живиться рибами, жабами тощо. Запліднення в більшості хвостатих земноводних внутрішнє. Відомо близько 350 видів цих тварин (у фауні України — 5). Представниками фауни України є плямиста саламандра та чотири види тритонів. Плямиста саламандра має яскраве забарвлення: чорне із жовтими плямами. Її шкірні залози виділяють отруйну речовину, яка слугує для захисту від ворогів. В Україні ця тварина поширена на території Карпат. Звичайний і гребінчастий тритони влітку живуть у водоймах з невеликою течією, порослих рослинами. Зимують вони на суходолі (під пеньками, у купах листя тощо), а навесні знову повертаються до водойм. Інші два види тритонів — карпатський та альпійський — також поширені в Карпатах.

«Безхвості земноводні».

     Безхвості земноводні налічують близько 3500 видів, поширених на всіх континентах, крім Антарктиди.

    В Україні мешкає лише 12 видів цих тварин. Їхнє тіло коротке, оскільки хвостовий відділ хребта перетворений на єдину хвостову кістку. Задні кінцівки розвинені набагато краще за передні, між їхніми пальцями часто є плавальні перетинки. Розміри безхвостих земноводних відносно невеликі: від 1,5 см (короткоголов) до 32 см (голіаф). Маса голіафа може сягати 3,25 кг.

     В Україні поширені жаби, ропухи, квакші та кумки. Зелені жаби (наприклад, озерна) більшу частину свого життя мешкають у воді, а якщо й виходять на суходіл, то лише на короткий час. Від своїх водойм вони нікуди не віддаляються, там вони розмножуються та зимують. Бурі жаби (гостроморда та трав’яна) улітку мешкають на суходолі і лише на період розмноження переходять до водойм.

    Ропухи пов’язані з водоймами менше, ніж жаби. В Україні відомі зелена та звичайна ропухи, а також очеретяна, що трапляються на Волині і в Карпатах. У ропух шкіра горбкувата, її верхній шар роговіє, що захищає тіло від пересихання. Ропухи активні переважно вночі, коли повітря більш вологе і прохолодне. Пересуваються вони тільки переповзаючи або невеликими стрибками. На нерест прямують у водойми, а зимують на суходолі.

    Квакша звичайна (деревна жаба) — єдиний вид земноводних у фауні України, який живе на кущах і деревах. Її легко відрізнити за яскраво-зеленим забарвленням та особливими круглими присосками на кінчиках пальців. Завдяки їм квакша може прикріплюватися до плоских предметів — листків, стовбурів дерев і навіть до скла — та пересуватися по вертикальних поверхнях.

    У чистих джерелах, криницях та інших невеликих водоймах протягом усього літа можна бачити невеликих безхвостих земноводних, які мають темне забарвлення з яскравими жовтими чи червоними плямами на череві. Це кумки. Кумка червоночерева поширена скрізь в Україні, а жовточерева — лише в Карпатському регіоні.

«Безногі земноводні».

    У безногих земноводних немає кінцівок, а хвіст значно редукований. Клоака знаходиться на задньому кінці тіла, що зовні часто нагадує передній. Дрібних безногих земноводних (розміром до 10 см) можна легко сплутати з дощовим черв’яком, у той час як великі види (розміром від 1 до 1,5 м) нагадують швидше змій. Шкіра безногих земноводних гладенька і часто забарвлена в матовий темний колір. Деякі види мають кольорові смужки або плями на боках. Через вапняну луску, що міститься в шкірі, а також через зрощені черепні кістки, безногих земноводних раніше відносили до вимерлих панцирних амфібій. Однак сьогодні ці морфологічні особливості вважають вторинними пристосуваннями.

    На щелепах на піднебінні безногих земноводних майже немає зубів. Очі покриті тонким шаром шкіри, через що вони можуть розрізняти лише світло і темряву. Сприйняття навколишнього світу відбувається головним чином за допомогою нюху і двох дотикових органів, розташованих між носом і очима. Вібрації землі також відіграють роль при орієнтації.

