Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

середа 15.04

Конспект уроку

з біології

7-А клас

15.04.2020 рік

Тема. Різноманітність рептилій,їх роль у природі та значення в житті людини.

 

Різноманітність рептилій:

  • Черепахи.

• Крокодили.

Змії та ящірки.

• Плазуни Червоної книги України.

 

Черепахи

   Мають кістково-роговий або кістково-шкірястий панцир, що вкриває все тіло і складається зі спинного й черевного щитів. У багатьох черепах хвіст, голова й кінцівки можуть втягуватися під панцир. Щелепи не мають зубів і вкриті роговими пластинами у вигляді дзьоба. Вентиляція легенів забезпечується за рахунок рухів дна ротоглоткової порожнини, кінцівок і шиї.

      Морські, прісноводні або сухопутні організми. Більшість рослиноїдні, деякі хижаки

     Окремі види — об’єкт промислу. Використовують м’ясо, жир, яйця й рогові щитки черепах

    Степова черепаха, болотначерепаха, слонова черепаха, супова (зелена) черепаха, бісса

Лускаті

    Тіло вкрите різними за формою й розмірами роговими лусочками й щитками. Під ними можуть розташовуватися кісткові пластинки. Яйця більшості видів мають м’яку зовнішню оболонку й не мають білкової оболонки. Поширені на всіх континентах, крім Антарктиди. Більшість видів — хижаки

   Деякі види можуть уживатися в їжу. Отруйні види небезпечні для людини, але їхню отруту широко використовують для одержання лікарських препаратів

      Ящірки (жовтопуз, прудка ящірка, кримський гекон, сірий варан), змії (гадюки, гюрза, ефа, кобра, анаконда), хамелеони

Крокодили

    Великі плазуни, пристосовані до напівводного способу життя. Тіло подовжене, вкрите роговимищитками, хвіст стислий з боків, на задніх лапах — плавальна перетинка. Голова сплощена. Очі й ніздрі сильно виступають над поверхнею голови. Ніздрі й вушні отвори закриваються клапанами. Хижаки. М’ясо крокодилів їстівне, шкіру широко використовують у промисловості. У зв’язку із цим більшість видів інтенсивно винищують й вони перебувають на межі вимирання. Деякі види можуть нападати на людину.   Нільський крокодил, гавіал, міссісіпський, алігатор, каймани

 

   До Червоної книги України занесені такі плазуни, як гекон кримський, жовтопуз, полоз жовточеревний, полоз леопардовий, ескулапова змія, полоз чотирисмугий, мідянка звичайна, гадюка степова східна.

 

• Які групи можна виділити серед плазунів?

• Які особливості притаманні крокодилам?

• Які особливості притаманні черепахам?

• Яке значення в природі мають змії та ящірки?

• Яке значення плазуни мають для людини?

Хімія 7 клас 15.04

Практична  робота №3

Тема. Дослідження фізичних і хімічних явищ

Мета: ознайомитися з прикладами фізичних і хімічних явищ, навчитися розрізняти ці явища.
 Обладнання: пробірки, скляна паличка, порцелянова чашка, пробіркотримач, спиртівка чи сухе пальне, лабораторний штатив.

Реактиви: мідний купорос, вода, залізні ошурки.

Інструктаж БЖД.

ХІД РОБОТИ

№ досліду

Послідовність дій

Спостереження

Висновки

ДОСЛІД 1

 

 

 

 

 

Розчиняю у воді

мідний купорос.

Перемішую вміст

пробірки до повного

розчинення

речовини.

Утворюється

розчин

блакитного

кольору.

 

Перетворення

мідного купоросу

на іншу речовину

не відбулося.

Процес розчинення є фізичним

явищем.

 

 

 

 

ДОСЛІД 2

 

 

 

 

 

 

 

Половину розчину

переливаю в

порцелянову чашку,

ставлю її на кільце

лабораторного

штатива. Запалюю

спиртівку й випа-

рюю розчин до

виділення з нього

перших кристаликів

речовини.

 

 

ДОСЛІД 3

 

Отримані  кристали  продовжую  нагрівати.

 

 

ДОСЛІД 4

 

 

 

 

У пробірку із другою

частиною розчину

мідного купоросу

додаю залізний  цвях і нагріваю  пробірку. 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=Nb2tMO2f7UI

ЗАВДАННЯ.

