Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

Середа

Хімія  7 клас 08.04

Фізичні та хімічні явища.

  1. Фізичні явища.

  • Явища, під час яких речовини не перетворюються на інші, називають фізичними.

До фізичних явищ належать:

  • зміни агрегатного стану речовин

  • світіння сильно нагрітого металу або каменю

  • проходження  електричного струму в металах

  • поширення запаху речовин у повітрі

  • розчинення жиру в бензині

  • притягання заліза до магніту тощо.

Такі явища вивчає наука фізика.

  1. Хімічні  явища

  • Явища, під час яких одні речовини перетворюються на інші, називають хімічними явищами, або хімічними реакціями.

Приклади хімічних явищ: окиснення, горіння, іржавіння, гниття, бродіння, розклад, тощо.

      Речовини, які вступають у хімічну реакцію, називаються вихідними речовинами або реагентами.

      Речовини, які утворюються в результаті реакції, називаються продуктами реакції.

  В ході хімічних реакцій молекули вихідних речовин руйнуються, а атоми, перегрупувавшись, утворюють молекули нових речовин - продуктів реакції. При цьому атоми або не змінюються, або зміни відбуваються на електронному рівні, внаслідок приєднання або віддачі електронів.

Хімічні реакції в природі, повсякденному житті та їх значення. 

https://pidruchnyk.com.ua/739-popel-himiya-7-klas-2015.html  с. 100-101

Завдання.

Визнач хімічні явища.

  

Можливі кілька правильних варіантів відповідей.

 

  • відділення вершків від молока

  • прокисання яблучного соку

  • випадання снігу

  • іржавіння заліза

 

Обери фізичні явища.

  

Можливі кілька правильних варіантів відповідей.

 

  • розділення суміші піску і води за допомогою фільтра

  • розділення суміші соняшникової олії і води

  • прокисання яблучного соку

  • випікання хліба

 

Обери неправильне твердження.

 

  • при хімічних явищах відбувається утворення нових речовин

  • у хімічних реакціях нові речовини утворюються з атомів, що містяться у вихідних речовинах

  • кипіння відноситься до фізичних явищ

  • в результаті фізичного явища утворюються нові речовини

 

Установи відповідність між видом явища та його характеристиками:

 

 1. Фізичні явища

 а) утворення крохмалю у зелених листках рослин з вуглекислого газу і води

 2. Хімічні явища

 б) квашення капусти

 

 в) крейда → негашене вапно + вуглекислий газ

 

 г) витягування дроту з міді

 

 д) розділення суміші крейди і води за допомогою фільтра 

 

 е) суміш води і піску → пісок + вода   

 

Хімічний  експеримент:

  1. Взаємодія харчової соди з  лимонною кислотою, кефіром.

Матеріали: піпетка, харчова сода, сік квашеної капусти, лимонна кислота, кефір.

Що робили

Спостереження

Висновки

В окремі посудини помістіть потрохи соку квашеної капусти, лимонної кислоти та кефіру. До лимонної кислоти додайте трохи води, щоб її розчинити.

До кожної посудини додайте невелику кількість соди.

 

 

  1. Очищення води від накипу фільтруванням, після її кип'ятіння

Матеріали: паперовий фільтр, столовий оцет, піпетка.

Що робили

Спостереження

Висновки

1. Налили в чайник близько 1 л водопровідної води і довели до кипіння. Кип’ятили воду приблизно 10 хвилин, а потім дали їй охолонути.

 

 

2. Відфільтрували цей осад за допомогою ватного диска. До відфільтрованого осаду додали декілька крапель оцту.

 

 



Проведіть  експеримент  вдома,  опишіть  що  відбувалось.

 

 

7 – Б, українська література                         Дата 08.04.2020

Тема. УПЧ Ліна Костенко «Моє завдання – дати імпульс до думання». Виразне читання поезій

Основний зміст уроку

Мета нашого уроку – розглянути поезії Ліни Костенко,  основні мотиви її лірики, розвивати навички художнього аналізу поезій.

Ліна Костенко поетеса виняткового таланту, яка в найтяжчих умовах не пішла на компроміс із совістю, не продала свого таланту, не кривила душею, залишилася стійкою у своїх переконаннях.

Щоб краще зрозуміти думку автора, ідею про те, що духовне багатство найбільший скарб, необхідно не тільки знати зміст, а й виразно читати, передаючи почуття, переживання поета. Сьогодні ми розкриємо глибинність думок у поезіях, спробуємо зрозуміти внутрішній світ ліричної героїні, .

 

Виразне читання поезії

https://sluhay.com.ua/1608461:l%D1%96na-kostenko-zhittja-%D1%96dje-%D1%96-vse-bez-korektur

Запитання до бесіди:

  • Що найбільше хвилює ліричного героя?

  • Який провідний мотив вірша?

