Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

середа 15.04

Хімія 7 клас 15.04

Практична  робота №3

Тема. Дослідження фізичних і хімічних явищ

Мета: ознайомитися з прикладами фізичних і хімічних явищ, навчитися розрізняти ці явища.
 Обладнання: пробірки, скляна паличка, порцелянова чашка, пробіркотримач, спиртівка чи сухе пальне, лабораторний штатив.

Реактиви: мідний купорос, вода, залізні ошурки.

Інструктаж БЖД.

ХІД РОБОТИ

№ досліду

Послідовність дій

Спостереження

Висновки

ДОСЛІД 1

 

 

 

 

 

Розчиняю у воді

мідний купорос.

Перемішую вміст

пробірки до повного

розчинення

речовини.

Утворюється

розчин

блакитного

кольору.

 

Перетворення

мідного купоросу

на іншу речовину

не відбулося.

Процес розчинення є фізичним

явищем.

 

 

 

 

ДОСЛІД 2

 

 

 

 

 

 

 

Половину розчину

переливаю в

порцелянову чашку,

ставлю її на кільце

лабораторного

штатива. Запалюю

спиртівку й випа-

рюю розчин до

виділення з нього

перших кристаликів

речовини.

 

 

ДОСЛІД 3

 

Отримані  кристали  продовжую  нагрівати.

 

 

ДОСЛІД 4

 

 

 

 

У пробірку із другою

частиною розчину

мідного купоросу

додаю залізний  цвях і нагріваю  пробірку. 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=Nb2tMO2f7UI

ЗАВДАННЯ.

  1. ЩО ТАКЕ ФІЗИЧНЕ  ЯВИЩЕ?

  2. ЩО  ТАКЕ  ХІМІЧНЕ  ЯВИЩЕ?

  3. ЧИМ ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ ФІЗИЧНЕ ЯВИЩЕ  ВІД ХІМІЧНОГО?

  4. НАВЕДІТЬ ПРИКЛАДИ  ФІЗИЧНИХ  І ХІМІЧНИХ ЯВИЩ  У  ПОБУТІ.

 

7- Б, укр. література                                               Дата 15.04.2020

Тема. Василь Симоненко. „Ти знаєш, що ти – людина…”. Громадянські, патріотичні мотиви, піднесений пафос його лірики.

Основний зміст уроку

Симоненко – це глибокий мислитель, котрий пильно споглядав світ, намагаючись зрозуміти його  в усій розмаїтості і складності, водночас знайти своє  місце та місію в ньому.  Вірші поета – справжні філософські роздуми про життя, його сенс та цінності, про людину, її призначення. На доказ цієї тези послухаймо вірш «Ти знаєш, що ти – людина?».

Звучить поезія «Ти знаєш, що ти  - людина?»  ( Аудіозапис).

https://www.youtube.com/watch?v=Xe6v4-w07dQ

 

Текст поезії

https://onlyart.org.ua/ukrainian-poets/vasyl-symonenko/virsh-vasylya-symonenka-ty-znayesh-shho-ty/

     - Ставлення до людини як до чогось мізерного, до якоїсь деталі дуже обурювало поета, адже таке ставлення принижувало її гідність, бажання творити прекрасне, бажання жити, а не існувати. Вірш  «Ти знаєш, що  ти – людина?»  увійшов до збірки «Земне тяжіння». Симоненко спонукає кожного задуматися над питанням «Ти знаєш, що ти  - людина?».  І не просто задуматися, а дати відповідь на це питання.

  Ідейно-художній аналіз поезії «Ти знаєш, що ти – людина?»

       Учні визначають тему, ідею, композицію, проблематику поезії.

 

     Тема: роздуми письменника про швидкоплинність життя, протягом якого кожний повинен встигнути покохати, зробити добрі справи.

     Ідея: заклик раціонально використовувати час, відведений на життя, поспішати жити, адже життя таке коротке; кожна людина неповторна.

     Композиція.