  1. ЩО ТАКЕ ФІЗИЧНЕ  ЯВИЩЕ?

  2. ЩО  ТАКЕ  ХІМІЧНЕ  ЯВИЩЕ?

  3. ЧИМ ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ ФІЗИЧНЕ ЯВИЩЕ  ВІД ХІМІЧНОГО?

  4. НАВЕДІТЬ ПРИКЛАДИ  ФІЗИЧНИХ  І ХІМІЧНИХ ЯВИЩ  У  ПОБУТІ.

 

15.04                                    7-А клас                           Алгебра

Тема. Розвязування задач за допомогою лінійних рівнянь. Рівняння як математична модель задачі

       Розвязувати задачу за допомогою рівняння слід у такій послідовності:

  1. позначити змінною одну з невідомих величин;

  2. інші невідомі величини виразити через введену змінну;

  3. за умовою задачі встановити співвідношення між невідомими та відомими значеннями величин і скласти рівняння;

  4.  розвязати одержане рівняння;

  5. проаналізувати розвязки рівняння і знайти невідому величину, а за потреби і значення інших невідомих величин;

  6. записати відповідь до задачі.

Задача. На свій день народження сестрички-близнючки Наталя й Олена отримали разом 127 вітальних SMS-повідомлень, причому Наталя отримала на 13 повідомлень більше, ніж Олена. По скільки SMS-повідомлень на своє день народження отримала кожна із сестричок?

Розвязання. Нехай Олена отримала х повідомлень, тоді Наталя – (х + 13). А обидві разом – (х + х + 13) повідомлень, що за умовою дорівнює 127.

Маємо рівняння х + х + 13= 127.

Розвяжемо рівняння:

х + х + 13= 127;

2х + 13 = 127;

2х = 114;

х =  114 : 2;

х = 57.

Отже, Олена отримала 57 повідомлень,

57 + 13 = 70(повід.) – отримала Наталя.

Відповідь: 70 повідомлень; 57 повідомлень.

 

Домашнє завдання.                                                                                                                                                                         

  1. Якої послідовності слід дотримуватися, розвязуючи задачу за допомогою рівняння?

  2. Задача. У двох цистернах разом 58т пального, причому в першій на 4т менше, ніж у другій. Скільки тонн пального в кожній цистерні?

 

Фізика

Око. Вади зору. Окуляри. Оптичні прилади.

 

Д/з Опрацювати параграф 28, дати відповіді на запитання 1, 4, 6 після параграфа. Переглянути відео «Око. Вади зору. Окуляри. Оптичні прилади.»:

https://www.youtube.com/watch?v=3rhRB3knp6M

 

Підручник доступний за посиланням:

https://drive.google.com/file/d/1Tyfzz-RAv2jbnNSuiBZ9m3tYTpx70Csm/view

 

7 – А клас Всесвітня історія

Тема. Угорське королівство. Іштван І

І. Вивчення нового матеріалу

У 896 р. угорські племена переселилися з Причорноморських степів через Карпатські перевали на середній Дунай, де підкорили місцеві слов`янські племена. На чолі семи племен стояв вождь Арпад. Цю подію угорці назвали “знайденням Батьківщини”, а Арпад започаткував першу князівську (невдовзі королівську) династію Угорщини.

Починаючи з 955 р. серед угорців поширювалося християнство за західним зразком.

Князь з династії Арпадів став першим угорським королем Іштваном І Святим (Стефаном) (1000—1038 роки), що засновує християнську королівську владу. Протягом XI ст. відбувався процес оформлення феодальних відносин в Угорщині. У XI-XII ст. угорські королі поширили свою владу на територію сучасних Словаччини, Трансільванії, Хорватії та Закарпаття. У першій половині XIII столітті угорська ранньосередньовічна держава досягла свого найвищого розвитку.

За підтримки візантійського імператора Бела ІІІ у 1181 запроваджено в управлінні країною візантійські порядки і звичаї.

У 1241–1242 почалося Монгольське завоювання. Майже половина населення загинула під час військових дій. Половці та яси відкочували на Дунай, ці народи цілковито асимілювалися в Угорщині. Монголи повернулися у 1285, а після смерті Андрія III (1290—1301) розгорілася боротьба за угорську корону. Владу здобув Карл I Роберт (Анжуйська династія Капетингів), а успадкував корону Людвік I Великий.