   Безногі земноводні трапляються в тропіках і субтропіках Південно-Східної Азії, Африки і Латинської Америки. Як правило, вони населяють найнижчі шари лісової підстилки. Харчуються дрібними тваринами, в основному дощовими черв’яками. Воліють жити у вологих регіонах, часто поблизу водойм. Представники: цейлонський рибозмій, черв’яги (дрібнозубі, тигрові, земляні та ін.).

 

2. Роль амфібій в екосистемах та значення в житті людини

    Земноводні відіграють значну роль у природі, входячи до різних ланцюгів живлення. Крім того, більшість з них корисні для людини.

     Земноводні — виключно важливі для людини тварини. По-перше, харчуючись дрібною живністю, жаби стримують масове розмноження сільськогосподарських шкідників: винищують комах, що шкодять садам, городам, полям, лісам і лукам. У знищенні личинок комарів особлива роль у деяких місцях належить жерлянкам, які знищують до 50 % шкідників протягом одного місяця. Завдяки цьому вони разом з комахоїдними птахами зараховані до категорії захисників врожаю, друзів садівників і городників. По-друге, земноводні знищують комах — носіїв хвороб людини, наприклад малярійних комарів. Амфібії у більших кількостях, ніж птахи, поїдають комах з неприємним запахом і смаком, а також комах, що володіють протекційним забарвленням. Крім того, вони полюють уночі, коли переважна більшість комахоїдних птахів спить. По-третє, амфібії активно використовуються для експериментів багатьма поколіннями медиків, біологів та вчених суміжних спеціальностей. Вони допомогли зробити масу важливих наукових відкриттів у біології та в інших науках, у тому числі в біоніці. Деякі види земноводних є джерелом отрут, які використовують для виготовлення ліків.

     Великі види жаб у багатьох країнах світу вживаються в їжу, і любителі стверджують, що м’ясо жаби на смак не відрізняється від м’яса курки.

— Чи потребують земноводні охорони?

— Які причини зменшення кількості земноводних?

   Поміркуйте, що ви можете зробити для охорони земноводних. Складіть програму, що містила б прості й доступні для вас дії, виконання яких сприяло б збереженню видів земноводних, які живуть у вашій місцевості.

08.04                                        7-А клас                                     Алгебра

Тема. Загальні відомості про рівняння

Рівнянням називають рівність, що містить змінну.

Наприклад. 4х – 6 = х.

Число, яке задовольняє рівняння, називають коренем або розвязком рівняння.

Наприклад. Рівняння 4х – 6 = х має лише один корінь – число 2. Рівняння х(х – 6) = 0 має два корені – числа 0 і 6.

Розвязати рівняння – означає знайти всі його корені або довести, що коренів немає. 

Розглянемо рівняння х + 1 = 5 і 3х = 12. Кожне з них має єдиний корінь – число 4. Ці рівняння є рівносильними.

Два рівняння називаються рівносильними, якщо вони мають одні й ті самі корені. Рівносильними вважають і такі рівняння, які коренів не мають.

Приклад. Зясувати чи є рівносильними рівняння:

18 – х = 11 і 21 : х = 3.

Розвязання. Коренем рівняння 18 – х = 11 є число 7. Коренем рівняння 21 : х = 3 також є число 7. Тому рівняння 18 – х = 11

і  21 : х = 3 – рівносильні.

Вправа. Чи є число 3 коренем рівняння: 2х = 6?

Розвязання.  2 • 3 = 6.

Відповідь. Число 3 є коренем рівняння 2х = 6.

Домашнє завдання.

Вправа1.  Зясувати чи є рівносильними рівняння:

х + 2 = 5 і х : 3 = 1.

Вправа 2. Чи є число 2 коренем рівняння: 5х =12?

 

Фізика

Лабораторна робота №12.