Поезія починається з риторичних запитань, після чого В. Симоненко вмотивовано пояснює  смисл і призначення людини на землі, швидкоплинність її життя. Автор твору наголошує на тому, що людина повинна поспішати жити, робити добрі справи, залишаючи по собі слід.

Вірш складається з чотирьох куплетів, кожний з яких містить по п’ять рядків.

     Проблематика твору:

      а)   людина і суспільство (призначення людини на землі);

      б)   індивідуальність, неповторність кожної людини;

      в)   швидкоплинність часу і життя.

 

     Художні особливості поезії.

        Повтори:

Усмішка твоя - єдина,

Мука твоя - єдина,

Очі твої - одні.

        Риторичні запитання:

«Ти знаєш, що ти - людина?»

«Ти знаєш про це чи ні?»

        Риторичний оклик: «Гляди ж не проспи

        Епітети: «люди добрі, ласкаві, злі», «усмішка, мука єдина».

 

  Гронування

      Учні добирають слова, які б відображали суть слова «людина».

    

Мисляча, чесна, порядна, компетентна, вольова, працелюбна, совісна,

      толерантна, духовно багата, стійка, енергійна, добра, ввічлива, милосердна, самостійна, наполеглива, рішуча, гідна, незалежна…

 

Довести, до якого жанру належить вірш «Ти знаєш, що ти людина?»    

  - За філософською наснаженістю, могутньою гуманістичною напругою вірш належить до найвищих досягнень не тільки поезії Василя Симоненка, а й усієї української літератури. Таке, на перший погляд, звичне питання - «Ти знаєш, що ти - людина?» - має глибокий філософський підтекст. Ти знаєш, що ти - людина? Отже, ти повинен знати, що ти - не бездушний гвинтик, ти повинен  мати право на свободу, на визначення своєї людської гідності, на можливість жити так, як ти хочеш, і, нарешті, право на щастя. А чи є в тебе все це?

Ти - цілий світ, світ, у якому є і радість, і біль, і любов, і страждання… Людина замислюється: «Чи так я живу? Чи гідний я високого імені людини? Що треба зробити, аби залишити по собі добру пам’ять?».

Потрібно прожити життя гідно, достойно, передати нащадкам те, що дістав ти у спадок від пращурів.

Ось на такі роздуми наводить вірш, у якому на перший погляд нічого складного... І саме його простота й доступність і зумовлюють силу ідейно-художнього впливу твору на читача, змушують його переглянути своє ставлення до життя, до свого місця в ньому.

 

Домашнє завдання

  1. Вірш В. Симоненка « Ти знаєш, що ти – людина » вивчити напам’ять.

  2. Читати й аналізувати ідейно – художній зміст поезії.

 

 

Українська мова, 15.04.20р.

Тема. Правопис прислівників на -о, -е, утворених від прикметників і дієприкметників.

Теоретичний матеріал:

Наші прикметники утворені на допомогою основи та закінчення. Отже, виходячи із того на яку літеру закінчується основа нашого прикметника, ми можемо зазначити який саме суфікс будемо писати –о чи –е. Якщо основа прикметника закінчується твердим приголосним, то ми використовуємо суфікс –о, якщо ж основа закінчується на шиплячі літери (ж, ч, ш, дж), то ми вживаємо суфікс –е.

-в більшості прислівників, утворених від прикметників та дієприкметників.

- зрідка, переважно після шиплячих (Ж, Ч, Ш, ДЖ)

Малий – мало, зроблений – зроблено.

Гарячий –гаряче, рішучий – рішуче.

Можливі паралельні форми у прислівниках:

ворожо –вороже, сліпучо – сліпуче.

 

Перегляньте відео-урок, прейшовши за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=WhrLj7Is6dw (1:00 хв-19:00 хв).

Виконати завдання із відео-уроку.

Домашнє завдання:

Утворити прислівники від прикметників та дієприкметників, використавши правильні суфікси.

Впавший, сумний, високий, втомлений, понурий, схолоднілий, спрацьований, злетівший, зроблений.