  • У чому полягає особливість поетики твору?

Орієнтовний художній аналіз.

У своєму вірші Ліна Костенко відкриває нам марнотратство днів, які ми не намагаємося вберегти. Жаль, що усвідомлюємо це занадто пізно, коли час вже далеко попереду. Людям все варто робити, обдумавши десятки разів, адже життя – це не зошит, з якого можна вирвати неохайну сторінку. Поетеса вдається до засобу персоніфікації, щоб передати стрімкий лет часу, миттєвість людського життя в часі. У розумінні Ліни Костенко, смисл людського життя полягає в тому, щоб «зробити щось, лишити по собі». У цьому вірші звучить мотив відповідальності творця за слово, за кожний написаний рядок, за творчість. Людська душа – це крихкий кришталь, який дуже легко розбити. Неуважний рух і з'явиться тріщина. Під одним з цих «рухів» можна розуміти слово

Виразне читання поезії «Затінок, сутінок, день золотий»

https://onlyart.org.ua/ukrainian-poets/lina-kostenko/virsh-liny-kostenko-zatinok-sutinok-d-2/

Запитання до бесіди:

  • Над чим змушує замислюватися ця поезія?

  • Які образи створюють загальну картину пустки?

  • Чому в цій хатині живе сама самота?

Орієнтовний художній аналіз.

Вірш «Затінок, сутінок, день золотий…» Ліни Костенко не тільки про запустіння покинутих сіл, а й про запустіння наших душ і смуток нащадків над погаслим отчим вогнищем. Кожне слово поетеси – оцінка явища чи події, пропущена крізь призму неповторного художнього світосприймання.

У вірші «Затінок, сутінок, день золотий»  постають перед очима хата і двір, звідки зникло життя, хоч воно і нагадує про себе закляклими руками шовковиць, білими трояндами, що плачуть і моляться. Поетеса роздумує про те, де ділись люди, які там жили, і дає можливість кожному читачеві задуматись над швидкоплинністю життя.

 

Виразне читання поезії

https://onlyart.org.ua/kostenko-lina-vzhe-pochalos-mabut-ma/

Запитання до бесіди:

  • Які справжні й вічні цінності проповідує в цій поезії Ліна Костенко?

  • До яких філософських роздумів і узагальнень спонукає вірш?

  • То що ж найголовніше у житті людини: матеріальні чи духовні цінності? 

Орієнтовний художній аналіз.

Коли починається майбутнє? Де той вимір, у якому нинішнє втрачає свої часові ознаки, перетікаючи за межу часу й простору просто в майбутнє? З притаманною їй афористичністю авторка вірша торкається найуразливіших точок нашого часу: адже ми ризикуємо знецінити коштовне, загубитися в юрбі, проміняти неповторне на підробне. І поетеса з доброю та мудрою посмішкою дає нам суттєві поради, як треба жити, аби не втратити найкращих людських якостей, завдяки яким людина, власне, і зветься людиною. Цей вірш  звучить як заклик, благання, в якому поетеса нагадує сучасникам про неминущі духовні, мистецькі вартості – про все, що прийшло до нас у спадок від попередніх поколінь і що треба сумлінно берегти.

Виразне читання поезії «Страшні слова, коли вони мовчать…»

http://www.ukrcenter.com/%D0%9B%D1%96%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0/%D0%9B%D1%96%D0%BD%D0%B0-%D0%9A%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE/23086/%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%88%D0%BD%D1%96-%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B8-%D0%B2%D0%BE%D0%BD%D0%B8-%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D1%87%D0%B0%D1%82%D1%8C

Запитання до бесіди:

  • Який стилістичний прийом використала авторка в назві?

  • Чому так важко дібрати слово для твору? Чи кожен поет переживає такі муки?

  • Якою бачить Ліна Костенко місію поета на землі?

Орієнтовний художній аналіз.

«Авторка звіряється: слова – ніби живі згустки, що ввібрали у себе радощі й болі мільярдів людей, які їх промовляли. Чутлива душа поета все це вловлює, тому з побожним страхом ставиться до слова. Тим паче коли усвідомлює своє надскладне завдання: сказане мільярди разів слово треба вимовити, як уперше, треба сказати так, як до тебе ніхто й ніколи не говорив. Лише тоді це буде справжня поезія – «завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі» (В. Пахаренко).

Митець несе велику відповідальність перед людьми за свої слова, творіння, адже до нього прислухаються, йому вірять. Як важливо сказати щось своє, неповторне, вагоме, яке б зачепило душу людини, підтримало її, розрадило. Ліна Костенко переконана: якщо ти справжній поет, то твоя «поезія — це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі». Ці слова, які є головною думкою поезії, стали афоризмом.

Домашнє завдання

Вивчити улюблений вірш Ліни Костенко напам’ять , аналізувати його ідейно – художній зміст