Складання найпростішого оптичного приладу.

 

Лаб. роб. №12 доступна за посиланням: 

(копіюєте посилання і вставляєте в адресний рядок)

https://drive.google.com/drive/folders/1vGH7a1S5EEsDUO7VAHWC-9Fe9puZOhon?usp=sharing

7 – А, українська література                Дата 08.04.2020

Тема. Михайло Стельмах., «Гуси-лебеді летять…». Характеристика образів.

 

Основний зміст уроку

        Повість «Гуси-лебеді летять» увібрала найкоштовніші перлини народної мудрості. Фольклорний образ гусей-лебедів визначає гуманізм повісті, його глибоко народну основу. Лебедина пісня, що звучить у творі, - гімн чесним, щирим, роботящим людям, народженим на благословенній українській землі.

Михайлик

Михайлик, на перший погляд, здається звичайною дитиною: він пасе конячину,збирає гриби, допомагає батькам по господарству.Але він зростає серед прекрасної природи. Михайлик - бешкетник і доброзичливий, добрий, чемний, кмітливий.

Михайлик був одягнений бідно "Губи в нього товсті, капшучисті", "обстриженого, накупаного і задягненого в нову сорочку і штанці"

Михайлик - це талановита дитина. Із задоволенням і успіхом учиться в школі. Він перечитав усі книжки, які були в хаті. В школі береться до написання п"єси.

Він справжній товариш. Найкращим другом є люба. Михайлик уміє дорожити цією дружбою, він ніколи не образить Люби, не дасть її скривдити. Він любить і поважає свою сім’ю. Саме мати навчила його любити природу. З любов’ю і теплотою згадує свого дідуся й бабусю.

Михайлик любить красу природи, батьків, школу. Він є хорошим прикладом для нас всіх

План характеристики батька Панаса Дем'яновича.

1. Дідусь Дем’ян — представник старшого покоління.

2. Володіє ремеслом стельмаха, майстер на всі руки.

3. Портретна характеристика персонажа.

4. Життєва мудрість діда – дороговказ для онука.

5. Риси характеру: працьовитий, добрий, турботливий, авторитетний, життєрадісний, справедливий.

6. Вчинки персонажа – вияв великої любові до родини.

7. Роль дідуся у вихованні онука.

 

Дідусь Дем'ян – представник старшого покоління Стельмахів. Народився Дем'ян кріпаком, потім отримав волю. У розстрочку на сорок дев'ять років викупив частину землі поміщика, праця на якій годувала всю родину.

    Гарне ремесло в працьовитих руках також допомагало в житті, адже «залізо й дерево аж співали в діда, поки сила не повиходила з його рук».

   Незважаючи на бідне життя дідусь був веселим чоловіком, любив пожартувати. «Він дуже гарно сміється». «Мов сіро-блакитнаві, побризкані росою безсмертники, оживають старі очі», переповнені добротою до простих, таких як він, людей. Але сердито проявляє норов у відповідь на небажання пана платити за роботу.

    Хоч дід був малограмотним, але свій багатий життєвий досвід та правду, традиції від діда-прадіда залюбки передавав онуку. Це він прививав йому любов до природи своїми цікавими розповідями, повними таємниць. Довго міркував та уявляв Михайлик, як «принесли нам лебеді на крилах життя». «Зорі віщують, — і знову якась таємниця вчувається … в дідових словах» для допитливого онука.

     Дідусь відіграв велику роль у вихованні Михайлика. Завжди вірив, що здібного онука чекає краще майбутнє: «дід говорить, що з мене щось буде». Його слова «будеш іти межи люди і вибивати іскри…» стали пророчими у житті Михайлика – майбутнього учителя та відомого письменника Михайла Стельмаха.

 

Домашнє завдання

1. Охарактеризуйте образи Михайликових батьків.

2. Знайдіть і випишіть  приклади прислів’їв та приказок , влучних народних висловів, що трапляються на сторінках повісті.