1445 на з'їзді представників вищої угорської аристократії Янош Гуняді був обраний князем Трансільванії, а в 1446 реґентом Угорщини від імені малолітнього короля Ласло V. В 1448, отримавши золотий ланцюжок від папи, він повернувся на поле битви, проте програв у битві на Косовому полі через зраду сербського князя. 1458 року на льоду річки Дунай містяни і вояки оголосили про обрання короля Матвія Корвіна. Король привертав до себе вчених, діячів культури, гуманістів і освічених людей з усієї Європи, а бібліотека Корвініана стала найбільшою на континенті.

Після його смерті та за відсутності спадкоємця королем став поляк Владислав II Ягеллончик

ІІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати параграф 25

Посилання на підручник:

 https://pidruchnyk.com.ua/774-vsesvtnya-storya-pometun-malyenko-7-klas.html

 

7- А, укр. література                                               Дата 15.04.2020

Тема. «Климко». Автобіографічна основа твору. Ідея самопожертви.

Основний зміст уроку

Працюючи з текстом повісті Григора Тютюнника «Климко», ми через художнє слово спробуємо осмислити та сприйняти морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних на прикладі взаємостосунків героїв, пригадаємо поняття з теорії літератури «автобіографічний твір».

Щаслива пора — дитинство. Та не хотів би повернутися у своє дитинство ні на мить той, кому в юному віці довелося зустрітися віч-на-віч із війною. Діти війни. Їм довелося рано подорослішати. Перенести на своїх плечиках той нелюдський жах, біль, горе, що випали на долю нашого народу, втратити рідних, друзів, переносити холод, голод, усі страждання окупації і попри все це залишатися Людьми … Прикладом такої людини може бути Климко, головний герой однойменної повісті Григора Тютюнника.

 

Давайте поговоримо про поняття «добро» і «зло». Представимо ці поняття у формі СЕНКАНУ.

 

Добро

Чарівне, лагідне

Допомагає, підтримує

Збагачує людську душу

Щастя

 

Зло

Жорстоке, чорне

Кривдить, вбиває, знищує

Нещадно руйнує душу людини

Горе

А із чим у вас асоціюється слово війна? (з утратою, горем, самотністю, голодом) Вірно, діти, війна – це зло! Війна кривдить нещадно, руйнує душу людини, вбиває, знищує. Але найстрашніше, коли війна торкається своїм чорним крилом дитини.

- Що означає поняття «автобіографічний твір»?

Автобіографічнимгрец. — сам, життя, пишу) називають твір, головним героєм якого є сам автор.

Твір «Климко» побудований на автобіографічному матеріалі. Автобіографічність не означає абсолютне відтворення хроніки життя письменника. Герой повісті «Климко» йде не на Полтавщину, а по сіль, щоб потім продати її і врятувати від голоду улюблену вчительку і себе з другом.

Однак в основі твору — враження від того пам'ятного походу дитини тяжкими дорогами війни.

Головний герой виявляє непереборну готовність дійти до заповідної мети, терпляче зносячи важкі випробування.

Г. Тютюнник втілив в цьому творі свій ідеал людини у маленькій сирітській душі. Климко носив стільки доброти, милосердя, співчуття до знедолених і стражденних. Він не боявся в 11 років вирушити в далеку дорогу по сіль. Цей маленький лицар ризикував власним життям, щоб врятувати близьку йому людину. Вразлива від природи, ніжна душа хлопчика стає ще чутливішою від пережитих подій у дитинстві і ще з малих літ він почувається самотнім, ніким не захищеним мандрівником.

 

Висновки

Усе своє коротке життя Климко більше піклувався про інших, ніж про себе. Утративши єдину рідну людину, Климко не може опанувати себе, аж поки не виникла потреба опікуватися долею своєї вчительки. Доля немов винагородила хлопчика за високе благородство помислів і вчинків. Але зла було так багато, що воно не дало маленькому добро творцеві лишитися живим. Війна полонила його у своїх обіймах…. Ця повість страшна своєю правдою про війну і красива правдою про благородних людей. Схиляючи голову перед пам’яттю дітей, що загинули на війні, ми маємо докласти всіх зусиль, аби не опалював вогонь війни душі дітей сучасного та майбутнього.

 

Домашнє завдання: записати у зошити – «автобіографічний твір»; прочитати твір 3,4,5 розділи